Gå til innhold
  • Bli medlem

Appelacian trail


Anbefalte innlegg

Annonse

Hadde nok tatt for mye Møllers tran i til morgenen. Men 30 km pr dag kunne kanskje vært mulig ?

Tenker det hadde vært et greit mål, men hadde blitt knallhardt. Kan ikke starte turen uten trening med sånne mål heller.

Rekorden er forøvrig 47 dager satt av en sprek dame:

 

http://news.discovery.com/adventure/woman-hiker-breaks-appalachian-trail-record.htm   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller gått PCT enn AT. Mer variert terreng og bedre vær (ihvertfall første halvpart).

 

Anbefaler boken Hikertrash (Erin Miller) om et par som gikk turen i 2013.

 

Skal gå deler av PCT i sommer, men det blir maks 490 km (sonora pass - mt whitney). Har ikke helt bestemt meg enda for å om jeg starter i Yosemite og går hele JMT eller om jeg starter fra Sonora Pass og utvider JMT med 122 km. JMT følger stort sett PCT med et par unntak hvor JMT går litt høyere i terrenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rekorden er med følgende støtteapparat. Uten støtte (support) er rekorden 58 dager. Vel så imponerende.

For uinnvidde, eller ikkedrømmere, så går turen innom butikker og små/store byer i snitt hver tredje eller fjerde dag, så også rekordholder for unsupported har ikke båret 58 dager med matrasjoner, men kjøpt eller ordnet med depoter slik at man ikke bærer mer enn nødvendig PM gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guthook lager apper for mobiltelefoner med kart og informasjon om forskjellige thru-hikes i USA. Appalachian trail er en egen app. Har lastet ned for JMT og PCT central California. Veldig bra verktøy for å planlegge turen og se hvor langt det er mellom hver resupply, hvor en kan overnatte og hvor det er vann (kritisk viktig informasjon i ørkenen i sør california)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en god stund hatt lyst til å gå Appalachian Trail (ev. trial).

Leste Awol On The Appalachian av David Miller, og det satte noen (typiske) griller i hodet på meg.

 

Min tanke er derimot ikke å prøve å slå noen som helst rekorder eller gå den så fort som mulig. For meg så tar det bort mye av opplevelsen.

Det er vel mer normalt å bruke rundt 4-5 måneder på turen, er det ikke?

 

Til trådstarter, det finnes vel (ihvertfall) en side som de sedvanlige AT-vandrerne pleier å registrere sine turer der, kan jo muligens søke etter nordmenn der.

Husker dessverre ikke url'en i farten, men skal se om jeg kan få luket den fram fra glemselen. Ellers er det vel og en del som registrerer vandringene sine på TrailDino.

 

Er JMT, John Muir Trail, Oddbjørn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller gått PCT enn AT. Mer variert terreng og bedre vær (ihvertfall første halvpart).

 

Anbefaler boken Hikertrash (Erin Miller) om et par som gikk turen i 2013.

 

Skal gå deler av PCT i sommer, men det blir maks 490 km (sonora pass - mt whitney). Har ikke helt bestemt meg enda for å om jeg starter i Yosemite og går hele JMT eller om jeg starter fra Sonora Pass og utvider JMT med 122 km. JMT følger stort sett PCT med et par unntak hvor JMT går litt høyere i terrenget.

 

Offtopic men, blir det å se Wild når den kommer på kinoen da, @Oddbjørn? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic men, blir det å se Wild når den kommer på kinoen da, @Oddbjørn? ;)

 

Må nok få den med meg ja. Har lest boka. Hun hoppet forøvrig over det strekket jeg skal gå pga for mye snø.

 

Hvilke bøker anbefaler dere fra AT? Leste Stumbling Thru av Digger Stoltz, men likte ikke helt skrivemåten hans, ble altfor rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med drømmer om å thru-hike både her og der.

 

http://www.amazon.co.uk/Grizzly-Bears-Razor-Clams-Townsend/dp/1908737042/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1422736406&sr=8-1&keywords=razor+clam+grizzly+bear

 

Anbefaler denne boka om den vesentlig mindre kjente Pacific Northwest Trail. Den går vel fra Glacier NP og ut til kysten rett vest. Vesentlig kortere, og går gjennom noen svært spennende fjellområder. Man slipper også unna ørkenområdene som går sør i USA.

 

Men som Chris beskriver, det er mange transportetapper hvor man bare går og går. Jeg som så mange andre har vel begrenset med tid, så for min del har jeg mest lyst til å gå de gode fjellområdene på disse stiene, og hoppe over de mange kjedelige sonene preget av skogshogst og grusvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten film som handler om JMT. Den heter "Mile... Mile & a Half". Den handler om 4-5 som tar turen fra Yosemite til Mount Whitney:

 

http://www.imdb.com/title/tt2233406/?ref_=nv_sr_1

 

Jeg har sett Wild, men ikke lest boka. Filmen handler mer om hennes liv enn om turen. Filmen nevnt over er derimot kun om JMT.

