Gå til innhold
  • Bli medlem

Økser til isklatring


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Etter et tiår++ borte fra isklatring, har jeg endelig satt øksa i en foss igjen! :D Har et par alpinøkser fra Grivel. De er supre til bre/is/topptur/kombibruk, lette og enkle, men med "leash" og et lite bøyd skaft. Leashen gjør at leding er mer klønete enn uten og det rette skaftet...vel. Det går hardt ut over knokene på loddrette isvegger og over svuller. 

 

Så hva bør jeg kjøpe til fosseklatring? Kravet er leashless (men det er vel det meste i dag?) og lav vekt. Jeg har små hender og litt skrantne skuldre å ta hensyn til. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke feil med Petzl Nomic, hvor du kan justere "håndstørrelsen", og velge om to små vekter skal være på eller av på bladet.

De er gjennomtestet, har kommet i revidert utgave og er noe av det beste du kan velge for bratt is. De scorer alltid høyt på tester.

Dersom du skal klatre mer moderat is, bør du vurdere Petzl Quark, lettere å svinge på slak is, litt mer all-round, bl.a. pigger på enden, duger også på bratt is, men vil da oppleves som tyngre pga mer "vertikalt" håndgrep og press på lillefinger. Det finnes også veldig mange andre gode økser, men det er disse to jeg har erfaring med.

 

Vil ikke anbefale deg å fokusere ensidig på vekt for ei klatreøks, de må ha litt tyngde for å penetrere isen, spesielt i hode, men samtidig føles balansert.

Ta noen svinger i butikken, aller best om du kan teste noen på isen.

 

Min bakgrunn er 7-8 år med isklatring, siste 3 år med 25-30 turer i sesongen, men da som turklatrer, ingen desperat istappklatreekspert,

Her fra siste testtur på en foss som vil komme i isføreren for Gudbrandsdalen etterhvert: https://www.youtube.com/watch?v=WCwEBthGOks Kvaliteten er dårlig, kun for å gi ett inntrykk av fossen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.