Gå til innhold
  • Bli medlem

eksp. Kilimanjaro høsten 2015


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg, og 7 andre, har bestilt tur til Kilimanjaro september i år og lurer i den forbindelse på tips i forhold til dette.

For min egen del er dette mest sannsynlig en engangshendelse, og syns derfor at det er litt synd å investere for mye kr i dette. Men samtidig vil man jo komme seg til toppen av fjellet og ha bra utstyr!

Hørt det regner mye der borte og er svært fuktig.

 

Har hørt med andre også, men folk sier så forskjellig og har inntrykk av at dette også er veldig individuelt(f.eks hvor fort man fryser)

 

Ser at soveposer som tåler -20 og kaldere koster 4-5000 og oppover. Jeg hadde håpet å klare meg med halvparten av den summen hvis mulig.

I og med at vi også skal til Zanzibar, så har vi maks 15kg hver på flyet dit.

En sovepose jeg har sett på isbjorn.no/janmayen.html koster ca 2000kr. Det som er synd er at den veier 3kg

Er det ok med en pose som f.eks har komfortemperatur på -10 og heller kle seg godt når man ligger i posen?

 

Er f.eks dunjakke tingen? eller holder det med vann/vindtett jakke med eventuelt regntøy over? Ull i bånn er vel det beste har jeg hørt?

Blir dunjakken våt blir den jo også tyngre....Er det beste å ha en OK jakke og heller regulere med det man har under? 

 

Veit ikke helt hva jeg skal skrive, men håper som sagt på tips til både klesveien, hva som er lurt å ha med seg generelt som folk kanskje ikke tenker på etc

 

Turen arrangeres forøvrig av toppafrika...

 

Mvh

tomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der i Januar 2010, da var regntiden akkurat over. I september så er dette før regntiden setter inn. Det kan hende temperaturen for øvrig er lik på de forskjellige tidene.

Mitt største dilemma var at jeg fant masse tips om hva man burde ha med, hvor kaldt det var osv, men ikke hvor (hvilken leir) det var kaldt. Altså, er det "kaldt" i 4 av 7 dager, eller bare 1 av 7 (om en går en 7 dagers rute).

På min tur var det bare frost siste natta, altså natta før toppstøtet, den natta er også ganske kort siden en starter tidlig for å nå toppen til soloppgang. Det går fint å ha på litt varme klær i soveposen for å få det litt varmere.

Jeg kjøpte faktisk en sovepose på Netthandelen, den fikk jeg den gang for 100,- og den skulle tåle -10, tviler på at det stemte helt, men for meg holdt den fint. Den gav jeg like godt til guiden etter turen og slapp dermed å dra den med til Zanzibar.

Den beste investeringen jeg gjorde var en Exped Synmat 7, har aldri sovet så godt i telt før, siden den isolerer fra underlaget så trenger ikke posen være så varm heller, det er også steinete underlag i leirene, så en luftmadrass gjør at du ligger komfortabelt. I tillegg leide jeg et vanlig liggeunderlag der nede, for å sikre meg mot pungtering (og som backup).

Jeg kjøpte også gåstaver, de var for meg veldig viktig på turen. Siden en egentlig ikke går så raskt blir gangen lett statisk i løpet av dagen uten staver. Med staver unngår du stivet i skuldre og nakke. De er også fine til å bremse støt og dermed spare på knærne på turen nedover.

Det var bare på toppdagen jeg brukte ull innerst, ellers brukte jeg en syntetisk superundertrøye (Bavac Tempo). Over den hadde jeg en Craft langrennsjakke. Av nyere utstyr er Bergans Microlight en fin jakke, den er vindtett og puster særdeles godt.

Hadde ikke med regntøy, men brukte en poncho fra Biltema, kvaliteten på den var akkurat såpass god at den holdt turen, den gikk i søpla etterpå. Ponchoen fungerer dermed også som regntrekk på dagstursekken. Ponchoen er også luftig, så der det er varmt og regner, så lufter den bedre. Brukte ikke regnbukse, men ville gått for "lårings", det er i prinsippet bare buksebein. De er luftige oppe, og med poncho er det en vinning combination. Dette får du rimelig på Magasinet.no Det var anbefalt å ha med gamasjer, det synes jeg ikke det var behov for, ta en god strikk nederst på låringsene så gjør det samme nytten.

