Gå til innhold
  • Bli medlem

Syntetisk vinterpose


raggsokk

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale en god syntetpose til vinterbruk? Kom over Ajungilak Tyin Winter til 1499 kr på G-Max. Var nært å kjøpe pga. en super pris, men vet ikke om den er varm nok til å være eneste pose gjennom vinteren? Noen som har erfaringer, evt. tips til andre gode poser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal kunne ligge ut uansett temperatur, så mener jeg den blir for kald. Har ligget i -16 i Tyin Winter på en Downmat 9, og jeg var ikke varm, heller ikke veldig kald.

En helt grei pose som vil få deg levende gjennom det aller meste, men du må nok regne med å fryse litt i det kaldeste været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm nok dersom du ikkje ligg mykje under -15 men du vil nok kjenne det når det fell under -20. Eg har den gamle versjonen og det går greit til litt under -10, mulig at det er betre fyll i nyare posar. Dersom du kjøper tyin exp 5 sesong så kjem du i alle fall ikkje til å fryse.

 

Alternativ : www.isbjorn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den selv. Som flere skriver så er den grei til minus 15 eller så på et godt underlag. Skal man sove i kaldere forhold så kan man ta en innerpose i fleece, evt en sommerpose utenpå. De øker komforttemperaturen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Virker som Isbjørn-posene er gode.

 

Kan absolutt anbefale dem. Men det er mye volum. Min Isbjørn Jan Mayen fyller glatt hovedrommet i min 125 liters Norrønna Recon Pack. 

Men til gjengjeld er de gode og varme, og massevis av plass inni. Liker at det går ann å snu seg inni posen, og at den ikke sitte rpå som et pølseskinn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale dem. Men det er mye volum. Min Isbjørn Jan Mayen fyller glatt hovedrommet i min 125 liters Norrønna Recon Pack. 

Men til gjengjeld er de gode og varme, og massevis av plass inni. Liker at det går ann å snu seg inni posen, og at den ikke sitte rpå som et pølseskinn...

 Åja, der er såpass. Så den er nesten utelukket til annet et pulk-turer altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har sovet ute i Tyin Winter i 15 kalde uten å oppleve ubehag. Nå fryser ikke jeg veldig lett heller. Tyin EXP 5-sesonger er veldig stor sammenpakket, og en dårlig match med min Lowe Alpine 75+20 ryggsekk. Jeg har brukt en gammel forløper til denne i - 28 uten å fryse (Tyin Elite). Det var på Hardangervidda i januar måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Åja, der er såpass. Så den er nesten utelukket til annet et pulk-turer altså? 

 

Ja, den veier 3 kilo...så pulkturer er hva jeg bruker den til. På sommeren bruker jeg bare en fleecepose inni Jerven Thermo duken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein samanheng mellom vekt, volum og varme i soveposen. ser du på skikkelege vinterposer så er dei ofte rundt 3 kg og med tilsvarande volum. Eg har ikkje prøvd alle vinterposane men hadde ein grundig research for nokre år siden før eg skulle kjøpe og det ser ut til at fyllfiberet har same varmeeffekt uansett merke og at det var ein klår samanheng mellom tempskala og vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein samanheng mellom vekt, volum og varme i soveposen. ser du på skikkelege vinterposer så er dei ofte rundt 3 kg og med tilsvarande volum. Eg har ikkje prøvd alle vinterposane men hadde ein grundig research for nokre år siden før eg skulle kjøpe og det ser ut til at fyllfiberet har same varmeeffekt uansett merke og at det var ein klår samanheng mellom tempskala og vekt.

 

Da jeg kjøpte pose ville jeg rett og lsett ha en skikkelig vinterpose, men hadde begrenset budgett, så da var Isbjørnposen midt  i blinken for meg. Kommer aldri til å bære den langt uansett. 

Og selv om den fyller godt opp i hovedrommet på sekken, så er det plass til å stappe nedi litt mer i hjørnene. Så i enne rygghjørnet presser jeg ned jervenduken, og i det andre hjørnet får jeg plass til hengekøya. Da har jeg jo enda 30 liter igjen i sidelommene, samt under rommet og lokket. PÅ vinteren bærer jeg jo uansett ikke skken, den går rett i paris pulken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.