Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunpose og kondensproblemer


Sbente

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden fått øynene opp for vinterturer, men det er ikke like hyggelig å våkne og kjenne at det er kondens på posen.

Posen er noen år gammel, men er en ren vinterpose med komfort temp på -25.  Har forsøkt å bruke et vannavisende trekk utenpå, men pga kompresjon av duna opplever jeg at posen mister noe av sin isolasjonsevne.

Trekket utenpå posen har ikke de samme vannavisende egenskaper som på poser en får kjøpt i dag, men jeg liker posen godt og sover godt uten å fryse.

Turene er på 3-4 dager, så det er en fordel om posen holder alle nettene.

Har DownMat 9LW liggeunderlag og sover i lavvo.

Har noen gode tips for å holde posen fri for kondens, eller må jeg bytte den ut med en nyere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For kun 3-4 dager burde ikke kondens utenfra eller innenfra være noe vesentlig problem, om du passer på at rim ikke faller fra lavvotaket, subber borti lavvoduken etc. God ventilasjon i lavvoen er viktig.

Hvilken pose er det du har? Hvor kalt var det da du brukte den? Det er mulig at posen ikke er varm nok, om du fryser. Om du ikke fryser, gjør det ikke så mye om posen blir fuktig, på kortere turer. -25 i temp angvivelse fra produsent kan bety mye forskjellig, feks stemmer slike angivelser for eldre helsport-poser dårlig.

Du kan benytte en liner av feks silke utenpå posen. Det gir en viss beskyttelse mot rim og fuktighet utenfra, og øker komforttemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser ikke, men liker ikke at posen blir fuktig.  Temperaturen har vært fra minus 16 til plussgrader på samme tur.  På den turen klappet posen sammen av fukt.  Brukte telt og pga endring i været ble det mye kondens i teltet som dryppet ned på posen.  I helga har det vært fra rundt null til minus 10 på natten.  Er nøye med å ikke komme inn på lavvoduken og har god lufting - tror jeg da.

 

Opplever at posen blir fuktig utenpå først og så trekker det seg inn i posen i løpet av dagen.  Lar den ligge slik at den får luftet seg, men synes ikke det er nok.

 

Har ikke forsøkt silk liner utenpå posen - det kan være vært å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeligste telt-forhold man kan få, en dunpose egner seg ikke godt ved slike forhold. Men en dunpose med vannavstøtende stoff noe bedre enn din. Vinterdunposer er for stabile forhold, og helst tørr, streng kulde. En syntetpose vil være best ved slike forhold, om du ikke trenger bry deg om vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskeligste telt-forhold man kan få, en dunpose egner seg ikke godt ved slike forhold. Men en dunpose med vannavstøtende stoff noe bedre enn din. Vinterdunposer er for stabile forhold, og helst tørr, streng kulde. En syntetpose vil være best ved slike forhold, om du ikke trenger bry deg om vekt.

 

Bruker pulk på vinterturene, så vekt er ikke noe stort problem.  Spørs om jeg må gå til innkjøp av ny vintersovepose i syntet og la dunposen kun bli med på turer hvor det er spådd stabilt kaldt vintervær.  

 

Noen som har tips om sovepose som utpreger seg for vinterbruk?  Jeg er 170cm høy, normalvektig.  Ingen frossenpinn, men vil ha en pose med glidelås og god halskrage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller satse på en dampsperre inni posen. Da vil det ikke komme fuktig luft innenfra som kan få duna til å kollapse. Det skal ikke spille noen rolle om ytterstoffet ikke er vanntett. Jeg vil heller si det er en fordel på en dunpose.

Litt fyring i lavvoen før du pakker vekk posen om morgenen vil bidra til å fjerne evt fuktighet på ytterstoffet. Hvis lavvoen skal stå på samme sted i flere dager, så ville jeg forsøkt å henge opp posen om dagen.

Bruker dere bunnduk i lavvoen? Hvis ikke dere gjør det, kan det bli i overkant mye fuktighet inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller satse på en dampsperre inni posen. Da vil det ikke komme fuktig luft innenfra som kan få duna til å kollapse. Det skal ikke spille noen rolle om ytterstoffet ikke er vanntett. Jeg vil heller si det er en fordel på en dunpose.

Litt fyring i lavvoen før du pakker vekk posen om morgenen vil bidra til å fjerne evt fuktighet på ytterstoffet. Hvis lavvoen skal stå på samme sted i flere dager, så ville jeg forsøkt å henge opp posen om dagen.

Bruker dere bunnduk i lavvoen? Hvis ikke dere gjør det, kan det bli i overkant mye fuktighet inne..

Hva slags dampsperre tenker du på?  

 

Har bunnduk, men er litt skeptisk til fyring inne i lavvoen.  Har en Frisport extrem 4 og synes den blir litt liten for å fyre i.

 

Skal sjekke ut Tyin exp 5 oxo.  Koster jo ikke all verden.

