Gå til innhold
  • Bli medlem

Ett knippe lette kniver


Grimner

Anbefalte innlegg

Kniv er en personlig sak og egentlig lite egnet for en tekst som ville vært mest verdt om den var objektiv. Men jeg gjør et forsøk likevel. Siden jeg har brukt/testet disse knivene, så kan det kanskje være noe nyttig for andre her. I det minste noe å le av :)
 
En viss oversikt over mine utgangspunkt:
- vektgrensen går på 150 gr. med mindre jeg har klare behov (kvisting, deling av vedkubber, dele opp dyr, zombiemølje, osv.).
 
- jeg liker foldekniver fordi de ikke har en slire, det vil si en ting mindre å passe på. Prisen for det er diverse mekanismer som skal flytte og låse bladet mellom lukket og åpen. Du kan altså ikke bruke en foldekniv som brekkjern, men det kan du ikke med en tollekniv heller.
 
- min hanskestørrelse er medium. De minste knivene vil være verre i bruk med større hender.
 
- til daglig trenger du ikke kniv, men den er kjekk å ha når noe må repareres eller du trenger å gjøre opp varme.
 
 
Det er fullt mulig å gå på fjellet med moderne utstyr uten kniv. Eller med en Victorinox Classic SD som veier skarve 21 gr. og kommer med pinsett, tannpirker, fil, skrutrekker og saks.
 
For å lage en god, men lett, kniv er det mye som skal stemme. De aller fleste kan lage en grei slirekniv. Men jo mindre kniven er, jo mer avhengig er designet av god ergonomi for at den skal være brukbar over tid.
 
Pris? Noe av vitsen med denne lista er at du får et grunnlag til å finne en – 1 – kniv. Og det er slett ikke sikker at den du finner står på denne lista.
 
 
 
Baladeo 15/22 gr.
Den letteste. Vekt er med hull for snor eller med klips.
Stålet er bedrøvelig og eggen er kun en side. Greit nok for hva den er laget til, men jeg tviler på at marginene er tilstede dersom den må gjøre litt mer.
Jeg liker idéen og var jeg knivsmed ville jeg laget et skikkelig blad. Ensidig egg gjør det lettere å slipe på en passende stein, men det kunne vært unngått med et litt bedre stål. "Stupid light" var tanken som dukket opp da jeg lånte et eksemplar et par minutter (takk til @Tor Magnus).
Et godt alternativ her for absolutt gramsparing er bladet til en tapetkniv, et par pappbiter og tape.
 
 
Spyderco Dragonfly 33 gr.
Den letteste som samtidig er brukbar. Liten, men tar det igjen på å sitte godt i hånden.
 
En i samme vektklasse er Benchmade Mini-Griptillian. Denne har jeg ikke brukt så mye, men den er mer tradisjonell i utformingen, noe som ikke er heldig på en så liten kniv.
 
 
Buck 818 Apex ca 50 gr.
Ny av året – ikke testet.
For superlettvekterne er det en versjon i karbonfiber. Neppe den helt store besparelsen i forhold til aluminium, men det ser jo lett ut. Gadd vite hvor mye den ville veid uten krok.
 
 
CRTK Minimalist m/slire 62 gr.
Liten, god i hånden, men med et blad som ikke er så godt for treverk.
 
 
Spyderco Delica 71 gr.
Godt stål og blad, men har du først holdt en kniv med plass for pekefingeren mellom blad og skjefte, så kjennes dette som en forglemmelse. Ellers en god kandidat.
 
 
SOG Slim Jim 75 gr.
Den er altså ikke så lett som den ser ut til, er belemret med en idiotisk "assist" mekanisme og det tynne stålet i håndtaket merker du godt. Utmerket blad, men frister ikke til lengre tids bruk. Absolutt tynnest, så om du vil ha en kniv i en litt trang lomme, så er dette en kandidat – men ikke skyld på meg om det går hull på stoffet etter kort tid, mye skarpe kanter.
 
 
Ontario RAT Model 2 78 gr.
Godt blad og ligger godt i hånden. Antagelig den største, lille kniven som gir mest igjen for pengene.
 
 
Cold Steel AK-47 mini 80 gr.
Liten og solid, men skaftet passer ikke alle. Ja, du kan spikke fliser, men sjansen for vannblemmer i fingre og håndflate er stor jo større hender du har.
 
