Gå til innhold
  • Bli medlem

Middagsmat på vintertur


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har gode tips til middagsretter på vintertur?

Helst kaloririke retter. :)

Pleier dere å tørke kjøttet og de andre ingrediensene før dere drar? Tilberedningen skjer i telt med multifuel brenner, med de begrensninger/muligheter det gir.

Er fint å ha noe et godt måltid å se frem til når en er ute i vinterkulda. Så smaker jo maten så mye bedre når en er ute også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Real turmat kommer jo i forskjellige varianter. Eller ta en kikk på www.toro.no

Toro har i det hele tatt ganske mye ålreit turmat (synes jeg),men endel av rettene krever att du tar med deg tørrmelk.De fleste er ferdige på mellom 5 og 10 minutter.

5 minutters Risengrøt med sukker,smør og kanel smaker snadder på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenganger på alle mine vinterteltturer har vært ferdigstekt kjøtt+litt grønnsaker i en eller annen form, Toro gryterett av en eller annen type, og enten potetmos eller hurtigris (blæ). Nudler er også en mulighet på karbo-fronten, mens pasta ellers er litt klønete siden det helst skal fosskoke.

Så vi har enkelte vinnerkombinasjoner som:

finnbiff stekt med løk, einerbær og litt rømme - Toro jegergryte - potemos (ev blandet rett i gryta)

kylling stekt med løk, eple og paprika og karri - Toro Baligryte - hurtigris

kjøttdeig stekt med løk og ananas - Toro orientalsk gryte - hurtigris

osv. osv.

Har aldri tørket kjøtt selv, men har ikke båret mat for mer enn en uke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. :wink:

Det er et mas mens det står på, å stå hjemme og steike kjøtt i store mengder (og bør ikke gjøres kvelden før avreise), men det er jammen verdt det å slippe å bale med det i teltet. Småkoke gryteretten, og svuppe oppi den ferdige kjøttblandingen, middag på no time.

Og så er jo Delfiakake avec til dessert en garantert måte å sørge for tilstrekkelige kalorier :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Det er også ganske greit å tørke både kjøtt, fisk og grønnsaker, det veier mye mindre og smaker slettes ikke så værst når det har ligget litt i vann og blitt varmet opp.

Det er bare å steike kjøttet / fisken, skjære det opp i småbiter og la det stå i ovnen på ca 70grader med døra på gløtt, så er det vel ferdig inntørka etter 6-8 timer, alt ettersom.

Grønnsaker skal også skjæres opp i biter, og det kan også lønne seg med et oppkok for at det skal svelle fortere igjen på tur. Du kan blande dette med en eller annen ferdigsaus (bruk tørrmelk om sausen krever melk), og det kan bli veldig god og lett turmat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
mens pasta ellers er litt klønete siden det helst skal fosskoke.

Hvorfor? Har kokt mye pasta, både hjemme og på jobb, og der har fosskoking aldri vært et tema..

Mine middager er variasjoner av torogryter med diverse kjøtt i. Svinekjøtt, kylling og vanlig kjøttdeig er enkelt å forhåndsteke/tørke. Bruker å spe på med hurtigris selv også. Kan anbefale hurtigkokende fullkornsmakaroni (3min koketid) for dem som liker det.

Har begynt med pasta om morgenen, klarer ikke havregrøten lenger. Dette har jeg funnet ut at jeg kan gå lenger på og smaker bedre:) Pleier å kjøpe de ferdige rettene, sikkert toro som lager dem også. Står at det skal i halvparten melk på endel av dem, men funker fint med Med litt pølse/kjøtt etc så er dette også gode middager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett årstid synes jeg bacon er fint å ha med på tur. Kjøper et helt baconstykke, tar det ut av plasten og pakker det i matpapir før jeg drar. Da holder det seg i hvertfall en uke, vår og høst. Har ikke hatt med bacon på sommeren, men må prøve det. Morsomt å se hvor lenge ting holder. Vinteren er jo ikke dette ett problem uansett. Det er godt, mye kalorier, og kan brukes i all mat(nesten...). Bruker det i stedet for kjøttdeig o.l. i gryteretter (på fjellet.. ). Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
finnbiff stekt med løk, einerbær og litt rømme - Toro jegergryte - potemos (ev blandet rett i gryta)

at dette er menneskeføde er kanskje det dummeste jeg har hørt.

jeg gav deg tillit og fulgte oppskriften til punkt og prikke, men du har tydligvis ikke tunge for delikatesser? håper for din egen skyld at du kaster oppskriften i søppelkassen, for denne maten var ikke annet en søppel! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Planlegger en tur til slutten av måneden, bare over 6 dager, så du må nok finne flere alternativer så du ikke blir lei matrettene siden du skal være borte lengre..

