Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålforbudet 5. apr til 15. sept fjernes?


qwer993

Anbefalte innlegg

Bålforbudet i perioden 15. april til 15. september kan bli fjernet. Forslaget er på høring.

http://www.dsb.no/no/toppmeny/Aktuelt/Hoeringer/Horing---forskrift-om-brannforebygging/

Høringsuttalelser sendes på e-post til [email protected] innen 26. februar

 

Begrunnelse:

Utfordringen med dette blir særlig tydelig ved forbudet mot å gjøre opp ild utendørs i perioden 15. april til 15. september. Det er svært varierende risiko for brann i skog og mark, og risikoen kan være like høy eller høyere i andre perioder av året. Klimaendringene vil trolig gjøre risikoen enda mindre sesongavhengig fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tittat på utkastet till ny forskrift. Om jag förstår den rätt så är det bara personer ("enhver") som kan göra sig skyldiga till brott enligt den, inga företag ("juridiska personer"). Vet inte om jag förstått det rätt??

 

Tittar jag då vidare på - Lov om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppgaver, så tar den bara sig för kommun/fylke?/stat och deras plikter. Även här är jag osäker på om jag förstått det rätt??

 

Att ett företag som förorsakar en brand, som i fallet med den stora skogsbranden i Sverige 2014, inte skulle ha något ansvar. Utan det är den anställde som gör jobbet på sin arbetsgivares uppdrag som blir den "skyldige" och av den anledningen behöva stå kostnaderna för sitt misstag verkar helt sjukt.

 

Jag hoppas innerligt att detta täcks upp av annan lagstiftning (Lov om skadeserstatning?) och att jag med min begränsade kunskap har tolkat det fel!

 

Att kommunen kan införa förbud mot att elda vid speciella situationer, exempelvis torrt sommarväder, är bra.

Frihet under ansvar är något som brukar uppskattas annars i samhället. Personligen så funderar jag ibland på om det verkligen är en bra metod? Upplever ibland att det finns personer som inte uppträder på ett ansvarsfullt sätt, utan att gå in på tillfällen som jag tänker på. Det skulle förmodligen få tråden att spåra ur.

Men jag tror att Tronn har en viktig poäng!

 

Så här fungerar det i Sverige. Chefen för den kommunala brandkåren fattar beslutet. Skulle man anse att det inte är ett korrekt beslut så utgår jag ifrån att det går att överklaga.

 

Frågan är bara hur man skall sprida den informationen? Att man är skyldig att känna till att det är eldningsförbud är en sak, men informationen måste gå att hitta på ett enkelt sätt. Hemsida (kommunal/statlig?), app till smartphonen (får utlänningar med sig det?) eller skyltar som sätts upp när det råder eldningsförbud???

 

Med informationen skulle man kunna lägga med telefonnummer som man kan använda om man träffar på personer som inte följer eldningsförbudet. Angiveri eller följer man formålsparagrafen i forskriften??

 

I Sverige så har man diskuterat att skicka SMS till alla mobiltelefoner i ett avgränsat område. Det hade underlättat informationen vid den stora skogsbranden. Folk brukar alltid i eftertid klaga på att de inte fått information...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig.

Men da tror jeg det blir viktigere med holdningskampanjer for bålvett, så folk ikke går helt bananas der ute.

Mitt inntrykk er uansett at folket i hovedsak ikke vet om bålforbudet, eller ikke har forstått omfanget av det.

Enig med deg der tronn. Ser at ofte er det farligere å fyre bål i soltørre mars og april en midt på sommer`n. Bruker en vett, kan en stort sett fyre hele året så opplysende info spesielt for folk som ikke er erfarne med oppgjøring av ild er nok fornuftig. Tv reklamer og lignende kunne kanskje nå ut til et bredt spekter av folk. Problemet er bare at det alltid finnes folk som gir f..n og da hjelper dette med info lite. Blir spennende å se... støtter det for så vidt så kan jeg personlig fyre med god samvittighet hele året når det passer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tolket bål"forbudet" med at du må være ekstra forsiktig i sommerhalvåret enn om vinteren. Jeg fyrer opp bål rett som det er, hele året, men er alltid forsiktig med hvor og passer på at det ikke er spor etter meg når jeg drar. Jeg bruker heller ikke friske grener eller trær, men finner døde eller kvister på bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har tittat på utkastet till ny forskrift. Om jag förstår den rätt så är det bara personer ("enhver") som kan göra sig skyldiga till brott enligt den, inga företag ("juridiska personer"). Vet inte om jag förstått det rätt??

 

Jag har dålig koll på juss jag också, rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att "enhver" i en lagtext innefattar också juridiska personer, alltså är även företag innefattade i lagstiftningen?

Ta inte detta för sanning, jag hoppas någon med expertis inom juss kan bekräfta eller avkräfta detta. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lest det som

"Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt."

