Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakenpose i ull


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 måneder senere...

Nå er jo dette en Gjør-det-selv-tråd, og jeg håper at jeg ikke blir kjeppjaget for å peke på ferdig-greier?

 

Sea to summit Reactor Extreme liner er laget i materialet Thermolite og påstås å kunne gi opp til 15°C i varmeøkning ("Increases warmth by up to +15°C/25°F!"), hva nå det betyr. :logik:  Jeg har en, og den er som en pose laget av myk T-skjorte (med mye velvilje tynn merinoull?) - og uten at jeg faktisk har testet, vil jeg tro at påstanden om 15°C kan divideres med Pi for å bli mer realistisk... Altså å forbedre temperaturratingene på soveposene med rundt 5°C kan synes realistisk. Behagelig sak uansett, skal veie 399 gram (min er 387 inkl pakkeposen). En varm midtsommernatt holder den alene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RTMZ - jeg er kjempegodt fornøyd med posen og kan anbefale den. Jeg har brukt den mye. Jeg liker å ligge med soveposen litt åpen og da justerer jeg komforten med å ha denne ullposen mer eller mindre over meg. Siden det er stretch merker jeg ikke noe til den. Jeg er usikker på hvor mye den øker komforten - og jeg er usikker på om jeg vil benytte den i stedet for silkelaken på rene sommerturer (siden den gir mye varme), men at den blir et fast innslag på vinterturer er sikkert. Jeg pakker den sammen med soveposen,

Og den gir muligheten for å tenke nytt - f.eks. en lett sommerdunpose og denne ullposen - kombinert med en fiber  "grevling" sak ytterst... på vinteren. Kanskje mulig.

 

@a_aa den du lenker til er av syntetisk materiale. Jeg kjenner ikke så godt til det, men ull har jo svært mange fordeler som ikke fiber har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å sy meg en lakenpose i ull. Selv om jeg har bunkevis med ullstoff hjemme, så skal jeg mest sansynlig kjøpe nytt stoff siden alt jeg har hjemme er veldig tykt.

Kanskje blir vi flere fra Trondheimsområde, da kan vi kanskje bestille sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å ligge i denne praktisk sett? Hvordan har du festet den i soveposen?

Hvordan opplever du et ullstoff friksjonsmessig, altså henger det vesentlig mer fast i kroppen når du snur deg enn silke? Er det mer vrient å komme inn/ut av posen med lakenposen i ull kontra silke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sydde meg engang en pose i vanlig Røde Kors/Forsvarets/Sivilforsvarets ullteppe, tykt og tungt, men det er utrolig behagelig å ha teppe på/mot seg enn syntetstoff på vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gisle Uren jeg merker ikke så mye til dette ullstoffet egentlig - det kan skyldes at jeg bruker mye ullundertøy. Det ligger løst som en vanlig silkepose - det sparer selvsagt soveposene veldig.

Jeg ser at når jeg skal inn og ut av posene kommer som oftest denne ut samtidig med meg. Om det er trangt i teltet kan det kanskje være et problem, men jeg har aldri tenkt over det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor en kjøper stoff i byen, så jeg tenkte å bestille på nett :-)

 

Jeg har sett på Janus sin nettside, og jeg kunne tenke meg noen meter interlock ulljersey. Vil du bestille der eller et annet sted?

Tenkte bare at man kunne spare litt på fraktkostnadene om man bestiller sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.