Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor lettpakke (utskilt fra Ultralettpakking: Utstyr og erfaringer)


Hardy

Anbefalte innlegg

@Humle: ikke bruk "vi" og trekk meg inn. For jeg har hengt mye i lettvektstrådene, rett og slett veldig lærerikt til tider.

@Grimner: enn så lenge er jeg i rimelig god fysisk og psykisk form, så den dansen skulle vi blitt to om:-).

Når jeg pakker til 2 ukers fisketur bruker jeg en lett 100L. Grunnutrustning tror jeg ikke er så gal, så det er nok maten som veier, samt fiskeutstyret.

Og nok engang, jeg liker å slite, da presterer jeg, og det plager meg ikke i det hele tatt. For det er fantastisk å ta ut alt, det er jeg vant med, da blir jeg lykkelig.

Er du happy på dine turer, så er jeg happy på dine vegne:-).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen jeg liker å danse:-).

Forstår og respekterer, samt finner det nyttig i å gjøre noen grep for å redusere vekta. Samtidig ser jeg også at det kan være økonomisk vanskelig for enkelte å ta den helt ut, noen bare har ikke penger. Så må det jo være interesse for det.

Og igjen, les over, jeg liker at det er tungt første uka. Etter ei uke har jeg "gått meg opp" og danser avsted til neste fiskevann mens sekken blir lettere dag for dag. Siste dagen på en 14-dagers tur er det lett jogging på 4-hjulsspor tilbake til samfunnet. Den formen jeg er i ved turens slutt er også noe jeg setter veldig pris, og er et mål i seg selv.

Så litt banning i "lettvektskirka." Til slutt vil jeg også nevne at stor fisk, fanget på siste del av en langtur, ofte har havnet i saltlake og blitt med hjem. Får jeg fisk siste dagen, blir denne fangsten også med tilbake til sivilisasjonen:-). Jeg ser for meg de mest ekstreme lettpakkerne nå, de med papirunderbusker, begynner å svette og får lette ansiktsrykninger. Hæ, øker den tullingen vekta på turen:-D.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Og alt jeg gjør er å tilby en forklaring på de store sekkene som tildels latterligjøres av enkelte lettpakkere her inne. 

2. Å si at lettpakking ikke handler om penger er litt lettvint, all den stund jeg i alle fall er nødt til å bruke penger på helt nytt (eller brukt) utsyr om jeg skulle gjøre det. Sånn vil nok det være for de aller fleste som skal begynne med dette. Jeg har nemlig ikke en lettere sovepose liggende i boden. 

Klart jeg kunne lage mye selv, og jeg gjør det. Hobbyen min er jo tross alt "Bushcraft". Men siden jeg er ganske elendig i håndarbeid og handverk, blir det stort sett byttet ut med noe jeg kjøper etter en gangs bruk, fordi det jeg lager rett og lsett ikke holder mål. Så stort sett ender slike prosjekter med at jeg bruker enda mer penger enn om jeg rett og slett hadde kjøpt et kommersielt produkt med en gang. En bedre tur hadde jeg også fått. Jamnfør diverse hjemmelagde "pop can stoves" som ikke funker for meg, versus en original Trangia brenner som gjør det.

 

3. Jeg har ikke noe imot lettpakking, og de som driver med det. Alle må lov å gå sin egen tur. Jeg sier bare at det er ikke alle som har muligheten til å kjøpe eller lage seg nytt utsyr, andre føler seg ikke sikre med annet enn det de er vant med, og som de vet funker for dem, andre igjen har både økonomisk mulighet, nødvendig kunnskap og alt som skal til, men syns det er unødvendig å bytte ut den krute gode soveposen de har bare fordi det har kommet andre løsninger på markedet. Løsningen de har funker jo for dem, ellers ville de jo ha byttet.

Jeg syns det er dårlig gjort å gjøre narr av alle disse bare fordi de møter på ei eller anna DNT hytte med 10o liters sekk, isteded for en 60 liters...