 

Jeg bor ca. 4-5 timer fra Yosemite. Jeg har vært der mange ganger, vurderer en tur til helga faktisk. Mulig jeg kan svare på spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten film som handler om JMT. Den heter "Mile... Mile & a Half". Den handler om 4-5 som tar turen fra Yosemite til Mount Whitney:

 

http://www.imdb.com/title/tt2233406/?ref_=nv_sr_1

 

Jeg har sett Wild, men ikke lest boka. Filmen handler mer om hennes liv enn om turen. Filmen nevnt over er derimot kun om JMT.

 

Jeg bor ca. 4-5 timer fra Yosemite. Jeg har vært der mange ganger, vurderer en tur til helga faktisk. Mulig jeg kan svare på spørsmål.

 

Ligger en dokumentar fra JMT på Youtube også som er veldig bra laget til å være amatørfilm.

 

 

Mile, Mile and a half skal visstnok forøvrig være tilgjengelig på netflix. Selv kjøpte jeg den online når den kom ut. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Så flott å se at andre også ønsker å gå denne turen.

Jeg hadde planer om å gjennomføre denne turen i 2012, alt var klart og klappet, men grunnet ting og tang måtte jeg utsette det. Nå forbedrer jeg med på å gå den i 2017.

Fra juni 2016 har jeg og samboeren planlagt å bruke litt over ett år på div turer. Hun tar permisjon, jeg slutter i jobben.

Før AT, blir det Rondanestien, Camino de Santiago (den har jeg gjennomført tidligere også), Te Araroa (3000km i New Zealand) og så kommer Appalachian Trail.

Nå begynner trening for alvor.

Men om det er noen av dere som går AT i 2017, eller som planlegger det, si gjerne ifra til meg :)

-Christian

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Leste ferdig A Walk In The Woods av Bill Bryson, noe som ikke gjorde meg noe mindre lysten på å gå AT (måtte begynne å lese Awol On The AT igjen, så grillene er vel satt i hodet).

Det lurer noen (en god del faktisk) tanker om å gå den til neste år.

 

Scott Jurek har for øvrig satt ny rekord på AT med 46 dager, 8 timer og 7 minutter: http://www.runnersworld.com/trail-racing/scott-jurek-celebrates-a-new-appalachian-trail-thru-hike-speed-record.

 

Ellers ser jeg jo at A Walk In The Woods har blitt til en film med Robert Redford og Nick Nolte i hovedrollene, http://www.imdb.com/title/tt1178665. Så traileren og vet ikke helt hva jeg synes. Boken har jo mange underfundige og artige observasjoner av ting, men her virker det til å dras litt for mye mot komedien. Og kan egentlig ikke helt se for meg Robert Redford i rollen som Bill Bryson. Er det pga Wild at denne filmen kommer nå? AT sin motvekt til PCT?

 

Denne artikkelen setter for øvrig en del bøker om vandringer på ruter i en interessant lys: http://www.newyorker.com/books/page-turner/why-the-most-popular-hiking-memoirs-dont-go-the-distance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OUTLAW PETE property.gif, Bruce Springsteen

 

 

 

He was born a little baby on the Appalachian Trail

At six months old he'd done three months in jail

He robbed a bank in his diapers and his little bare baby feet

All he said was "Folks my name is Outlaw Pete."

I'm Outlaw Pete, I'm Outlaw Pete, can you hear me?

At twenty-five a Mustang pony he did steal

And he rode her 'round and 'round on heaven's wheel

Father Jesus I'm an outlaw, killer and a thief

And I slow down only to sow my grief

I'm Outlaw Pete, I'm Outlaw Pete, can you hear me?

He cut his trail of tears across the countryside

And where he went women wept and men died

One night he woke from a vision of his own death

Saddled his pony and rode her deep into the West

Married a Navajo girl and settled down on the res

And as the snow fell he held their beautiful daughter to his chest

I'm Outlaw Pete, I'm Outlaw Pete, can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Out of the East on an Irish stallion came bounty hunter Dan

His heart quickened and burned by the need to get his man

He found Pete peacefully fishing by the river, pulled his gun and got the drop

He said, "Pete you think you've changed but you have not."

He cocked his pistol, pulled the trigger and shouted "let it start"

Pete drew a knife from his boot, threw it, and pierced Dan through the heart

Dan smiled as he lay in his own blood dying in the sun

And whispered in Pete's ear, "We cannot undo these things we've done."

You're Outlaw Pete, you're Outlaw Pete, Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

For forty days and nights Pete rode and did not stop

Till he sat high upon an icy mountaintop

He watched the hawk on a desert updraft, slip and slide

Moved to the edge and dug his spurs deep into his pony's side

Some say Pete and his pony vanished over the edge

And some say they remain frozen high up on that icy ledge

The young Navajo girl washes in the river, skin so fair

And braids a piece of Pete's buckskin chaps into her hair

Outlaw Pete, Outlaw Pete, Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

Can you hear me?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.