Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av guidehull i 75 mm skisko


torhaa

Anbefalte innlegg

Har et par Garmont Excursion skisko. Jeg har dessverre klart å presse den nedpå mens leppen ikke var styrt godt nok inn i bindingen, som har ført til at det har sprukket opp ut fra guidehullene. Det har fungert greit foreløpig, men er redd for at det kan utvikle seg mens man er på tur. 

 

Er dette mulig å reparere, tror dere? I så tilfelle, hvordan? 

post-2559-0-14869100-1424212334_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok og rensket ut av hullene,vasket med aceton og fylte dette stoffet i hullene: http://www.clasohlson.com/se/Liquisole-Casco/35-1300

9269731033118.jpg

Jeg satte de så i stekeovnen, med sålen vannrett opover, på 40 grader over natta.(skoene opp ned og en trekloss under tuppen) Det blir et tykt lag lim  så det tar laaang tid å herde gjennom helt til bunnen av hullet.

Etter natta i stekeovnen var limet litt stivt på toppen, men ganske føyelig lengre ned i hullene.

Bindingene tok jeg og smørte med silikonfett og maskerte opp området rundt tappene som skal opp i skoene. Så trykket jeg med makt skoene innover i bindingen og trykket tappene opp i det litt myke limet, lot det stå ved peisen et part dager og tok de av. Det ble fine formstøpte hull til tappene, men limet er mykere enn sålen så det slites nok ut igjen.

Det ble veldig mye bedre enn før fixing, men ikke så bra som et par nye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det ligger en stål plate innenfor gummisålen, så det er ikke bare gummien som holder støvelen i tappene.

 

I de god gamle dager, da alle gikk med 75 mm rottefella og sålene var av lær kunne man få et lite metallbeslag til å skru UTENPÅ sålen over hullene. De funket ganske bra og kunne vel suppleres med lim metoden til @barskekarsten.

Men du får neppe tak i sådanne metallbeslag lenger? OG jeg sparer mine 2 til når dette skjer for meg.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I de god gamle dager, da alle gikk med 75 mm rottefella og sålene var av lær kunne man få et lite metallbeslag til å skru UTENPÅ sålen over hullene. De funket ganske bra og kunne vel suppleres med lim metoden til @barskekarsten.

Men du får neppe tak i sådanne metallbeslag lenger? OG jeg sparer mine 2 til når dette skjer for meg.

 

 

Har du mulighet til å ta et bilde av disse? Kunne vært interessant å se - det er sikkert ikke så vanskelig å lage en "kopi" for de av oss som har tenkt å beholde 75 mm så lenge som overhodet mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Beslagene ligger med andre godsaker som kandaharbindinger mv i en rotekasse i Oslo, hvor jeg først kommer en gang i neste uke, så vær tålmodige med foto!

 

Men der er mulige å reprodusere med litt tynt metall, bor og fingersnille!

 

Hilsen Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Beslagene ligger med andre godsaker som kandaharbindinger mv i en rotekasse i Oslo, hvor jeg først kommer en gang i neste uke, så vær tålmodige med foto!

 

Men der er mulige å reprodusere med litt tynt metall, bor og fingersnille!

 

Hilsen Elgen 

 

 

Hei

 

Altså fra dengang skiene var av tre, støvlene av lær og mennene av stål kunne man kjøpe disse stålbeslag til 75 mm hullene i lærsålen. De skulle skrus på utenpå sålen.

Foto ble delvis glemt, men beslagene skulle også finnes i kassen for merkverdige beslag.

 

Jeg har skannet - ikke fotografert. Men det må være mulig å gjøre slike beslag av tynt rustfri stål. De 3 styrehuller i midten har en kant på baksiden som går litt inn i sålen. <resten er skruhuller. En må bruke meget korte skruer pgr av stålbeslaget på baksiden av gummisålen. Jeg ville nok også lime med noe Aqua Sure eller lignende .

 

Hilsen

Elgen

post-1047-0-89157600-1430349946_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.