Gå til innhold
  • Bli medlem

Turklokke - Suunto Core el Vector?


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en klokke jeg er meget fornøyd med. Den ble vurdert mot nettopp Suuno sine da jeg kjøpte. Heldigvis, for prisen er en tredjedel. Det er en amerikansk klokke, Highgear (husker ikke modellen). 

Har de funskjoner du skriver om, mog nesten alle de samme som Suuno´s fjellklokke. Samt bakgrunnbelysning, som er viktig til mørkt natte-telting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Suunto Core og er veldig fornøyd med den, har både svart og blå reim. Og den blå er mest behagelig.

Den gjør jobben sin veldig bra.

 

Negativt er at den har knapper inn mot oversiden av hånden så man kommer lett borti knappene.

Dette kan løses ved bruk av tastelås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse Suuno klokkene på høydemåling egentlig? Vurdere en slik selv.

Har flere casio klokker, disse kan jeg ikke stole på. f.eks jeg vet jeg befinner meg nøyaktig 100moh (klokken viser 45moh). Jeg stiller inn klokken på 100moh (slik at den skal være nøyaktig). Dagen etter kan de vise 80-20-5 eller negativ! høyde og jeg må igjen kalibrere klokken til 100moh.

Så høydemålere på Casio klokker føler jeg er en stor vits, ellers så er det noe vesentlig jeg har misforstått. Håper iallefall Suuno klokkene er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med høydemåleren på suunto core. Jeg pleier å justere den til riktig høyde når jeg slår leir. forskjellen i trykk morgenen etter, skyldes forandring i lufttrykk. Det kan jeg se av grafen klokka tegner. Den viser stort sett alltid en jevn forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse Suuno klokkene på høydemåling egentlig? Vurdere en slik selv.

Har flere casio klokker, disse kan jeg ikke stole på. f.eks jeg vet jeg befinner meg nøyaktig 100moh (klokken viser 45moh). Jeg stiller inn klokken på 100moh (slik at den skal være nøyaktig). Dagen etter kan de vise 80-20-5 eller negativ! høyde og jeg må igjen kalibrere klokken til 100moh.

Så høydemålere på Casio klokker føler jeg er en stor vits, ellers så er det noe vesentlig jeg har misforstått. Håper iallefall Suuno klokkene er bedre?

 

Det är helt normelt med klockor och annat som använder lufttrycket för att bedömma höjden.

Köp en klocka med GPS som använder GPS för att beräkna höjd istället.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tissot T-Touch Expert, høydemåleren på den opplever jeg som svært nøyaktig selv om værforholdene endrer seg i løpet av en dag.

Den må også kalibreres til riktig høyde. De gangene jeg har sammenlignet høyden med andre turvenner som har hatt Suunto, har Tissot'en vært mer nøyaktig, men forskjellen har ikke vært veldig store, og avvikene helt klart innenfor hvilke avvik som kan regnes som akseptable.

 

Batteriet varer et par år, første indikasjon på at det begynner å bli dårlig er at kompasset skrur seg av når det er kaldt.

Klokken er nok litt dyrere enn Suunto.

 

En klokke med GPS vil ha begrenset batterilevetid og må lades regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er disse Suuno klokkene på høydemåling egentlig? Vurdere en slik selv.

Har flere casio klokker, disse kan jeg ikke stole på. f.eks jeg vet jeg befinner meg nøyaktig 100moh (klokken viser 45moh). Jeg stiller inn klokken på 100moh (slik at den skal være nøyaktig). Dagen etter kan de vise 80-20-5 eller negativ! høyde og jeg må igjen kalibrere klokken til 100moh.

Så høydemålere på Casio klokker føler jeg er en stor vits, ellers så er det noe vesentlig jeg har misforstått. Håper iallefall Suuno klokkene er bedre?