Altså at så lenge du ikke forårsaker brann, er det ikke noe problem. Har du full kontroll på bålet, tar alle forhåndsregler, og slokker skikkelig, vil du ikke få problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som det blir henvist til av trådstarter er ett høringsutkast til ny " forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn". I utkastet foreslås det flere endringer, men dette med det generelle bålforbudet mellom 15.april og 15.september nevnes bare i en kommentar som noe som det med fordel kunne endres på. Høringsforslaget foreslår egentlig ikke å endre dette forbudet nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du mener med "tolke". Skriv "skogsmark" som søkeord i google og du får mange treff.  Noen med bilder til. Og alle beskriver ett landskap med trær. Mer eller mindre spredt. I motsetning til skog. Så tolkning er egentlig ikke nødvendig. Man kan bare forholde seg til virkeligheten. Og en annen virkelighet er at alle som fyrer opp ild, enten det er hjemme i peisen eller ute i marka , så er man ansvarlig for at det gjøres på en trygg måte slik at brann ikke kan oppstå. Og skulle det oppstå en brann som følge av det man gjør , og det viste seg at man hadde vært uforsikitg , vil man bli stilt strafferettslig ansvarlig selv om man det var midt på vinteren i dyp snø man gjorde opp ild...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du mener med "tolke". Skriv "skogsmark" som søkeord i google og du får mange treff.  Noen med bilder til. Og alle beskriver ett landskap med trær. Mer eller mindre spredt. I motsetning til skog. Så tolkning er egentlig ikke nødvendig. Man kan bare forholde seg til virkeligheten. Og en annen virkelighet er at alle som fyrer opp ild, enten det er hjemme i peisen eller ute i marka , så er man ansvarlig for at det gjøres på en trygg måte slik at brann ikke kan oppstå. Og skulle det oppstå en brann som følge av det man gjør , og det viste seg at man hadde vært uforsikitg , vil man bli stilt strafferettslig ansvarlig selv om man det var midt på vinteren i dyp snø man gjorde opp ild...

 

 

Det er nok ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tolket bål"forbudet" med at du må være ekstra forsiktig i sommerhalvåret enn om vinteren. Jeg fyrer opp bål rett som det er, hele året, men er alltid forsiktig med hvor og passer på at det ikke er spor etter meg når jeg drar. Jeg bruker heller ikke friske grener eller trær, men finner døde eller kvister på bakken.

Helt korrekt, det er ingenting som heter at det er totalforbud, men en ekstra varsomhet og helst på bålplasser. Skulle man tenne bål så er det å sørge for at det er helt slukket når man forlater det så er det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vel er poenget i den nåværende loven og som vi har diskutert før her på forumet er vel begrepet "skogmark". 

I loven står det ikke skog og mark, men skogmark. Definisjonen på skogmark har vi også diskutert før.

http://www.fjellforum.no/topic/29658-b%C3%A5l-eller-ild-i-naturen/page-2

 

 

Her er en tekst hentet fra siden til Norsk brannbefals landsforbund:

http://www.nblf.no/replies.asp?offset=40&ID=948

 

For noen uker siden ba vi DSB definere begrepet "skogmark" relatert til forebyggendeforskriften § 8-2. Denne sier at det i perioden 15. april – 15. september ikke er tillatt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skogmark uten brannsjefens tillatelse. Tilbakemeldingen var at definisjonen var hentet fra lov om skogbruk og skogvern, altså: "Med skogmark forstås i denne lov grunn som er skogproduserende eller som etter en samlet jord- og skogbruksmessig vurdering egner seg best til skogproduksjon og ikke nyttes til annet formål". Hensikten med forbudet er å beskytte skoger med store verdier. Men, på de røde skogbrannplakatene vi får fra DSB står det følgende: ”Åpen ild i skog og mark er forbudt fra 15. april til 15. september”. Her er det to forskjeller: - man benytter begrepene skog og mark og skogmark - man snakker om forbud i skog og mark og forbud i eller i nærheten av skogmark Vi har i alle år brukt ordlyden på skogbrannplakaten og praktisert et forbud i skog og mark. Vi hadde en stor gress og lyngbrann på Sotra i mai i fjor og i det området var det lite eller ingen skogmark, slik begrepet er definert i lov om skogbruk og skogvern. Altså gjaldt ikke forbudet i det området. Så da får vi vel ta ned alle de røde plakatene vi har hengt opp og erstatte de med nye plakater med ordlyden: ”Det er forbudt å gjøre opp ild eller behandle ting som representerer en brannfare utendørs under slike forhold eller på slik måte at det kan føre til brann. Oppgjort ild må ikke forlates før den er fullstendig slokt”.

 

https://www.politi.no/nord_trondelag/natur_miljo_og_sjotjeneste/friluftsliv_og_ferdsel/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannforskriften om bålforbudet mellom april og september dekker skogmark , og ikke mark generelt. Men likevel kan brannsjefen gjøre, slik han gjør titt og ofte på våre kanter her på Sør-Vestlandet, og slik han gjorde både i fjor vinter og denne vinteren , legge ned totalforbud mot åpen ild utendørs. I fjor vinter gjaldt det også røyking i turområder rundt Stavanger. Men dette er under ekstraordinære værforhold med stor skogbrannfare

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannforskriften om bålforbudet mellom april og september dekker skogmark , og ikke mark generelt. Men likevel kan brannsjefen gjøre, slik han gjør titt og ofte på våre kanter her på Sør-Vestlandet, og slik han gjorde både i fjor vinter og denne vinteren , legge ned totalforbud mot åpen ild utendørs. I fjor vinter gjaldt det også røyking i turområder rundt Stavanger. Men dette er under ekstraordinære værforhold med stor skogbrannfare

Her hos oss kan man ofte oppleve at det blir stor skogbrannfare også om vinteren. Lite snø og vind tørker ut både gress og lyng og det er helt vanlig med lokale restriksjoner på bålbrenning.

For mange år siden leide jeg en leilighet/ 2. etg. i et hus like utenfor Stavanger. Hagen med frukttrær var mitt ansvar og en dag tidlig på sommeren hadde jeg ryddesjau i hagen, og selvfølgelig havnet rusk og rask på bålet.

Hageslangen med rennende vann lå like ved siden av, men det hjalp lite når en brysk brannmann kom hoppende ut av brannbilen og kommanderte at  bålet  skulle slukkes øyeblikkelig.

Det kan være lurt å holde seg oppdatert angående lokale bestemmelser angående bålbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.