Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor lettpakke (utskilt fra Ultralettpakking: Utstyr og erfaringer)


Hardy

Anbefalte innlegg

Når du sier at turer blir ødelagt av tung sekk så må jeg stusse litt. Javel, så har man båret tyngre enn man trengte, men om man konkluderer med at turen er ødelagt av den grunn, så er det et underlig standpunkt det er vanskelig å henge med på. Er det lettpakking som avgjør om turen har verdi? Er turen mislykket fordi man må slite litt mer enn man ellers måtte?

 

Nei, lettpakking gir ikke turen verdi i seg selv og jeg har vært dyktig sliten selv med lett sekk, men fraværet av gnagsår, verkende muskler og diverse andre morsomme ting som følger med for tungt utstyr på en kropp som ikke er vant med sånt (det er klart mulig å trene seg til å greie en tung sekk - ære være de som gjør det), som ødelegger turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan de av dere som er lettpakkere forstå at en liten og sårbar sekk ikke er egnet for å fylle med ved? Jeg ønsker heller ikke sag og øks i nærheten av en slik sekk

Alt dette ordkløyveriet koker ned til målet for turen, personlige preferanser og valg, samt respekt for dette.

 

Absolutt. Selv bruker jeg en sekk som er tyngre og mer robust enn de aller letteste, men ved er uaktuelt. Ville ikke vært plass til så mange kubbene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Jeg har vært taktekker de siste 20 årene og bærer daglig flere ruller som veier mellom 40 og 50 kilo opp stiger så jeg tør å påstå at jeg har mer enn nok styrke til å pakke på den måten jeg selv vil.

Jeg har vært borte fra friluftsliv i ca 20 år frem til guttene mine begynte i speideren og jeg ble "dratt" med inn igjen i gleden av friluft, på den første turen vi dro alene pakket jeg derfor av gammel vane og" kjekt å ha med" mentalitet sekken endte på ca 35 kilo pluss fiskestenger i egen tube og et speilreflekskamera for å forevige det hele...

 

Turen ble selvfølgelig gjennomført  i planlagt lengde men sekken ble gjennomgått når jeg kom hjem.  toalettmappa veide 850 gram, 6 x d-cell maglite, isolert fjellduk i tillegg til sovepose,nødlader til mobil med lykt i tillegg til mobil med lykt, machete i tillegg til øks og sag, to poser kaffe siden kaffe er så godt osv,osv 

jeg er vel fortsatt ingen lettpakker( og kommer aldri til å bli det siden sekken min er en 130 liter Alpinist) men sekken er betydelig lettere nå siden jeg tenker litt mer gjennom hva jeg putter oppi og når jeg nå kjøper nytt utstyr så ser jeg selvfølgelig på vekten men lar den ikke diktere innkjøpene mine.Jeg ser f.eks. at draut.no nå selger dd-overquilt og at den er en kilo lettere enn fjellduken min men jeg løper ikke ned dørene de likevel.

 

Jeg lastet ned et par bøker om lettpakking og ulpakking fra kindle for en stund siden og fikk en del gode tips fra de men et av tipsene var å ta noen sit-ups i soveposen hvis man frøs... da tar jeg med meg en tykkere pose. posjonspakke tannkrem i sugerør... se det er en idé som er hvert å prøve.. eller prøvepakker med tannkrem

 

At folk henger seg opp i og blir fornærmet av hvordan andre velger å tilnærme seg friluftsliv er og blir en gåte for meg men man ser jo stadig eksempler på det i forskjellige lettpakking og hengekøye-tråder her på forumet.

 

Viktig del av lettpakking er at vi elsker å lage kategorier for alt mulig, så du kan trygt kalle deg "æreslettpakker"; forutsatt at det er i orden at jeg lo godt av "6 x D-celler" :)

 

For øvrig er lys en av de tingene jeg må passe på i pakkingen (ved siden av "verktøy"). Det sniker seg lett med en lykt for mye sammen med ekstra ekstrabatterier; midt på sommeren...