 
Spyderco Manix 2 i blått 81 gr.
Helt greit stål, utmerket bladform, ligger godt i hånden. Mye kniv for ikke så veldig mye penger. Ikke minst er forholdet vekt/blad særdeles god. Mulig trekk for å vekke vonde minner om plastleketøy fra 80-tallet.
I det hele tatt, Manix-serien til Spyderco har alt om du ser etter i en middels stor kniv i tre vektklasser.
Romslig skjefte – godt alternativ for store hender.
 
 
Ontario Izula m/slire og Micarta 97 gr.
Egentlig alt som trengs. Liten, men meget anvendelig. Trekk for slire, men det er min vurdering.
 
 
Spyderco Paramilitary 2 108 gr.
Et krysningspunkt i Design Space er for meg den beste måten å utrykke hva som skjer her. Mekanisme, bladform og ergonomi møtes på en måte som gjør det vanskelig for meg å velge andre, utmerkede kniver som f.eks. de over. Skjære tomater eller splitte treverk? Klar for jobben.
 
 
Cold Steel Braveheart m/slire 116 gr.
Utformingen sier snikmorder snarere enn turgåer, men den gjør en utmerket jobb i leir og på kjøkkenbordet. Pass fingrene!
 
 
Cold Steel Recon 1 148 gr.
Stor og solid brukskniv. Har du ikke råd til en Para 2, så er dette en brutal konkurrent.
 
 
 
Hva bruker jeg?
Spyderco Paramilitary 2, Letterman Juice og en Victorinox Classic SD. Nei, det er ikke det letteste (som ville vært å la de to første bli hjemme), men det er det nivået jeg er komfortabel med. Ingen av dem er i bruk hver dag, men de passer som hånd i hanske når de trengs.
 
 
Legger til to:
 
Cold Steel Hold Out 3 60 gr (uten ubrukelig klips)
Kompakt og hendig selv med middels store hender. Feil blad om du spikker skje til hvert måltid, men går til det meste annet. Markedsføres som en selvforsvarskniv, hvilket den ikke er. Låsen er treg og du får ikke kniven ut på et blunk. Men til fritidsbruk er vel ikke det så viktig. Den trege låsen er til gjengjeld meget solid. Anbefaler fjerning av belteklipset. Grov G10 spiser dongri, så et møte med flortynt lettpakkertøy bør antagelig ikke skje.
Nr 2 i serien er litt større og passer for folk med grove never. Nr 1 er langt ute i kokoland med 6 tommer....
 
 
Tops Mini Scandi 80 gr med slire
Beinhard slire inneholder en tollekniv krympet på vask med tilhørende ergonomisk utforming av skjeftet. Bortsett fra det skjeftet, veldig tradisjonell. Ikke rustfri. Litt liten, men gjør faktisk jobben. Finnes i to større utgaver.
Endret av Grimner
To nye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste foldeknv jeg har testet senere tid er Bear Grylls Survival AO.

Navnet BG skremmer vel kanskje noen men jeg leste en del om kniven i forkant og den har ikke skuffet.

Som mye BG er ikke stålkvalitet helt topp men jeg ser heller ikke behov for det på en såpass liten kniv. Brukes til matlaging, rense fisk, spikke flis til oppfyring. Altså ingen vedkløyving etc.

Den er såkalt Assited Opening så det er en fjærbelastning i den slik at når man begynner skyve med tommel på bladåpner så spretter en opp. Ideelt hadde den ikke hatt delvis serratering men det fungerer fint til det bruket jeg har. vekt på den er 94gr. En viktig grunn til at jeg valgte den var at den har 2 låser. Den vanlig når bladet er foldet ut. Og en som låser bladet når den er lukket. Diste kan dog også brukes når bladet er ute så en får en ekstra lås. I tilfelle en knoter med noe og kan komme borti den vanlige lukkeknappen.

 

Skulle jeg sett på en slik lett kniv som ikke var foldekniv kunne jeg tenke meg Esee Izula eller Izula II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Style fra Leatherman, men har ikke fått testet den på tur enda. Har omtrent det samme som den letteste victorinox kniven, ørlite knivblad, saks, pinsett, fil og en flat skrutrekker. Vekta er 22 gram.

