Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Venus?


Padletur

Anbefalte innlegg

Hei! Ser det er flere tråder om lignende telt. Jeg skal bruke det alene, til en padletur i kajakk på 4 uker i sommer. Har erfaring med Wild Country quasar, Helsport tunneltelt og Bergans compact. Må være selvstående, sittehøyde med thermarest-stol og helst lett. Plass til koking i fortelt, god lengde inne. Er 182 lang. Utsikt er og viktig, et ankepunkt mot Compact teltet f.eks er at du kun ser til en side og det er irriterende lite, ikke selvstående. Heller mot Venus Expedition 2 istedet for UL versjonen. Det virker solid og er såvidt under 3 kg ifølge produsent(2.95 kg). Da er det mulighet til en vintertur også med fyring inne? Andre kandidater er Akka Dome 2 (tungt?) og Exped Orion.

Råd mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MSR Elixir 2 kan være et alternativ til en ok pris på 2990 kr.

 

http://www.hektapatur.no/-c-210-p-1274.aspx 

 

Jeg har selv Elixir 3, men ikke fått testet det skikkelig enda forutenom i hagen.
God sittehøyde inni og ytterduken kan trekkes tilbake hvis det er varmt eller man vil se på nattehimmelen ut gjennom myggnett i taket og i fot/hode endene.

Muligheter for tørkesnorer inni og liggelengden er god, jeg er 186 og har nok plass.

Følger med footprint slik at man da kan sette det opp som en gapahuk eller et skall hvis man kun ønsker ly for vinden.

 

Men usikker på om det tilfredstiller ditt krav til å se ut mot sidene hvis du var ute etter myggnetting helt ned?

 

 

Virker som mye telt for pengene.

Ønsker du en lettere utgave med litt andre løsninger på stenger og utsyn er MSR Hubba NX et alternativ. (Men også en del dyrere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Det var et interessant telt. Absolutt et alternativ. Jeg tror likevel jeg satser på hel duk innvendig, ikke delvis mesh som på MSR. Min erfaring er at det kan bli trekkfullt. Hubba nx er og interessant. Jeg har ikke tatt det med pga stangoppsettet som virker sårbart og lite fortelt. Siden jeg ikke skal bære langt har jeg sett på telt med comfort og litt kjøtt på bena:) Uansett en revolusjon fra Quasar som veide over 4 kg. Det holdt i 23 år. Mitt neste blir kanskje det siste hvis det varer like lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Exped Venus II, og er veldig nøgd med det. Dersom du skal bruke det åleine er det god plass - bagasje inne i teltet eller eine forteltet og matlaging i det andre forteltet. For meg (172cm høg) er det god sittehøgde. Ein stor fordel med dette teltet er at det går an å rulle til side heile forteltet på båe sider, og ha det som ein tunnell med berre tak (litt dårleg forklart...) På biletet nedanfor er halve forteltet rulla til side.

 

post-6817-0-59778200-1424260004_thumb.jp
 

Når det gjeld kor sjølvståande det er, så er eg litt meir delt. Det er ikkje noko problem å bruke det med berre 4 pluggar (ein i kvart hjørne), men for å få dratt ut fortelta er det behov for 2 pluggar til (1 i spissen av kvart fortelt). Eg tykkjer det er vanskeleg å få satt opp teltet skikkeleg dersom eg ikkje får godt feste til desse 4/6 pluggane, det er ingenting som tvinger hjørna frå kvarandre, om du skjønner kva eg meiner. For å få stramma det opp i litt blautt vêr er det behov for minst 4 bardunar i tillegg, i alle fall tykkjer eg at ytterduken heng innpå innerteltet utan bardunbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har venus II extreme og mener det går greit å bruke med plugger kun i hvert fortelt. Plugger er jo forøvrig ikke nødvendig. Jeg bruker ei tauløkke rundt en stein som jeg fester til pluggfestet. Hvis man på denne måten får spent ut de 4 bardunene i hvert hjørne, samt forteltene, står teltet meget godt i vind. 

God plass til en, ingen problemer med koking i forteltet. Masser av smarte loøsninger.

Jeg hadde nok gått for UL-varianten, hvis jeg skulle kjøpt i dag, men til en padletur er jo ikke vekt så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, eg har alltid tenkt på bardunane som eit tillegg til pluggfesta i hjørnene, altså anten berre pluggar i hjørna eller pluggar i hjørna + bardunar. Å bruke berre bardunane har eg ikkje tenkt på som eit alternativ før, men då har eg noko å prøve neste gong eg er ute, istaden for å irritere meg over dårleg pluggfeste =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, eg har alltid tenkt på bardunane som eit tillegg til pluggfesta i hjørnene, altså anten berre pluggar i hjørna eller pluggar i hjørna + bardunar. Å bruke berre bardunane har eg ikkje tenkt på som eit alternativ før, men då har eg noko å prøve neste gong eg er ute, istaden for å irritere meg over dårleg pluggfeste =)

Det burde du prøve ja. Bardunene spenner opp duken på en helt annen måte enn det du klarer med pluggene. Jeg prøver alltid å få spent ut med barduner. I sterk vind bruker jeg plugger i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ser ut som en tvilling av mitt Orion Extreme II. Venus er litt lavere og et kvart kilo lettere, og har annet materiale i innerteltet. Begge har den praktiske, selvstående konstruksjonen med to innganger og to fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikkje stanga tvers over heilt ned til spissen av forteltet/bakken på Orion? På Venus stikk denne berre litt utanfor dei andre stengene på båe sider, noko som gjer at fortelta er avhengig av plugg for å ikkje vere ei laus fille, men som òg betyr at heile forteltet kan brettast bort for fantastisk utsikt =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikkje stanga tvers over heilt ned til spissen av forteltet/bakken på Orion? På Venus stikk denne berre litt utanfor dei andre stengene på båe sider, noko som gjer at fortelta er avhengig av plugg for å ikkje vere ei laus fille, men som òg betyr at heile forteltet kan brettast bort for fantastisk utsikt =)

 

Jepp, det har du rett i :)

Det var en forskjell jeg ikke hadde oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.