1. Beklagar om jag inte förstod din poäng helt.

Och beklagar om du uppfattat att jag latterliggjör din stora säck. Jag är bara överraskad, jag har själv gått med normaltung säck, inkludert vinterturer, men aldrig haft större säck än 75L. Är för övrigt i gränslandet mellan M och L i storlek, då det eventuellt kan spela lite roll.

2. Enig i att det är lättvint.

Jag menar med min kommentar att har man råd att köpa en 125L liters Reconpack, så kan man för de pengarna istället köpa en hel utrustning som väger ca halvannan gång så mycket som bara den ryggsäcken. Har man inget behov för nytt utstyr blir det dyrare att köpa ny lättviktsutrustning.

3. Beklagar om du blivit gjord narr av på tur för din packning. Var och en går sin tur som du säger och jag brukar aldrig kommentera vikt eller storlek på packning om jag är ute på tur, så länge ingen frågar (vilket ofta händer.)

Här är dock en forumtråd med rubriken Hvorfor lettpakke, så här anser jag det helt ok att kommentera och ifrågasätta och rent av med glimt i ögat latterliggjöra stora och tunga packningar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får smerter ved å pakke for tungt. Det kan definitivt ødelegge en tur.

For noen så er en lett sekk forutsetningen for at det i det hele tatt blir noen tur.

Mange får smerter også ved å gå helt uten sekk. For dem er det vel ingen vits i å gå på tur i det hele tatt?

Jada jeg skjønner hva du mente, lett er bedre enn tungt. Realiteten for de fleste som eier en sekk og en sovepose er at de er tyngre enn lettpakkervariantene, men selv disse kan gi gode turopplevelser. Lett sekk er ikke det viktigste suksesskriteriet for en tur i mine øyne.

Er 100% enig i det afe skrev lenger opp: "...det billigaste rådet for lettare sekk, og det er å ikkje ta med seg det ein ikkje har bruk for." Det handler for det meste om erfaring. Når man har vært på nok turer så vet man hva man kan la ligge hjemme, og hva slags "unødvendige" kilo man allikevel prioriterer å ta med.

Det handler også om å dele. Det kan være lettere å sove to i et vanlig billig tomannstelt enn en i hvert sitt lettvektstelt.

Den beste måten å få ned totalvekta på tur er uansett å holde BMIen under 23.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet i tråden. Hvorfor ikke trene mer? Ja, det spørsmålet har jeg også stilt meg noen ganger. Her finnes det ikke noen fasit, men klart at de aller fleste av oss har godt av å trene mer. Jeg trener en del, men jeg er fortsatt stor og tung og burde trent mer. Og ikke minst gjort mer med kostholdet. 

Når det er sagt vil det særlig for oss som er litt overvektige være en fordel med lettere sekk. Fordi jeg / vi har mer å dra på fra før. Mens en person som er tynn og atletisk nok ofte kan tåle en litt tyngre bør. Og selv om en toukerstur på Hardangervidda ikke erstatter trening og fokus på kosthold i hverdagen, tror jeg ikke det er mange overvektige som har vondt av en slik tur. 

 

For min del ble friluftslivet en myk inngang også til andre treningsformer, som terrengsykkel og løping på sti. Jeg hadde nok aldri drevet med det om jeg ikke først hadde begynt å gå i fjellet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk!

Skal jeg på båltur så bruker jeg en gammel Norrøna sekk på 125L siden den tåler juling og sitter godt på ryggen ved tung last. Når jeg da hogger ved i utkanten av leirplassen, fyller jeg sekken med veden og trasker på truger tilbake til camp, gjerne 2-3t arbeid. Eller at valget av stor sekk er logisk fordi jeg bærer for andre, barn ol. Er det meldt go'vær på sommeren pakker jeg 30L for en helg.

Poenget er også at jeg har disse valgmulighetene, andre har ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada jeg skjønner hva du mente, lett er bedre enn tungt. Realiteten for de fleste som eier en sekk og en sovepose er at de er tyngre enn lettpakkervariantene, men selv disse kan gi gode turopplevelser. Lett sekk er ikke det viktigste suksesskriteriet for en tur i mine øyne.

