Gå til innhold
  • Bli medlem

Innertelt som "henger"


trygvecowboy

Anbefalte innlegg

Har en nyanskaffet Bergans Wiglo med innertelt. Kjenner at jeg irriterer meg litt over at innerteltet "henger" litt lenger inn enn det strengt tatt må – altså at det stjeler plass og minsker romfølelsen, slik at om man ligger ytterst så får man innertelduk i ansiktet. Er det noen som har erfaringer med å fikse slikt? Selv tenker jeg å enten:

1) Ta inn slakken og sy en ekstra søm som kapsler inn stoffet som blir til overs etter å ha strammet, eller...

2) Ta inn slakken og feste det i en liten knute med strikk rundt.

 

Blir jo mye knot om man skal bruke maskin på innertelt, så ser for meg at man evt må sy for hånd med tynn nål?

 

Tips eller erfaringer rundt dette? (Jeg kjøpte for et par år siden et Ringstind 1med samme problem – og returnerte det etter prøveoppsett i hagen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende innerteltet er designet med et visst slingringsmonn så det ikke skal ta så lett skade ved kraftig vind. Men det kan jo også være for å kompensere for et unøyaktig produksjon.

Jeg vet ikke, men om jeg skulle gjort noen slike modifikasjoner, ville jeg kanskje laget en elastisk løsning som gir innerteltet den fleksibiliteten det har originalt(burde jeg heller solgt den ideen til Bergans framfor å fortelle om det her? :P ).

De alle fleste innertelt jeg har vært borti henger en del. Det er også gunstig med et godt mellomrom mellom inner og ytterduk.

Jeg ville uansett fulgt rådet til @afe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min erfaring at på veldig mange telt så "sagger" innerteltet. På ene tunellteltet mitt er dt strammemuighet som gjør det ok.

De telt jeg som regel bruker er innertelt klipset i stengene så der er det langt bedre spenn i innertelt.

Så et telt en kompis hadde uten strammemulighet, der var det voldsomt hvor mye innertelt hang. Hadde jeg hatt det(neppe kjøpt det i første omgang) så hadde jeg nok modifisert det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å sy på noen slike små tynne remmer med miniklips og strammefunksjon på de stedene som er slappest. Noen som vet hvor man får kjøpt slike? (Av den typen som finnes på mange innertelt...)

eBay, extremtextil.de, shelby.fi har alla sådna. Kan hända att det finns på t.ex. XXL också, till 3-dubbla priset.

 

eBay är billigast, men du kan få vänta länge på frakten om du har otur. Har du tur kan du ha grejjorna hemma på 2 dagar. Svårt att veta i förväg.

Jag hade nog satsat på en elsatisk lösning med sådnat där elastiskt snöre. Finns på biltema (vettigt pris) och butiker som säljer båttillbehör (dyrt, men ofta 2-3 sorter att välja på. Biltema har bara en). Extremtextil.de har ett antal varianter till biltema-pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips :) Er det ellers noen som har tips om sying i inner-/ytterduk på telt for hånd? Ser for meg å legge på noe aqua seal produkt, slik flytende gummi man reparerer støvler med, over der jeg syr ting fast i ytterduken. Videre kan det vel være lurt å lime på en bit ytterdukstoff (tilsv) på ut-/og innsiden av punktet på ytterduken hvor jeg skal sy fast båndet som skal holde innerteltet, slik at ikke ytterduken revner etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips :) Er det ellers noen som har tips om sying i inner-/ytterduk på telt for hånd? Ser for meg å legge på noe aqua seal produkt, slik flytende gummi man reparerer støvler med, over der jeg syr ting fast i ytterduken. Videre kan det vel være lurt å lime på en bit ytterdukstoff (tilsv) på ut-/og innsiden av punktet på ytterduken hvor jeg skal sy fast båndet som skal holde innerteltet, slik at ikke ytterduken revner etterhvert?

Jeg ville heller sydd i innerduken enn i ytterduken. Hvorfor ikke sy nytt feste sammen med det gamle?

Systua på Bekkestua i Bærum er for øvrig flinke på å modifisere telt (sy på stormklaffer osv).

Å lage noen ekstra fester mellom ytter- og innertelt trenger kanskje ikke sying heller? Lim kan være like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sydd i innerduken enn i ytterduken. Hvorfor ikke sy nytt feste sammen med det gamle?

Systua på Bekkestua i Bærum er for øvrig flinke på å modifisere telt (sy på stormklaffer osv).

Å lage noen ekstra fester mellom ytter- og innertelt trenger kanskje ikke sying heller? Lim kan være like greit.

Det er lett å så i innerduken, i sømmen. Utfordringen er å få dette festet til ytterduken, da området på ytterduken jeg ønsker å feste til ikke har noen sømmer, stangkanaler eller annet "naturlig" punkt å sy på. Ellers er det mulig at det går an å lime fast fester i ytterduken med tekstillim, da hovedvekten til innerteltet belastes på godt fastsydde fester mellom inner-/yttertelt.

 

Ellers synes jeg og Bergans kunne spandert på noen pluggfester på duken (stormklaffene) mellom hovedfestene på bakken. Det er et legg på ca 150 cm uten noe pluggfeste. Det er god plass til å legge på steiner etc for å holde duken ned, men om man ikke har det tilgjengelig blir det veldig mye duk som bare ligger uten mulighet til å festes. Får sy på noen pluggfester der også. Tenker å sende en mail til Bergans og høre hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.