Gå til innhold
  • Bli medlem

Familietur med kano - forslag til sted?


finfyr

Anbefalte innlegg

Hei. Vi planlegger sommeren 2015 og har lyst til å ta med kanoen på tur. Ifjor padlet vi en del i Femund og i år ønsker vi å prøve oss en annen plass. Ser for oss å kunne padle noen dager i strekk, med mulighet for å overnatte langs elven/vannet. Vi har med oss to barn på 3 og 6 år som trives godt i kanoen. 

Har noen forslag til noen fine og rolige elver som vi kan padle over noen dager? Sør for Dovre er kravet for denne sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oggevatn?

Ikke akkurat Femund, men helt greit for noen dager med små barn.

På Ogge gjesteheim leier de ut kanoer og selger fiskekort. Jeg spurte hvorfor de solgte fiskekort og om det var noen som hadde drevet med kultivering eller tilrettelegging av noe slag, men det var det visst ikke og noen grunn for å selge fiskekort kunne de ikke gi. Da spurte jeg om de syntes det var riktig at de skulle ta betaling for at jeg skulle fiske på "gudegitte gaver," og da sa de bare at jeg ikke trengte å kjøpe kort hvis jeg ikke ville.

Vi hadde noen dager i kano her for et par år siden. Fin tur med teltplasser som var tilrettelagt og velbrukte og noen hadde også toalett.

Kommunen har gjort en del for å gjøre området attraktivt, noe som dessverre går litt på bekostning av villmarksfølelsen. Og så er det en del hytter i noen områder.

http://artikkel.ut.no/padletur-pa-oggevatn-1.7203380

http://www.fjellforum.no/topic/23177-fiske-oggevatn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så mange forslag sør for Dovre, men...

 

Rogen naturreservat (Sverige) øst for Femundsmarka. Et par utgangspunkt langs veien inn til Kjäringsjön eller fra Kjäringsjön.

Isteren

Sølensjøen/Sølna

Telemarkskanalen

Hardangervidda (Tinnhølen eller Kalhovd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalsland i Sverige kan by på mye flott natur og opplevelse, et rikt fugleliv og godt fiske og ikke minst bra tilrettelagt for padling.

Sjøen sverdlang er et fint utgangspunkt med parkering og utsetting ved Skåpafors, så videre inn i vestre silen til krokfors og opp i 

Østre silen som er en ganske så fotogen sjø.

I høysesongen kan man treffe folk fra hele Europa noe som også kan være spennende.

For meg var det en drømmetur som unge.

Finnes også en meget god bok som heter Paddla i Dalsland,denne gir mange fine forslag til ruter samt gode historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange og gode forslag. Vi skal videre til Gøteborg etter padleturen, så så langt frister det mest med Dalsland eller Haldenområdet. Og jo nærmere Gøteborg vi havner, jo kortere biltur blir det videre. 

Vi padlet i Telemarkskanalen ifjor, og det kan vi varmt anbefale videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ligger også Innsjøen Setten og Mjermen i Aurskog-Høland kommune helt øst i Akershus så og si i reiseruta.

Etter endt padling fortsetter bilturen på rv21 "Villmarksveien" videre mot grensepassering.

Det er ikke elv da, men fine vann uten for mye trafikk. 

Legger ved en link til en filmsnutt fra en tur jeg hadde med guttungen. 

 

 

Ønskes mer utfyllende info så si ifra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har padlet klarelven, og det var kjedelige greier! Godt befolket ved breddene og mange padlere. Det er bare sand, så forvent å få alt av utstyr fyllt med sand, og ikke minst inn i alle kroppsåpninger :-). Vi fikk en fisk, riktignok en fet ørret, ellers dødt. Eneste positive jeg husker fra turen var at vi kunne stoppe og kjøpe burgere :-). Men det kommer jo an på hva man er ute etter, men dette er ikke villmark på noe som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sølna er nevnt over her. Det er en fantastisk tur! Starter over tregrensen og ender opp I skogen. Underveis er det ørret og harr, med abborputter og en gjeddedam, alt med bra størrelse. Lite folk, flott utsikt. Intim elv med nesten ikke noe bæring. Det er noen lette stryk, men vi padlet de med ally på sensommeren uten problemer. En åpen bu nærmere slutten av turen også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padlet klarelven, og det var kjedelige greier! Godt befolket ved breddene og mange padlere. Det er bare sand, så forvent å få alt av utstyr fyllt med sand, og ikke minst inn i alle kroppsåpninger :-). Vi fikk en fisk, riktignok en fet ørret, ellers dødt. Eneste positive jeg husker fra turen var at vi kunne stoppe og kjøpe burgere :-). Men det kommer jo an på hva man er ute etter, men dette er ikke villmark på noe som helst måte.

 

Villmark har jeg forstått det ikke er. Med unger på 3 og 6 år er det en grei innføring i kanoferie med mulighet for både campingplass og rolige farvann. Men ser poenget med at dette kanskje ikke er optimalt. 