Vi kan jo starte med en misforståelse. Lett er ikke bedre enn tungt. Det er bare lettere ;)

Skal man drive fornuftig lettvektspakking, så bør det ha et spesifikt mål. Enten det er en spesifikk sekkevekt man er komfortabel med, eller om det skal være mulig å jogge distanser med full oppakning.

Mange lettpakkere kommer til en vekt de er komfortabel med, så stopper det gjerne opp der. Et og annet bytte av utstyr skjer jo når det er utslitt eller går i stykker, og det er da gjerne gylne muligheter til å kjøpe noe enda lettere.

Er 100% enig i det afe skrev lenger opp: "...det billigaste rådet for lettare sekk, og det er å ikkje ta med seg det ein ikkje har bruk for." Det handler for det meste om erfaring. Når man har vært på nok turer så vet man hva man kan la ligge hjemme, og hva slags "unødvendige" kilo man allikevel prioriterer å ta med.

Det handler også om å dele. Det kan være lettere å sove to i et vanlig billig tomannstelt enn en i hvert sitt lettvektstelt.

Stort sett enig i dette, men vil tilføye at det meste lettvekts utstyr ofte er billigere enn annet kvalitetsutstyr. Det gjelder sekker, telt, klær, sko og sikkert en hel del andre ting jeg ikke kommer på i farta. Eneste som ikke er billigere nødvendigvis er cuben fiber, høykvalitetsdun, titan, karbon og Kevlar. :)

Den beste måten å få ned totalvekta på tur er uansett å holde BMIen under 23.. ;)

Sikkert med en viss humoristisk undertone der, men jeg føler det bommer litt.

Har du noen gang prøvd å få ned BMI fra f.eks. 30 tallet til under 25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene? Nei takk, det driv eg ikkje med. I alle fall ikkje slik trening som moderne menneske driv med i trenginstudio, i lysløype eller jogging.

Men eg er bevisst på å ikkje lettpakke på dagsturar dersom ikkje målet er ein spesielt lang dagstur. Eg pakkar ikkje direkte tungt, men filosofien min er at langtursekken ikkje skal vera så mykje tyngre enn det eg er vane med frå dagsturar. Når kroppen er vane med å gå med sekk, merkar eg ikkje så mykje til ein moderat lettpakka langtursekk.

Og til trådstartar: heilt uavhengig av treningsmengde kan ein ta med seg ein halvliter pils meir for kvar halvkilo ein sparar i vekta på telt og sovepose. Så dersom målet ditt er å fylle sekken med øl (det same gjeld sjølvsagt mat og parafin), er lettpakking eit av midla du kan bruke. Trening kjem i tillegg, ikkje som eit alternativ. Hugs å ta med deg ølboksane heim att også, det virkar diverre som at mange av ølberarane har for tung sekk til å greie å bera tomgodset sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at DNT har hatt myyyyye mer påvirkningskraft på den gjennomsnittlige ryggsekkvandreren enn Forsvaret og forbilder fra polekspedisjoner har.

 

Men varifrån kommer DNT sin inspiration? (I de sista få åren har de i och för sig blivit mer riktade mot lättare packning.)

Skal en først fordele skyld for tunge sekker, så må vi vel skylde på Monsen.  :logik:

 Monsen bär väl en omtrent genomsnittslig norsk packning? 

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet i tråden. Hvorfor ikke trene mer? Ja, det spørsmålet har jeg også stilt meg noen ganger. Her finnes det ikke noen fasit, men klart at de aller fleste av oss har godt av å trene mer. Jeg trener en del, men jeg er fortsatt stor og tung og burde trent mer. Og ikke minst gjort mer med kostholdet. 

Når det er sagt vil det særlig for oss som er litt overvektige være en fordel med lettere sekk. Fordi jeg / vi har mer å dra på fra før. Mens en person som er tynn og atletisk nok ofte kan tåle en litt tyngre bør. Og selv om en toukerstur på Hardangervidda ikke erstatter trening og fokus på kosthold i hverdagen, tror jeg ikke det er mange overvektige som har vondt av en slik tur. 