 

---

 

Når det gjelder dansing, så kan jeg kanskje strekke meg til en stillestående disco. Poenget jeg prøvde å få frem var at det er fordeler og ulemper med alt, inklusive tunge og lette oppakninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å være lettpakker er nå en underlig ting da. Jeg er selvsagt for å kunne gjøre sekken lettere, men jeg definierer ikke meg selv ut fra en måte å pakke på. En dag er jeg fjellvandrer, en annen er jeg jeger, en tredje er jeg fjellskiløper, en fjerde er jeg kiter, en femte er jeg fisker, en sjette kjører jeg topptur på ski, osv. Det å definere seg ut fra en måte å pakke på i stedet for en måte å dra på tur på, er ganske rart.

För mig är lättpackning inte något jag är, men något jag gör.

Fjälltur, skogstur, dagstur, fisketur, skidtur, långtur med mera, så är det ändå en gemensam faktor att jag har med mig lättast möjliga packning.

Jag definierar mig inte ens utifrån att jag älskar att gå på tur.

Jag ÄR Daniel och en liten del av det jag GÖR är att gå på tur med lätt packning. :-)

Skulle jag definiera mig efter vad jag gör skulle lättpackning antagligen vara med bland tusentals andra ord som passar in på saker jag gillar att göra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å være lettpakker er nå en underlig ting da. Jeg er selvsagt for å kunne gjøre sekken lettere, men jeg definierer ikke meg selv ut fra en måte å pakke på. En dag er jeg fjellvandrer, en annen er jeg jeger, en tredje er jeg fjellskiløper, en fjerde er jeg kiter, en femte er jeg fisker, en sjette kjører jeg topptur på ski, osv. Det å definere seg ut fra en måte å pakke på i stedet for en måte å dra på tur på, er ganske rart.

Jeg kan ikke se noen konflikt med å være lettpakker og å dra på turene du nevner over. Jeg drar også på mange ulike turer og er opptatt av å pakke lett (bortsett fra når jeg er på kanotur uten bæring). Er jeg på fisketur på fjellet er jeg fortsatt nøye med vekta på telt,sovepose, sekk, underlag osv. Det er klart fiskeutstyret øker vekta på sekken, men jeg jeg er altså fortsatt opptatt av å pakke lett der jeg kan, og regner meg som lettpakker.

 

Poenget er vel at man ikke bare definerer seg som en ting. De fleste lettpakkere er ikke BARE lettpakkere, de er også fiskere, jegere, toppturere, men har som regel alltid et fokus på sekkens vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tänk så lätt man kan packa om man er endast och alene lättpackare?

-----------------------------------

Idag hade jag en packning på 5 gram. En 2 g tepåse i en 3 g plastpåse.

Efter att ha suttit och läst en bok ett par timmar tog jag mig en kopp te.

Kom ju aldrig utanför huset, men var torr, varm och kan inte klaga på komforten i soffan, och DÆVEN DUNDRE, VILKEN LÄTT PACKNING! :-D

------------------------------------

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her på kontorstolen uten pakning i det hele tatt. Slå den! :)

Men spøk til side, poenget mitt, som sikkert ikke kom godt nok frem, var at de ulike formene for friluftsliv krever ulikt fokus. På topptur den ene dagen vil jeg prioritere rå nedkjøring i stor fart. Det krever tyngre utstyr. Den neste dagen er det kanskje kosetur til den samme toppen på lette fjellski. På den ene turen på Hardangervidda legger jeg bare oppi ei lits teleskopstang og 7-8 sluker, fordi det ikke avsettes noe særlig tid til fisking. På den neste turen har jeg med meg to-tre stenger, vadere, fiskevest, håv, samt flere sluk- og fluebokser.

Jeg kan gjerne bestrebe å få tak i en lett sovepose og et lett telt, men om lettpakking er hovedfokuset blir fiskeutstyret en salderingspost. På fisketur er fiskeutstyret hovedprioritet, og da blir det nødvendigvis tyngre sekk en om lettpakking er hovedprioritet. Jeg synes altså det er ok å bære tyngre enn jeg hadde trengt, fordi jeg vil prioritere å fiske. På samme måte som jeg noen ganger prioriterer å gå til topps på tunge ski fordi jeg vil ha mindre kompromisser i forhold til nedkjøringen.

