Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntette pakkposer - hvilke størrelser?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva er praktiske størrelser på vanntette pakkposer? Tenker helgeturer med telt, mat og annet man trenger.

 

Usikker på om det er mer oversiktlig med få og store pakkposer enn mange i mindre størrelser. Hvilke størrelser på pakkposene benytter dere? Kjekt med tips på type pakkposer også. Ikke så farlig med ultralett for min del, holdbarhet viktigere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det i alle fall ikke noe å si på prisen : 
http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20150217002541&SearchText=dry+Bag

 

Har en del av de posene der selv, etter en Black Friday bestilling, og har testet de litt... De er ikke like fine i kvaliteten som Sea2Summit posene jeg har, men til prisen de selges for er de overlegne...

 

Skal du bare organisere i sekken, så er det ikke sikkert det er vanntette pakkoser du skal ha?

Jeg benytter disse sekkene for å organisere/Pakke når jeg ikke bruker sekk. Altså i bil, på pulk, eller i Kano... I sekken bruker jeg evt andre mindre poser som ikke er vanntette, de er mye lettere å komprimere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hel "serie" med Airlok poser fra alpkit.com i forskjellige størrelser som veier lite.

De er i samme Condura materiale som Sea to Summit poser, og har tapede sømmer. Har ikke hatt de så lenge at det har blitt noen form for slitasje på de enda.

Alpkit får de produsert i Kina, så litt dyrere enn aliexpress blir de.

 

Jeg bruker småposer i forskjellige farger, da er det lett å vite hvilken pose jeg skal se i (men synes 1 liter er i minste laget).

Pakker da de tingene jeg ser for meg at jeg kanskje skal bruke i løpet av en dag (pauseplagg, ekstra lue/votter, sokker osv) i små poser slik at det er lett og raskt å finne det jeg har bruk for.

Er det noen form for nedbør så åpner jeg heller ikke mer enn nødvendig siden jeg slipper å rote rundt i en stor pose.

Når jeg ruller de små posene sammen så klemmer jeg de så flate at de nærmest blir "vacuumpakket".

Det resterende har jeg gjerne i en større pose (om turen er over flere dager).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ksakk av posene fra Alpkit tror jeg jeg ville prøvd Airlok Ekstra i stedet, jeg har en av de også (13 liter), den er overraskende solid i forhold til prisen og jeg ble positivt overrasket når jeg pakket den ut når jeg fikk den. De har også gummieringer som kan brukes til å feste posen (og skulderstropp følger med).

I kano/kajakk er det sikkert greiere med større poser enn de aller minste så lenge de går ned i lastelukene.

Jeg har ikke prøvd posen i vann, så jeg skal ikke si om den er 100% tett under alle forhold. Jeg har ikke kano/kajakk, men jeg kommer å bruke den på sykkel uten betenkeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har det gått hull på 3-4 Sea2summit pakkposer i det tynne materialet. De revner etter en stund når de har vært opp og ned en del ganger av sekk og kajakk. Mine poser er i bruk sikkert 50 dager i året, på alt fra langturer til fisketurer eller kveldstur med kajakk. Like greit å kjøpe de på Biltema. Har noen tykkere poser, og de holder veldig mye lenger.

Av størrelser så har jeg alltid med meg en liten pose, med førstehjelpsutstyr, gps, kamera osv. Så har jeg en til tre poser på 20-30 liter for klær og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Tror nok de ultralette blir litt lite holdbare, så litt mer styrke er nok fint. Kanskje grei fordeling å starte med et par rundt 20 liter og et par små kanskje. Ulike farger høres smart ut - lett å skille dem fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker exped sine pakkposer og er fornøyd både med kvaliteten og bruken med dem.

 

Har litt forskjellige størrelser og greit når de har forskjellige farger, 

 

Bruker mest S (5L) og M (8L)  når jeg er på tur. 

 

Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SeaToSummit så har jeg et par UltraSil og noen BigRiver.

 

Big river tåler MYE mer juling og for min del så holder ikke UltraSil posene til noe annet enn soveposen siden denne posen sjelden er i kontakt med bakken.

Slipper man posen ned på litt småsteinete underlag blir det hull i de med engang.

 

Har forresten poser i 3l, 13l og 20l + 1l til toalettsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.