Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski, hvilke skal jeg kjøpe?


Nordeggen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg mine første toppturski, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke.

 

Har sett på Dynafit Danali og Cho Oyo med Dynafit Beast 16 bindinger.

 

Støvler har jeg allerede kjøpt: La Sportiva Spectre

 

Cho Oyo er kanskje modellen jeg har sett lengst på, da den skal være bedre å gå lenger turer med, men hvor mye kjøre-egenskaper mister jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Har selv dynafit beast 16 (første versjon) på rene pudderplanker (volkl one), og bruker de storstett i heisene/sidepiste.  Meget tunge, men fra før hadde jeg meget lette Mt. Baker superlight (tilsvarer k2 Wayback i 88) med ganske tunge naxos 21(burde kjøpt dynafit radical, men hadde ikke dynafit kompatibel støvler den gangen).  

 

Det kommer vel an på hvor mye du skal opp? Og om du kjører såpass hardt at du trenger beast 16? Cliff hucking på topptur? Klart at større bindinger (og støvler og ski) bør på en måte 'passe hverandre)...dvs beast med mercury ( mine) eller vulcan, og f.eks. 4frnt hoji eller cho oyo. Derimot k2 wayback (e.l.). med feks tlt speed eller radical og tlt6 støvler.

 

Obs jeg er ikke engang sikker på at spectre støvler går med beast 16 (se lou dawson blog og anmeldelse her: https://www.wildsnow.com/11446/la-sportiva-spectre-review/), obs på at beast krever liten metal-plate installert på støvlene backpå. Jeg er relativt newb (har begynnt med rando og nedover kjøringer 2008), men tror du er i feil forum...jeg ville spurt i feks friflyt sine forum. Her er det mer 'bortover og ekspedisjon' som gjelder.

 

Til sist, hvorfor ikke se på (siden du skal visst ha fokus på nedoverkjøring) de nye ski fra feks salomon (bc quest pudderski) G3 (diverse fet-carbon ski, emperor osv) og volkl (BMT serien og katana). Jeg har desverre ikke kjørt de skiene du nevner, og har ikke erfaring nok til å kommentere kjøreegenskaper uansett.  Der må du nok på f.eks. wildsnow eller andre usa forum eller friflyt forum. Kule støvler uansett! Bruker bare lasportiva (nepal osv) når jeg går på bena  :phone:

 

Edit: jeg glemte da Marker kingpin bl.a.! Verdt å ta en titt på hvis du kommer fra slalom bakgrunn..og 200g lettere en beast 16. Samtidig, ser mange eldre vids med feite ski 110+ underfoot med dynafit radicals....har vært standard i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp, der! Okei, som jeg forstår det så er dette første toppturpakken du skal ha deg...(?) Hvordan du kjører osv har utrolig mye å si for hvilket utstyr du skal ha, går du lengre turer, dvs ingen bratte renner, eller kjempebratte heng så er jo Beast 16 bindingen helt "ubrukelig". Dette er en binding som er beregnet for å kjøre røft med, hvor en din-verdi på 16 er nødvendig. I tillegg må du ha en sko som er kompatibel med dynafits power inserts, noe jeg ikke vet om skoen du har er...(men dette må du undersøke). Dynafit Danali og Cho Oyo skiene er begge "lette" og skulle jeg valgt ville jeg gått for en lettere binding, som for eksempel dynafit tlt radical bindingen, disse er lett, men også utrolig bra på nedturen. Når det kommer til valg av ski finnes det plenty av ski og velge mellom, skal du flyte i pudderet er for eksempel hoji skien som er 112 på midten med full Rocker et godt alternativ, denne funker også nokså godt på hardt føre også, dette er en litt tyngre ski, men absolutt verdt å ta med seg til topps når det kommer til nedkjøringen. Skal du ha en lettere ski er også Black diamond ski et godt alternativ, for eksempel Black Diamond Revert som er en ski som er lett, med rocker fremme, noe som gjør at du flyter godt i løssnø, men er desto bedre på hardt underlag enn hoji skien. Dersom du skulle trenge hjelp til å velge ski så må du skrive mer om hva du skal bruke det til, erfaring(med tanke på binding) og hvor du skal kjøre, masse pudder eller pudder og hardt osv. Litt mer info hadde vært greit :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, skal ta en titt på overnevnte bindinger. Mine erfaringer med topptur stammer fra truger og snowboard, noe som er ekstremt slitsomt, spessielt når avstanden frem til fjellet blir ett stykke. Toppturski ferdighetene er for øyeblikket ikke "top notch", men om jeg lærer dette like raskt som snowboard, vil jeg sannsynligvis være en brukbar kjører etter sessongen. Kun pudder blir ofte litt kjedelig, søker ofte smale renner og drop eller tett vegetasjon i lavlandet. Slik jeg har forstått det så er Cho Oyo best egen om jeg trenger å gå langt, mens Denali skien vil gi meg bedre flyt nedover, så her må jeg kanskje prioritere? Har også vurdert å kjøpe skiene noe kortere enn min høyde, da jeg ofte velger lekenhet fremfor fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag provade Dynafit Denali förra året. OK skidor, men ostadiga och hoppiga. Mer att gå upp med än att köra ned.

 

Själv kör jag på EVI fundamentalisme 994. En fullrockerskida producerad i Norge. Inget under av stabilitet men mycket bättre än Dynafit Denali. Bredare och lite tyngre också. Men jag tar hellre lite mer vikt på vägen upp eftersom åkningen ned blir bättre.

Bindnigarna är Dynfit Speed Radcal.

 

För kortare turer så har jag ett par Extrem Project 100 med G3 Onyx bindnignar. Tunga, men stadiga och väldigt trevliga i skogskörning. Ganska korta. Inget super bra flyt i puder, men helt OK.

Dessa är lite väl tunga på långa turer, men jag har t.ex. gått upp på Dyrhaugstind och det var inga problem. Men EVI-skidorna är förståss ett bättre val för sådana turer.

 

Så, din idé att gå med skidor som är något kortare än du själv verkar bra om du skall köra där det är ont om plats (t.ex. skogkörning). Bredd på skidor är ju också en fråga... Vikt, åkstil mm påverkar. På toppturer har du ofta snö av väldigt varierande kvalitet. En jättebred skida kan ge problem. 100-110 mm verkar fungera bra till lite av varje, i alla fall för mig.

 

Black Crows har kommit med en "freebird" variant av sin Navis-modell för 2015-sässongen. Den kan vara riktigt bra, med tanke på hur bra den vanliga Navis är. Har dock inte provat den nya modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.