Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 3-sesongers solo-fjelltelt.


Vrimmel

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å anskaffe meg et nytt 3-sesongtelt i 2015 og er ute etter noe som er så lett som mulig, men samtidig tåler nok vær til å kunne tas med på snaufjellet og i kraftig regnvær. Er også 190 cm høy og setter pris på plass til at føttene ikke stanger i duken. Foreløpig virker de mest aktuelle teltene Fjellheimen superlight 2/3, ringstind light 2 og muligens hilleberg anjan, men disse er også tyngre enn jeg foretrekker. Har sett litt på amerikanske telt i cubenfiber, men mange av disse fremstår som godværstelt nedenfor tregrensen. Finnes det noen solide telt med grei plass for en litt høy person som veier under 1 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cuben fiber ble vel i utgangsounktet laget for bruk i seil på seilbåter så det er rimelig kraftige saker, men de kommer i forskjellige tykkelser så jeg ville styrt unna de tynneste dukene til bruket du beskriver

Du kunne jo vurdert MLD duomid i cuben fiber, denne lages i 0,75 cuben fiber som skal ha en veldig høy rivestyrke.

Kjøper du et enmanns innertelt til denne så har du et lett telt med stor vestibyle.

Duomid i cuben veier ca 350g

1manns Innertelt med cuben bunn veier ca 200g

Om du ikke bruker staver så må du legge på vekten på 1stk vandrestav, disse finnes i alt fra ca 120g - 250g.

Duomid kan også kjøpes i silnylon som vil gi en mye lavere pris, men også en høyere vekt (men fortsatt lett)

 

Jeg har ikke dette teltet selv, men har lest veldig mye om det og må si at det frister :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duomid silnylon ca 565g

1manns innertelt med silnylon bunn veier ca 310g

 

Det går jo også å velge cuben telt med silnylon innertelt eller motsatt

 

Det er jo fordeler og ulemper med begge stoffene....

 

Plugger og barduner må også legges til i vekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duomid var litt kort for meg - måtte ligge litt skrått, og særlig med vinterpose.

Vurderer en Duomid XL når feriepengene kommer inn, for de gangene når kvinnfolket gidder å være med på tur.

Bruker solomid med 1 offset stav i midten, innerteltet er bak denne - dermed holder det seg tørt og fint.

Utstyret utenom innerteltet holder seg også tørt så lenge man legger det i den siden av forteltet hvor døra ikke åpnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å anskaffe meg et nytt 3-sesongtelt i 2015 og er ute etter noe som er så lett som mulig, men samtidig tåler nok vær til å kunne tas med på snaufjellet og i kraftig regnvær.

Høres vel akkurat ut som dette teltet:

post-12824-0-44917200-1422825260_thumb.j

"Hilleberg Enan – very light yet very strong three-season solo tent", som altså er "et nytt 3-sesongtelt i 2015" -- helt nytt. Fot i hose. "Minimum weight" under kiloet, "full packed weight" rett over.

Hilleberg2015-NewsFlyer-Enan.pdf

Ellers er jo MLD Duomid fett, som alle andre også nevner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg er jo kjent for å lage gode telt, men har hørt om flere slike lette enmannstelt som ikke egner seg for lange mennesker.

Problemer med at f.eks sovepose blokkerer ventilasjon i fotende, eller at man ikke kan sitte oppreist.

Det er uansett verdt å prøve å finne ut av selv om det neppe er mange som har fått testet det ut enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et Tarptent Scarp 2 som jeg er veldig fornøyd med. Ikke superlett, men lett nok vil jeg påstå. Og jeg tror det er ett av de bedre alternativene for deg på 190.

Det kommer også som enmannstelt.

 

De har også en del andre modeller du kan vurdere. Men de fleste vil være mer uheldig mtp liggelengde og soveposer som tar borti.

http://www.tarptent.com/index.html

 

Vi var to karer som var på tur i 11 dager i høst med Scarp 2 uten at det noen gang føltes spesielt trangt.

Jeg er 187cm.

 

Fra i år:

89AD6DE2-C5DD-4C81-9704-0BDDDC88F83B_zps

 

Fra i fjor:

P9109549_zpsa8b7e073.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 198 cm høy og har hatt to telt med vekt på en kilo.

 

Terra Nova Competition ble solgt da soveposen tettet for luftingen i endene.

 

Helsport RIngstind Superlight som blir brukt nå har bedre plass, mitt valg i godt vær.

 

Er det fare for regn bruker jeg Fjellheimen 4 Superlight som solotelt. Grunnen til at jeg valgte firemanns utgaven var tidligere erfaringer med at det ofte er fuktgjennomslag på sidene i fotenden dersom du ikke får strammet det optimalt ved oppsett. Ligger jeg i midten greier jeg som oftest å holde meg tørr i firemannsteltet.

 

Ingen av disse teltene blir brukt på turer som er utsatt for hardt vær, da går jeg for Kaitum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Exped Spica II? Det er oppgitt som et 2-personers telt, men det blir nok trangt over tid.

Derimot vurderer jeg det som solotelt siden det veier rundt halvannen kilo. Da blir det romslig innendørs, og liggelengden er 220. En meter innehøyde på det høyeste.

De fleste enpersonstelt blir for små og klaustrofobiske for meg, men dette kan være interessant.

http://www.exped.com/norway/en/product-category/tents/spica-ii-ul#prettyPhoto

 

post-8333-0-25245100-1422833691_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarp 2 ser ut som et supert telt, men som dog har blitt litt dyrere å kjøpe med dårligere valuta-kurs. 

 

Er dog litt usikker på hvordan Scarp 2 er med tanke på å holde på varme? Opplever at telt med store mesh-åpninger blir litt kjølige når temperaturen kryper nedover mot null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av våre brukere har også skrevet en utstyrstest av Scarp 1:

http://www.fjellforum.no/page/articles.html/_/utstyrstester/telt-soveposer-og-liggeunderlag/tarptent-scarp-1-r63

Er dog litt usikker på hvordan Scarp 2 er med tanke på å holde på varme? Opplever at telt med store mesh-åpninger blir litt kjølige når temperaturen kryper nedover mot null.

Både Scarp 1 og 2 fåes med mesh eller duk innertelt. (eller begge)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan rekommendera Terra Nova Solar Photon 2 som solotält.

Det är dock för litet för 2 personer, om man vill ha någon form av komfort och inte ha fötterna mot duken. Det har god ligglängd, god i stark vind och god ventilasjon vilket gör att det sällan bildas kondens. Nackdelar är att det är bara innertältet som är fristående.

Det reses också med innertältet först, men det går att lösa. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79152 Markpinnarna är allt för spinkla, de har jag bytt ut mot Helsports milleniumpinnar, samt tre MSR grounhog mini om jag väntar hård vind, ex om jag är på fjället. Då fäster jag bardunerna med dem.

Det blir nog några gram över kilot med dessa lösningar, jag har bytt ut linor och stricken i tältstängerna och nu ligger mitt på 997 g.

Räkna med 1050-1100 g med standarsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.