Greia er jo at utstyret alltid er et kompromiss mellom ulike hensyn. Om man i utgangspunktet definerer seg som lettpakker i alle sammenhenger så har man allerede gitt en retning på kompromissene..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her på kontorstolen uten pakning i det hele tatt. Slå den! :)

Men spøk til side, poenget mitt, som sikkert ikke kom godt nok frem, var at de ulike formene for friluftsliv krever ulikt fokus. På topptur den ene dagen vil jeg prioritere rå nedkjøring i stor fart. Det krever tyngre utstyr. Den neste dagen er det kanskje kosetur til den samme toppen på lette fjellski. På den ene turen på Hardangervidda legger jeg bare oppi ei lits teleskopstang og 7-8 sluker, fordi det ikke avsettes noe særlig tid til fisking. På den neste turen har jeg med meg to-tre stenger, vadere, fiskevest, håv, samt flere sluk- og fluebokser.

Jeg kan gjerne bestrebe å få tak i en lett sovepose og et lett telt, men om lettpakking er hovedfokuset blir fiskeutstyret en salderingspost. På fisketur er fiskeutstyret hovedprioritet, og da blir det nødvendigvis tyngre sekk en om lettpakking er hovedprioritet. Jeg synes altså det er ok å bære tyngre enn jeg hadde trengt, fordi jeg vil prioritere å fiske. På samme måte som jeg noen ganger prioriterer å gå til topps på tunge ski fordi jeg vil ha mindre kompromisser i forhold til nedkjøringen.

Greia er jo at utstyret alltid er et kompromiss mellom ulike hensyn. Om man i utgangspunktet definerer seg som lettpakker i alle sammenhenger så har man allerede gitt en retning på kompromissene..

 

Jeg tror jeg ser hva du tenker her og jeg lurer på om du har hengt deg opp i at lettpakking er én ting. Se heller på lettpakking som en måte å tenke på som kan brukes til alle aktiviteter. Er det lettere løsninger tilgjengelig som fungerer like bra? Trenger du virkelig tre bokser med sluker? Kan jeg øke kapasiteten på batteriet til kameraet framfor å ta med meg flere? Finnes det en mindre skredsekk som ikke er så tung eller kanskje jeg kan finne en større som kan ta alt utstyret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ser hva du tenker her og jeg lurer på om du har hengt deg opp i at lettpakking er én ting. Se heller på lettpakking som en måte å tenke på som kan brukes til alle aktiviteter. Er det lettere løsninger tilgjengelig som fungerer like bra? Trenger du virkelig tre bokser med sluker? Kan jeg øke kapasiteten på batteriet til kameraet framfor å ta med meg flere? Finnes det en mindre skredsekk som ikke er så tung eller kanskje jeg kan finne en større som kan ta alt utstyret?

Så hvis du går inn på Sportslageret og skal kjøpe toppturski, og du allerede har definert deg som lettpakker. Har du ikke da allerede gjort noen valg før du i det hele tatt begynner å se på ski? Jeg er av den mening at man må definere sine behov først, og så gjøre valgene derfra. En lett ski er ikke like stabil i fart som en tung ski. En lett sekk er ikke like solid som en tung en (jf vedbæringseksempelet lenger opp).

Hvis man går inn i butikken med lett utstyr som det viktigste kriteriet, så har man valgt bort en viss type skikjøring i utgangspunktet. Det var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går inn i butikken med lett utstyr som det viktigste kriteriet, så har man valgt bort en viss type skikjøring i utgangspunktet. Det var poenget mitt.