 

Har også den minste foldekniven til Bear Grylls. Er vel omtrent samme vekt her (26 gram om jeg ikke husker feil). Denne brukte jeg på turene i fjor sommer og fungerer helt greit til sitt bruk (åpne poser, kappe tape, spikke småflis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora-kniven min er 122g, så det er under vektgrensa i tråden. Og eg har kniv nok til kvisting og oppdeling av dyr. Dersom eg ikkje skal kviste eller dele opp dyr, har eg ikkje bruk for kniv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler fælt på Fällkniven U4. Noen som har erfaring med den?

 

Aldri sett den, men slenger avgårde noen kommentarer. Vekten er fin, men ergonomien er et åpent spørsmål. Så små kniver trenger et gjennomtenkt design - desto viktigere for deg som er noe røsligere. Jeg ville ha fått prøvd kniven før kjøp. Den er sannsynligvis helt utmerket, men passer kanskje ikke for din hånd.

Liker bedre U2 i så måte. Ta med at Zytel er ganske glatt i utgangspunktet. Men U2 er jo nesten dobbelt så tung... :no:

 

 

 

Mora-kniven min er 122g, så det er under vektgrensa i tråden. Og eg har kniv nok til kvisting og oppdeling av dyr. Dersom eg ikkje skal kviste eller dele opp dyr, har eg ikkje bruk for kniv.

 

Ja, du får veldig mye redskap under 150 gr - og i Mora-knivens tilfelle under 150 kr også. Egentlig er det tull å rote rundt med andre kniver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett den, men slenger avgårde noen kommentarer. Vekten er fin, men ergonomien er et åpent spørsmål. Så små kniver trenger et gjennomtenkt design - desto viktigere for deg som er noe røsligere. Jeg ville ha fått prøvd kniven før kjøp. Den er sannsynligvis helt utmerket, men passer kanskje ikke for din hånd.

Liker bedre U2 i så måte. Ta med at Zytel er ganske glatt i utgangspunktet. Men U2 er jo nesten dobbelt så tung... :no:

Var i grunn U2 jeg tenkte på, men ja, du har nå rett i det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis man bærer kniven i beltet eller i lomma, medregnes den da i basevekta? :)

Personlig så mener jeg det. Jeg regner ikke med klær som jeg har på meg (regner staver sammen med klær). Jeg synes det spiller liten rolle om kniven er i lomma på buksa eller sekken, det er likevel "dødvekt" som jeg bærer med meg og ikke har noen funksjon mens jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så mener jeg det. Jeg regner ikke med klær som jeg har på meg (regner staver sammen med klær). Jeg synes det spiller liten rolle om kniven er i lomma på buksa eller sekken, det er likevel "dødvekt" som jeg bærer med meg og ikke har noen funksjon mens jeg går.

 

Er jo helt enig i det, det var bare en humoristisk kommentar siden jeg vet noen prøver å lure til seg lettere sekk med slike triks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler fælt på Fällkniven U4. Noen som har erfaring med den?

Skarp, solid og tåler forholdsvis hard bruk størrelsen tatt i betraktning. Bruker den som eneste kniv på lengre turer sommerstid. Fin til å sløye fisk med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kredittkortkniven er lett, men den er lite egnet til å spikke med. Merkelig nok ikke særlig stødig side-til-side. Da er Baladeoen et par hakk bedre. Men stilig design.

 

 

Korrekt lenke til Paraframe mini:

http://www.gerbergear.no/Essentials/Knives/Paraframe-Mini-Knife_22-48485

 

Slett ikke dum. Burde være svært solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har denne fra Buck. Usikker på om jeg har BBW, BHW eller BLW, men tror det er den siste. Veier i så fall ca 68gram og kostet ikke rare greiene på XXL i fjor da det var halv pris på alle kniver en dag jeg var innom.

 

Eller amerikanske priser som det også kan kalles - i alle fall før krona falt og dollaren tok av. Ikke allverdens stål, men Buck (som SOG), gjør gjerne en god jobb med stål og geometri. Og resten av kniven ser jo strøken ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Mareng

Når det gjelder lette kniver har Mora laget en kniv med Light My Fire tennstål i skaftet. 94 gram i følge siden til nettbutikken. 299kr.

Så om man allikevel skal ha med tennstål, vil jeg tro dette er en kniv som både er god å bruke, og lav i vekt totalt sett.

Jeg vil tro denne er veldig mye bedre i bruk enn de aller fleste foldekniver?

Den der opptenningspinnen ser heller ikke så dum ut...

https://speider-sport.no/light-my-fire-swedish-fireknife.html

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.