Gå til innhold
  • Bli medlem

En ny type fjellfolk?


REs

Anbefalte innlegg

Kanskje litt på siden, men jeg hørte nettopp at det hos et nomadefolk i Tibet er oppdaget et nytt gen som gjør dem bedre i stand til å leve i høyden. Før mente man at årsaken til at disse menneskene ikke fikk høydesyke var fordi de ikke produserer mer hemoglobin når de oppholder seg i høyden slik som f.eks idrettsfolk gjør, men at det kom av at de hadde et tettere nett av tynne blodårer som transporterte oksygen rundt i kroppen. Dette fenomenet er registrert som en mutasjon / genetisk egenskap som disse menneskene har utviklet etter lang tid med opphold i høytliggende områder. Altså evolusjon.

Nå har forskere oppdaget at det faktisk også finnes et eget gen som gjør noen mennesker i stand til å leve i høyden, et gen som rett og slett gir bedre overlevelse på spedbarn og bedre motstandskraft mot sykdommer som f.eks. luftveisinfeksjoner som i noen tilfeller kan være livstruende for folk som oppholder seg i ekstreme høyder. Dette genet gjør dem i stand til å transportere mer oksygen med normal mengde hemoglobin i blodet. Dette genet er tidligere ikke kjent og det er heller ikke alle menneskene i dette området som har det. 

Dette regnes for å være et nytt bevis på at evolusjonen hos mennesket ikke er stoppet opp, men at de menneskene som ikke er i stand til å bruke legevitenskap eller andre hjelpemidler for å øke overlevelsesevnen til mennesker som, hvis vi levde ute i naturen, ikke ville ha levd opp, faktisk tilpasser seg genetisk til det miljøet de lever i.

Man mener at i løpet av kanskje tusen år frem i tid så vil alle disse menneskene være bærer av dette nye genet på betingelse av at de ikke blir utsatt for innblanding av andre gener eller tilført andre hjelpemidler som øker overlevelsen til de som ikke har dette genet.

 

Her er en artikkel på Forskning.no som omhandler denne saken.

http://forskning.no/dna/2010/06/tibetanere-har-gener-fjelliv

 

Kapp- og gjærsager

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette regnes for å være et nytt bevis på at evolusjonen hos mennesket ikke er stoppet opp

Det er vel ingen som argumenterer mot det som tas seriøst.

 

Man mener at i løpet av kanskje tusen år frem i tid så vil alle disse menneskene være bærer av dette nye genet på betingelse av at de ikke blir utsatt for innblanding av andre gener eller tilført andre hjelpemidler som øker overlevelsen til de som ikke har dette genet.

1000 år frem i tid, ingen innblanding av andre gener eller innføring av nye hjelpemidler? Harde krav for å se den hypotesen der i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmnja. jeg kan godt like en tur med musikk på ørene, men det er jo litt situasjonsbetinget. På en flertimerstur i skogen eller på fjellet er det ikke helt greia. Men på en kort kveldstur eller joggetur, helt supert!

 

Ellers; veldig spennende med disse nye oppdagelsene hos høydeboende folkestammer. Det viser bare at mennesket aldri stopper å utvikles, og det syns jeg er fascinerende. Hvordan blir vi som omgir oss med teknologi hele tiden, påvirket gjennom evolusjon? Hvordan ser vi ut og hvordan virker kroppen vår om 100 000 år - 500 000 år - 5 millioner år? Gitt at arten får leve så lenge da. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfolk med lyd på øyra er også ein ny type vi ser stadig fleire. Neppe genetisk. Frykt for stillhet?

 

Lyd på øra og blikket ned på telefonen for å sjekke fjesbokstatusen... :(

Men faktisk er frykt for stillhet et reelt og økende fenomen for mange - spesielt litt yngre folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men faktisk er frykt for stillhet et reelt og økende fenomen for mange - spesielt litt yngre folk."

 

Kanskje litt off topic men...

 

Og det finner jeg skremmende. Mtp lydnivået vi blir utsatt for daglig, bilstøy, maskiner, jobbsituasjoner o.l skulle en tro at vi hungret etter stillhet og ro men nei...

Det at folk bruker penger på apper som skal gi bakgrunn støy for at en ikke skal slite ser jeg på som overraskende og nesten ikke til å tro. 

Noen vendinger menneskeheten tar skremmer vannet av meg til tider. Føler jeg er del av en annen rase til tider som elsker stillhet og ro, lange turer i stille skoger og fjell. Hva er vel bedre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer unge som sier de ikke orker kjedsomheten ute i naturen.

Kanskje bedre om de går med musikk på øret enn at de ikke går i det hele tatt ?

Kanskje bedre med lyd som de bare hører selv enn det jeg opplevde på en tur til Thailand. 

Folkene der var så redde for all verdens ånder og demoner at når vi skulle på tur i skogen så gikk barna og ristet på tomme colabokser med småstein i for å holde onde ånder på avstand, til og med midt på lyse dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bedre med lyd som de bare hører selv enn det jeg opplevde på en tur til Thailand. 

Folkene der var så redde for all verdens ånder og demoner at når vi skulle på tur i skogen så gikk barna og ristet på tomme colabokser med småstein i for å holde onde ånder på avstand, til og med midt på lyse dagen.

Sikkert noe som henger igjen fra den gang man rissikerte å bli spist av tigere og sånt i skogen. Samme som med bjørn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer unge som sier de ikke orker kjedsomheten ute i naturen.

