Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lette tursko


ahakstun

Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Jeg leter etter et par lette, allsidige, vanntette, pustende tursko som kan brukes i skog og i mark - både til turgåing, men kanskje også til løping - og til vandring med lett sekk.

 

Har kikket litt på Salomon, men de har mange modeller, og jeg finner liksom ikke ut av hvilken som passer best for meg.

 

Har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha prøvd utallige varianter av fjellsko og ski sko pga av gnagsårproblemer, har Salomon blitt en favoritt generelt.

Til litt lengre turer bruker jeg QUEST 4D GTX. Lette og og fine og har sålangt holdt helt tett.

Alle jeg har anbefalt dem til som har kjøpt har skrytt sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Salomon, har et par halvhøye som heter noe med 3D MID. De er lette og gode til enkelt turbruk, men for myke til en typisk fjelltur i litt ulendt terreng. I skrått terreng gir de svært lite støtte.

I fjor kjøpte jeg et par La Sportiva Trango Hike, de er også lette, men stivere enn Salomonskoen, og gir mye bedre støtte i litt utfordrende terreng. De er blitt favoritten min til lettere turer:

http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/fjellsko/la-sportiva-trango-hike-goretex-tursko/p/1100487_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har, salomon wings esky. Veldig lett støvel. Ikke så kraftig såle som quest. Oppgitt fra salomon som en lett støvel med såle fra en terrengløpesko de har så man kan løpe med de. Jeg har ikke testet det da jeg har egne løpesko. Synes de er supre til daglig bruk i marka. Litt for lite vridningsstive når jeg bærer tung sekk, jeg bærer ofte rundt 20 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du er ute etter en joggesko med Gore tex eller halvhøye lette tursko.

Scarpa Daylite er ihvertfall lette tursko med ankelstøtte. Veier 900 gr pr par i 42 og er kjempegod på foten.(min fot ihvertfall)

http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/fjellsko/scarpa-daylite-gtx-smoke-grasshopper/p/1096002_1_style

 

Jeg kjøpte for ikke lenge siden Crispi Skarven, og er egentlig på utkikk etter et noe lettere alternativ som jeg kan bruke når jeg f.eks ikke har så veldig tung sekk på ryggen - eller til kortere turer i marka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.