Kjøp skikkelige sokker, jeg brukte der for første gang Bridgedale Coolmax linere, siden den gang har jeg aldri brukt noe annet. Over disse hadde jeg et par sykkelsokker også disse i coolmax. Selv om det var 30 grader var jeg tørr på beina etter endt økt. Poenget med to par er at dersom gnaging oppstår, så skjer dette mellom de to sokkeparene, og ikke mellom foten og sokken. Coolmax tørker fort, slik at dette også reduserer fare for gnagsår. Ta med et par ullsokker som du bruker utenpå innersokkene når det blir kaldere.

Pass på at du har minst 1 isolert drikkeflaske så ikke vannet ditt fryser på toppen, ellers kan du bruke juicefasker av enliterstypen som du kaster når du kommer ned (ha minst 3 liter)

Kjøp et par dunvotter, jeg brukte langrennshansker og votter. langrennshanskene var ikke varme nok.

Dunjakke er fint, men den er best å ta på ved pause siden du risikerer at dunet blir vått av svetteom du går med den, i leiren kan selvsagt en dunjakke være fint å ha. Selv brukte jeg en ekstra ulltrøye under langrennsjakken på toppstøtet, deretter tok jeg over en skalljakke når det ble kaldere og det holdt fint.

Må nevne at jeg ikke er spesielt frossen av meg.

Når du skal ta flyet til Zanzibar tar du på deg fjellstøvlene i stedet for sandaler, ja det ser rart ut, men da har du 1kg der. Samme gjelder noe av det andre som er tyngst, f.eks en jakke og hel bukse. Fyll lommene med småstæsj som du ikke får problemer med i sikkerhetskontrollen. Pakk også så mye som er tillatt i håndbagasjen.

Bruk turen til å rydde i klesskapet hjemme, turen er uansett ikke noe moteshow, så ting som er i prinsippet utslitt eller du ikke bruker, kan du bruke en siste gang på turen, og deretter kaste før du drar til Zanzibar, eller om du kaster det på vei til toppen, så vil sikkert guidene eller bærerne gjøre nytte av det.

Lykke til, det blir helt sikkert en kjempetur, og det kan godt hende at du blir mye mer interessert i fjellturer etter du har kommet hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar.
Husker du hva rute dere gikk?
Vi skal gå Lemosho ruten trur jeg det het

 

Har snakka med en erfaren fjellgåer og han sier at man heller kan regulere temperaturen med det man har under jakken. Han sa også at jeg bør velge den jakka med best hette.

Skoene er i boks for min del. Har allerede begynt gå i de for å gå dem inn før turen. Brukte du joggesko frem til du nådde en viss høyde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg gikk 7 dager Lemosho.

 

Jeg brukte kraftige fjellstøvler hver dag, men hadde med lave "hiking sko" som jeg brukte i leirene, strengt tatt kunne jeg fint brukt disse skoene på flere av etappene.

Første dagen var i "spøkelsesskogen", her er det stort sett jordunderlag, alt etter hvor lenge det har vært tørt så er det mer eller mindre vegitasjon/fuktighet, her er litt høyere støvler greiere å tette igjen rundt anklene for å unngå at noe i skogbunnen skal lure seg oppi skoene. Strikk rundt buksa holder, eller en bukse med stramming nederst. Ut over det er det stort sett grusunderlag, stiene er temmelig oppgått, og på disse etappene er det strengt tatt ikke nødvendig med høye støvler. Det er en etappe som starter med litt klyving et par steder, det ser bratt ut fra leiren, men det er ikke skummelt i det hele tatt, du trenger bare så vidt holde deg fast med hendene for litt bedre balanse.