Kanskje bedre om de går med musikk på øret enn at de ikke går i det hele tatt ?

Enig i siste setning.

Jeg kjenner for øvrig flere gamle folk som heller ikke skjønner hvorfor man skal ut i naturen.. Er ikke så sikker på at det er en generasjonsgreie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Imp at musikk på øyra kan vere ok på trening. På vanlig tur, derimot, er naturen sine lydar for min del ein svært viktig del av naturopplevelsen. Men, forøvrig er det vel slik at så lenge folk kjem seg ut, så er det mindre viktig kva og korleis dei gjer det. Vi er alle ulike.

 

Interessant det med gamle folk og forståelse. Min besteforeldregenerasjon var nok mykje ute i utmark og fjell, men aldri utan æred. Turen måtte ha eit nytteformål. Anna var uforståelig. Ikkje for det, eg trur mange var glad for unnskyldninga at dei måtte sjå etter sauene, f.eks. Bestemor mi som vaks opp med stølsliv, såg heile livet på stølen som ein herleg friplass, sjølv om det var arbeid og strev der og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmnja. jeg kan godt like en tur med musikk på ørene, men det er jo litt situasjonsbetinget. På en flertimerstur i skogen eller på fjellet er det ikke helt greia. Men på en kort kveldstur eller joggetur, helt supert!

 

 

Når jeg sykler til og fra jobben, helst fra, så består litt av turen, ca. 3 - 4 km, av turvei langs Store Stokkavann. Her passerer jeg ofte folk som er ute og jogger med musikk i ørene. Det "fine" med det er at da hører de ikke bjella på sykkelen min og når jeg passerer dem så skvetter de til som om jeg skulle ha falt ned fra månen.

Så går de hjem og skriver sinte innlegg i avisen om syklister som passerer dem med lysets hastighet eller deromkring.

Når du går med ryggen til og en sykkel passerer deg i 15 - 20 km/t uten at du vet at den kommer så virker det kanskje som at sykkelen holder alt for høy fart, men hadde de brukt ørene til noe fornuftig så hadde de hørt at det kom en sykkel og vert forberedt. Da virker det plutselig ikke som om sykkelen har rakettmotor.

Men kanskje om et par tusen år så har mennesket utviklet øyne i nakken og da er kanskje problemet løst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer unge som sier de ikke orker kjedsomheten ute i naturen.

Kanskje bedre om de går med musikk på øret enn at de ikke går i det hele tatt ?

 

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg er 44 og kjeder meg skvatt ihjel der ute. Å bare sitte der og se på en utsikt er daue kjedelig, og gjør det aldri, om jeg ikke har noe jeg kan gjøre som f.eks å ta bilder, fiske, eller et eller anna.

Av samme grunn brukte jeg vel 15 minutter på stranda sist jeg var i syden...orker bare ikke sitte eller ligge der. Det blir rett og slett gørr kjedelig. 

Så jeg går altid ut i naturen med et formål. Noe jeg skal gjøre der ute. Å lage de der gørr kjedelige youtube videoene mine f.eks. Ellers hadde jeg aldri gidda å løfte ræva ut av sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bedre med lyd som de bare hører selv enn det jeg opplevde på en tur til Thailand. 

Folkene der var så redde for all verdens ånder og demoner at når vi skulle på tur i skogen så gikk barna og ristet på tomme colabokser med småstein i for å holde onde ånder på avstand, til og med midt på lyse dagen.

 

Ånder var nok det de fortalte barna om...i virkeligheten var det for å holde tigre, bjørn og alskens andre farlige dyr unna. I japan er det også vanlig å spenne på seg bjeller i skogen, for å holde bjørn unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånder var nok det de fortalte barna om...i virkeligheten var det for å holde tigre, bjørn og alskens andre farlige dyr unna. I japan er det også vanlig å spenne på seg bjeller i skogen, for å holde bjørn unna...

Jeg vet at folkene i Thailand var redde for ånder og skrømt som de trodde var ute og fartet når det var mørkt.

En kveld da vi satt ute og hygget oss rundt et leirbål hørte vi noen løshunder som sloss et sted der inne i mørket. Jeg regnet med at de sloss fordi jeg både har sett og hørt slike ting før.

Når dette skjedde kunne jeg se at noen av barna reagerte og da jeg spurte hvorfor så fikk jeg til svar at hundene kunne se og høre slike ånder og de bjeffet og hylte fordi de ble skremt av disse åndene. Jeg mente at dette selvfølgelig bare var tull, men det var som å stå i et bedehus på Sørlandet og påstå at Gud ikke finnes.

 

@Humle,

 Av samme grunn brukte jeg vel 15 minutter på stranda sist jeg var i syden...orker bare ikke sitte eller ligge der. Det blir rett og slett gørr kjedelig. 

 

Der er vi nok av samme oppfatning du og jeg. Sist jeg var i syden ble hele turen betalt av svigers og vi bodde på et hotell med all verdens luksus og turen var "all included".

Jeg var på stranda ca. en halv time og det var for å passe på junior som drev og øvde seg med nyinnkjøpt dykkermake, snorkel og svømmeføtter.

Men jeg fikk meg to fine fjellturer så det var ikke helt forgjeves å tilbringe en uke på et sted som i utgangspunktet ikke kan tilby noe som helst som jeg ikke finner her hjemme. Uten fjellturene hadde nok også jeg omkommet av kjedsomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.