 

For min del ble friluftslivet en myk inngang også til andre treningsformer, som terrengsykkel og løping på sti. Jeg hadde nok aldri drevet med det om jeg ikke først hadde begynt å gå i fjellet.

Definitivt bra att träna mer, men god form och lätt packning går helt fint att kombinera.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk med stor sekk blir gjort narr av har gått meg hus forbi, sitter vel egentlig igjen med et intrykk av at lettpakkere som tørker tannkrem eller gjør andre sære ting blir gjort narr av :D  men det går vel sikkert begge veier....

 

Er det en vinterpose du har som du bruker året rundt? jeg har jo en 3sesongs syntetpose liggende og den er da ikke så voldsomt stor som det høres ut som din er :logik:

 

 

Senest i denne tråden. 

Har bare en sovepose ja. En Isbjørn Jan mayen og den er diger. Kjøpt for å ligge ute under en tarp under alle slags forhold vinterstid. Men om sommeren blir den for varm, så da bruker jeg en fleecepose som jeg legger inni en Jerven Thermo Hunter. Har noen andre soveposer i huset, men de blir for trange for meg. Brukes av ungene når de ligger ute om sommeren :-)

Da jeg skulle velge pose, så måtte jeg velge en jeg kunne bruke også når det var mange minusgrader, ellers kunne jeg ikke komme meg ut på overnatting om vinteren. Og jeg hater å fryse i posen, og akkurat når det gjaldt den ville jeg ikke ha noen sånne half-ass løsninger, hvor man må ligge med klær i posen, eller legge den inn i en annen pose for å få det varmt nok. En pose som var behagelig å ligge i, som holdt meg god og varm, og som hadde god plass, og hvor jeg kunne ligge med misnt mulig klær på, samt lavest mulig pris. Alt det fant jeg i den posen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også nikke til det meste på DNTs liste. På Forsvarets pakkliste står AG3, gassmaske og andre ting som er relativt lite relevante på mine turer (inntil nå i alle fall)..Når du sier at turer blir ødelagt av tung sekk så må jeg stusse litt. Javel, så har man båret tyngre enn man trengte, men om man konkluderer med at turen er ødelagt av den grunn, så er det et underlig standpunkt det er vanskelig å henge med på. Er det lettpakking som avgjør om turen har verdi? Er turen mislykket fordi man må slite litt mer enn man ellers måtte?

I yngre dagar när jag sällan var ute alene och hela tursällskapet packade en normal packning hände det inte sällan att noen av de mindre tränade fick ont rygg, axlar eller helt enkelt bara blev slitna så de grät. Då fick de med lite mera ork bära extra.

Turerna genomfördes, så ödelagta var de inte, men hade vi känt till lättpackning på samma sätt som idag hade turen varit långt mer njutbar för alla.

Så en orsak till att jag lättpackar är för det är skillnaden mellan att klara turen och njuta turen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig trangt budsjett, men har nå klart å få ned vekta på tursekken ganske mye. Før mat så ligger vel sekken på 6-7 kg. Dette har jeg ikke brukt veldig mye penger på, men sett etter tilbud, lure løsninger og hjemmelagde greier. Så at det skal være så veldig dyrt er nok en myte.

 

Jeg lettpakker av flere grunner. Jeg er utrent, tjukk og lat og motivasjonen for å gå lange turer er mye større med lett sekk. I tillegg synes jeg det er veldig gøy å nerde litt på vekta og få ned noen gram her og noen gram der.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men varifrån kommer DNT sin inspiration?

 

DNT etablerte seg omlag parallelt med at dei norske polarekspedisjonane forma seg. Der var det sikkert mykje gjensidig inspirasjon, men ikkje fyrst og fremst på utstyrssida. Nansen, Astrup¹ og Amundsen lot seg inspirere av, og lærte polar overleving av inuitar i Grønland og Kanada. DNT har aldri fulgt dette sporet utstyrsmessig, sjølv om anorakken har navnet sitt frå inuitisk.

