Gå til innhold
  • Bli medlem

Turski for høy person


AndréL

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på jakt etter nye turski og forsøker bla meg frem i jungelen av forskjellige merker og modeller. Bruken vil være sammen med familieturer i skog og lavre fjellterreng. Plassene vi går er som oftest oppgått av andre, så det er spor der, men ikke maskinpreparerte spor. At skiene kan fungere til litt skileik med ungene er og et ønske. Når jeg går tur selv endrer bruken seg litt. Holder meg utenfor løype og går gjerne litt høyere i terrenget, men går ikke toppturer. Synes det er artig å finne nedløp/bakker det går an å kjøre litt i. Oppsummerer selv med at jeg vil ha en ski som fungerer til å gå bortover med på tur  med familien, men som også kan benyttes til litt mer krevende turer i form av løssnø og nedkjøringer. Kanskje litt mye å be om i en ski? Vet jeg sikkert må finne en mellomting som kan passe. 

 

Fysisk er jeg høy. Måler 199 og veier stort sett 103 kg. Ser de fleste produserer ski opp til 210cm, men ikke i alle modeller (eksempelvis Åsnes Nansen som stopper på 205cm). Bør jeg gå for lengst mulig ski uansett egenskap, eller bør jeg følge anbefalinger på modeller som kan passe bruken min og gå ned på lengde?

 

Håper på noen gode tips :)

 

 

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv Åsnes Nansen, og kan si meg godt fornøyd med den skia. Den er et kompromiss mellom Ingstad og Amundsen. Ingstad er en fin ski til løssnø og er således ganske myk. Nansen er en litt smalere og litt stivere ski, men likevel veldig myk. Amundsen er den smaleste og lengdestiv, og passer godt til langturer. Den passer også nede i skisporene. Nansen gjør til dels det også, men du skraper borti.

Gamme vet jeg ikke så mye om, men har hørt noe om at den er lengdestiv og noe bredere enn amundsenskia.

 

Kjøp gjerne litt kortere ski, fremfor lengre ski. Det gir det også bedre styreevne, spesielt i nedkjøringer. Hva med Nansen på 195 eller 200cm (om det er det som er de forskjellige lengdene)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er like lange, men du veier litt mer enn meg. Om du har 205 eller 210 spiller ikke så veldig stor rolle, men jeg ville i alle fall ikke gått ned til 2 m. Åsnes Nasnen er OK til ditt bruk. Fischer E109 (evt E99) vil også være bra. Vi som er lange kan fint håndtere lange ski. Vi kan få satt dem opp i plog effektivt for vi har lengre bein, og vi trenger ikke være plaget med at en lang ski krysser bak når vi går fiskebein..

Generelt er det vel slik at skien er laget mer solid/stivere dess lengre den er, så de lengste skiene vil nok passe deg best vektmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da skal jeg ikke henge meg opp i ski på 210. Da kan jeg konsentrere meg på å snevre inn valget av modeller. Jeg kommer ikke til å være konstant på løssnø, så tror jeg skal se bort fra de bredeste skiene som er tilgjengelig. Nansen og E99 er kanskje modellene som er mest aktuelle til mitt bruk. En kollega på jobb anbefaler Åsnes Holmenkollen, men denne har jeg ikke så mye informasjon om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da utgår Holmenkollen. En ok all round ski er jeg ute etter som takler livet utenfor løypen også. Ut fra diskusjoner rundt om på nett virker Nansen som et greit valg. Fischer E99 og E109 får også fin omtale av mange. Får ta en tur til nærmeste butikk og se hva de har stående av disse modellene. Om det er noen fra Bergen her tar jeg gjerne mot tips til butikker som har flinke skifolk bak kassen. Der jeg har vært til nå er svarene litt for standard til at jeg får inntrykk av enorm kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært en runde innom noen butikker, og det har vært interessant med tanke på hva de anbefaler meg. Forklarte ønsket om en ski som håndterer livet utenfor sporet uten å være en ski for kun bruk i terreng og toppturer. Skilek med ungene er også viktig, og dette foregår på første nedsnødde bit av mark vi finner i Bergen.

