Gå til innhold
  • Bli medlem

Varme i teltet


thostr

Anbefalte innlegg

Ja, en gammel traver av et tema...

 

Det virker som om mange klarer å slå seg til ro med primusfyring i teltet på vinteren. Primusen er selvsagt en enormt bra kilde til varme og dermed er et perfekt kombi-redskap for mat og kos. Jeg har en Omnifuel og har laget meg en bunnplate til denne. Fyrer med parafin. Likevel så kjenner meg ikke trygg nok på denne til å bruke den i Staikaen. Jeg har godt med plass i kajakken, så kan godt koste på meg å ha noe annet dedikert for teltvarme. Men hva finnes? The search for a better mouse trap starts...

 

Jeg har sett en del på såkalt katalystiske varmere. Coleman lager/laget en variant som heter SportsCat og som går på propan og butan, som ser ut til å kunne vært en bra kandidat. Varmeoutput på 1500 BTU (vs ~7000 BTU på Multifuel). Katalystisk forbrenning innebærer ikke åpen flamme, og selv om problemer med kullos ikke er eliminert så er det mindre. SportsCat varmer i mange timer på en 250-grams boks. Jeg ser for meg at en katalytisk brenner kan være et bra tradeoff mellom sikkerhet og varmeeffekt, og enklere i bruk (ikke pumping osv.). Men SportsCat er sannelig ikke enkel å få tak i, med mindre man er villig til å betale tusenvis av kroner eller kjøpe brukt fra amerikanere på Ebay. Hva annet finnes, som ikke er for stort for å ta med på tur? Mr Heater Little Buddy er for stor, og er det minste jeg har funnet på det norske markedet.

 

Ett alternativ som er ganske lett tilgjengelig på det norske markedet er gassvarmere. F.eks Kovea Fire Ball. Det ser ut til å være en konvensjonell brenner som går på gass. 1000 watt, bruker 66 gram i minuttet. Ser ut til å pakke ganske kompakt. Litt i samme gaten er såkalt varmetopper 'Kovea Heater Cap' f.eks, som er et element man setter på sin primus/brenner. Noen som har erfaringer med disse? Er litt bekymret for rødglødende metall inne i teltet, og i praksis samme egenskaper som Primusen, men om de står støtt så er det kanskje ikke noe issue...

 

Et annet alternativ kan kanskje være gasslamper. Disse har betydelig lavere varmeoutput (har lest 240 BTU om Primus Micron), og det er en del hassle med mantel-vedlikehold. Tror vel ikke det er nok varme i disse til at det har noe for seg på vinterstid.

 

Andre alternativ? Egne erfaringer? Tanker? Tips? Råd? Spekulasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Kovea FireBall, og også en katalytisk varmer (BlueCat) som er lik den SportCat du nevner. FireBall gir betydelig mer varme, den virker velbygd og robust. Brennerhodet kan tiltes fra rett opp til ca 45 grader skrått. Jeg liker også at den har slangetilkobling, og bruker samme gassbokser (standard skru) som til kokeapparatet. Den har ikke åpen flamme, men et glødenett av metall, og et gitter foran for å hindre direkte kontakt til nettet. Den blir varm, og er klart brannfarlig dersom du f.eks. dekker den med brennbart materiale, så den krever forsiktighet under bruk.

Men også den katalytiske varmeren blir varm i overflaten, men ikke riktig så mye som FireBall. Men varm nok til å antenne f.eks. klær. Den gir mindre varmeeffekt enn FireBall, og tar større plass sammenpakket. Når det er riktig kaldt har jeg av og til vanskeligheter med å tenne den. FireBall kan brenne med gassboksen snudd opp-ned, det fungerer bedre i kulde.

 

Jeg foretrekker helt klart Kovea Fireball. Jeg kjøpte den hos Hekta På Tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har sett litt mer på Kovea Fire Ball. Stor fordel at den er mer kompakt, og kan brukes med gasskontainere med ulik størrelse. Kan også se ut til at føttene kan festes i samme plate som jeg bruker til Omnifuel'en, slik at fare for velting blir redusert. Virker også som om det går greit å varme litt vann på den til morra-kaffen - det er jo genialt!

