Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda 2015


Anbefalte innlegg

Er det så himla mye bakker der oppe??

Jeg tenker bare at taudrag er så mye mer praktisk, da slipper man å klipse av draget hver gang man skal sjekke til pulken osv.

Ja, det er mange laaaange bakker, men de er ikke bratte. Eg har vannflaska festa i dragselen og nøttern i lomma, så da er eg stort sett bare i pulken til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er mange laaaange bakker, men de er ikke bratte. Eg har vannflaska festa i dragselen og nøttern i lomma, så da er eg stort sett bare i pulken til lunsj.

Hm... bakker er jo no dritt, haha! JA pleier også alltid ha litt mat på kropp.

 

Selv liker eg å gå med ryggen fri, mens andre som bruker stivt drag har en sekk på ryggen.

Når er egentlig tiden for å gå med taudrag da? JA jeg føler også det, at litt av hele pointet med å gå med pulk er å slippe sekken. Så kan man heller ha med seg en liten dagstursekk oppi pulken. Men alt er vel smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... bakker er jo no dritt, haha! JA pleier også alltid ha litt mat på kropp.

 

Når er egentlig tiden for å gå med taudrag da? JA jeg føler også det, at litt av hele pointet med å gå med pulk er å slippe sekken. Så kan man heller ha med seg en liten dagstursekk oppi pulken. Men alt er vel smak og behag

Til Nord- og Sydpolen. Generelt når det er mye flatt terreng. Personlig synes eg taudrag stort sett er betydelig oppskrytt. Det er ofte (en del) kupert terreng på mine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taudrag! Uten tvil..... Ikke veldig bratt der oppe! Hadde det der i fjor og tar det samme i år.

I nedoverbakker tar du tauet i hånda og styrer pulken. Går det for fort løfter du litt på pulken så fungerer den som brems. Enkelt, greit og idiotsikkert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taudrag! Uten tvil..... Ikke veldig bratt der oppe! Hadde det der i fjor og tar det samme i år.

I nedoverbakker tar du tauet i hånda og styrer pulken. Går det for fort løfter du litt på pulken så fungerer den som brems. Enkelt, greit og idiotsikkert!

Hvis taudrag er enkelt å bruke i nedoverbakker, så er stivt drag super-enkelt ganger 3. Taudrag har andre fordeler enn at det er så enkelt å bruke i nedoverbakker. Taudrag har sin store svakhet i nedoverbakker, og det er i nedoverbakkene man finner den største forskjellen på taudrag og stivt drag. Taudragets fordeler havner helt i skyggen av den store ulempen i nedoverbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis taudrag er enkelt å bruke i nedoverbakker, så er stivt drag super-enkelt ganger 3. Taudrag har andre fordeler enn at det er så enkelt å bruke i nedoverbakker. Taudrag har sin store svakhet i nedoverbakker, og det er i nedoverbakkene man finner den største forskjellen på taudrag og stivt drag. Taudragets fordeler havner helt i skyggen av den store ulempen i nedoverbakkene.

Men så er det ikke hovedsakelig nedover man kjører på Finnmarksvidda? Og dersom det er pariserpulk det er snakk om, så vil jeg neeesten si at det er en fordel med taudrag, fordi den er så lite retningsstabil at den uansett bare vil seile rundt deg i en skrå nedoverbakke med stivt drag.

Men det er uansett helheten man bør se på, ikke utelukkende om hvordan det er å kjøre nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det ikke hovedsakelig nedover man kjører på Finnmarksvidda? Og dersom det er pariserpulk det er snakk om, så vil jeg neeesten si at det er en fordel med taudrag, fordi den er så lite retningsstabil at den uansett bare vil seile rundt deg i en skrå nedoverbakke med stivt drag.

Men det er uansett helheten man bør se på, ikke utelukkende om hvordan det er å kjøre nedoverbakke.

Man kjører ikke hovedsakelig nedover på Finnmarksvidda, men man kjører nedover også der. Personlig ser eg ingen fordeler med taudrag på Finnmarksvidda. Eg er faktisk en av de som har prøvd både taudrag og stivt drag, så eg har lov å uttale meg.

 

Når eg bruker min pariserpulk med stivt drag har eg alltid en større ryggsekk i tillegg, slik at pariserpulken ikke blir så høyt lastet. Feilen mange gjør er at de laster pulken for høyt og da kommer pulkvelt.......pulkvelt.....pulkvelt.....og klaging fra eieren om at pulken er for dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har absolutt lov til å uttale deg. Men dine uttalelser gir inntrykk av at alt annet enn stivt drag er uheldig, når jeg vet mange trives bedre med taudrag.

