Gå til innhold
  • Bli medlem

kickspark vs liten slede


Spirrevippen

Anbefalte innlegg

Etter å ha både møtt og blitt forbikjørt av hunder med kickspark noen ganger, frister det å gå tilanskaffelse av en slik selv. Er det noen her med erfaring med kickspark? For min del vil den bli brukt med en eller to schäfere.

Av natur trives jeg best litt unna oppgjørte løyper. Hvordan er bæreevnen med de bredeste "skiene" i løssnø? Jeg regner med at 95% av turene er dagsturer på 1-10 timers varighet og at jeg derfor kan ha med det utstyret jeg trenger i en liten ryggsekk, men samtidig virker det forlokkende å kunne legge fra seg oppakningen i en slede. Vil en slede ha bedrebæreevne i løssnø? Prismessig er kickspark den rimeligste løsningen, men det er kanskje verd å legge i noen kroner og heller kjøpe slede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som bærer best er en liten toboggan. Altså slede med bunnplate. Utenfor løyper med 1-2 hunder ville jeg satset på breie fjellski i stedet.

Kickspark er flott på fast underlag. Bruker det selv til 2 alaskahuskyer. En liten bit skutermatte til brems anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt noen veldig lette sleder på rundt 10 kg til våre to hunder, grønlandshunder. Syns ikke de fungerte no særlig, ble anbefalt en litt tyngre å stivere slede da den sku gli bedre enn de spinkle små sledene, å det stemte. Vi går opp eget spor med ski, å kjører over igjen med sleden, det fungerer helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Jeg kjører selv med mine 2 alaska huskyer med en vanlig spark påmontert de 5,6 cm brede plastski til Kicksparken. Det fungerer veldig bra på løyper og i scooter spor, men de synker alt for dypt i løssnø!

 

Jeg bruker vanlig spark, fordi det er den letteste slede jeg får tak i rimelig. På hytta er det arveonkels fra Hemsedal.

 

Det fungerer så bra, at jeg nylig kjøpte en ny spark hos Biltema, da nærstudier av denne avslørte, at det faktisk var Kickspark produsenten, finske Esla, som også fremstillet denne og sparken som Clas Ohlsson selger.

 

Sparken er ganske styrbar som sparker nå er, men man skal passe sig i svinger. jeg bruker en halv anti-spin matte fra Biltema som bremsematte. Den er meget lett og virker bra. jeg konstruerte også pigg bremse av en stålbøyle med 2 pigger på, men dn var alt for bra! Det var total stans med en gang, som medførte hodestup. Men flere hunder og kanskje på is vil den være bra.

 

Kicksparken er helt sikkert også bra. Og plastskiene funker veldig bra, men utenfor løype er det problematisk. Hundene vil vel også bykse noe i den dype snø.

 

@Daniel1987' s 2 grønlandshunder leverer nok mer trekkkraft enn mine AH og en kraftigere slede kan sikkert være bedre der.  

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte polstringen foran på sparken. Viktig for å unnngå skader på hundene!

 

 

Hei

 

Ja, en rørskål! Men det hender da, at jeg også er foran sparken for å stelle med hundene, rette en floke, som så plutselig rykker til. Så er det greit med polstringen!

Dette er Nansen sparken med en skikkelig stål støtfanger foran av båndjern med skarpe kanter. Hornene ut til siden er litt irriterende for de kan fange trekklinen, så trekket blir skeivt.

 

Den annen sparken har bare en rund rørbøyle uten kanter.

 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

her er jo flere sledekyndige folk som kanskje kan rådgive!

 

Som nevnt ovenfor har jeg mye moro og fine sledeture med sparken. Så bra, ar jeg kjøpte en "billigspark" fra Biltema, da jeg fant ut, at produsent faktisk var finske Esla som også produserer Kicksparken. Dette både for å ha en hytte- og Marka spark. Og så er det veldig fint å ha stol med til pauser!

Biltema sparken er hakket mer stødig enn Nansen sparken.

 

Begge er forsynt med plastskia til Kicksparken. Dermed beholder man den fleksibilitet, som nå er i en spark og kan styre større kurver blot ved å vri sparken. På side hellende løyper savner jeg litt å kunne kante skiene og sklir litt side veis. I skarpe kurver må jeg jobbe aktivt med beina/helen på ytre-beinet som ved plog-sving.

Det farlige med sparkene er de i utforkjøringer kan komme i "slyng" og blir dette ikke rettet opp er det lett å tryne! En periode var jeg blå og gul på den ene hofte.

 

Men jeg innser at kanskje en litt lengre (tyngre?) slede ville være mer stabil, som nevnt av andre her. Da jeg bare har 2 hunder er det også  litt økonomiske grenser for hva jeg vil ofre. 

 

Bewe har en lett omkring 10 kg + et par stykker mer - og så kunne jeg jo tape et par kg selv for at total lasset forblir det samme.

(Dette påpeker sønnen alltid som billigste løsning, når jeg taler om lette sykler!)

 

Men så kom jeg over en profesjonell slede som faktisk ha ski som meier! Nemlig RSS fra Østerrike, hvor sprintsledene både har vunnet en del premier og omtales som veldig styrbare!

Se http://www.hundeschlitten.at/index.php/en/

 

En er vel nesten som kickspark. Vekt 3,5 kg!! + ski?

 

speedyii-neu.jpg

 

En annen er mer som en vanlig hundeslede. Vekt 9,5 kg +ski?

spyder_sport_rot.jpg

 

Jeg kan se at sleden monteres på skia litt foran bindingen - og skituppene fastholdes av et beslag med en bolt igjennom, så skiene kan kantes ved å bevege styrbøylen sideveis,men bakskiene blir kanskje litt lange?

 

Begge typer vil jeg ære i stand til å bygge selv og har både et par gamle fjellski med innsving stående og et par gamle langrennsski. Så det kan bli et "gjør det selv" prosjekt til høsten så en doning kan være klar til neste vinter!

Det vanskeligste blir nesten etter litt surfing på nett å skaffe aluminiums U-profil og litt andre alu biter uten å skulle kjøpe for minimumsordrer hos grossist. 

Jeg savner min gamle skipsmed! Der kunne jeg alltid kjøpe/ få noen biter og kapp av det jeg trengte. Han syntes ofte mne prosjekter var litt sprø, men hjalp jo med litt alu-sveising mm. 

 

Gode råd og kommentarer tas gjerne i mot, for jeg hadde et noe mislykket prosjekt med ski under spark - se under "gjør det selv tråden" og endte derfor med Kickspark plastski, som egentlig fungerer bra.

 

Kanskje noen har erfaring med RSS-sleder? Det er faktisk  til salgs på Finn.no, men den er til flere hunder. Den mulghet innebærer å selge boligen og flytte på småbruk! 

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.