 

Hvor varm blir den egentlig? Er det slik at den vil smelte teltet om man er bittelitt uforsiktig og den peker inn mot en av veggene?  Virker også som om den støyer en del, men det er kanskje ikke noe stor ulempe at man hører at den er i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går over til 4-takt miljøbensin vil du kunne fyre tryggere, Den forbrennes endel renere og hvis du er uheldig og søler så fordamper det fort. 

Det er under matlaging, og spesielt snøsmelting Kullos kan bli farlig. gasslamper produserer også en del.

 

Har selv Hilleberg Staika og en Omnifuel som er godt festet til en plexi glass plate og står stødig. Ligger og fyrer mye i både inner og ytter telt. 

 

Men hvis du er utrygg så test deg frem. Når det kommer til sterk varme i telt så er alt en kalkulert risiko. man velger selv.

Har aldri bekymret meg for kullos siden det skal endel til. men noen bruker slike, http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1270&produkt_id=12995&f=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Stig. Jeg er for paranoid til å bruke bensin i teltet :hyper: . Tror nok at at min utfordring primært er at jeg ikke har nok rutine og erfaring med Omnifuelen til at jeg tør eller stoler på innendørs-operasjoner med den. Kanskje kommer det med mer erfaring. Inntil da så er jeg villig til å prøve ut andre alternativer. Ett alternativ er jo å bruke gass på omnifuelen, da er ihvertfall en del av problemene med forvarming og høye flammer redusert.

 

Sports|Blue|Black-Cat-modellene virker litt upraktiske å pakke, og ikke bra om de er tungstartede når det er kaldt. Tror ikke jeg orker det. Heller vel mot en gassbrenner. Hadde det eksistert en bra "heater cap" ala Kovea sin "heater cap" til Omnifuel så hadde det vel vært det neste å prøve.

 

CO-alarm virker som en billig forsikring, takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og tenn primusen en gang om dagen i en uka så er du vandt med den, når du skal forvarme ha en gryte klar så du kan sette den oppe hvis flammene blir forhøye.

Gass er enklere i bruk men også skummelt hvis du skulle klare og vente gassboksen så kan du lett få høye flammer da også.

Denne vil også redusere flammene under bruk og gjøre det lettere og simmre. http://www.ebay.com/itm/QUIETSTOVE-SILENT-BURNER-MUTER-DAMPER-CAP-4-PRIMUS-OMNIFUEL-CAMPING-STOVE-/321511636632?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4adb963e98

 

Forvarmer du med rødsprit? eller bruker du bare parafin?

 

Men jo mer du bruke primusen jo mer komfortable blir du med den. Den er super til matlaging inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat og så på den samme linken til 'Quietstove' :-) Kanskje det er et nyttig bidrag til å få ned risikoen ved innendørsfyring, i tillegg til det lydmessige.

 

Jeg forvarmer forøvrig alltid med rødsprit, har aldri prøvd noe annet. Ellers helt enig med deg om trening, og det å gjøre det på verandaen i noen dager er et supert tips til å bygge opp tillit til både teknologi og egne ferdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bluewaterstove.com/Bluewater_Stove_Restoration/BernieDawg_Web_Store.html

Alternativ til Quietstove, jeg handlet til Omnifuel og Omnilite fra "Shapeways" alternativet, de er litt dyrere enn det andre alternativet, men frakten er rimeligere. Fikk aldri noe fortollingsgebyr eller mva lagt oppå.

Fungerer supert, eneste som skjer med disse støydemperene (uansett type) er at de setter seg fast i brennerklokka, slik at de kan være vanskelig å få av i felt, et lite dunk er beste metode. Når det forvarmes med en støydemper er det uhyre viktig at forvarmings-flamen slukker før man tenner igjen på utsiden, ellers får du "underburn" i på den og det vil du ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireball.. Navnet høres ikke ut som noe en vil ha med i teltet..