Siden det er mye grus, kan det være litt slitasje på skoene, men også en stoffsko vil gå fint så lenge at det er en gummikant nederst. Lærstøvler vil kanskje være litt varmere i kulda, og det er faktisk mest nedover det kan være greit med fjellstøvler med "normal" høyde (over ankelhøyde). Ruta går mer eller mindre rett nedover, og det er mangestore stener, så det blir nærmest som å gå i trapper, da kan litt ankelstøtte være greit.

 

Det er riktig at du bruker en vindtett (og vanntett) skalljakke ytterst, denne er ikke foret, og du regulerer varmen med lagvis påkledning under. Nøkkelen er å ha akkurat passe bekledning så du ikke blir for varm eller kald når du går. Så har du et ekstra isolasjonslag som du tar på når dere har pause, dette kan være en primaloft/dunjakke eller også et fleeceplagg. God hette kan være greit, når jeg var på toppen blåste det kraftig, faktisk så kraftig at det var "iskrystaller" i lufta selv om det ikke snødde, iskrystallene blåste av snøflekkene som lå igjen etter et snøfall noen dager tidligere.

 

Har du alt begynnt å gå inn skoene så er det bra, selv begynnte ikke jeg med det før uka før.. men jeg hadde ikke et eneste gnagsår, ikke en rød flekk en gang. I tillegg til Bridgedale sokkene brukte jeg Compeed stift (som du smører på huden), om den hjalp vet jeg ikke, men i ettertid har jeg kuttet det ut, har fortsatt ikke fått gnagsår, men jeg bruker alltid to par sokker. Nøkkelen er å holde seg tørr på beina, og er det innerste sokkeparet hurtigtørkende så greier du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Da begynner jeg danne meg et tydeligere bilde av turen.

Går nok for denne soveposen http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/helsport-trollheimen-long-red-v.html og denne lakenposen http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/lakenposer/sts-sleepliner-reactor.html

I tillegg går jeg for sokkene du anbefalte.

Gå-staver er noe jeg overhodet ikke hadde tenkt på, men noe jeg kommer investere i.

Jeg er heller ikke spesielt frøsen av meg.

Takker for at du gadd skrive så mye som du har gjort. Mulig jeg spør om noe senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

 

Du trenger ikke verstingsoveposen før du kommer litt opp i høyden. Når du kommer over en 4000 meter så blir det merkbart kaldere. Ikke bare på grunn av lavere temperaturer, men kroppen din produserer ikke like mye varme. I tillegg så vil du nok drikke mye vann, som kroppen må varme opp, så du blir kaldere av den grunnen og. 

 

Jeg hadde med en verstingpose, rett og slett for at jeg ikke fikk tak i den posen jeg ville ha. Den posen jeg brukte har komfort ned i 30 tallet, og jeg frøs ikke en eneste natt, utenom den siste natt på 4900 meter. Men da var det ekstra kaldt, med snøvær og sur sur vind, temperaturer langt under frysepunktet. -10 pluss en ekstra fleezpose eller noe nede er nok, du kan ta på ullundertøy i tillegg. 

 

Klassifisere meg i samme klassen som deg, ikke så veldig frøsen, men jeg frøs siste natten, selv med tre lag på beina, tre pluss dunjakke på overkroppen. Vi måtte faktisk frem ullvotter og vindhansker, og den tjukkeste lua. Tror det var spesielt kaldt den natten vi gikk opp, men det kan skje igjen. 

 

 

Sko, der brukte jeg crispi besseggen hele veien, andre i gruppen brukte joggesko helt til siste natten. Det er smak og behag. Men siste natten må du ha gode sko, joggesko blir for kalde. Du bør også kjøpe ett par gamasjer til du skal ned, ellers blir det mange pauser for å tømme sko for stein og sand, og gnagsår vil det da bli. 

 

Noen få tips til deg:

 

- Ta med en pakke real turmat du liker. Det kan hende du sliter med maten, og da vil en slik være redningen før toppnatta hvis du ikke får i deg noe. 

- Drops med sterk smak, smakssansen din kan bli litt rar i høyden, og du kan bli veldig veldig tørr i munn/hals. Drops er da godt, f.eks kamferdrops. 

- Energidrikke i pulverform som du kan blande ut. 