Nei man har jo ikke det. Om man vil ha en type ski som kun finnes i tunge ski (jeg kan null om ski) så kjøper man jo dem. Resten av utstyret kan fremdeles være lett. Soveposen trenger jo ikke veie mest mulig bare fordi skiene gjør det. Jeg kjøper ikke en dårlig lett kløv til bikkjene bare fordi det er lett. Det skal også fungere til mitt bruk. Om man er fotograf kjøper man heller ikke et kompaktkamera fordi det er lett. Grunnutrustningen kan jo være lett også får det som veier bare veie det det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du går inn på Sportslageret og skal kjøpe toppturski, og du allerede har definert deg som lettpakker. Har du ikke da allerede gjort noen valg før du i det hele tatt begynner å se på ski? Jeg er av den mening at man må definere sine behov først, og så gjøre valgene derfra. En lett ski er ikke like stabil i fart som en tung ski. En lett sekk er ikke like solid som en tung en (jf vedbæringseksempelet lenger opp).

Hvis man går inn i butikken med lett utstyr som det viktigste kriteriet, så har man valgt bort en viss type skikjøring i utgangspunktet. Det var poenget mitt.

 

Jeg får litt følelsen av at du bare kverulerer nå men jeg kan jo prøve å forklare det en gang til. Lettpakking er ikke bare én ting. Det er en måte å se ting på. Dersom du skal oppnå noe spesifikt så velger du ikke bort egenskaper som lar deg oppnå det. Det ville rett og slett være dumt. Du tropper ikke opp i en pistolduell med en kniv, men du skyter heller ikke spurv med kanon. Dersom du skal bære ved så velger du en sekk som du kan bære ved med. Dersom du ikke trenger eller ønsker å bære ved så trenger du ikke kjøpe en sekk som tåler å bære ved. Ved å være bevisst dine behov så kan du gjøre valg som senker vekten din. Dersom du er bevisst på vekt i alle dine valg (så lenge valgene også understøtter den aktiviteten du ønsker) så vil totalen bli mye lavere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som identifiserer seg som ”lettpakkere” gjør det vel i en gitt kontekts, ikke til hvem som helst eller når som helst? Du presenter deg vel ikke som "lettpakker" når du er på jobbintervju (med mindre du vet at den som ansetter har interesser i samme lei :)) Her inne derimot, eller for eksempel i ens private blogg, vil det være mer naturlig å identifisere og presentere seg som "lettpakker". For å tilkjennegi interesse og tenkemåte ovenfor andre. Men for noen kan dette kanskje virke mer som en besettelse. I alle fall sett utenfra. Og det er kanskje det de ser først av alt, de som er skeptisk til hele greia; at noen virker litt "besatt" av det hele.   Der det som før bare var et middel (utstyret) nå nesten har blitt et mål i seg selv, som skygger for selve turen og turopplevelsen.   Slik sett kan det jo fortone seg som en form for galskap, mani, for den som bare ser denne biten av dette. Akkurat som at noen vil si det samme når de ser at andre har et titalls primuser eller ørtogførti kniver. For noen går det "sport" i det, man blir ”samler”. Veien blir målet, for man må alltid ha noe annet, nytt og/eller bedre. Men so what? Så lenge noen har glede av det?   Vel, litt refleksjon omkring dette skader vel ingen. Men idiotforklarer man "de andre", de hvis fokus avviker fra ens egne ideer om hva hensikten med friluftslivet og det gode liv skal være, så går det vel litt for langt, eller hva? [merk; det jeg sier her var ikke ment som et tilsvar til noen spesielle, bare som en kommentar til tråden som sådan :) ]

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt følelsen av at du bare kverulerer nå men jeg kan jo prøve å forklare det en gang til. Lettpakking er ikke bare én ting. Det er en måte å se ting på. Dersom du skal oppnå noe spesifikt så velger du ikke bort egenskaper som lar deg oppnå det. Det ville rett og slett være dumt. Du tropper ikke opp i en pistolduell med en kniv, men du skyter heller ikke spurv med kanon. Dersom du skal bære ved så velger du en sekk som du kan bære ved med. Dersom du ikke trenger eller ønsker å bære ved så trenger du ikke kjøpe en sekk som tåler å bære ved. Ved å være bevisst dine behov så kan du gjøre valg som senker vekten din. Dersom du er bevisst på vekt i alle dine valg (så lenge valgene også understøtter den aktiviteten du ønsker) så vil totalen bli mye lavere.