Om ikke uheldig, så hvorfor ha det nest beste når man kan ha det beste. Har man taudrag bør man jo uansett ha et stivt drag liggende klar hjemme hvis turen krever det. Stivt drag er godt egnet for alle typer terreng som turfolk normalt ferdes i. Det er ikke taudrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er litt uenigheter, jeg har nettopp kommet hjem fra en tur i mye "opp og ned", da var jeg glad jeg hadde stivt drag. Jeg har en fjellpulken ekspedisjon, så en stor pulk, men fordel var at jeg slapp å pakke så høyt. Så en fin jomfrutur med pulken. Men da jeg falt ble draget veldig skjevt, så det slipper man hvertfall med taudrag da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bare dårlig erfaring med stivt drag, og ferdes kun på finnmarksvidda. Men det e jo smak og behag, tror hovedårsaken til at eg lika taudrag e den kraftige strikken eg har på mitt, som gjør at eg ikkje merka pulken før eg ska nedover, då tar eg den i handa. Men i kuperte, isete skuterløyper e nok stivt drag en stor fordel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er litt uenigheter, jeg har nettopp kommet hjem fra en tur i mye "opp og ned", da var jeg glad jeg hadde stivt drag. Jeg har en fjellpulken ekspedisjon, så en stor pulk, men fordel var at jeg slapp å pakke så høyt. Så en fin jomfrutur med pulken. Men da jeg falt ble draget veldig skjevt, så det slipper man hvertfall med taudrag da.

Uenighetene er såpass store at du får bare prøve selv og danne deg din egen mening. Bare eg slipper å gå med taudrag, så er det greit for meg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tøft av deg å legge ut på en slik tur :) Du har kanskje lest deg litt opp på området på forhånd? Hvis ikke kan det jo være greit å merke seg hvor de ulike fjellstuene ligger, i tilfelle dårlig vær. Kan ellers også minne om at det i mars fortsatt kan gå ned mot -30, så dette er noe du må være forberedt på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kult at du planlegger denne turen!
Krysset Finnmarksvidda i fjor med to kompiser- MAGISK opplevelse! :D
Noen erfaringer fra meg:

1. Pulk på fly er ikke noe problem. Du må bare holde deg innenfor maks vekta og levere den som spesialbagasje. Hos Norwegian betalte vi kun for 1 ekstra kolli vanlig bagasje.

2. Legg primusen godt beskyttet i innsjekket bagasje så er du helt sikker på at du unngår trøbbel. Selvfølgelig ingen drivstoff under flyreisen. Tar deg ca 15 min å gå til nærmeste sportsbutikk i Alta som selger renset bensin. 

 

3. Kan være en ide å gå fra vest til øst, eller mot syd - da får du sola i ansiktet og kan nyte sol opp/nedgang bedre. :)

 

4. Ta med refleksvest eller ekstra lykt. Veldig fint å gå i snøskuter løypene, men de kjører som galninger der oppe og farlig å ferdes i skumringen/mørket uten å synes godt. Google snøskuterløyper og Finnmark. Da får du opp kart over skuterløyper som du kan laste inn på GPS'n. Veldig praktisk! :)
 

5. Ta med NOK varme klær og god nok sovepose... jeg var der riktignok tidligere enn deg, men var -34 da vi gikk av bussen i Kautokeino. Heldigvis "mildere" oppe på vidda, men fortsatt godt under -20.

6. Gjør som du selv vil mht drag. De har begge fordeler og ulemper! Jeg har gått på Hardangervidda med både stivtdrag og tau (med en strikk). Som du skriver så er det enklere å komme seg bak i pulken med tau, men at stivt gjerne er mer stabilt. Pakker du pulken "riktig" når du har tau kan du sette deg på den i nedoverbakkene og ake. Veldig artig! Valg av tau gir deg en mindre ting som kan gå i stykker... Og så har du jo problemstillingen med og uten sekk... Du får nok like mange svar som folk du spørr! ;) Lykke til med valget! :)

 

7. Velg GPS med knapper... Når du er super kald på fingrene og jevnlig må sjekke kurs så er det ikke gøy å ta av seg votten! Spesielt ikke om det er -20 og blåser... De med stor skjerm bruker også ofte mindre strøm/lengre batterilevetid og i hvert fall jeg har lett for å stappe den i allerede overfylte lommer... Da kan en stor skjerm være utsatt...


Masse lykke til med forberedelsene! Dette fisker du greit! :D
Folk er veldig hyggelig der oppe og området er noe av det vakreste vi har! Så gled deg! ;)

Riktig God tur!!
Gleder meg til å lese rapporten og se bildene etter turen! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tøft av deg å legge ut på en slik tur :) Du har kanskje lest deg litt opp på området på forhånd? Hvis ikke kan det jo være greit å merke seg hvor de ulike fjellstuene ligger, i tilfelle dårlig vær. Kan ellers også minne om at det i mars fortsatt kan gå ned mot -30, så dette er noe du må være forberedt på. 

