Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkniv til dame


skudem

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
  • 4 uker senere...

Hva med Helle Odel? Noen vært borti denne? Kan den være noe for en frøken?

 

http://www.helle.no/products/knives/odel/ 

 

Synes den ser ut til å ha et litt mer feminint preg. Hadde nesten ikke turt å komme med en modernistisk kniv som Fällkniven til min frue (no offence). Hadde derimot sikkert vært interessant for meg om jeg ikke hadde vært knakende fornøyd med min Brusletto Bamsen. På mange måter synes jeg også turkniven helst skal ha innslag av tre på samme måte som mange bastant holder fast i trekoppen sin på tur. Dette blir imidlertid subjektivt og ønsker ikke starte en diskusjon om det.

 

Odel ser ihvertfall veldig fin ut på bilder. Er den det i virkeligheten og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en enkel sjel!
Klarer meg fint med en allround kniv fra et noe ukjent merke på tur, og i turfølget mitt bruker menn og kvinner samme kniv- dvs vi har med EN kniv, og driver ikke å bærer rundt på mannekniver og damekniver :D
Hadde blitt storfornøyd med en enkel, rimelig og brukanes kniv jeg, og et gavekort i en SKOBUTIKK i tillegg :)

 

Men ja- hva ble det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all mulighet for å bli misforstått er det vel 2 kniver som skiller seg ut:

 

http://www.brusletto.no/index.php?artikkelID=16002&ledd2=218

 

http://www.brusletto.no/index.php?artikkelID=16212&ledd2=66643

På grunn av bladets utforming så er vel vel "Røy" en mer utpreget fiskekniv enn "Rypa" mens "Rypa" ser ikke ut til å vøre en god brødkniv. Alt for kort blad. Men når det er sagt, hvorfor skal ikke en dame kunne ha samme type turkniv som en mann?

Nå er vel menn litt mer tilbøyelige til å sloss med kniv enn damer, men det er jo ikke det denne kniven skal brukes til.

Jeg har en sånn, men den er aldri med på tur.

post-4220-0-82985000-1433142058_thumb.jp

Det som er viktig er vel at kniven ligger godt i hånda og har et blad som er utformet for å tilfredsstille den bruken kniven er tiltenkt.

Kort blad gir mer kraft langs hele eggen når man bruker den enn et lengre blad. Personlig liker jeg best kniver med litt lengre blad. F.eks. så synes jeg at en rustfri Morakniv er et billig og bra alternativ, men selvfølgelig ikke noe du gir til dama di som fødselsdagsgave.

Kjøp heller et par av disse ved en senere anledning og legg en på bunnen av hver sekk når dere er på tur. Da har du et bra alternativ hvis du mister eller ødelegger den som henger i beltet.

Apropos belte, jeg henger aldri kniven i beltet, men i en knapp som er sydd på buksa litt lenger nede. Hengende i beltet så har kniven en lei tendens til å bli klemt under hoftebeltet på sekken, men hvis du syr på en knapp så kan du plassere den der du måtte ønske.

I tillegg til denne knappen så sikrer jeg kniven til beltet, eller hvis jeg bruker seler, i en "smygstol" / beltestropp med en tynn sterk taustump i tilfelle knappen skulle ryke. Dette har jeg opplevd og da hang kniven i tauet i stedet for å ligge godt gjemt i lyngen et eller annet sted på fjellet.

post-4220-0-67557700-1433144360_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og driver ikke å bærer rundt på mannekniver og damekniver :D...

 

Kvinner har gjerne mindre hender enn menn. Og noen kniver passer bedre for små hender enn andre kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av bladets utforming så er vel vel "Røy" en mer utpreget fiskekniv enn "Rypa" mens "Rypa" ser ikke ut til å vøre en god brødkniv. Alt for kort blad. 

 

 

 

Linken til de nevnte Bruslettoknivene var et forsøk på å være morsom......  ingen anbefaling :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har gjerne mindre hender enn menn. Og noen kniver passer bedre for små hender enn andre kniver.

