Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda 2015


Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny på dette forumet så skjønner ikke alt helt enda. (pluss har dysleksi, så har nok en del skrivefeil)

 

Planen min er å ta fly opp til Alta i slutten av mars. Så vandre to uker på Finnmarksvidda alene. Har aldri vært der før, har ikke veldig mye erfaring med vinterturer. Hadde nettopp en 1-ukestur på Hardangervidda med pulk, det er vel det eneste jeg har vært på. 

Spørsmålet mitt er, er det lett å komme seg fra Alta å bort til vidda (transport)? Er det farlig å vandre der alene som 19 år gammel jente fra sør uten veldig mye erfaring?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du bussrute fra Alta til Kautokeino, Suolomoumpi kan jo være en grei plass å starte, der er det en fjellstue som du også kan snakke med folk som er kjent i området, er også muligheter for å låne dusj om du avslutter turen der og( Bussen stopper der)Er vell ikke no farligere der en på Hardangervidda! Tipper du får en flott tur!

 

http://www.177finnmark.no/userfiles/Ruteplan%20Buss/110%20Alta%20-%20Kautokeino.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ja, Det er ei flott tid på året! Ønsker deg en riktig fin tur! :-)

Takk takk, må bare finne ut om jeg får med meg pulken og slikt på fly. Ikke alle flyselskap som ville frakte primusen heller. Så litt planlegging står igjen. Men det blir nok tipp topp til slutt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, må bare finne ut om jeg får med meg pulken og slikt på fly. Ikke alle flyselskap som ville frakte primusen heller. Så litt planlegging står igjen. Men det blir nok tipp topp til slutt. :)

 

Jeg har hatt primus i sekken på flyturer uten problemer, med SAS og Widerøe. Gass/bensin derimot har jeg skaffet på destinasjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoffet kommer definitivt i kategorien "ikke lov", nærmere bestemt "Eksplosive stoffer": https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/bagasje/#!eksplosive-stoffer-3463

 

Primuser derimot ser ut til avhenge litt av om primusen er ny eller ei, hvertfall fra Gardermoen, og flyselskapet: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/bagasje/#!sportsutstyr-1280 

 

Primus i innsjekket bagasje er neppe noe problem, selv om den er litt brukt. Drivstoff ville jeg ikke forsøkt meg på, selv om @tberg4 har gjort det betyr det ikke at det er så lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoffet kommer definitivt i kategorien "ikke lov", nærmere bestemt "Eksplosive stoffer": https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/bagasje/#!eksplosive-stoffer-3463

 

Primuser derimot ser ut til avhenge litt av om primusen er ny eller ei, hvertfall fra Gardermoen, og flyselskapet: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/bagasje/#!sportsutstyr-1280 

 

Primus i innsjekket bagasje er neppe noe problem, selv om den er litt brukt. Drivstoff ville jeg ikke forsøkt meg på, selv om @tberg4 har gjort det betyr det ikke at det er så lurt :)

Støtter den 100% at drivstoff ikke skal være med i baggasjen, var en forglemelse av meg da det ble med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha et telt som du klarer å sette opp i sterk vind. F.eks tunneltelt eller et av kuppelteltene til Hilleberg med klipssystemet, og du bør ha tenkt gjennom hva du gjør hvis uvær rammer deg. Noen havner på feil sted til feil tid, men da bør man ha en plan. Med lite turerfaring er det ikke bare å handle på instinkt når situasjonen plutselig krever det.

 

Generelt er det jo lurt å være litt mer forsiktig på turer alene. Brekker du f.eks. foten i en nedoverbakke alene på tur er det raskt mer krise enn om det er flere med på turen.

 

Navigering på Finnmarksvidda er ikke nødvendigvis så enkelt, men kanskje du har med deg en GPS som støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoffet kommer definitivt i kategorien "ikke lov", nærmere bestemt "Eksplosive stoffer": https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/bagasje/#!eksplosive-stoffer-3463

 

Primuser derimot ser ut til avhenge litt av om primusen er ny eller ei, hvertfall fra Gardermoen, og flyselskapet: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/bagasje/#!sportsutstyr-1280 

 

Primus i innsjekket bagasje er neppe noe problem, selv om den er litt brukt. Drivstoff ville jeg ikke forsøkt meg på, selv om @tberg4 har gjort det betyr det ikke at det er så lurt :)

Haha, ja tar nok ikke sjansen på bensin med på flyet. Men får rense primusen slik at den ikke lukter bensin hvertfall, så ser den jo nesten ut som ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uansett bare et par hundre meter fra flyplass til bensinstasjon i Alta, så det er neppe noe problem..