Har lest meg litt opp ja, men mye gjenstår. Ja har funntet et kart med slike små koier, i krisetilfelle. Ja kaldt kan det bli og jeg er egentlig en frysepinne så det kan jo bli spennende, Jeg klarte å fryse i helga da jeg testet ut pulken. Var rundt ti kalde og jeg frøys som bare det i "Isbjørnen" så kald blir jeg nok uansett. 

 

Hei!

Kult at du planlegger denne turen!

Krysset Finnmarksvidda i fjor med to kompiser- MAGISK opplevelse! :D

Noen erfaringer fra meg:

1. Pulk på fly er ikke noe problem. Du må bare holde deg innenfor maks vekta og levere den som spesialbagasje. Hos Norwegian betalte vi kun for 1 ekstra kolli vanlig bagasje.

2. Legg primusen godt beskyttet i innsjekket bagasje så er du helt sikker på at du unngår trøbbel. Selvfølgelig ingen drivstoff under flyreisen. Tar deg ca 15 min å gå til nærmeste sportsbutikk i Alta som selger renset bensin. 

 

3. Kan være en ide å gå fra vest til øst, eller mot syd - da får du sola i ansiktet og kan nyte sol opp/nedgang bedre. :)

 

4. Ta med refleksvest eller ekstra lykt. Veldig fint å gå i snøskuter løypene, men de kjører som galninger der oppe og farlig å ferdes i skumringen/mørket uten å synes godt. Google snøskuterløyper og Finnmark. Da får du opp kart over skuterløyper som du kan laste inn på GPS'n. Veldig praktisk! :)

 

5. Ta med NOK varme klær og god nok sovepose... jeg var der riktignok tidligere enn deg, men var -34 da vi gikk av bussen i Kautokeino. Heldigvis "mildere" oppe på vidda, men fortsatt godt under -20.

6. Gjør som du selv vil mht drag. De har begge fordeler og ulemper! Jeg har gått på Hardangervidda med både stivtdrag og tau (med en strikk). Som du skriver så er det enklere å komme seg bak i pulken med tau, men at stivt gjerne er mer stabilt. Pakker du pulken "riktig" når du har tau kan du sette deg på den i nedoverbakkene og ake. Veldig artig! Valg av tau gir deg en mindre ting som kan gå i stykker... Og så har du jo problemstillingen med og uten sekk... Du får nok like mange svar som folk du spørr! ;) Lykke til med valget! :)

 

7. Velg GPS med knapper... Når du er super kald på fingrene og jevnlig må sjekke kurs så er det ikke gøy å ta av seg votten! Spesielt ikke om det er -20 og blåser... De med stor skjerm bruker også ofte mindre strøm/lengre batterilevetid og i hvert fall jeg har lett for å stappe den i allerede overfylte lommer... Da kan en stor skjerm være utsatt...

Masse lykke til med forberedelsene! Dette fisker du greit! :D

Folk er veldig hyggelig der oppe og området er noe av det vakreste vi har! Så gled deg! ;)

Riktig God tur!!

Gleder meg til å lese rapporten og se bildene etter turen! ;)

Tusen takk for mange behjelpelige punkter. 

Refleksvest ja, det var noe jeg absolutt ikke hadde tenkt på, men da blir nok den pakket med ja.

Når jeg ringte til Norwegian så skulle de ha over tusen per fly, og å komme seg fra Kristiansand til Alta er ikke lett med et fly, så her blir det minst et flybytte.. Så dette kan bli en himla dyr reise.

 

Turraport skal komme ja,!

Takk takk, gleder meg masse, satser på et syn av nordlyset !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser det er mye diskusjon angående valg av drag. Min personlige favoritt er å lage et drag med plastbrøytestikker og tau, da får du en mellomting mellom et stivt drag og et taudrag. Kan evt vurdere selv om du legger brøytestikkene i kryss eller parallelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gått Finnland på tvers fra Pasvik til Karasjok med Paris pulk,der det har Vært begge deler med mye skog og store åpne områder ville jeg si at skal du gå åpent så er stivt drag tingen,men blir det mye skog som det jeg har gått,er kun taudrag som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga personlige årsaker så fikk jeg ikke kommet meg opp til Finnmarksvidda iår... Dette var virkelig en nedtur, hadde gledet meg lenge til denne turen.

Siden det ikke ble noe tur opp til nord, fikk jeg meg en tur på Hardangervidda. Fantastisk tur i følge av en kompis med hund. Har aldri vært spesielt glad i dyr. Men etter å se hva en husky klarer å dra, har jeg blitt helt fasinert av hund. vi suste avgårde i solsolsteiken, og lå værfaste i uværet. Så dette ble en tur med alle slags vær Norge har å by på, nesten hvertfall.

Jeg får prøve å komme meg opp til Finnmarksvidda neste sesong, krysser fingrene for at ingenting kommer i veien da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.