DNT har i alle år arbeidd for lett ryggsekk og hytteovernatting, så DNT har alltid hatt lettpakking som ledestjerne, sjølv om materialvalg og løysingar har vore ulik det som vert diskutert i lettpakkingstrådar i dag. DNT si løysing på å få sekken lett, har vore å ikkje trenge ha med seg anna enn lakenpose og innesko. Og i så måte har det ingenting til felles med verken polarekspedisjonar eller militær utrustning. Den tid DNT bestod av velståande byfolk og studentar, var det nokre militære offiserar som var med å forme utviklinga, men aldri etter militære forbilder utstyrsmessig.

Mitt eige møte med militært utstyr var i alle fall så sjokkerande at dersom det utstyret var det einaste som fantest, hadde eg aldri reist på telttur frivillig. No kan sjølvsagt ungdomen på forumet påstå at det militære utstyret har vorte betre og lettare, men militæret følger etter utviklinga av sivilt utstyr, ikkje omvendt. Og militæret er fleire tiår etter i utviklinga.

¹Eg nevner Astrup også, sjølv om han aldri var med i nokon norsk ekspedisjon, så var han i alle fall ein av datidas polarheltar, og eit førebilde og inspirasjonskilde for Amundsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene? Nei takk, det driv eg ikkje med. I alle fall ikkje slik trening som moderne menneske driv med i trenginstudio, i lysløype eller jogging.

 

 

Det den ene kaller en tur kaller kanskje en annen en trening. Men jeg mistenker at du egentlig "trener" mer enn mange av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre grunner til å pakke lett en selve vekten på sekken:

 

-Tilfredstillelsen av å ha med seg mindre utstyr på tur (færre ting) , være mindre avhengig av utstyr og heller klare seg med enklere og flerfunksjonelt utstyr og benytte seg av kunnskap for å kompensere for enklere og mere sårbart utstyr.

F.eks: et telt er idiotsikkert, settes opp på samme måte hver gang og kan settes opp stort sett overalt uavhegig av terreng. Om man velger tarp istedenfor så er man avhengig av å være i stand til å vurdere vær og vind for så å velge et egnet sted og en egnet måte å sette den opp på.

Har man med seg en dunpose på tur bør man vite hvordan man mest mulig effektivt skal holde denne tørr, for om den først blir våt kan det være rimelig vanskelig å få den tørr igjen om været er dårlig over lengre tid osv...

 

-Mindre ting å holde styr på, lettere og raskere å pakke inn og ut av sekken om man bytter leirplass ofte

 

-For noen vil det å ha en lett sekk (grunnutrustning) gi mulighet til å ha med seg tyngre/mer utstyr innenfor en hobby man bedriver på tur feks. fiskeutstyr, fotoutstyr eller øl

 

-Dørstokkmila blir mye kortere for folk som ikke er i så god form

 

- For meg som er glad i å fiske har lettere sekk ført til at jeg besøker spennende fiskevann som ligger lenger unna oftere en før, jeg går ofte fra vann til vann og fisker meg rundt vannene med sekken på ryggen hele tiden.

 

-Og viktigst av alt: Muligheten til å gjøre narr av folk med store sekker :D

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til dette å gjøre narr av folk, så mener jeg det går begge veier. Dersom folk føler seg støtt av slikt, vil jeg anbefale å ta det opp med moderatorer.

Da er uansett sekken pakket for en helg i marka. Aner ikke hva den veier, men sikkert 20+, og jeg har ikke hatt oppi mat eller drikke. Tur blir det uansett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser på all latterligjøringen av folk som må bruke store sekker som et hånflir mot de som ikke har råd til nytt og lett utstyr, eller rett og slett ikke føler at de har behov for det. Jeg vedder for eksempel på at jeg ikke har med noe mer utsyr i basiskpakningen min enn koffar2. Men det er gammeldags, slitesterkt og holder til mitt bruk i årevis, og dermed tar det stor plass i sekken, så den må være stor.