Det kan sikkert virke som kverulering om man ikke er interessert i å se hva jeg mener.. Jeg skrev rett ovenfor at det er flott å velge lett sovepose og lett telt. Er helt med å på redusere unødvendig vekt og legge unødige ting igjen hjemme. Det siste kaller jeg forøvrig erfaring, ikke lettpakking.  Det jeg snakker om er at det i lettpakkingens navn gjøres valg som ikke er funksjonelle. Er helt enig i at det er dumt.

La meg gi et par eksempler. Vi er noen stykker som har gått på topper om våren for å ha det gøy med nedkjøringen. Både telemark og rando. Et par er blitt "lettvektere", med det resultatet at de ikke kan henge med på nedkjøringene på samme måte som før. Visst får de det lettere oppover, men turen blir en helt annen. Det er jo helt greit, men man bør være ærlig med seg selv om begrensningene når man velger. En av de samme har begynt å bruke veldig lett og lavt fottøy om sommeren. Han har det nok lett og fint når han går på god sti, men det medfører at han stadig får begrensninger for hvor han kan gå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa

Jag kan ha missuppfattat dig totalt, men om du menar att de som packar lätt väljer bort funktionen tar du nog fel (ska dock inte se bort från att det finns någon individ som verkligen är besatt av lättpackning på riktigt och väljer utstyr bara för att det är lättast.)

Om du ska på topptur köper du skidorna du vill ha, de som passar bäst för dina planlagda aktiviteter.

Har du då två eller flera par som är i övrigt likvärdiga alternativ väljer du det lättast paret.

Ligger fokuset någon annanstans, säg på pris väljer du de billigaste toppturskidorna.

Att välja endast utifrån vikt och inte funktion motsvarar att den kostnadsmedvetna väljer att köpa ett par barnskidor på FINN. De är det billigaste alternativet, men fungerar inte på topptur för en 100-kilos man. :-)

Lättpackaren har med sig på turen lättast möjlig (definiert utifrån aktiviteten) säck, tranciever, lavinsonde, extra isoleringsplagg, termos och vad man nu väljer att ha med sig, vilket ger en lätt säck på ryggen som är skönare och bättre för bevegeligheten när man ska ner för backen.

Målet med att packa lätt är för den absoluta majoriteten att få en skönare tur, oavsett vilka aktiviteter turen må innehålla.

Poänget blir alltså att oavsett aktivitet är den svært funktionella packningen lättare än den till folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa igen..

Skrev/postade förra inlägget samtidigt som dig här.

Tydligen har jag missuppfattat dig.

Har inte träffat många lättpackare på tur själv, men håller med om att det är dumt om val av lätta prylar begränsar turupplevelsen.

Jag personligen har inte den erfarenheten, jag använder t.ex skor av barfotatyp på mina turer, något som jag upplevt ÖKAR min beveglighet.

Det är mycket enklare att ta sig fram över stenar och dålig terräng, med lätta skor, jag behöver inte stanna, skifta skor eller tömma skor efter ett vad och liknande.

Kanske jag bara tror att alla balanserar sina val på samma sätt som jag.

Kanske de du gått på tur med är nya på lättpackningsbölgen och inte har stor nog erfarenhet ännu.

