Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er forskjellen på de ulike stegjerna?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Annonse

Bruk avgjer val.
Skal du klatre is, gå skarpe toppar, gå på bre eller berre tusle rundt på ein hål gardsplass?
 

Forskjellen på avbilda steggjern ser ut til å være gummibeskyttelsen på mellomleddet.
Elles går forskjellen i material val (styrke og vekt), antal piggar, frontinnfesting, hælinnfesting,
vertikale eller horisontale frontpiggar, plastikkløysing på undersida for å motverke klabbing,

pluss ein del andre tekniske finurlegheitar.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt stemme. Har tre par steggjern og to av dei har ikkje gummibeskyttelse, men det er

petzl og Black Diamond. Det tredje paret er Grivel og dei har gummibeskyttelse.

 

Elles ser ikkje eg nokon forskjell på dei avbilda jerna bortsett frå at innfestingsskruen til plastikkplata

er forskjellig. Men det kan være (sansynlegvis er) vekt og material forskjell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Grivel Airtech Light og de ligner veldig på de øvertste du viser. De er en god del lettere enn Airtech nen kan ikke brukes på stein.

Så det du mener er: De med blanke jern er laget av aluminium, de er lettere men "tåler" mindre og kan ikke brukes på stein. Kan f.eks være yppelig til brevandring osv. Mens de med "sort stål" er tyngere, men tåler også noe mer. Godt egnet til f.eks miksklatring, der enkelte deler av løype er ren fjell ???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener er: De med blanke jern er laget av aluminium, de er lettere men "tåler" mindre og kan ikke brukes på stein. Kan f.eks være yppelig til brevandring osv. Mens de med "sort stål" er tyngere, men tåler også noe mer. Godt egnet til f.eks miksklatring, der enkelte deler av løype er ren fjell ???

 

De avbildede modellene i starten av tråden har frontpigger for snø/bre, disse er ikke de beste til isklatring så om det er virkelig is/miks-klatring de skal benyttes til så er ikke dette beste valg selv om de er laget i stål. Men til bre og tinderangling helt topp (stålvariant), stegjern gir helt utrolig bra grep på fjell! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt feil, men spørsmålet mitt gjelder ikke spessielt jerna som er på bilde.

Jeg tenker mer på at jerna er like, men alikevell ulike i form av material valg. Dette gjelder flere av stegjern modellene.

Så spørsmålet blir kanskje heller: hvilket materiale til hvilket bruk. (Blank vs. Sort jern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke fargen er så viktig, mer materialet for eksempel Aluminium vs. stål og ulike legeringer.

 

Alu er lett, stål er tungt. Stål tåler mye det gjør ikke Alu.

 

I min verden er alu brukbar til snø (typisk lett skibestignings stegjern), stål til bliås, fossis og mix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som RAS nevner, så er alu stegjern beregnet til skibestigning, altså klatring i snø.
Alu bøyer seg etterhvert når man går på is og evt prøver seg i stein og klyving.

Bruker selv grivel stål stegjern med step in bak ved føring.

Hva skal du bruke de til?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.