Dette gjelder alle klokker som ikke bruker GPS til høydemåling. Da måles høyde etter lufttrykk, noe som varierer med været og må kalibreres jevnlig. Som nevnt over er handler det mest om du vil ha en klokke du må lade opp til stadighet eller ha en klokke der du må kalibrer, men ikke trenger tenke på batterilevetiden. Begge har sine fordeler og ulemper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt poenge med en høydemåler som må kalibreres til enhver tid. Jeg har vell en høydemåler forde jeg ønsker å finne ut av høyden, ikke at jeg må vite høyden på forhånd. Klokken skal fortelle meg, det er ikke jeg som skal fortelle klokken! Blir som å ha en klokke (tid) som sakner 30min i timen og må ha en ekstra klokke ved siden av så jeg kan stille den som tilstadig går feil.

 

GPS høydemåler virker bedre selv om den også ikke er 100% nøyaktig, men den er i allefall konsekvent. Den beregner din høyde ut fra din posisjon, gitt at høyden har jeg en jevn og progressiv stigning mellom høydekurvene. Funker altså meget dårlig for klatrere i bratt terreng (vertikal) og enda dårligere for fallskjermhoppere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stort problem å kalibrere høyden, du må bare vite hvor høyt det er der du starter (og huske å gjøre det).

Høyden finner du på kartet, f.eks ved et vann, er du på Finse kan du stille den inn på 1222m når du går av toget.

Reiser du et sted på kvelden, er det lurt å kalibrere når du kommer, og ta en ny kalibrering på morgenen når du starter turen.

 

Det er ikke mulig å lage et instrument som finner ut høyden kun basert på luftrykk som du ikke trenger et referansenivå (altså en gitt høyde)

Når du tar bil, tog fly eller hva det måtte være så kan også været forandre seg når du forflytter deg, i tillegg til at du forflytter deg raskt opp og ned i antall høydemeter.

Da er det veldig vanskelig å vise helt nøyaktig høyde.

 

Når de hurtige forflytningen din opphører (du er fremme), er det greit å justere inn høyden. Grunnen til at du kanskje bør gjøre det to ganger er at da har høydemåleren tilpasset seg været der du er også, og kan bedre skille på hva som er høydeforskjell og hva som er forandring i været.

 

Når du så har fått lagt inn riktig høyde vil kanskje målingene være nøyaktige i flere dager, selv om det kan lønne seg å kalibrere den hver dag.

 

Det er ikke noe større problem å kalibrere èn gang, enn å bekymre seg for om GPSen trenger lading, for å kunne vise høyden.

Skal en GPS vise høyde kontinuerlig i flere dager holder den bare uansett i 2-4 dager (hvis du husker å slå den av) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydemålere i klokker som bruker luftrykk er helt kurrant vare, jeg gidder ofte ikke å kalibrere, men husker avviket. Feks står jeg ved ett vann, og klokka er 50m av, så gjelder dette oppå toppen og, med mindre man har hatt væromslag.

Jeg bruker høydemålereren til å ha kontroll på hvor mange høydemeter jeg har tatt, og hvor mange jeg har igjen. Trenger jo ikke være supernøyaktig da..

Høydemålere til fallskjermhoppere funker på samme måte som høydemåleren i klokka.

GPSer bruker samme måte som den finner posisjon til å finne høyden, dog den krever flere satelitter for å få en bra høyde over havet enn posisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig klar over at dette ikke er et presisjonsinstrument. :D Men har vært så glad i Observer'en, at jeg tror jeg kommer til å savne alt dilldallet om jeg går for en standard kjedelig dings. ;) I tillegg vil jeg unngå klokke med innebygd gps  pga batteriforbruket, til det får jeg heller skaffe meg en treningsklokke. Polar V800 eller no'. ( :rofl:  )

 

Tok en sjefsavgjørelse og endte med en Suunto Core Brushed Steel når det var 20% på Fjellsport.no. (FF-rabatten gjelder ikke klokker)

suunto-core-steel-gallery-1.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.