Kanske är bara människor olika. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg gått over til lett pakking grunnet rygg og skulder skade etter 23 år som elektriker.. Så hadde valget mellom å begynne å pakke lettere eller å ikke dra på tur i det hele tatt... Før hadde jeg en sekk på 23 kilo,men etter at jeg begynte å pakke mere fornuftig og med lettere utstyr er jeg nede i 8 kg inklusiv mat for 3 dager for en tur i fjellet. Så nå kan jeg gå på tur igjen uten å ødelegge skuldre og rygg. Jeg trener dessuten jevnlig styrketrening så det har ikke noe med for lite trening heller... Så motivasjonen til folk for å pakke lett er veldig forskjellig fra person til person derfor skal man ikke kritisere andre å si at det er bare å trene mere.. Er ikke alle som har helse til å bære tungt og det bedre at de kommer seg ut på tur med en lett sekk enn at de sitter hjemme i sofaen noe som gjør problemene verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som identifiserer seg som ”lettpakkere” gjør det vel i en gitt kontekts, ikke til hvem som helst eller når som helst? Du presenter deg vel ikke som "lettpakker" når du er på jobbintervju (med mindre du vet at den som ansetter har interesser i samme lei :)) Her inne derimot, eller for eksempel i ens private blogg, vil det være mer naturlig å identifisere og presentere seg som "lettpakker". For å tilkjennegi interesse og tenkemåte ovenfor andre. Men for noen kan dette kanskje virke mer som en besettelse. I alle fall sett utenfra. Og det er kanskje det de ser først av alt, de som er skeptisk til hele greia; at noen virker litt "besatt" av det hele.   Der det som før bare var et middel (utstyret) nå nesten har blitt et mål i seg selv, som skygger for selve turen og turopplevelsen.   Slik sett kan det jo fortone seg som en form for galskap, mani, for den som bare ser denne biten av dette. Akkurat som at noen vil si det samme når de ser at andre har et titalls primuser eller ørtogførti kniver. For noen går det "sport" i det, man blir ”samler”. Veien blir målet, for man må alltid ha noe annet, nytt og/eller bedre. Men so what? Så lenge noen har glede av det?   Vel, litt refleksjon omkring dette skader vel ingen. Men idiotforklarer man "de andre", de hvis fokus avviker fra ens egne ideer om hva hensikten med friluftslivet og det gode liv skal være, så går det vel litt for langt, eller hva? [merk; det jeg sier her var ikke ment som et tilsvar til noen spesielle, bare som en kommentar til tråden som sådan :) ]

 

Og der var tok du for min del tråden over i noko som for meg er interesant, og som eg ofte har via nokre tankar, både her og ved surfing på sosiale medier: Nemleg det og definere seg sjølv ut frå fritidssyslar, standpunkt eller roller ein skal bekle. Velje Nick deretter osv. "mortilto" "spreking" osv. Innimellom får eg spm eller påstandar som: "Du er no ho fjellgeita". Jau det kan nok stemme at eg trivast i fjellet. Men etter at eg byrja tenkje ekstra på dette med identitet, spesielt knytt til sosiale medier, kjenner eg at protestanten i meg dukkar opp. Nei. Eg er ikkje ei geit. Eg er meg. Eg har eit sett av roller eg skal bekle. Eg har dugleikar, og personlegheitstrekk på godt og vondt, som utgjer meg.

 

Eg likar meg ute, utan at mitt navn er Therese Friluftsliv Moe Øye.

Eg er gla i å strikke, men handarbeidsdame er heller ikkje min identitet.

Eg er mor, men kan faktisk sjå at det ikkje er min identitet heller (underleg for mange at eg ikkje berre er mor 365 dagar i året).

Eg er arbeidstakar, utan at livet mitt fell i fisk om noko på jobb i ikkje fungerar optimalt.

Eg er over gjennomsnittet glad i trening og innteresert i folkehelse, men er ingen fanatiker som ikkje et sjokolade og drikk vin. Tvert om :P.

Likar og bære lett når eg kan, men lettpakkar er ikkje min identitet.

Greier bære tung bør når eg må, men er ikkje "beksaumar-og-vadmels-fanatiker" av det.

Eg likar nostalgiske kaffikoppar,  men interiørberte er ikkje min identitet.

Likar slitsomme turar, men ekstremtur-utøver eller "ekspedisjonsmenneske" er heller ikkje min identitet.

Likar avslappa turar med lata dagar i skuggen ispedd klatring, på stein i Frankrike eller på klipper i Hellas, men min identitet er ikkje klatreboms (takk for det, eg hadde blitt ein dårleg ein med lilla prikkekoffert).