 

Takk for mange fine svar.  Greit å få tips av dere som har mer erfaring enn meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med @tronn her. Tyin EXP 5 season er helt sjef!

Vi kjøpte to stykker rett før helga faktisk, testa de nå i helga og de var VARME og gode! :)

 

De selges til 1998 på XXL og på Speidershop nå!

 

Hvor kaldt var det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sbente: Det var kun et par minusgrader hos oss. Og da var denne posen nesten for varm! Det var jo bare å kle av seg til skinnet og ligge med åpen pose. Men det var en positiv ting synes jeg, for jeg prøvde helga før i en 3-sesong pose, og det var en HELT annen opplevelse. Tommelen opp for Tying EXP 5-season fra min side! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har mulighet til å lufte teltet bedre om natten med åpne dører så blir det ikke så fuktig.

 

 Er dessverre ikke mulig å lufte bedre.  Synes jeg ser 40 kg schæfer på tur ut gjennom inngangen etter at hun har tatt seg en runde rundt lavvostanga.   :D Nå slipper jeg å binde henne, da hun ikke stikker ut.  Men det spørs om ikke fristelsen blir for stor til å ta seg en runde på egen hånd om døra står åpen  :puppeh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dampsperre tenker du på?  

 

Har bunnduk, men er litt skeptisk til fyring inne i lavvoen.  Har en Frisport extrem 4 og synes den blir litt liten for å fyre i.

 

Skal sjekke ut Tyin exp 5 oxo.  Koster jo ikke all verden.

 

Takk for mange fine svar.  Greit å få tips av dere som har mer erfaring enn meg.

Den er for liten til å fyre med bål, men med brenneren går det fint. Med så god takhøyde som det er i en lavvo, så er det veldig greit å bruke alle slags brennere. Jeg tenker da ikke på fyring gjennom natta, men på morgen og kveld.

Dampsperre blir jo helst brukt på ekstreme ekspedisjoner hvor man skal være borte i lange tider. Det er en vanntett innerpose som gjør at det ikke kommer fuktighet fra kroppen og inn i duna. Det blir klamt inni en sånn, så det er bare noe som bør brukes når man skal i ekstrem kulde i lange tider.

Et annet alternativ til yttertrekk er en Grevling. Den er ikke vanntett på oversiden, så den holder ikke kondens inne.

http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-grevling-yttertrekk-til-sovepose-5322.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kombinere dunposen din med et bred syntetisk quilt utenpå?, denne kan jo være av tynneste sort  med en temp rating på f.eks +5c

Har ikke prøvd det ut selv, men har lest om flere som bruker denne løsningen for å beskytte mot fukt utenfra men også for at varme fra kroppen din skal kondensere i quilten og ikke i dunposen.

 

Dampsperre høres klamt og ubehagelig ut, ville iallefall hatt ull under dampsperra da tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Et annet alternativ til yttertrekk er en Grevling. Den er ikke vanntett på oversiden, så den holder ikke kondens inne.

Jeg har fått kondens ved bruk av Grevling flere ganger og har kvittet meg med den, stoffet på oversiden puster alt for dårlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har fått kondens ved bruk av Grevling flere ganger og har kvittet meg med den, stoffet på oversiden puster alt for dårlig .

 Jeg har også samme erfaring med Grevling - kvittet meg med det ganske så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kombinere dunposen din med et bred syntetisk quilt utenpå?, denne kan jo være av tynneste sort  med en temp rating på f.eks +5c

Har ikke prøvd det ut selv, men har lest om flere som bruker denne løsningen for å beskytte mot fukt utenfra men også for at varme fra kroppen din skal kondensere i quilten og ikke i dunposen.

 

Dampsperre høres klamt og ubehagelig ut, ville iallefall hatt ull under dampsperra da tror jeg

 

Quilt kan absolutt være noe å prøve.  

 

Er litt skeptisk til bruk av dampsperre da jeg er redd det blir veldig klamt, men om Børge Ousland bruker det så burde det fungere for andre oxo.  Har hørt flere som har samme problemet med bruk av Grevling  derfor sunn skepsis.

 

@RAS  når jeg brukte teltet så var det kondens fra duken som var problemet.  I lavvoen er det kondens i selve posen som er problemet.

 

Sjekket ut TYIN exp5 på XXL og den var stor og kompakt.  Hvordan legger den seg rundt kroppen når det er så mye fyll i den?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tyin EXP 5-sesonger er ikke særlig bred, så dersom du ikke er veldig tynn, vil posen trolig ikke oppleves for romslig. Det gjør at du får mindre rom å varme opp. Den finnes i en 180cm personlengde. Den skal holde -25 for menn, noe mindre for kvinner. Min gamle Tyin Elite (forløperen til Ajungilak Tyin 5-sesonger og nå Mammut sin), holdt meg varm i 28 minus flere dager på rad. Brukte vanlig 14mm underlag. Dun vil slutte seg noe bedre til kroppen en syntetisk fiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.