Vi får vurderer å dra lengre sør i Sverige om det blir så kjedelig som du antyder:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sølna er nevnt over her. Det er en fantastisk tur! Starter over tregrensen og ender opp I skogen. Underveis er det ørret og harr, med abborputter og en gjeddedam, alt med bra størrelse. Lite folk, flott utsikt. Intim elv med nesten ikke noe bæring. Det er noen lette stryk, men vi padlet de med ally på sensommeren uten problemer. En åpen bu nærmere slutten av turen også.

 

Sølna ser også interesant ut, og også aktuell for vår del. Nøyaktig hvor startet turen deres? Kan være aktuelt for en småbarnsfamilie på tur i en ally?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jorder avløst av campingplasser eller annen bosetning, men for alle del, det er godt sig I elven så man trenger ikke padle, vannet er klart og fint...

Etter min mening finnes det flere gode padlealternativer I Sverige som er hyggeligere enn dette, og det aller meste er godt tilrettelagt med camper og utedoer :-). Skal se om jeg får hostet opp noe mer konkret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølna vil jeg si fungerer bra med barn også, med noe forbehold til vannstand, kanskje spesielt etter vesle sølensjøen. Vi har Vært der I August ved 2 anledninger, og da har det Vært helt ufarlig(men litt morro). Vi starter ved skjellåvollen og slutter ved fjølbuneset, men ser ut til at man kan gi seg ved vesle sølensjøen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jorder avløst av campingplasser eller annen bosetning, men for alle del, det er godt sig I elven så man trenger ikke padle, vannet er klart og fint...

Etter min mening finnes det flere gode padlealternativer I Sverige som er hyggeligere enn dette, og det aller meste er godt tilrettelagt med camper og utedoer :-). Skal se om jeg får hostet opp noe mer konkret...

 Flott. Takk for det:) 

 

Ettersom vi ikke har booket noe, men kobler tilhengeren til bilen og setter kurs mot Sverige er vi åpen for forslag. Eneste vi har å forholde oss til er en hotellbooking i Gøteborg, så da får vi ha gjort unna padlingen før Liseberg venter for kidsa. Vi har innhentet noen kart og info om Dalsland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sølna vil jeg si fungerer bra med barn også, med noe forbehold til vannstand, kanskje spesielt etter vesle sølensjøen. Vi har Vært der I August ved 2 anledninger, og da har det Vært helt ufarlig(men litt morro). Vi starter ved skjellåvollen og slutter ved fjølbuneset, men ser ut til at man kan gi seg ved vesle sølensjøen også.

Sømåa ligger også i samme område. Noen med erfaring derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare padlet helt nederst i Sømåa. Ingen stryk, fin stilleflytende elv der man får villmarksfølelsen ganske så fort (hvis det ikke kommer motorbåt da...). Brukte elva som innfallsport til en tur i nordlige delen av Isteren. Null problem å padle opp elva etter turen. Parkerte bilen rett ved båtslippet/naustene. Er også en campingplass non hundre meter opp elva. Kan absolutt anbefales for alle, men kanskje ikke like spennende for de som søker litt mer strabasiøse villmarksopplevelser. Bra fiske i Isteren! Sikkert også i Sømåa, men der redet eget fiskekort.

Ellers kan man starte i Sømåa og padle hele Isteren, og gå i land ved Gløtberget, eller ved Isterfossen (ikke padle den, gå forbi!) og videre ned i Galtsjøen og Femundselva, som heter Trysilelva litt lenger ned, og deretter Klarelven etter grensepassering til EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da ser det ut til at det blir noen dager på en hytte litt sør for Trysil de første dagene i ferien. Kanoen blir naturligvis med ettersom hytta ligger bare få meter unna Trysilelva. Hvordan er det for en småbarnsfamilie det første stykket fra Trysil og nedover elven? Kan det fungere greit til å padle et stykke for så å slå leir og padle videre dagen etter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at det blir noen dager på en hytte litt sør for Trysil de første dagene i ferien. Kanoen blir naturligvis med ettersom hytta ligger bare få meter unna Trysilelva. Hvordan er det for en småbarnsfamilie det første stykket fra Trysil og nedover elven? Kan det fungere greit til å padle et stykke for så å slå leir og padle videre dagen etter?

 

Jeg har padlet kano fra Trysil og nedover elva. Jeg og min bedre halvdel var der sist høst.  Da vi var der var det lite vann i elva, men du kan sikkert regne med mer vann denne sommeren sett i forhold til de snømengdene vi har hatt i vinter. Det første stykke er nesten helt flatt før du kommer til strykene som brukes til Rafting. Denne turen var ikke lenger enn at du bruker ca. en halv dag. 

En rutinert kanopadler ville nok klart disse strykene med de vannmengdene vi hadde den gang, men jeg vet ikke hvordan det er her med mye vann i elva. 

Det er noen holmer ute i elva hvor det sikkert er greit å ligge i telt, men da må du kanskje padle tilbake mot Trysil neste dag i stedet for videre nedover elva.

Ta kontakt med Trysilguidene. De vil kunne gi deg den informasjonen du trenger.

http://www.trysil.no/no/A/TrysilGuidene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.