Gå til innhold
  • Bli medlem

Sandaler


Thomas E

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ut på langtur i sør-øst-Asia 2 måneder til sommeren og prøver å finne meg noen sandaler som hovedfottøy. God demping og behagelige å gå på er alfa omega. Hvor selges slikt som dette? Har prøvd en del butikker i området uten så mye hell(jeg er kresen). Har hørt at Teva er "the shit", så hvis noen vet om noen norske (fysiske) butikker som selger disse så si gjerne fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg en tur til Danmark, der har de doktorgrad i sandaler.

Ellers kan du ta deg en tur til oslo sportslager om du skulle være i nabolaget.

http://www.oslosportslager.no/sok-produkt.aspx?sokid=5723&keyword=sandal

Sport1 har til tider en del sandaler, men det er ikke akkurat sesong for slikt nå. De burde uansett ha på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er svært gode, og til halve prisen. Jeg bruker disse til langturer med tung sekk, stort sett utenfor sti. Sålen har svært godt feste, bedre enn de fleste fjellstøvler, god demping og minimalt gjennomslag av spisse steiner selv med tung sekk. Skal du først ha sandaler, så ville jeg valgt noen som er åpne foran. Ellers er det ikke sandal, synes jeg.

Spotec Original sandal

http://www.magasinet.no/fottoey/sandaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har mest erfaring med tunge typiske fjellsko som jo fungerer fint, men de er unødvendig tunge på bena for en kropp som bare blir eldre. Jeg har testet lettere sko de siste årene, men har ikke funnet noen som holder bena tørre. Jeg lurer derfor på om jeg skal teste ut Spotec sandaler på Hardangervidda, qwer993:)

Er de store eller små i størrelse? Hvilke sokker anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant vinkling! Spotec  er brukt lenge som "grillings-og rusle-rundt-husveggene-fottøy", men har aldri tenkt på dem til fjellbruk. Kanskje du med tiden oppnår den staute tittelen Førstemann Over Vidda I Sandaler? :razz: Hold oss oppdatert dersom du prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest erfaring med tunge typiske fjellsko som jo fungerer fint, men de er unødvendig tunge på bena for en kropp som bare blir eldre. Jeg har testet lettere sko de siste årene, men har ikke funnet noen som holder bena tørre. Jeg lurer derfor på om jeg skal teste ut Spotec sandaler på Hardangervidda, qwer993:)

Er de store eller små i størrelse? Hvilke sokker anbefaler du?

Du skal ikke bruke sokker. Så fort sokkene blir våte vil du bli kald på beina.

Men på kvelden når du sitter i ro er det selvsagt nødvendig med sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest erfaring med tunge typiske fjellsko som jo fungerer fint, men de er unødvendig tunge på bena for en kropp som bare blir eldre. Jeg har testet lettere sko de siste årene, men har ikke funnet noen som holder bena tørre. Jeg lurer derfor på om jeg skal teste ut Spotec sandaler på Hardangervidda, qwer993:)

Er de store eller små i størrelse? Hvilke sokker anbefaler du?

 

Størrelsene er ganske normale. Jeg ligger på 44-46 i skostørrelser, og bruker Spotec sandaler i str 45. Sokker bruker du ikke, det er heller ikke noe poeng å forsøke å holde seg tørr på beina. Du bare vader uti elva, og er snart tørr igjen. Mer komfortable og effektive fjellsko enn sandaler har jeg aldri brukt, de er feks perfekt i myr. På snø og i gjørme er derimot komforten ikke helt på topp, men det er ikke så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant vinkling! Spotec  er brukt lenge som "grillings-og rusle-rundt-husveggene-fottøy", men har aldri tenkt på dem til fjellbruk. Kanskje du med tiden oppnår den staute tittelen Førstemann Over Vidda I Sandaler? :razz: Hold oss oppdatert dersom du prøver!

 

Tungt fottøy til fjellbruk er antagelig en ganske ny oppfinnelse. I eldre tider lå nok fottøyet nærmere sandaler enn Alfa Crispi Bever Pro Superhigh Maxigrip GTX Isogaisa Combat Pluss

 

Og da bar de tungt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt fottøy til fjellbruk er antagelig en ganske ny oppfinnelse. I eldre tider lå nok fottøyet nærmere sandaler enn Alfa Crispi Bever Pro Superhigh Maxigrip GTX Isogaisa Combat Pluss

 

Og da bar de tungt.

 

 

Jah, sherpaene bærer jo + 50 kg til basecamp ved Everest i klip-klap sandaler!

 

Jeg har brukt Spotec i en del år, men som vasse sandaler og på kvelden - og så i øvrig når det er varmt. Jeg liker ikke helt alt det småstein og grus du får inn, så jeg bruker altså vanlige fjellstøvler. Kanskje Keen sandaler med lukket front holder småstein ute??

 

Men Spotec er en bra sandal. 

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker Spotec mest på jobb. Bruker dem imidlertid ganske mye om sommeren også, ankepunktet mot turbruk er at jeg syns de bruker svært lang tid på å tørke når de først er blitt våte. Selv i varmt norsk sommervær bruker de "vinter og vår" på å tørke opp igjen. Jeg tenker at det kan være en bakdel på småkalde kvelder i høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.