Gå til innhold
  • Bli medlem

Føreforhold i Femundsmarka, midten av april


Anbefalte innlegg

Vurderer en liten ukestur i Femundsmarka i perioden 17.-22. april. Tenker å ta tog til Røros og buss til Synnervika. Derfra krysse Femunden og inn i nasjonalparken. Går med pulk, isbor og telt.

Leser flere steder at snøen her fort blir råtten og man slår gjennom. Hva er ca normalt føre og snøforhold på denne tida av året? Er dette for sent med tanke på skitur? Hvordan er det å krysse Femunden på denne tida? 

 

Håper på strålende vårvær med lange og lyse dager, noe bare områder til å slå leir på og skare til å forflytte seg på. Og ikke minst, supert fiskebett og flott natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sent utpå er det umulig å si noe om enda, men det jeg kan si er at det er ikke spesielt mye snø og kommer det ikke en gode del mer så vil det nok nesten være mulig med barmarkstur på det tidspunktet.

 

Når det gjelder istykkelse ville jeg sjekket med Femundshytten eller Langen nærmere datoen du skal på tur. Om du ikke er spesielt lokalkjent ville jeg hørt med folk i nærheten av der du skal krysse, har vært borti et varmehull utenfor Elgå selv og det hadde gått dårlig hadde jeg ikke hatt en kite som holdt meg oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet at det alltid er vanskelig å forutsi føre og forhold. Har vært der i overgangen mars/april og da var det godt og vinterlig. Skal prøve å følge med på værmeldinger og førmeldinger, men det er jo det typiske dilemmaet med en ledig friperiode, bestille billetter osv. Så da må man bestemme seg snart. 

Regner med at jeg skal klare å ta meg fram rundt omkring, kanskje gå litt sikk sakk. Lettere å bevege seg på råtten snø med pulk kontra tung sekk selvfølgelig.

Store sjøer som Femunden og isforhold har jeg veldig respekt for. Det går vel vanligvis skuterløype over Femunden fra Synnervika gjør det ikke? Mellomstore og små vann har jeg mer erfaringer med og lettere å tolke isen der. Og også mindre kritisk å gå gjennom.

 

Noen andre som har vært på tur i området i tilsvarende perioder tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette er en unormal varm vinter, også i Femundtraktene. Jeg følger alltid med på værvarselen der og det har vært mye varmere enn normalt i mange uker nå.

For noen uker siden boret vi et hull i isen i et lite vann i de traktene. Den isen bestod da av ca. 20 cm svart is og 20 cm råttent is. Etter det har det vært varmere. Jeg var også ved Femunden, på motsatt side av Elgå, sist lørdag. Isen på Femunden var litt åpent langt kantene, men det gikk et ferskt scooterspor på tvers over mot Elgå. Fordelen med scooter fremfor ski er at dn har fart og kan ta større sjanser enn en skiløper. Jeg hadde ikke tørt å krysse over der akkurat på det stedet der vannet er veldig bred. Men kanskje et annet sted.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra Engerdal fjellstyre i dag mtp en tur i Gutulia i mai. Fikk da beskjed om at en normal vinter så er det så og si bart der mellom 1-10.mai og med den milde og relativt små snømengdene vi har i år så kommer barmarka tidligere en det om ikke det plutselig kommer store mengder snø nå fremover. Jeg tror og håper på mildt vær fremover og at min planlagte maitur kan gjennomføres på barmark og isfrie vann. Så vil tippe for din del at du legger turen helt i grenseland for å dra pulk med deg...

PS! Tenker på tur uka etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet at det alltid er vanskelig å forutsi føre og forhold. Har vært der i overgangen mars/april og da var det godt og vinterlig. Skal prøve å følge med på værmeldinger og førmeldinger, men det er jo det typiske dilemmaet med en ledig friperiode, bestille billetter osv. Så da må man bestemme seg snart. 

Regner med at jeg skal klare å ta meg fram rundt omkring, kanskje gå litt sikk sakk. Lettere å bevege seg på råtten snø med pulk kontra tung sekk selvfølgelig.

Store sjøer som Femunden og isforhold har jeg veldig respekt for. Det går vel vanligvis skuterløype over Femunden fra Synnervika gjør det ikke? Mellomstore og små vann har jeg mer erfaringer med og lettere å tolke isen der. Og også mindre kritisk å gå gjennom.

 

Noen andre som har vært på tur i området i tilsvarende perioder tidligere?

 

Jeg skal ikke legge noen demper på forhånd, men jeg tror det skal komme endel snø for at det ikke skal være gjennomslagsføre og tilnærmet umulig å ta seg frem. Sjekket isen  utenfor tuppen av nesset(nord) og der er det 70cm dvs 30cm mindre enn det jeg vil regne som normalen, isen går alt fra 3 mai til noen og 20 så det er vanskelig å si når den går. 17-22 er jo ganske sent og når jeg var der i påska i fjor(12-16 april) hvor det var endel mer snø og da var det ujevnt med noe gjennomslag. Temperaturene om natta har mye å si for føreforhold. Ville vurdert alternativ plass som kanskje ligger høyere ellers så tror jeg det er litt mer snø på svensk side der kan du høre med de på grövelsjöen/kjärringsjöen som ligger litt høyere og kanskje ha det som utgangspunkt inn til femundsmarka? Skuterløypa du sikter til som går utover ville jeg ikke brukt så sent forresten, det er endel strømninger i neset rundt røfjorden inn til granbekkvika og mulige svakheter i isen spør på langen gjestegård hva de mener om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg var i Femundsmarka forrige helg. Så her kommer en kort rapport dersom du fortsatt lurer på forholdene.

Hadde nok gått fint å strekke det til denne helga også, men etter det kan det bli litt vanskelig å komme seg fram. Fortsatt var det greit med snø med unntak av myrer og bekker. Når sola sto på ble det gjennomslagsføre der skogen var tettest og i skråninger med mye snø. Om morgenen og formiddagen var det fin skare å bevege seg på. Isene hadde fortsatt fin tykkelse, stålis, ikke overvann. Vær obs med inn og utos, samt smale sund på store vann, f.eks. Roasten. Jeg gikk med pulk og klarte å ta meg fram dit jeg ville. En del skuterspor noen steder som man kan følge også dersom man vil. På avblåste topper, enkelte steder på Røvollfjellet var det lite snø. Går man med pulk klarer man fint å dra pulken over myrer osv, går man med sekk så kan man jo bare ta av seg skia og traske på føttene der det er lite snø. Om en uke eller to kan man nok fint ta seg fram på føttene dersom man heller ønsker det, og heller velge rute og trasé ut fra forholdene. Selve Femunden blir sikkert litt skummel etterhert, men de mindre tjernene har nok is en god stund til.

post-16651-0-20387200-1430072737_thumb.j

post-16651-0-57441700-1430072819_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.