Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå Oslo - Trondheim?


EspenWelle

Anbefalte innlegg

Hei!
Lurer på om det er noen som vet hvor lang tid man bruker på å gå strekningen Oslo - Trondheim?

Hvis en går effektivt uten alt for lange overnattinger, hvor det eventuelt er best å gå fra og eventuelle best egnete gåruter?
Tar vel i mot alt av tips og kunnskap!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

første tanke, er jo å komme seg til orkelsjøhytta v/oppdal, da har man hele rekka med Rondane og hedmarksvidda.

Skjærer man litt øst når man nærmere seg Elverum, så kan man jo russle ned Finnskogen og.

 

spørsmålet er jo hva slags overnatting du planlegger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første tanke, er jo å komme seg til orkelsjøhytta v/oppdal, da har man hele rekka med Rondane og hedmarksvidda.

Skjærer man litt øst når man nærmere seg Elverum, så kan man jo russle ned Finnskogen og.

 

spørsmålet er jo hva slags overnatting du planlegger?

Det blir telt, mulig overnatting på noen herberg for å dusjet og vasket/tørket klær. Fortsatt veldig åpen for forslag til best mulig tur.

Tar eventuelt med hunden med mindre jeg blir anbefalt å ikke gjøre det.

Planen er egentlig å gå fra Oslo til Trondheim, der i fra ta tog til mosjøen for å være med familie. Tenkte tanken å gå hele strekket, men blir mulig litt langt?

Alt kommer vel ann på tiden og styrken som blir brukt på å gå Oslo - Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt tanken, men sliter med å finne informasjon om turveier å gå!

Du kan ta toget til Stjørdal, derfra kan du gå "Norge på tvers" fram til svenskegrensa. http://ut.no/tur/2.4918/ Hvis du følger omtrent denne ruten, men holder mere mot nord på slutten så kommer du til Meråker.

Derfra går du nordovver langs grensen igjennom Blåfjella-Sjækerfjella nasjonalpark til du kommer til Lierne. Nord for Lierne kommer du plutselig til Børgefjell, og når du har kryssa Børgefjell er du jo praktisk talt fremme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått den turen, men har drodlet litt på kart. Et sted mellom tre og fire uker er hva jeg innbilder meg at jeg hadde brukt.

 

1) Oslo - Trondheim i grove trekk: Olso - Lillehammer - Rondane - Dovrefjell - Trollheimen - ... "innflygningen" til Trondheim ser ikke bra ut... - Berkåk eller Støren.

+ masse fine fjell

+ merket sti

 

- masse fjell

- ikke helt frem til Trondheim

 

2) Juksa litte grann i Kongsvinger: Kongsvinger - Finnskogen - Osensjøen, her blir det litt veigåing nordover til - Villdalsetra - veivalg ca ved Søndre Rensjøen; Sølen - Røros - Sylane eller Femunden - Sylane og så er det strake veien til Meråker eller Storlien.

 

+ nesten rett nord

+ variert terreng

+ ca like langt som Oslo - Trondheim

(+) jeg kan si mer om veien fra Søndre Rensjøen og vidre nord

 

- variert terreng

- et stykke vei i midten

- partier uten merket sti

- partier uten noen form for vei eller sti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg har gått Hamar - Trondheim. 

Gikk mer eller mindre Gudbrandsleden som @TarjeiSkrede her ovenfor viste link til. Dog med noen større avvik.

Fulgte Rondanestien over Hedemarksvidda til Lillehammer. gikk derfra via Ringebu over til Venabygdsfjell over og gjennom Rondane til Hjerkinn og tok leden over Dorvrefjell til Berkåk.

Et stykket etter Berkåk, fra Voll til Løkken Verk er ikke noe spesielt å anbefale dersom man følger Pilegrimsleden, mye langs riksvei, mener å huske det var drøye 4 mil eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.