Jeg fyrer med en Coleman 442 med bensin. Etter at jeg tok den i bruk går jeg ikke tilbake til noe annet. Faren for flammer er så og si ikke-eksisterende, og den krever knapt forvarming i det hele tatt. Er det veldig kaldt kan jeg forvarme med en lighter i noen sekunder. Det er alt som trengs. Og det beste av alt for teltbruk: Den er helt stillegående.

Den trenger imidlertid et solid underlag. Har laget en ordning hvor jeg setter beina fast på ei plate så det står støtt.

Hvis jeg overnatter nær bil og plass/vekt dermed er underordnet, så kan jeg ta med Heat Pal-en. Det er en spritbrenner som egentlig er laget for seilbåter. Den kan velte uten at det gir brannfare, men den er ganske stor og gir ikke så god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer selv en Fireball. Hva bruker dere som underlag til denne i et telt? Har dere med en egen egnet plate eller står den rett på teltduken? 

 

Du bør ikke ha den rett på teltduken, det blir for ustødig. På grunn av det store hodet blir den litt topptung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du skal gjøre som flere her tipser om bli mere trygge på bensinbrenneren :)

Har selv brukt MSR simerlight brenneren min i et BD firstlight telt som kun er 2 meter langt og 110cm breid og skifta bleier inn i telte her på junior.

tror nok det går fort over det her med att du er skeptisk.

ten opp brenneren på utsiden og ta med den inn i telte,brenner jo rent og fint,

har selv og med en gass lykt som gir fin lys og varme.

Blir fort t-shorte tempratur inne i telte og det er veldig kjekt når små og store skal kle på seg og "våkne" etter god natt :)

 

Bilder fra tur i helga :)

 

hvis du sjekker på forumet er det mange tips på hvordan du skal lage en plate til og ha brenneren på.

post-9803-0-86119700-1422870409_thumb.jp

post-9803-0-57331500-1422870410_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

| Fireball.. Navnet høres ikke ut som noe en vil ha med i teltet..

 

Morsomt. Det må vel kunne sies å være en smule uheldig navngiving, selv om det er ganske opplagt hvorfor de valgte dette navnet når man ser enheten i aksjon. Fireball i teltet høres jo bare så galt ut!

 

Jeg satser på å kunne bruke samme bunnplate for Fireball som jeg bruker for Omnifuelen, skal legge inn rapport når jeg har fått dingsen i bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøvde min nye Fireball i dag, virker som et kanonbra produkt, eneste jeg er litt skeptisk til er bruken inne i telt. Er denne bedre/ sikrere enn en vanlig primus i forhold til luftkvalitet i teltet? Dette er jo en ren varmeovn, og virker som mange her inne bruker den i teltet. Har et Bergans Wiglo LT4 med gode lufteluker i topp, men har ikke fått testet dette enda, men er det tilstrekkelig lufting? Noen med synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til dere som fyrer i teltet er å bruke en "loddematte" under primusen. Den er laget av et stoff som ikke brenner. Jeg har alltid med en slik på vinterturer med sekk og bruker den under primusen inni teltet. Eksempel:

http://www.vvskupp.no/Avdelinger/Produkter/R%C3%B8r_og_r%C3%B8rdeler/Loddedeler/Diverse/Tilbeh%C3%B8r/Loddematte-Vernematte-245-X-245-mm-9508755-p0000046260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vurderer også en kovea fireball til oppvarming av telt på vinteren. Gass er ikke det som fungerer best vinterstid har jeg skjønt, men hvor kaldt kan det være for at gassen fremdeles fungerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare at i brukermanualen står at den ikke skal benyttes innendørs, i telt, kjøretøy eller andre lukkede områder. Skal bli kjekt å prøve den skikkelig om noen dager :) Takk for svar

 

Hvor i huleste er det meningen den skal brukes da :blink: Effekten som varmekilde utendørs, som jo er det som står igjen, må da bli heller dårlig?

 

Fireball er for øvrig en canadisk whiskeylikør den varmer sikkert litt i teltet B)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.