Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda 2015


Anbefalte innlegg

Takk for det :) Ja, for det har jeg og tenkt på. Trenger jo ikke verdensstørste skjerm, har jo godt syn haha. Batterilevetid kommer før størrelse. har sett på en 64 som også ble nevnt her. Men som sagt jeg har ikke peiling på gps. Så jeg får vel høre på dere som har peiling. Så nå ser det ut til at det blir en 60 modell med knapper. Har lyst på en GPS uansett så tror nok jeg kjøper en før turen slik at jeg kan bruke lang tid på å lære meg den. Er ikke veldig teknisk av meg, ikke lenge siden jeg fikk meg touch-telefon. Huff burde levd for lenge siden jeg :)

Kjøp med knapper, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers kan det jo være lurt å tenke over potensielle problemer og farer du kan møte på turen.

 

Mulige problemer:

  • Du skader deg.
  • Du knekker skia, teltstanga, staven eller ødelegger en skibinding.
  • Teltet eller spaden blåser bort
  • Teltbrann
  • Multifuelbrenneren fungerer ikke
  • Storm
  • Navigering
  • Lekkasje på fuelflaskene som blander seg med maten din.

 

Mulige farer:

  • Du skader deg
  • Du faller utenfor en snøskavl i flatt lys/dårlig sikt
  • Snøskred (vær oppmerksom ved bratte elveleier)
  • Teltbrann
  • Storm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers kan det jo være lurt å tenke over potensielle problemer og farer du kan møte på turen.

 

Mulige problemer:

  • Du skader deg.
  • Du knekker skia, teltstanga, staven eller ødelegger en skibinding.
  • Teltet eller spaden blåser bort
  • Teltbrann
  • Multifuelbrenneren fungerer ikke
  • Storm
  • Navigering
  • Lekkasje på fuelflaskene som blander seg med maten din.

 

Mulige farer:

  • Du skader deg
  • Du faller utenfor en snøskavl i flatt lys/dårlig sikt
  • Snøskred (vær oppmerksom ved bratte elveleier)
  • Teltbrann
  • Storm

 

Selvfølgelig må man tenke veldig viss og hva. Men skal man analysere alt opp og ned å i mente, så hadde jeg nok aldri forlatt ytterdøra hjemme en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det funker bra ute i vått og kaldt vær? Er det ikke stress å måtte ta av seg hanskene?

Har ikke vært testet på vinter tur enda, må nok ta av hanskene for å bruke den, men personlig ser jeg ikke dette som noe problem å ta av seg hanskene i noen sekunder for å sjekke kurs og hvor man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært testet på vinter tur enda, må nok ta av hanskene for å bruke den, men personlig ser jeg ikke dette som noe problem å ta av seg hanskene i noen sekunder for å sjekke kurs og hvor man er.

Nei sant nok er jo egentlig ikke det største problemet, men jeg ser bare for meg at skjermen "klikker" slik at den ikke vil reagere på våte/kalde fingrer. Men så har vel ikke Garmin laget noe som ikke funker ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært testet på vinter tur enda, må nok ta av hanskene for å bruke den, men personlig ser jeg ikke dette som noe problem å ta av seg hanskene i noen sekunder for å sjekke kurs og hvor man er.

Det er mange som fryser ganske lett på fingrene, og i verste fall må man bruke litt tid på å trykke seg ferdig på GPS-en. I kaldt vær vil eg helst slippe å ta av meg på hendene (gjentatte ganger). Hvorfor ta av seg på hendene når man kan unngå det med GPS-knapper. Kalde fingre kan i verste fall bli kritisk på en vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sant nok er jo egentlig ikke det største problemet, men jeg ser bare for meg at skjermen "klikker" slik at den ikke vil reagere på våte/kalde fingrer. Men så har vel ikke Garmin laget noe som ikke funker ute på tur.

Eg er også skeptisk til touch-skjerm (vinterstid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin GPS'ene til turbruk har trykkfølsomme skjermer, ikke berøringsfølsomme som på nyere mobiler. I praksis betyr dette at enkel bruk fungerer helt ok med hansker/votter. Jeg har aldri følt behov for å ta av hansker/votter ved bruk av Oregon 450.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin GPS'ene til turbruk har trykkfølsomme skjermer, ikke berøringsfølsomme som på nyere mobiler. I praksis betyr dette at enkel bruk fungerer helt ok med hansker/votter. Jeg har aldri følt behov for å ta av hansker/votter ved bruk av Oregon 450.