 

Så det blir neppe byttet ut med noe lettere med det første selv om jeg skulle ha lyst til det. Om vinteren ligger jeg det desuten i pulken, så jeg slipper å bære det, og om sommeren sparer jeg vekt ved å la det tyngste være hjemme. Men muligens ser jeg med pulken min om vinteren  enda mer ut som jeg skal på polekspedisjon slik at hånlatteren fra lettpakkeradelen blir enda høyere. 

 

Denne tråden er i alle fall ubrukelig som hjelp til noe som helst. Så jeg avslutter her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser på all latterligjøringen av folk som må bruke store sekker som et hånflir mot de som ikke har råd til nytt og lett utstyr, eller rett og slett ikke føler at de har behov for det. Jeg vedder for eksempel på at jeg ikke har med noe mer utsyr i basiskpakningen min enn koffar2. Men det er gammeldags, slitesterkt og holder til mitt bruk i årevis, og dermed tar det stor plass i sekken, så den må være stor.

 

Så det blir neppe byttet ut med noe lettere med det første selv om jeg skulle ha lyst til det. Om vinteren ligger jeg det desuten i pulken, så jeg slipper å bære det, og om sommeren sparer jeg vekt ved å la det tyngste være hjemme. Men muligens ser jeg med pulken min om vinteren  enda mer ut som jeg skal på polekspedisjon slik at hånlatteren fra lettpakkeradelen blir enda høyere. 

 

Denne tråden er i alle fall ubrukelig som hjelp til noe som helst. Så jeg avslutter her. 

For alle lettpakkere som gjør narr av tungpakkere, så er det en tungpakker som gjør narr av en lettpakker. Det finnes utallige måter å drive med friluftsliv, og selv om det finnes en del feil man kan gjøre så er finnes det ikke én rett måte å gjøre det på. Det viktigste er at man finner noe man trives med. Dette er uansett en sunn fritidsaktivitet, lett eller tung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at lettpakking er fjernt fra menigmanns forstand er ikke i så måte militæret og ekspedisjonslivet, men produsentenes villighet til å gi oss forbrukere alternative produkter til en grei pris. Som nybegynner på tur som skal kjøpe seg nytt utstyr til en overkommelig pris på trangt budsjett, hva finner man da? Sekk på 75 liter veier 3 kg, tremannstelt veier 3,5 kg. Primus veier ett kilo, fjellstøvler veier 2 kg. Soveposen veier 2 kg, og liggeunderlaget 1 kg. Da er du oppe i 12 kg før klær, og forbruksvarene har man ikke begynt med en gang.

Lättvikt och ultralätt har ju blivit säljande ord i de stora butikskedjorna också, men tyvärr är ju ofta det "ultralätta" tältet en 2 hg lättare version av samma producents 3,5 kg tält.

Så det går an att köpa utstyr där allt är "ultralätt", men vikten på varje enkeltpryl är högre än på prylar som inte marknadsförs som lättvikt.

Trång budget går fint att kombinera med lättpackning, liksom med normalviktsutstyr. Man får bara vara beredd på att vara bevisst på att bruka prylarna med lite försiktighet, och att detta oavsett vikt är budgetprylar inte något som barnbarnen kan ärva.

Har tänkt starta en "Lätt på ryggen, snäll mot lommeboken"-tråd, men är mitt i en bacheloroppgave nu, så den kommer om ett par månader.

Jag är helt säker på att man kan få fungerande utstyr till 2-3000 kr, alltså lägre pris än en normal storsäck eller tält.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss bar tung sekk lenge før Monsen vart kjent, så han kan eg ikkje skulde på.

Eller var det Mor Monsen du tenkte på? Ho kan alltid skuldast på. Før i tida bar eg til og med med meg brød. Det var både tungt og volumiøst.

Var vel egentlig bare et sukk over at en skal skylde på DNT/Forsvaret/Monsen/polekspedisjoner for hva noen har i sekken. Men Mor Monsen, har nok skylden for en halvkilo i ny og ne ja :)

2. Lättpackning handlar inte om pengar utan om att tänka på ett nytt sätt när man packar. Till exempel genom att integrera kläder som en del av sovsystemet, så oavsett om man väljer syntet eller dunsäck så väljer man en lättare och lite kallare säck och sover med extra kläder på sig och får då också en lägre volym.