Nei da høres det jo ikke ut som noe veldig problem. Må bare huske å ta med en trakt :)

Men du hørtes jo litt kjent ut oppi nord. Er det mulig å ta noe buss ut til Nordkapp nå på vinteren? Føler jeg kan ikke være så nærme toppen av Norge uten å prøve å komme meg helt til tuppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha et telt som du klarer å sette opp i sterk vind. F.eks tunneltelt eller et av kuppelteltene til Hilleberg med klipssystemet, og du bør ha tenkt gjennom hva du gjør hvis uvær rammer deg. Noen havner på feil sted til feil tid, men da bør man ha en plan. Med lite turerfaring er det ikke bare å handle på instinkt når situasjonen plutselig krever det.

 

Generelt er det jo lurt å være litt mer forsiktig på turer alene. Brekker du f.eks. foten i en nedoverbakke alene på tur er det raskt mer krise enn om det er flere med på turen.

 

Navigering på Finnmarksvidda er ikke nødvendigvis så enkelt, men kanskje du har med deg en GPS som støtte.

Jeg har Fjellheimen 3 camp extreme. Så det burde jo være ekstremt nok?? Ja, med lite vintertur-erfaring så har jeg nok litt å lese meg opp på. Men med en spade, jervenduk og god sovepose så kan man overleve det meste. 

Jeg har en såkallet "spot" med meg alltid på tur. Dette er litt greit for min egen del, men mest for de hjemme som kan følge med hvor jeg er. Her er det jo også en "nødknapp" der signaler blir sendt direkte til nød-sentralen. 

Holder på å se på forskjellige GPSer, har dere noen forslag til en enkel GPS til en overkommeligpris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg Garmin 60-serie, usikker på hva siste modell heter. Jeg har 62s. Den har fysiske knapper å kan brukes med hansker/votter noe som er en fordel på vinteren, i tillegg har den bedre batteritid pga mindre skjerm enn de større modellene. Mulig du kan få lånt deg en kun til turen så får du testet den ut. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

64-generationen af Garmin GPS'er, som kom for knapt et år siden, er stadig det nyeste. Forskellen mellem 62 og 64, er, at 64 bruger både de amerikanske GPS-satelitter og de russiske GLONASS. 64 samt de ældre generationer 60 og 62 har ikke touch screen som Dakota og Oregon. Jeg ved ikke, hvor stort problemet reelt er, men nogle mener, at touch screen er mere sårbart og mindre sikkert end gammeldags knapper. Jeg købte selv en 64st, da den kom frem i marts i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellheimen 3 camp extreme. Så det burde jo være ekstremt nok?? Ja, med lite vintertur-erfaring så har jeg nok litt å lese meg opp på. Men med en spade, jervenduk og god sovepose så kan man overleve det meste. 

Jeg har en såkallet "spot" med meg alltid på tur. Dette er litt greit for min egen del, men mest for de hjemme som kan følge med hvor jeg er. Her er det jo også en "nødknapp" der signaler blir sendt direkte til nød-sentralen. 

Holder på å se på forskjellige GPSer, har dere noen forslag til en enkel GPS til en overkommeligpris? 

Det er ekstremt nok, ja. Synes generelt at ferskingen imponerer litt her. Det virker trygt å sende deg alene over vidda :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Garmin Dakota, var grei pris på den, kommer ikke på prisen i farta..den er med de minste skjermene men holder i massevis til å holde kurs å sjekke nøyaktig hvor du er.

Dette er uen modell uten knapper eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg Garmin 60-serie, usikker på hva siste modell heter. Jeg har 62s. Den har fysiske knapper å kan brukes med hansker/votter noe som er en fordel på vinteren, i tillegg har den bedre batteritid pga mindre skjerm enn de større modellene. Mulig du kan få lånt deg en kun til turen så får du testet den ut. God tur.

Takk for det :) Ja, for det har jeg og tenkt på. Trenger jo ikke verdensstørste skjerm, har jo godt syn haha. Batterilevetid kommer før størrelse. har sett på en 64 som også ble nevnt her. Men som sagt jeg har ikke peiling på gps. Så jeg får vel høre på dere som har peiling. Så nå ser det ut til at det blir en 60 modell med knapper. Har lyst på en GPS uansett så tror nok jeg kjøper en før turen slik at jeg kan bruke lang tid på å lære meg den. Er ikke veldig teknisk av meg, ikke lenge siden jeg fikk meg touch-telefon. Huff burde levd for lenge siden jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert kjøre deg opp på fjellet hvis du vil starte fra Alta. Ta kontakt på pm når planene dine er klare :)

Åh, fytti dette forumet er jo bare best! Hjelpsomme folk. Takk takk. Ja planen var å starte fra den siden. Så vandre litt rundt forbi i to uker. Så fly til Kristiansand igjen fra Lakseelv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.