Frokostblanding, bruk ingredienser som du selv liker, og fyll på med tørrmelk.. Lag noen ulike porsjoner, varier..

For ekstra variasjon kan du be en venn om å lage noen porsjoner for deg, så får du en overaskelse på turen, det trenger ikke nødvendigvis ble en bedre blanding, men det gir variasjon..

Barnemat, havregrøt med eplesmak f.eks er god variasjon, små porsjoner, men dritgode.. minus - det er dyrt..

Om du variere godt, så er det ikke stress å ha havregrynsgraut annenhver dag..

Lunsj; Jeg bruker potetmos (sånn med melk og gressløk i fra før), så knuser jeg nudler i, og fyller på med suppemix for smaken..

3 poser potetmos, 2 nudlepakker, og en suppemix (jeg liker toro mexican tomatoesoup) gir mange porsjoner..

Jeg mixer alt i en stor bolle, smaker til med salt og pepper + div krydder.. sett på tekokeren på kjøkkenet mens du holder på, så kan du prøvesmake samtidlig.. pakk i ziplockposer, tar lite plass og veier lite.. gir bra med energi.. varier suppesmakene, så får du variasjon..

Middag; real turmat funker fett i noen dager, klart det er litt embalasje etterpå, men det er praktisk og lettvint.. ta xtra krydder med..

Har ingen erfaring med å tørke kjøtt selv, men jeg tar med mørpølse "mørsnabb", den holder i ukesvis, den er salt og god, og om du steker den i 1 min, så har du plutselig en total smaksendring.. Om du ikke er redd for litt oppvask, så liker jeg å lage pastagryte med mørsnabb i, toro pasta di napoli e.l ta med litt krydder, så funker det fett..

Boil in bag ris er praktisk, men da har du kokt vann som ikke duger til annet enn oppvaskvann.. Alternativt så kan du putte det varme vannet i en Nalgene drikkeflaske, putte flasken i en ullsokk, så har du varme i soveposen i flere timer, det er luksus å ha varmeflaska..

For å gjøre risen spennende, så kan du krydre den opp på indisk vis, prøv deg frem hjemme før du drar på tur..

Betasuppe, en løk, 2 gulerøtter og 2 poteter er bra å ha med, klart det fryser, men skjær det i biter og kast i suppa.. vitaminer og næringstoffer.. naturlig og godt etter ett par dager på drytech..

Fruktsuppe er greit å ha med, fin lunsj eller som dessert.

Kommer ikke på noe mer på tampen, men google litt så finner du mye bra tips..

Les denne, det er fra Øytun FHS, de har mange gode tips.. (Havrebombene er helt KONGE)

http://www.adrenaline.no/vandre/oytun/mat/matoppskrifter.htm

God tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for betasuppe og pølsebiter jeg, på helgeturer når børa tåler ett halvkilo pølser i sekken :D Evt. bare bløt ris, smør og kabonader.

Det er helt utrolig hvor godt enkel mat smaker når man er sliten på tur, mat man vanligvis ikke snur seg rundt etter hjemme. Jeg pleier også ha med meg en liten spekeskinkesnabb som jeg kan kutte litt i mens jeg leser kart \ bøker i teltet, fantastisk snacks og tilfører også bittelitt salt mens man er på tur, som er viktig å få i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korte turer er det jo greit å bære litt ekstra, også når man bruker pulk.

Om vinteren holder jo ting seg lettere enn om sommeren.

Har bl.a hatt med entrecote som er grillet på bålet(turgrill) og bak potet i glørne.

Og hatt med vossakorv som skjæres i biter, noen ganger stekt med sweet chili saus. Rotmos fra pose.

Går og koke/steke poteter hjemme å ta med. De holder mange dager.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sitere Hr Monsen:

Fettet har man på kroppen.

Proteinet fanger/skyter eller fisker man.

Karbohydratene er i sekken.

Ser mye bra her.

Slår et slag for egg og baconbiter på plastflaske

Toro pannekakemix + baconbiter

Mr-8

Og, snickers.

Sistnevnte sjokolade burde erstattet KvikkLunch som tursjokolade.

Inneholder alt man trenger for tøffe turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende næringsmidler blir ofte vanskelig å hanskes med i minusgrader(med unntak av sprit :x)

Det samme gjelder den elders ypperlige Snickerssjokoladen, holder på Kvikk-Lunch til vinterbruk.

Har ellers ikke erfaring med ekspedisjoner/mangedagersturer, synes Real er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real smaker greit, men det er alt for lite næring i den synes jeg! Hvertfall på en ukestur hvis man bare skal leve på det. Husker jeg levde på havregrøt og real i 10 dager på hardangervidda for et par år siden, ble mektig lei av og aldri bli skikkelig mett etter middag. Real er grei på en helgetur, men på litt lengre turer så er det annen mat som gjelder, hvertfall for min del 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.