Eg går utanom sti, og eg går på raudmerkt sti. Det gjer ikkje at min identitet er "menneske-som-ikkje-kan-orientere-som-ikkje-kan-kalle-seg-ekte-villmarking" (om nokon andre skal få definere det).

Eg likar skogen. Fjellet. Sjøen.  

Hei, eg heiter Therese. Det er meg.

 

TIl slutt:

Om nokon skulle lure på relevansen i mitt innlegg, skal eg prøve klargjere det:

At ein sjølv identifiserar seg ut frå ei ro9ller, dugleikar eller interesser, er heilt ok.

Men det er ikkje ok og definere andre utfrå det. Noko eg synes avogtil skjer når debattane vert oppildna her inne. 

Zimwalker sitt innlegg som påpeikar kva tid du utøver "lettpakking" synes eg var ein fin innfallsvinkel for eksemplifisering av desse tankane eg ved fleire høver har leika med. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Viktig del av lettpakking er at vi elsker å lage kategorier for alt mulig, så du kan trygt kalle deg "æreslettpakker";

 

 

TIl slutt:

Om nokon skulle lure på relevansen i mitt innlegg, skal eg prøve klargjere det:

At ein sjølv identifiserar seg ut frå ei ro9ller, dugleikar eller interesser, er heilt ok.

Men det er ikkje ok og definere andre utfrå det. Noko eg synes avogtil skjer når debattane vert oppildna her inne. 

Zimwalker sitt innlegg som påpeikar kva tid du utøver "lettpakking" synes eg var ein fin innfallsvinkel for eksemplifisering av desse tankane eg ved fleire høver har leika med. 

 

Eg har ingen problem med relevansen i Tessatroll sitt innlegg. Det var eit veldig godt innlegg.

Og det er nettopp dette med lettpakking som aktivitet, kategori eller identitet som gjer at eg dett av lasset. Og det er det som gjer at eg ikkje greier å seie at eg driv med lettpakking, sjølv om eg likar at sekken ikkje er så tung.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg heiter Therese. Det er meg.

 

"Eg er dugleik", burde det stått på neste linje der ... sier jeg med respekt(!), men likevel fordomsfull. For, dommer feller vi jo hele tiden, for-dommer. Kan vi tenke uten kategorier, kommunisere uten navn? "ikke sett meg i bås!" er ikke lett å leve opp til! "Ikke sett meg i feil bås", litt lettere, for da kan vi diskutere kart og terreng. Som her, når båsen ble for trang og merkelappen for snever. Lettpakkere og pakkesler  - foren eder!! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eg er dugleik", burde det stått på neste linje der ... sier jeg med respekt(!), men likevel fordomsfull. For, dommer feller vi jo hele tiden, for-dommer. Kan vi tenke uten kategorier, kommunisere uten navn? "ikke sett meg i bås!" er ikke lett å leve opp til! "Ikke sett meg i feil bås", litt lettere, for da kan vi diskutere kart og terreng. Som her, når båsen ble for trang og merkelappen for snever. Lettpakkere og pakkesler  - foren eder!! :-)

Ja, for det er vel slik vi er... VI... i forhold til DE ANDRE. Det å kategorisere er vel en nøkkelegenskap, som gjør at vi kan orientere oss... i naturen OG kulturen. Vi trenger å kunne identifisere hva som er bra/dårlig, ok/farlig osv. RASKT. Derfor må vi ha "merkelapper".  

 

Men, jo mer erfaren man blir, finner man ut at det å være åpen og så fordomsfri som mulig ofte gir gevinster i form av innsikt og nytt vennskap :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både @Tessatroll og @famjsv er inne på hva som antagelig ligger bak noen av de snodigere svingene i denne tråden og det er gode leveregler; særlig en bevissthet på hvor kjapt og automatisk vi mennesker setter i bås.
 