Återigen, detta är helt frivilligt, ingen måste göra detta, men möjligheter diskuteras här.

2. Å si at lettpakking ikke handler om penger er litt lettvint, all den stund jeg i alle fall er nødt til å bruke penger på helt nytt (eller brukt) utsyr om jeg skulle gjøre det. Sånn vil nok det være for de aller fleste som skal begynne med dette. Jeg har nemlig ikke en lettere sovepose liggende i boden.

Klart jeg kunne lage mye selv, og jeg gjør det. Hobbyen min er jo tross alt "Bushcraft". Men siden jeg er ganske elendig i håndarbeid og handverk, blir det stort sett byttet ut med noe jeg kjøper etter en gangs bruk, fordi det jeg lager rett og lsett ikke holder mål. Så stort sett ender slike prosjekter med at jeg bruker enda mer penger enn om jeg rett og slett hadde kjøpt et kommersielt produkt med en gang. En bedre tur hadde jeg også fått. Jamnfør diverse hjemmelagde "pop can stoves" som ikke funker for meg, versus en original Trangia brenner som gjør det. ...

Lettpakking trenger ikke å handle om penger, og det trenger ikke handle om å tenke så mye nytt når en skal pakke.

For noen er lettpakking en aktivitet, og da kommer en inn på nye måter å tenke, bruke klær som del av "sovesystem" osv. En kan lære mye av disse uten å nødvendigvis gjøre det samme.

For de aller fleste er lettpakking et middel for å bære mindre og ikke en aktivitet i seg selv. Da kan en gjøre det så enkelt, komplisert, billig eller dyrt en vil. En slipper også "regler" for hva som er Ul eller SUL.

Om en ikke har hastverk trenger det heller ikke være spesielt dyrt. Bytter en til lettere utstyr når en likevel må kjøpe nytt blir sekken stadig lettere. Lettere utstyr er også som regel billigere en ekspedisjonsutstyr. Jeg hadde for eksempel vært lettpakker i 4 år før jeg byttet ut min gamle Bora sekk. Sparte da nesten 2 kilo og 2000 kroner på den nye sekken.

Poenget er, om det er noe poeng: lettpakking er ikke enten eller så lenge en ikke driver lettpakking som en aktivitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser på all latterligjøringen av folk som må bruke store sekker som et hånflir mot de som ikke har råd til nytt og lett utstyr, eller rett og slett ikke føler at de har behov for det. Jeg vedder for eksempel på at jeg ikke har med noe mer utsyr i basiskpakningen min enn koffar2. Men det er gammeldags, slitesterkt og holder til mitt bruk i årevis, og dermed tar det stor plass i sekken, så den må være stor.

 

Så det blir neppe byttet ut med noe lettere med det første selv om jeg skulle ha lyst til det. Om vinteren ligger jeg det desuten i pulken, så jeg slipper å bære det, og om sommeren sparer jeg vekt ved å la det tyngste være hjemme. Men muligens ser jeg med pulken min om vinteren  enda mer ut som jeg skal på polekspedisjon slik at hånlatteren fra lettpakkeradelen blir enda høyere. 

 

Denne tråden er i alle fall ubrukelig som hjelp til noe som helst. Så jeg avslutter her.

Ledsen att du känner det som ett hånflir mot dig, det är inte MIN mening, och jag tror inte det är någon annan här som menat det på det sättet, selv om jag inte kan svara för andra än mig själv.

Pulka på vintern är gott oavsett vikt på packningen.

Skulle gärna vara till hjälp, men om du inte har råd eller vill köpa något nytt utstyr och inte syns du kan lämna något av det du har hemma är det vanskelig.

Jag har en syntetsäck för (som ny) -5° som jag lurat på om jag ska slänga eller sy om till quilt, den kan du få om du sänder mig ett PM med din adress. Den väger omkring hälften av din Isbjörn, troligen också hälften så stor volym.

Inte menat som någon förolämpning, men för att hjälpa någon som är i en liknande situation jag var i för runt 15 år sedan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.