Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes og Fischer i tingretten


FjellDude

Anbefalte innlegg

Annonse

Åsnes oppfinnelse virker veldig vanskelig å forsvare i praksis, siden fellene bare festet i et hull.

Allikevel håper jeg de vinner rettsaken. Det var tross alt ikke mulig å kjøpe en slik løsning tidligere ( korriger meg gjerne). 

 

Fischer m.fl. kan vente 8 år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innovasjon må ikke stoppe, det er da andre kommer med bedre og smartere løsninger. Åsnes har bare seg selv å takke for at de ikke har videreutviklet løsningen slik at de til enhver tid har de beste løsningene. Vi som forbrukere er jo super kyniske og kjøper de skiene som vi føler et best til en riktig pris. Vi på dette forumet er vel i så måte solide representanter for slike forbrukere.

Skulle vi latt følelsene styret hadde vi alle gått på Landsem treski ennå!

Swiss

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og utan patentbeskyttelse, vil mykje innovasjon stoppe opp. Då vil det ikkje lønne seg å bruke resursar på utvikling fordi konkurrentane vil kopiere det etter kvart.

Patenter gir en hårfin balansegang mellom å fremme innovasjon og å forhindre den. F.eks eksploderte utviklingen av 3D-printere etter at patenter for printere som ble laget på midten av 80-tallet utløpte i 2009.

 

Patenter kan tillate oppfinneren å sitte på oppfinnelsen sin og la være å innovere videre på grunn av markedsmonopol, mens åpne patenter gir mulighet for at den beste produsenten kan vinne markedet.

 

Åpne patenter kan og føre til at mindre oppfinnere vil kunne tape mot større selskaper som har ressurser til mer effektiv produksjon og bedre markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patenter gir en hårfin balansegang mellom å fremme innovasjon og å forhindre den. F.eks eksploderte utviklingen av 3D-printere etter at patenter for printere som ble laget på midten av 80-tallet utløpte i 2009.

 

Patenter kan tillate oppfinneren å sitte på oppfinnelsen sin og la være å innovere videre på grunn av markedsmonopol, mens åpne patenter gir mulighet for at den beste produsenten kan vinne markedet.

 

Åpne patenter kan og føre til at mindre oppfinnere vil kunne tape mot større selskaper som har ressurser til mer effektiv produksjon og bedre markedsføring.

 

Du har et viktig poeng. Patentordningen har både negative og positive sider. Det gjelder å vurdere disse opp mot hverandre.

Dette har de fleste land gjort, og så vidt jeg vet har de fleste kommet frem til at fordelene er større en ulempene.

For min del tror jeg ikke vi hadde sett noen kortfelleløsning fra hverken Ficher eller Åsnes, viss det ikke hadde hvert mulig å patentere løsningen. 

 

Jeg tror patenter er viktige for å ivareta innovasjon. Men da må man ha et langsiktig perspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.