Men... innenfor et så smalt felt som aktivt friluftsliv (som jeg tror alle i denne tråden tilhører), så kan noen selvvalgte merkelapper være fornuftig. Dersom jeg en dag gir råd om vinterturer <3-sesong>  eller +100 liters sekker <lettpakker>, så er det greit at folk lett kan finne ut at nå går Grimner på vannet.
 
Dessuten er lettpakking blitt en vesentlig del av grunnlaget for mine turer. Altså en del av identiteten på dette forumet. Er det noe jeg tar med utenfor fjellforum.no og på tur? Nei.
 
 
@Lompa det finnes et uttrykk som heter "stupid light". Idiotisk lettpakking er når folk sparer noen få gram på bekostning av økt risiko. Så vi er ikke helt ukjent med prioriteringer av andre ting enn vekt.
Folk bruker en lav grunnvekt til ulike ting: noen går langt og lenge, andre bruker den ekstra kapasiteten til å bære diverse nyttelast så som kameralinser, fiskeutstyr, gummibåter, eller en solid del av partners, barns eller hunds utstyr slik at de kommer med på tur.
Det kan for eksempel tenkes at dine kamerater syntes at oppstigingen var et slikt ork at de valgte å betale prisen i form av mindre fart/muligheter på veien ned. Da har de tenkt på hva de bruker og hva de vil ha ut av turen. I den avveiningen finner du hva jeg mener med lettpakking.
Det kan også tenkes at de bare kuttet vekt uten å tenke særlig mer over det. Kanskje de ble overrasket på nedturen. Da er vi over i gramjakt, altså kutting av vekt bare for å spare vekt. Det konseptet er mer innarbeidet og lettere å forstå enn lettpakking.
 
Det er ikke så mye "hvor mange gram", som "hva trenger jeg på denne turen" og "hva slags tur er dette"? Veiing og regneark er verktøy for å få en viss orden i galskapen. Bruken av utstyr og til dels teknikker som ikke er så godt kjent blir værende først og fremst først og fremst fordi de virker og deretter fordi de veier så mye mindre enn normale turting.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 liter och 800 gram. Bra bärsystem:

 

http://www.korteldesign.com/spip/?Kolibri-Backpack

(Tror den är tillverkad på Sir Lanka, men är inte 100% säker. Kortel tvingades byta leverantör förra året.)

 

 

110 liter, 1,2 kg

http://www.nervures.com/en/?categorie=Produits&page=Accessoires&produit=Sac_bivouac

 

Mycker billigare än Norrøna också, he he. Tillverkad i europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grimner och @Lompa

"Stupid light" är som sagt när gramjakt går ut över säkerheten, men också när det går ut över funktionen.

Som exempel Lompa sina skidvänner eller från egen erfarenhet när jag valde att inte ta med en fleecejacka för att spara ett par hundra gram på en tur. Ihållande regn och vind kylde ner mig och jag fick slå upp tältet och lägga mig i soveposen vid tretiden på eftermiddagen.

Detta var något som gick direkt ut över funktionen, då jag på denna turen hade tänkt gå långt.

Med runt 200 g extra i säcken kunde jag fortsatt som planlagt.

Detta var inte en direkt farlig eller osäker situation, då jag hade både en del "bail out points" där jag kunde avslutat turen och även snarvägar jag kunde ta för att komma mig fram till målet, samt en dags extra mat.

Jag tror många som packar lätt har råkat ut för liknande saker någon gång, men att få avslöjat brister i utrustningen eller att planläggning och utförande av turen blivit forskjellige är väl inte okänt oavsett val av packvikt.

Det är som nämnt en fråga om erfarenhet, och även den mest turvana som går över till lättviktspackning är plötsligt till dels en nybegynner igen.

Jag tror det är en del av det innebyggda motståndet mot lättpackning, man må gå utanför sin komfortzon och vara lite oerfaren och klönete en period.

Detta tror jag att alla som valt lättpackning fått slita med i olika grad.

Allt av utstyr har fördelar och möjligheter, men också nackdelar och begränsningar, så även den som väljer att packa lättast möjligt får väga en mängd för och nackdelar mot varandra för varje pryl man köper, precis som alla andra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.