Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til varme klær o.l. for frysepinner


Valkyria

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Til helga skal jeg på min første tur til Svalbard. Dette inkluderer bl.a. en dagstur på snøscooter. Jeg gleder meg supermasse, samtidig som jeg er meget spent på hvordan jeg kommer til å takle temperaturen. (Meldt 22 minus sist jeg sjekka.) Jeg fryser dessverre ganske lett (lav blodprosent) og vil selvsagt gjøre alt jeg kan for at dette skal bli en tur jeg husker for mer enn bare kulde.  :D

 

Hva slags bekledning bruker dere når dere skal oppholde dere ute lang tid av gangen uten mulighet for å varme dere på bål eller inne i ei hytte? Sikkert et utrolig dumt spørsmål, men er det bare å kjøre lag på lag på lag på lag, så langt man har klær og klarer å bevege seg?  :geek:

 

Tips og triks mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del forskjellige svar alt etter hvor lett forskjellige mennesker fryser.

Husk alt det er luften fanget i lagene som varmer, dvs. at å pakke seg alt for trangt inn ikke er en god ide.

Men kort fortalt:

Ull innerst, gjerne to tynne lag og så ett tykkere og mer romslig utenpå der igjen.

Lag to kan også være produkter i fleece.

Utenpå der igjen isolerende og vindtett lag, f.eks dunjakke.

 

Husk også vindtette votter og lue. Hansker varmer normalt ikke like mye som votter da fingrer fritt sammen varmer hverandre mens fingrer separert i hansker ikke har denne muligheten. Maske til å beskytte ansikt er også en fordel.

 

Dersom du trenger å handle noe så husk at på Svalbard er det gunstige priser grunnet lave skatter og avgifter.

 

Jeg vil for øvrig tro at dersom du skal på en scootertur organisert av noen der opp vil det være tilgang til lånetøy/scooterdresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring tilsier lag på lag med ull innerst og avslutt med tjukk ull, evt dun, og vindtett utenpå. I tillegg f.eks. en vindsekk/Jervenduk utenpå der igjen. Jervenduk er antagelig ikke så praktisk på scooter, men jeg har selv vært på scootertur på Svalbard (riktignok litt senere på året) og vi fikk der utdelt tjukke forede skinnvotter og termodresser, og scooteren hadde varme i håndtaket, så opplevde ikke kulde som noe problem. Hjelmen dekket godt for vind og kulde. Utstyret som utleveres kan sikkert variere fra operatør til operatør (vi brukte Spitsbergen Travel).I tillegg finnes det jo en del remedier av typen kjemiske varmeposer, elektriske såler og elektriske vester.  

 

God tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig varmt fottøy (yeti støvler?), tykke gode votter(har noe tykke votter av pels og skinn med frotte ull inni), skikkelig varm lue,

Og hals er viktig å holde varm, fryser du her fryser du lettere på hendene. Face mask er også greit mot spreng kulde. Scooterbriller.

Underkledning som nevnt over. Og en skikkelig thermo/scooterdress.

Har ikke vært på svalbard men det er jo arktisk klima så jeg vil tro det er meget tørt så man vil ikke fryse like lett i tørre minus som her hjemme men det er betydelig kaldere der, sikkert 30- pluss vind. Men skal du på scootertur så er det viktig å tenke på vind mot kropp så, "kapsle" varmen inn er det jeg gjør når jeg kjører scooter. Man sitter en del i samme stilling å blir kald på utsatte områder.

Har som sagt ikke vært på svaldbard, men bodd i finnmark i flere år.

Hold klærna tørr å varm så kommer du till å ha det bra tror jeg. Man får også en del varme fra motor mot bein og kropp, håndtak er der som regel varme i. Noen har til og med i sete. Hvis du får lov til å velge scooter ta en med høy vindskjerm. Det tar av masse sur vind som biter;) stopper dere og det blåser masse så ligg i le bak scooter f.eks. Masse sånne små ting som gjør en sånn tur behaglig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til stillesittende aktiviteter og scooterturer hadde det kanskje ikke vært så dumt å sjekke ut plagg med varmetråder. Pinewood har f.eks. en vest med varmetråder, og batteritiden skal ikke være så aller verst. Prisen ligger vel rundt 1000-1500 kr. om jeg ikke tar feil. I tillegg finnes det jo også innleggssåler med oppvarming også :)

Kjenner folk som benytter slikt på isfiske, og de er rett så fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fru frysepinnen kjør med følgande nær det ær som værst:

 

Hænder:

Tunna silkevantar innerst.  (koster noen kroner)

Sen ett par tynne ullhandsker (<100 NOK, feks på Magasinet)

Sen en værmepåse (kemi-påse æven kallad) (<30 kr stykk)

Sen jættetykke ullvantar

Sen vindvott eller dunvott. De senere er dyre.

 

Føtter:

Kona mi har stor glede av varmesåler med batteridrift.

Personlig tror jeg at alltfor trange saker gir en følelese av kulde; som mange sagt, så er stillestående luft en lætt og meget god isolator.

 

Mener å at gamasher er viktig. Jeg kjører med et par Bergans Yeti - man fryser IKKE :-)

 

Beklager enorm mengde snorsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.