Gå til innhold
  • Bli medlem

kompassholder til brystet


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg vil nå påstå at noe slikt er helt unødvendig til normalt turbruk? Snor rundt halsen og en titt i ny og ne har nå alltid funka bra for meg :)

 

Ja er det jeg også har brukt. Kan hende jeg overplanlegger litt. Men tenkte mer ved whitout på fjellet, og det ville være lettere og mindre stressende å ha kompasset forran nesa enn å fukle med votter og skistaver for å sjekke kurs. Men kan nok hende det er fullstendig unødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å gå rett frem i en whiteout uten nærmest å ha en kontinuerlig sjekk av kursen.

Selv dreier jeg svakt mot venstre selv om jeg konsentrerer meg veldig om å gå rett, det kommer trolig av at jeg er høyrehendt.

For de som har sett "Tjukken og Lillemor" på TV2, så bruker de en slags aluminiumstang som er festet rundt livet.

Den er nok fin til ekspedisjonsbruk der en bruker den kontinuerlig og sikkert mulig å få tak i ett eller annet sted.

Til å ha med i sekken som backup vil den nok være litt overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var å ha en slik en under Hardangervidda på langs, og ikke på små korte turer :)

Du får sikkert se den de bruker i "Tjukken og Lillemor" i siste episode nå på søndag(om du ikke alt har sett på det).

Kanskje pakklisten fra turen ligger ute ett eller annet sted? Vil tro at i hvert fall Bergans er litt interessert å distribuere listen, siden mesteparten av bekledningen, teltet og soveposene kommer derfra.

Med unntak av at jeg ikke ville tryna i en bratt nedoverbakke med den på magen, så ser den de bruker fiks ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje ein slik, men har ved nokre høver når det har vore veldig tett (skikkeleg whiteout) over lang tid, tenkt at det kunne vore ok. Ikkje pga problem med å bruke kompasset og sjekke kurs med jamne mellomrom (kvart hundrande steg funkar for meg) , men rett og slett for ¨å ha noko å kvile augene på.

 

Det er ekstremt travelt å gå i whiteout over tid, ein kan verte både svimmel og sjøsjuk. Er ein åleine, eller berre to til å dele på å gå små økter framme, kan det hende eit slikt kompasstativ hadde vore god knall.

Over Hardangervidda veit eg likevel ikkje om eg hadde gidda. Det er nokre få dagar på ski, og det kan hende du fleire av desse har fin sikt og kan orientere vanleg.

Då er det kanskje litt unødvendig  og drakse med seg eit slikt stativ for ein dag eller to? For meg ville det hvertfall føles slik :)

På Grønlandskryssing og andre lange turar kan eg forstå det. Evt som opptrening til ein slik tur, om du har behov for å venje deg til det.

 

Kompasstativ eller ei, god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.