Eg håndterer min knappe-GPS med doble votter. Det har eg personlig satt pris på i 20, 30 og 40 effektive minusgrader. Det kaller eg brukervennlighet i kaldt vær. Eg tviler på at det går like lett med touch-skjerm, og for meg er det ikke brukervennlig om eg må ta av meg vindvotten for å bruke GPS-en. Kanskje noen som har prøvd begge deler kan uttale seg? For meg personlig handler det om bruk med doble votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein Garmin eitelleranna sykkelcomputer med same type trykkfølsom skjerm, og ja, den skjermen har ingen problem med å føle trykket fra vottene mine, vilkårleg over heile skjermen. Men eg har absolutt ingen styring med kva som skal skje, så det skjer stort sett alltid noko anna enn kva eg har meint, når eg prøver å trykke på han. Turgps'en min som er ein Garmin 60 eitelleranna med ordentlege knappar kan styrast med tjukke votter, om ikkje enkelt, så kan det i alle fall gjerast utan ein einaste feiltrykk.

Eg ville aldri teke med meg ein gps med slik skjerm til fjells vinterstid, som viktig navigasjonshjelpemiddel i tilfelle dårleg vær. Det fungerer omlag like dårleg som å ta med seg kartet bretta som det kjem frå butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en tur innom Jotka fjellstue, drives på helårsbasis, det er en av de tre siste av Statens fjellstuer som fremdeles er i drift, og blant veldig få bygninger i Finnmark som ikke ble brent av tyskerne under krigen. Der kan du få servert mat og også få ei natt innendørs om du skulle ønske det. Trivelig vertskap, serverer selvfisket røye fra Jotkajavri. I slutten av mars er det en del trafikk der, de fleste kjører scooter, så det er sikkert åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Er ikke noe problem å benytte "touch" skjermene, selv med votter. I alle fall ikke for å se hvor du er og det å "zoome" inn og ut. Forutsetter nå at har en bruk for gps, så er den påslått og med strømsparing/skjermsparing på. Da er det et trykk (på et vilkålig sted) på skjermen, så ser en kartet og hvor en er. Zooming utføres også kun ved å trykke på skjermen (+ og - symbolet), enten en bruker bare fingere, tykke votter. Personlig så tror jeg disse funksjonene, hånteres bedre på en berørings skjem, med tykke votter, enn på en med knapper.

 

Så skulle det være et problem, så må det være når en ønsker å flytte på kartet. Da må en på berørings skjermen "dra" kartet, mens en på de med knapper, kan bruke piltastene. Og for å dra kartet kan det hende du må ta av deg på fingerene, litt avhegig av hva du har på hendene. Men å flytte kartet 1 gang, tar vel kun 2 -3 sek., så jeg ser ikke helt problemet til tvilerene som aldrig har forsøkt, eller ikke kan bruke enheten. 

 

Etter min mening er det kun smak og behag. Spør bekjente som har beggge deler og tet selv. Lykke til med planlegging og turen. :)

 

Editt: Personlig så går jeg sjelden etter gps, bruker den mest for å kontrollere, en gang i blandt. Selv i dårlig vær (med marginal sikt), går jeg etter vanlig kompass. Det er mye raskere å bruke, enn gps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en tur innom Jotka fjellstue, drives på helårsbasis, det er en av de tre siste av Statens fjellstuer som fremdeles er i drift, og blant veldig få bygninger i Finnmark som ikke ble brent av tyskerne under krigen. Der kan du få servert mat og også få ei natt innendørs om du skulle ønske det. Trivelig vertskap, serverer selvfisket røye fra Jotkajavri. I slutten av mars er det en del trafikk der, de fleste kjører scooter, så det er sikkert åpent.

