Gå til innhold
  • Bli medlem

Rype på rødlisten


Karita

Anbefalte innlegg

Jeg har jo hund som er blitt brukt til å påvise skogsfuglreir for forskere, som så er blitt fulgt av webkamera. Rev, mår og mink har der vært hovedsynderen. Resultatet er blitt replisert flere ganger, og synes og være tilfelle med rype.

Dernest er hva som skjer etter klekking, med kyllingene. Slik jeg har forstått, er det primært klima i første periode/ et plutselig fall i insekter grunnet frost og snøfall når kyllingene avhenger av proteinene. Det pekes på predatorer også her/ i denne perioden av året.  

 

Jakt er kritisk når bestanden er lav. Samtidig er det positivt ved høy bestand, trolig grunnet redusert sykdom og parasitter. Jakt kan altså både ødelegge og sikre en god bestand neste år. 

 

I søkingen etter forklaringsmodeller må man jo også ta med det faktum at det felles langt mindre rype nå enn for noen år siden.  

Det er jo gjort flere studier der man sammenlikner områder som er stengt for jakt, full åpning uten dagskvoter og kvoteregulerte områder. Resultatet fra de jeg har sett (Finnmark) har ikke vært entydige.

 

Vedr gjerder mener jeg denne kanskje er noe overdreven, kanskje tallene er hentet fra perioder med unormal høy bestand- som jo i tillegg påvirker adferden til rypa.

 

Laushunder nevnes kun av enkeltindivid, og ikke fra forskerhold. Selv ser jeg aldri noen, men har truffet på tjuvtrening av fuglhund i uken før åpning av fjellet. Trening av fuglhund for tidlig kan spre et kull og dermed gjøre kyllingene mer utsatt for predatorer. Det å unngå å arrangere prøver (spes i UK) de første helgene etter åpningen av fjellet er noe jeg kunne ønsket med her.  

 

Såkalte "hytteryper" er kjent av de fleste, og kanskje vil disse jages på vingene noe oftere. Hadde det vært et stort problem, ville de nok oppholdt seg andre steder. Heller ikke ryper oppsøker trøbbel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Her i sør er det stort sett hyttefelt over alt i fjellbjørkeskogen, og det er tilfeldigvis også hovedleveområdet for lirypa vintertid. Dette fører til at det faktis er vanlige turfolk med hund stort sett overalt der rypene oppheld seg om vinteren, det vil seie i dei fleste helgane, jula, 3 vinterferieveker og påska. Og mi erfaring er at dei fleste hundane (med unntak av trekkhundar) går laus på denne tida, sjølv om det ofte er båndtvang i påska. Det er langt mellom kvar hund eg ser i band. Og hyttehundar her sørpå er stort sett fuglehundar.

Det er sjølvsagt andre grunnar også til at rypebestandane er mindre. Det er summen av alle små bidrag som fører til heilheita. Det kan også nevnast at det er langt meir rovfugl no enn det var for bare 10-20 år sidan.

Men dersom dette vert for useriøst, skal eg la vera å skrive meir i tråden. Problemet vert uansett ikkje løyst på dette forumet.

Enig at det er summen av alle små bidrag som fører til heilheita, og nei, dette var mer av seriøse sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor jeg har det fra, men det het seg en gang at jegere høster av overskuddet...

At vi ikke har vett til å stoppe når det ikke er noe overskudd er vel ganske typisk.

 

Hva angår støkkjegere og "støvsugerhunder", så tror jeg de er omtrent like gode. Jeg har sett vannvittig effektive støkkjegere (både linjer og god forståelse av terreng/vilt), og hunder som leter etter slutten på horisonten, mens eieren beretter om alle jaktprøvepokalene hjemme på peishylla.

 

I områder med lite fugl burde man enten stoppe jakta for noen år eller innføre kvoter som håndheves. Uansett trengs forskning på årsakene - jeg kan godt si at det er noe galt med kyllingproduksjonen fordi jeg nesten ikke ser kyllinger - men som ofte ellers når det gjelder viltforvaltningen her til lands, så er det ikke plagsomt tett med fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg hvorfor det er så lite rype på fjellet. De har flyttet til Oslo sammen med resten av folket på bygdene. Det er vel Listhaugs politikk som har skremt den til byen..

http://www.osloby.no/nyheter/Fjellrype-har-slatt-seg-ned-pa-Ekeberg-i-Oslo-7922056.html

 

Stakkars rype. Det er vel snarere en av februars mange vindkuler som har skylda. Kronerulling for drosje tilbake til Blefjell?

 

Oslo er på vei til å bli skikkelig villmark: rådyr, elg, ulv og rype i gatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Statskog selger småviltrovkort for en 100-lapp.

https://www.inatur.no/jakt/5110b676e4b0b1fc6e2904b4/statskogs-smarovviltkort

I tillegg til nevnte arter kommer kråke, skjære, Mårhund med flere.

http://www.statskog.no/jakt/Sider/Revejakt_smaarovvilt.aspx

Viltet må være jaktbart i området, men dette kan forlenge katen for enkelt.

Ordinært jaktkort har også disse arter i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.