Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintercamping med alternativt utstyr og hunda


weisser

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har overnatta i snøhule, telt, hengekøye, og diverse versoner av gapahuk/åpen himmel, med forskjellige erfaringer utifra tid jeg har brukt på camp, hva slags utstyr jeg har hatt med meg, temperatur osv. Men etter jeg fikk meg to hunder har dørstokkmila blitt høy for de gromme vinterturan med overnatting da jeg føler det blir en mye styr når jeg både har hundan, meg sjøl og ei nervøs forloved å forholde meg til. Forlåveden holder seg hjemme ;-) 

Så jeg har ikke fått brukt marka så mye som jeg kunne tenkt meg i vinter. Men jeg har fått filosofert en del over verdien av å ha med seg hund på tur. Til nå har jeg begrenset meg til dagsturer, men så slo det meg at hundan kankje kan ha en tillegsverdi som varmekilde på kalde vinternetter. Kanskje de kan veie opp for noe ekstra styr på tur ved å bidra til at jeg kan lette på utstyret og fremdeles ha det varmt og godt. Hmm. så nå skal jeg teste ut en utstyrskombo som tidligere har hvert uaktuell/utenkt da jeg ikke har kalkulert med den ekstra varmen hundan kan bidra med, og håper den gir meg bra komfort når kuldegradene blir mange.  Jeg blir å teste den ut i hagen, så oppdateringer og bilder vil komme etter i løpet av natta/morgendagen.

 

Utstyr:

Jerven fjellduk xl m/primaloft 1894g

exped downmat 7 M               865g

cocoon primaloft overbag      886g

1 sjæfer 

1 harahund

 

20150224_164426.jpg

 

 

 

 

Håpet og målet vil være at dette vil være et kjekt alternativ til vinterposen/toposeløsning, 2x liggeunderlag og telt/hengekøye selv når det er bitende kaldt. Og så kunne bruke 35 liter sekken på lengre overnattingsturer uten å korte på komforten ;-)  På en reell tur vil nok tarpen være med uansett, men den utgår i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg har luksusen av å være nær heimen bestemte jeg meg for å sette den opp inne først, en akutt bekymring er hvor vidt liggeunderlaget tåler hundeklør, og om jeg får sjæfertispa inn da hu ikkje er spesielt imponert. Men det får natten vise. Harahunden derimot fant seg raskt til rette. til ridgeline bruker jeg trekkbåndet til hundan

 

20150224_183821.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står snøføyka på gårdsplassen og det begynner å bli bekmørt. Jeg har nå lært å ikke undervurdere å teste tvilsomt utstyrsoppsett nært heimen og innendørs før jeg tester det på tur. ser fram til ei begivenhetsrik natt i hagen. og går det greit vil det høyst sansynelig bli vilmarkstur til helga :-)

 

Siste modifikasjoner: har lagt ett termorest liggeunderlag oppå Downmatten i frykt for klør og klaustrofobiske hunda. Vurderer nesten å droppe Downmatten helt da jeg håper det at liggeunderlaget ligger inni posen i duken vil gi nok isolasjon mot elementene, men har ikke bestemt meg riktig enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg spent på hvordan fungerer.

Har selv ei schæfertispe som er med på tur.  Kan ikke si at hun bidrar med særlig ekstra varme der hun ligger i fotenden.  Derimot har hun lagt sin elsk på Jerven Hunter duken og bruker den som liggeunderlag selv om hun har dekken på seg.

Når det gjelder Downmat tror jeg ikke du behøver å bekymre deg.  Har 9 cm LW som hun tråkker oppå uten at det har gått hull.  Passer på å klippe klør noen dager før tur slik at de ikke er skarpe, men avrundet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløbig vurdering:

 

funker veldig bra med en hund, men litt mye ball med to... Skal bruke de neste ukene på å finpusse konseptet. 

Temperaturmessig, er det over all forventning. Med duken lukket blir det rett og slett for varmt, så jeg trur det må bli en løsning for de steinkalde netter. skal prøve å sove ute i natt, men kommer til å utvide åpningen med en tarp, siden sjæferen synes det blir for varmt. jeg tester med  bare termorestliggeunderlaget for å se om dette er tilstrekkelig isolasjon for å holde varmen :-)

Jeg lar meg imponere av jervendukens badstueegenskaper!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også endestykker til min store jervenduk. Da får man et lite telt uten bunn. Har ikke testet grundig i felt enda, kjøpte dem mest bare for at det kunne være "kjekt å ha". Hele pakka veier jo like mye som et vanlig tomannstelt. Den store greia er imidletid at den store fjellduken kan brukes til så mye mer enn et vanlig telt.

http://www.jerven.no/telt-endestykker/telt-endestykker#&variation=382719

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har vurdert noe annet oppsett på jervenduken, men jeg pleier å ha glidlåsen på langsiden opp. Fester tau i innfestningspunktene i hver ende av glidlåsen på langsiden.
Lukker begge glidlåsene på kort sidene. 
Bruker da glidlåsen på langsiden som inngang, altså går inn ovenfra.