Ja Jeg tenkte jeg måtte ta en "svipptur" innom Jotka fjellstue. Blir sikkert godt å få en natt innendørs, når man tross alt skal ha rundt 14 utendørs :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar om GPS. Om jeg var sikker på valget mitt før denne tråden, er jeg det hvertfall ikke nå. Så får se om jeg får lånt en med knapper og uten. For som noen nevnte, smak og behag. Og ja, har absolutt ikke tenkt til å bruke GPS å gå etter visst sikten er der. Mens da jeg var på Hardangervidda for noen uker siden, så ble det helt "White out" og jeg måtte bare slå opp teltet, umulig å orientere seg etter kart da, (Hvertfall for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar om GPS. Om jeg var sikker på valget mitt før denne tråden, er jeg det hvertfall ikke nå. Så får se om jeg får lånt en med knapper og uten. For som noen nevnte, smak og behag. Og ja, har absolutt ikke tenkt til å bruke GPS å gå etter visst sikten er der. Mens da jeg var på Hardangervidda for noen uker siden, så ble det helt "White out" og jeg måtte bare slå opp teltet, umulig å orientere seg etter kart da, (Hvertfall for meg)

Ja på vidde kryssninger vill jeg påstå at GPS er et must, du kunne sikkert lånt min om du ikke får tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er flotte greier! Vi må bare huske de gamle kunstene i tillegg (kart og kompass). Aldri gjøre seg så avhengig av "batteridingser" at man blir helt hjelpeløs om de skulle svikte. Jeg er sikker på at du får en flott tur, Annings! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har lyst på en GPS uansett så tror nok jeg kjøper en før turen slik at jeg kan bruke lang tid på å lære meg den. Er ikke veldig teknisk av meg, ikke lenge siden jeg fikk meg touch-telefon. Huff burde levd for lenge siden jeg :)

 

 

Slapp av, du er ikke alene. 

Jeg kjøpte en dyr GPS som ble brukt på to-tre turer, før jeg solgte den igjen. Navigerer kun på kart og kompass. Smarttelefon har jeg aldri hatt, og føler heller intet behov for å ha en. Det er nok av lysende skjermer i hverdagen.. Mvh ikke altfor gammel tromsøværing.   Du er ambisiøs og rå, bare å kjøre på! Men forbered deg godt. Finnmarksvidda vinterstid er nok fantastisk, men den kan også være nådeløs. Ikke tross naturen. Spill på lag med den, og tilpass deg den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er flotte greier! Vi må bare huske de gamle kunstene i tillegg (kart og kompass). Aldri gjøre seg så avhengig av "batteridingser" at man blir helt hjelpeløs om de skulle svikte. Jeg er sikker på at du får en flott tur, Annings! :)

Så sant så sant, Ingenting kan erstatte kart og kompass. Takk takk, håper det blir bra ja :)

 

Slapp av, du er ikke alene. 

Jeg kjøpte en dyr GPS som ble brukt på to-tre turer, før jeg solgte den igjen. Navigerer kun på kart og kompass. Smarttelefon har jeg aldri hatt, og føler heller intet behov for å ha en. Det er nok av lysende skjermer i hverdagen.. Mvh ikke altfor gammel tromsøværing.   Du er ambisiøs og rå, bare å kjøre på! Men forbered deg godt. Finnmarksvidda vinterstid er nok fantastisk, men den kan også være nådeløs. Ikke tross naturen. Spill på lag med den, og tilpass deg den. 

Haha, det er virkelig godt jeg ikke er alene. Ja, naturen er ikke noe å spøke med. Derfor med to uker så har jeg god tid til å komme meg over, ergo jeg kan ligge værfast i flere dager. Men for meg så er ikke gleden av å gå så himla langt hver dag. Da vil jeg heller ha flere dager på meg slik at jeg kan gå kortere etapper. På Hardangervidda gikk jeg mellom 2 og 3 mil om dagen, det er ALTFOR langt syntes jeg. Så orker ikke ha så lange etapper på Finnmarksvidda. Ikke er jeg noe god på ski heller, og hvertfall ikke til å dra pulk. Men trener hver dag med å dra på dekk. Kan tro byfolket her i Kristiansand ler godt av meg da. hahha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et til spørmål som dukket opp i hodet mitt. Når man skal vandre på Finnmarksvidda er da taudrag bedre egnet enn stivt drag??

Eg hadde valgt stivt drag, så kan eg storkose meg i nedoverbakkene :-) Velg taudrag hvis du ønsker en pulk som jager hælene dine i nedoverbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde valgt stivt drag, så kan eg storkose meg i nedoverbakkene :-) Velg taudrag hvis du ønsker en pulk som jager hælene dine i nedoverbakkene.

Er det så himla mye bakker der oppe??

Jeg tenker bare at taudrag er så mye mer praktisk, da slipper man å klipse av draget hver gang man skal sjekke til pulken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.