- Begynn å bære litt tung sekk nå, fyll den vannflasker. Så øker du vekten gradvis frem mot turen din. Da blir kroppen din vant til belastningen, du blir sterkere, og du har en litt bedre mulighet på toppen. 

- Ikke undervurder Killi, det er ikke en fottur, det er en utfordrene oppgave, de fleste klarer den, men funksjonsteste deg selv og utstyret før turen. Ingenting er mer irriterende enn å finne ut at den spenna på sekken presser på den knappen på jakke, som begynner å gjøre inn i helvete vondt etter noen dager. 

- Tynne ullhansker til å ha inni vottene, gir litt ekstra isolasjon hvis du trenger det.

- Hodelykt må du ha til toppnatten. Til toppnatta så bør du ha med et eget sett med batteri som ikke skal tas frem før da. Petzel tikka er en knall en der, som også har rødt lys til bruk i teltet. Bruker mye mye mindre batteri, og du blender ikke den/de andre i teltet. 

- Staver kan være kjekt, jeg brukte delvis på toppnatta.

- Ta med noen pakker med parazet og en pakke med ibux. Parazet fjerner hodepinen du kan få av høydesyken, ibuxen tar muskelsmertene. 

- Nyt turen, og bli med på så mange aklimatiseringsturer som mulig

- Tenker du å bruke camel back, legg den igjen hjemme, den kommer bare til å fryse på toppnatta. Naglene flasker med stor åpning er kjekt. 

- Noe å snacke litt på den siste natta, det som funker for deg. 

 

 

Dere bør få tak i litt lokal valuta før dere kommer ned, minibankene er noen ganger tomme der nede. Jeg har noen hundretusen (ikke så mye som det høres ut som) liggende av den lokale valutan som dere kan få kjøpe til vanlig kurs om noen av dere er i oslo :) 

 

 

Lurer du på noe så kan du bare ta kontakt med meg, eller over en kopp kaffe i oslo. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Først og fremst vil jeg si beklager seint svar!

Veldig bra info du kommer med her, Navl1 :-)

 

Har hørt minibankene ofte er tomme der nede ja. Skal høre med resten av gruppa om de kunne tenke seg å veksle litt før avreise (som forøvrig er i September).

Da er spørsmålet: Hvor mye er "noen hundre tusen" som du sa du hadde i NOK?

 

Mvh

Tomas :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har liggende, trodde jeg hadde mer men..., 235 000 av lokal valuta, det er til dagens kurs 1100 kroner. 

Er kjekt å ha om det skulle vise seg å være tomt når dere kommer ned.

 

Og ja, drikkesystemet, og alle som ligner på det. Kjekt i lavlandet, opp til toppnatta, selve toppnatta så er det bare å glemme å bruke det. 

Selv med ekstra isolasjon så fryser vannet. 

 

Ståle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte vannrensetabletter til min tur til Killi, de har jeg fortsatt alle som en.

Første dag har du med kjøpevann, du kan selvsagt ta med til dag to også, første dag er normalt kortere så du greier fint å bære litt ekstra. Men jo høyere du kommer, jo mindre dyreliv, og sjansen for at det er noe i vannet blir mindre.

De koker vannet før du får det, så det skal ikke være noe problem.

Vannkvaliteten opplevde jeg som så bra at jeg ikke så noen grunn til å rense det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - her er mange gode råd :) Selv nådde jeg toppen for snart 10 år siden! Jeg vil bare legge til at det er deilig med snacks/sjokolade i lomma ... og ta gjerne med et lett fleeceteppe for kalde netter, kalde stoler i messeteltet - og gi det bort før du drar til Zanzibar :) Da er det bare å glede seg masse til turen - nyte hver dag, gå sakte sakte (pole, pole!), drikk ofte små slurker vann! Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Killi er ikke dyr som gjør fra seg, eller døde dyr som ligger i vannet som er problemet, det er oss. Det er svært mye folk på fjellet, og ikke alle vet hvor de skal/ikke skal gjøre fra seg. 

 

Rensetabletter er ikke nødvendig hvis du reiser med kjente aktører, de filtrerer og renser vannet for dere :)

 

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.