Det stemmer nok i mange tilfeller. Uansett ville jeg gått for å bære på en kniv som passer begge sånn noenlunde, så man slipper å bære dobbelt. Det brukes vel i de fleste hjem også, samme kniver for alle, men forskjellige kniver til forskjellig bruk- men så avansert er ikke jeg på mine turer ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er kniv personlig utrustning, og ikke minst en viktig del av sikkerhetsutstyret. Så å gå på tur med kniv bare på deling ville vært helt utenkelig for meg. Men så går jeg ikke en gang i postkassa uten kniv 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av lettpakking ;) Og skulle jeg noen gang bli det så er nok kniven det siste jeg kom til å spare vekt på. Når det er sagt så trenger ikke en god, solid og funksjonell kniv å veie spesielt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle her er så opptatt av lettpakking, men opptil flere kniver, DET skal man bære på :D

 

Og det tar du hvorfra?

 

Hverken trådstarter eller andre i tråden har nevnt "lett", bortsett fra en antydning om at de største sameknivene kan være i tyngste laget.

 

For øvrig er kanskje jeg eneste kjente lettpakker som har med tre knivblad på tur. Hvilket jeg får velfortjent pepper for. Uansett duger ingen av dem som brødkniv og har ingenting i tråden å gjøre.

 

@Larix Sant nok, den trenger ikke å veie spesielt mye, men hvis kniven skal brukes mye, så er det vel verdt med noen ekstra gram. De mest skrapa designene er veldig spesialiserte - eller nesten ubrukelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det tar du hvorfra?

 

Hverken trådstarter eller andre i tråden har nevnt "lett", bortsett fra en antydning om at de største sameknivene kan være i tyngste laget.

 

For øvrig er kanskje jeg eneste kjente lettpakker som har med tre knivblad på tur. Hvilket jeg får velfortjent pepper for. Uansett duger ingen av dem som brødkniv og har ingenting i tråden å gjøre.

 

@Larix Sant nok, den trenger ikke å veie spesielt mye, men hvis kniven skal brukes mye, så er det vel verdt med noen ekstra gram. De mest skrapa designene er veldig spesialiserte - eller nesten ubrukelige.

" Her" var som i hele forumet. Så det er hvor jeg tar det fra. 

 

For meg på MINE turer er en kniv en kniv.  Jeg har registrert at mange i fjellforum er ekstremt opptatt av vekt, derfor ble jeg overrasket over at flere kniver var prioritert i sekken.

Jeg ytret en mening. Thats it.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har gjerne mindre hender enn menn. Og noen kniver passer bedre for små hender enn andre kniver.

Knivar frå Helle har eg erfaring med at har alt for små skaft for mine hender. Det er det eg ville kalle kvinnfolkknivar. Det same kan seiast om mange av dei Bruslettoknivane som har blad etter min smak. Eg har haugevis av Bruslettoknivar (fått i gave, funne i skogen osv, ikkje kjøpt ein einaste av dei sjølv), men ingen av dei er utprega bruksknivar slik eg vil ha ein kniv.

Sjølv foretrekk eg Mora-kniv med karbonstål og gummiert skaft, og eg ville tru at desse knivane også passar rimeleg godt i kvinnehender. Men ein får jo 10 slike for det beløpet som er skissert av trådstartar. I staden for 10 knivar, kunne ein kanskje bytte ut nokre av knivane med eit godt diamantbryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Her" var som i hele forumet. Så det er hvor jeg tar det fra. 

 

For meg på MINE turer er en kniv en kniv.  Jeg har registrert at mange i fjellforum er ekstremt opptatt av vekt, derfor ble jeg overrasket over at flere kniver var prioritert i sekken.

 

Hadde vært greit om du kunne henvise til hvor du tar det fra. Sånn i tilfelle jeg tar helt feil (fortsatt en mulighet), så er det flere pakklister i denne tråden:

http://www.fjellforum.no/topic/35162-lettvektstreffets-listetr%C3%A5d-2015/page-12#entry328936

 

Der er det ingen som har med seg mer enn ett knivblad.

 

Hvis du vil mene at lettpakking er dumt, så gjerne det, men her har du lagt ut en konkret påstand og det er noe annet. Tør jeg foreslå at du har blandet to grupper: "lettpakker" og "knivsamler"? Det er flere her som er i begge grupper. Og det kan ganske riktig føre til latterlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.