Enkelt å greit å rigge seg til med liggeunderlag i bunn og sovepose. Bare å hoppe oppi og legge seg til rette da.
Pleier å ha 15-20 cm åpning i glidlåsen som lufting. Skulle det vær nedbør, så kan du bruke glidlåsen på kortsiden som lufting istede.
Overnattet sånn vinterstid i Grense Jakobselv området i militæret, men var da 2 stk i jervenduken. 1 hode i hver ende. Trangt men varmt.

Har ikke prøvd denne måten med hund, så kanskje det er behov for åpning i ene enden om det skulle være behov for hunden å ta turen utforbi om naturen kaller

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har vurdert noe annet oppsett på jervenduken, men jeg pleier å ha glidlåsen på langsiden opp. Fester tau i innfestningspunktene i hver ende av glidlåsen på langsiden.

Lukker begge glidlåsene på kort sidene. 

Bruker da glidlåsen på langsiden som inngang, altså går inn ovenfra.

Enkelt å greit å rigge seg til med liggeunderlag i bunn og sovepose. Bare å hoppe oppi og legge seg til rette da.

Pleier å ha 15-20 cm åpning i glidlåsen som lufting. Skulle det vær nedbør, så kan du bruke glidlåsen på kortsiden som lufting istede.

Overnattet sånn vinterstid i Grense Jakobselv området i militæret, men var da 2 stk i jervenduken. 1 hode i hver ende. Trangt men varmt.

Har ikke prøvd denne måten med hund, så kanskje det er behov for åpning i ene enden om det skulle være behov for hunden å ta turen utforbi om naturen kaller

Testet dette oppsettet i stua nettopp, men med den ene kortsiden åpen i tillegg med tanke på hundene. Fungerer glimrende, og hundene elsker det! Det er sikkert en glimrende løsning i kombinasjon med en tarp også. Da vil Jervenduken fungere som beskyttelse i kraftig vind, mens tarpen tar seg av nedbøren. Da kan man også lufte så mye man vil med gliselåsen på langsiden uten å tenke på nedbør. Skal testes i felt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen :-D takk for replies. Jeg mistet fokus litt grunnet bryllupsplanlegging, men her er jeg igjen! Jeg testet ut oppsettet med glidelåsen opp og det funka greit. Jeg hadde både test av akebrett-pulk, costom-made hundebånd+ridgeline til duken, og test av jervenduken som teltalternativ på samme tur, så jeg tok det nede på stranda  og kom frem til at sjæferen trivdes best uttafor teltet mens harahundden storkoste seg i fotenden.

20150307_144508.jpg

20150307_144503.jpg

20150307_173948.jpg

 

Etter en god tur, og bålkos utover kvelden la jeg meg til i duken som telt med liggeunderlaget inni uttapåtrekkposensom jeg la meg i, med nalgene flaska fylt med hvarmt vann i fotenden og hodet på utsiden da det blei for varmt inni. Jeg sovna med litt mye utlufting så det var kjørlig når jeg våknet i syv tiden av at det kom noen dråper regn og traff meg i annsiktet. men været var ellers upåklagerlig. så jeg stod opp rundt 0730.

20150308_071807.jpg

 

20150308_074311.jpg

 

20150308_074319.jpg

 

 

 Midlertidig Konklusjon: Hundan avgir sopppas med varme, at jeg tror med ullundertøy og varmeflaske vil det holde med en laken/silke eller fleecepose, og heller bruke den ekstra plassen til en tarp for å øke tørrarealet i tilfelle regn. Ellers sov jeg som en drøm, og kommer til å teste ut fleire variasjoner av oppsettet før myggsesongen starter og hengekøya igjen blir tatt i bruk. fortsettelse følger.

 

Jeg testet forøvrig ut jervenduken både som underquilt og vinnly for hundan til hengekøya i høst :-) funka som en drøm. men har ikke turt teste i minus grader enda...

 

20141011_162748.jpg

 

 

20141011_161211.jpg

 

 

Kom gjerne med innspill og tips til optimalisering og andre oppsettsmuligheter samt egne erfaringer :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.