Gå til innhold
  • Bli medlem

Blyhagl igjen..


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

Jøss. Det var da gode nyheter å komme hjem til etter seinvakt!
Rypestammen synes jeg det virker som er på opptur i mange områder også. Velger nok fortsatt hevi-shot til enkelte jaktformer selv om prislappen er motbydelig men alt det halvdyre rælet som egentlig ikke virker skal ut av skapet raskest mulig!
Dette kan bli bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypestammen synes jeg det virker som er på opptur i mange områder også.

 

Er vel godt på sida av diskusjonsemne no, men.... :)

 

Ein skal ikkje mange år attende i tid før det var heilt andre tal på felte ryper enn i dag. Skal bli interessant å sjå kva

fellingsstatistikken seiar om 2014/2015 sesongen men det er ikkje nødvendigvis bra sjølv om det er betre enn 2012/2013

sesongen...

 

http://www.ssb.no/jord-skog-jakt-og-fiskeri/statistikker/srjakt/aar/2014-08-11?fane=tabell&sort=nummer&tabell=190711

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg nå kan bli kvitt de siste patronene som har ligget på loftet siden blyforbudet ble innført.

Og så slipper jeg kanskje å kjøpe ny hagle også. Min gamle Beretta o/u har ikke vert brukt i denne forbudstida, men her om dagen hadde jeg en kaffepause sammen med en nabo som også bare "driver dank" og det viste seg at vi langt på vei hadde de samme interessene, i hvert fall hva jakt angår.

Tanken på ny hagle fikk da ny næring, men nå ser det visst ut som at jeg slipper den ekstrautgiften.

 

Jeg har bare delvis vert enig i, eller uenig i blyforbudet. (Stryk det som ikke passer.)

Det er ikke tvil om at der det jaktes andefugler og hvor jaktpresset er stort så representerer blyhagl en trussel for fuglene. Hagl nr. 3 - 5 passer akkurat inn blant småsteinen i kråsen på fuglene og det har vert registrert en del tilfeller av blyforgiftede ender og svaner her i distriktet.

Problemet rammer også de som befinner seg lenger oppe i næringskjeden, f.eks. rovfugler og rovdyr. Høyt blyinnhold i egg hos rovfugl har vist seg å være årsaken til at egga ikke klekkes,

 

På Jæren har vi f.eks. Grudavatnet hvor jaktpresset er veldig stort. Her kunne det sikkert lønt seg å mudre litt og utvinne bly. Her er det nok på sin plass med visse restriksjoner hva bly angår.

Men så har vi også områder som f.eks. lyseheiene og Njardarheim hvor det jaktes en del rype og reinsdyr. Her tror jeg nok du trenger både en god metalldetektor og veldig god tid for å finne blyhagl. Jeg har aldri forstått vitsen med et blyforbud i slike områder.

 

Men vi Nordmenn blir nok mer og mer lik amerikanerne. Den gyllne middelvei blir det vanskeligere og vanskeligere å følge, men full frihet eller fult forbud er mye lettere både å praktisere og å håndheve. 

 

http://www.oa.no/leserbrev/article6670891.ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte det samme før jakta i fjor, så jeg holder ikke pusten.

 

Jeg er på det rene med at bly er svært giftig og er helt enig med forbudet på skytterbaner og i våtmarksområder. Men i skogen og på fjellet? Ja vel, så tygger en og annen jeger på blyhagl under middagen og det er neppe sunt, men det er en del av prisen for å drive jakt. For generell folkehelse er forbudet mot bly i bensin langt viktigere.

 

Så lenge Sverige (landet vi deler en lang og åpen grense med), har andre regler - noe svært likt vi kanskje får - så er norske regler på dette området ingenting annet enn en oppfordring til lovbrudd. Om noen ikke har skjønt det (Stortinget): nordmenn kan fritt kjøpe ammunisjon i Sverige på norsk våpenkort. Det er ulovlig både å innføre og bruke svenske blypatroner i Norge.

 

Sitter akkurat og skriver instruksen for høstens jakt. Der er det forbud mot Brendepatroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På Jæren har vi f.eks. Grudavatnet hvor jaktpresset er veldig stort. Her kunne det sikkert lønt seg å mudre litt og utvinne bly. Her er det nok på sin plass med visse restriksjoner hva bly angår.

Men så har vi også områder som f.eks. lyseheiene og Njardarheim hvor det jaktes en del rype og reinsdyr. Her tror jeg nok du trenger både en god metalldetektor og veldig god tid for å finne blyhagl. Jeg har aldri forstått vitsen med et blyforbud i slike områder.

 

Men vi Nordmenn blir nok mer og mer lik amerikanerne. Den gyllne middelvei blir det vanskeligere og vanskeligere å følge, men full frihet eller fult forbud er mye lettere både å praktisere og å håndheve. 

 

http://www.oa.no/leserbrev/article6670891.ece

 

 

Vi må ikke ha så kort hukommelse. Forbud mot blyhagl på andefugler og over vann, hadde eksistert i mange år før det generelle bly forbudet. Nå blir det bare slik som det var i 2004. Forbudt med bly over vann på ender på slikt ( antagelig) , der det er dokumentert at blyhagl kan gi skade , men ellers lov i skog og hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Nitedals haglepatroner selges eller produseres lenger. Jeg finner ikke disse patronene på nettet og det er veldig lenge siden jeg så disse i bruk, men jeg husker de flate pakkene med Nittedals spesial fra Norma som kunne brekkes / deles på midten slik at du fikk to pakker med fem i hver.

Jeg husker at jeg en gang på 1970 tallet begynte å bruke Gyttorp i stedet for Nittedals. Hvorfor husker jeg ikke, men det kan tenkes at det var fordi Norma sluttet å produsere Nittedals hagleamo.

 

Jeg tok en titt i lageret og foruten ca. 30 blypatroner i cal. 16 som jeg ikke har våpen til og flere pakker i cal, 12 som jeg har våpen til, så fant jeg disse:

En patron fra Raufossi cal. 16 med hagl nr. 2, en fra Raufoss cal. 12 med hag. BB (4mm) og en patron cal. 12 av typen Nittedals Spesial med hagl nr. AA.

post-4220-0-54545000-1422699527_thumb.jp  post-4220-0-81649900-1422699744.jpg

 

P.s.

På min søken etter Nittedals spesial på nettet kom jeg over denne saken fra juli 2012.

Ikke akkurat noe for dette forumet, men interessant / morsom lesning.

http://www.dagbladet.no/2011/08/08/nyheter/innenriks/ulykke/17602983/

http://klimaforskning.com/forum/index.php?topic=867.0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen flate pakker i ei skuff enda. Det fine med de gamle papphylsene til Nittedal, var at de var miljøvennlige. Tomhylsene forsvant i naturen når messingbunnen var irret vekk. Pappen gikk fort i oppløsning. Plasthylser blir liggende for evig, nesten. Husker godt debatten da plasthylser begynte å bli vanlige. Jegerne ble oppfordet til ikke å være natursvin, men plukke opp tomhylsene. En selvfølgelighet i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.