 

Var innom to MX Sport. Disse var begge rimelig enig om at Åsnes Nansen eller Fischer E99 ville være ok ski for mitt bruk. Ved å ta på skiene synes jeg de virket ganske forskjellig da E99 kjentes og så ut til å ha mer spenn. Åsnes Gamme ble også nevnt som et alternativ.

 

Platou gikk rett på Fischer E109 som alternativet for meg. Ble beskrevet som en bred og stiv fjellski som er fin å kjøre nedover med, men som også har spenn nok til å føle fremdrift på flatmark. Ut fra hva jeg har lest trodde jeg dette var en ski med litt mykere spenn. De beskrev blant annet Åsnes Nansen som en "slappere" ski.

 

To forskjellige nettbutikker anbefaler henholdsvis Åsnes Ingstad med 75mm sko og binding (ba om BC løsning), og Fischer E89 og E99.

 

Konklusjonen er at jeg har fått anbefalt det meste innenfor midtsegmentet av fjellski. Om anbefalingene jeg får stemmer kan det jo virke som de fleste modellene er ganske like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god beskrivelse av egenskapene til de ulike typene fjellski:

http://www.fftv.no/fjellskiskolen-ep-3-valg-av-ski

 

Det var en bra video som plasserte ut de forskjellige modellene på en forståelig måte. Eneste jeg ikke kjente igjen beskrivelsen av i forhold til butikkbesøk er E109. Ut fra det selger sa fikk E109 egenskapene til Nansen og omvendt.

 

Jeg har ikke spesielt god greie på ski, men tenker litt på dette med tyngde. Regner med at en ski blir presset mer flat av en tung person enn en lett person. Derfor vil vel de forskjellige modellene oppleves forskjellig ut fra kroppsvekt? Tar vi eksempelvis E109 som er en ski uten mye spenn, så vil en lett person oppleve denne skien som mer spenstig enn en tung person? Håper noen arresterer meg her om jeg er på vidvanke med teoriene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamme er mitt hete tips. Finnes i riktig lengde, er stivere enn mange andre, og er grei til alt det du ber om. I allefall blir Gamme brukt her i huset til en rundt 100 kg, 193 høy og på tur i fjell, spor og nedoverbakke og skileik med unga. ;) Binding; Voile 3 pin cable. Støvel: Alfa Grønland 75 mm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er enig i synspunktet at det nok er Fischer E99 typen ski som vil være anvendelig for deg. Du bør ha en ski som akkurat går i løype - og det gjør Fischer E 109 ikke. Jeg har selv "kortski" varianten av denne Snowbound. Bredere enn ca. 67 mm foran går ikke i løype, men gir bra nok bæring til det bruket du beskriver. Jeg er dermed uenig med Platou. 109 er nok så flat en ski uten mye smørespenn.

 

Jeg har faktisk et par Tua Escape fjellski stående 210 cm lange - litt for lange for mig, så rottefella 75 mm bindinger er flyttet over på andre ski. Det er altså huller til å montere binding direte. Det er bare å skru med litt lim. Dim. 67 - 62 - 65 mm. ca. Dermed har de noe innsving og er greie å svinge med. Som alle fjellski har de ikke noe kjempe smørespenn men ok. 

 

Skiene er i Oslo, hvor jeg ikke er akkurat nå. Du kan betale frakten + litt? Så er det dine! send PM.

 

Jeg er helt enig i dine betraktninger om spenn/vekt. Nå hvor gjennomsnittsvekten øker burde ski i samme lengde fabrikkeres i 3 vektsegmenter: lett, medim, tung.  

Derfor er det viktig i hvert fall å få målt spenn og merket smøresone, da ski i samme lengde kan variere ca. 10% tross ensartet fabrikasjon. 

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.