Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av sovepose


silsj

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen der ute kan gi meg noen gode råd angående valg av (vinter)sovepose i dun. 

 

Jeg skal på Kilimanjaro om en måneds tid og trenger da en skikkelig god sovepose. På pakkelista vår står det at den bør ha en rating på minst -10 C. 

 

Utfordringen min er at jeg ønsker å kjøpe en pose som jeg kan bruke også resten av året her hjemme, i og med at jeg allikevel virkelig trenger en god sovepose til generelt bruk og lommeboka ikke akkurat er for tjukk. Når jeg sier generelt bruk så mener jeg telt- og friluftsturer vår, sommer og høst, og kanskje once in a blue moon en vinterovernatting. Jeg bor i Nord-Norge og er mest på tur her, og somrene her oppe kan jo ofte gå under kategorien "dårlig skiføre" - trenger med andre ord noe som holder et par-tre-fem minus og vel så det siden nettene her fort kan være kalde selv i den såkalt varme årstida. Dessuten har jeg lett for å fryse på kveldstid og har fått nok av søvnløse frysenetter i soveposen jeg har (fra nitten-pil-og-bue), så jeg ønsker en ganske varm pose. Jeg er heller ikke i tvil om at det skal være en dunpose, og helst lettest mulig. Ettersom jeg ser på dette som en langtidsinvestering er jeg villig til å putte litt penger i posen til tross for en egentlig slunken økonomi. 

 

Etter å ha googla og researcha på nett til den store gullmedalje har jeg endt opp med to alternativer:

 

Enten denne fra Marmot: 

http://www.oslosportslager.no/produkt/marmot-womens-xenon-dunsovepose-56168-cm-34236.aspx

Anbefalt øvre personlengde: 5’6”/168 cm

Total vekt: 1162 gram

Fyllvekt: 730 gram

Dunkvalitet: 850+ gåsedun

Komfortgrense EN13537: -7,2°C

Ekstremgrense EN13537: -34,4°C

Pakket størrelse: 19 x 40,6 cm

Glidelås: Full lengde på venstre side

NOK 5.354 med DNT-rabatt

 

Eller denne fra Rab:

http://rab.uk.com/products/equipment/sleeping-bags/andes/andes-800-womens.html

Rab sleep limit: -22°C 

Weight: 1395g

Dunkvalitet: 800 gåsedun

Personlengdee: 180 cm

NOK 6.000

 

Hovedforskjellen på de to er selvfølgelig temperaturgrensa. Synes Rabs opplysninger på den fronten er ganske forvirrende, men jeg antar at sleep limit'en de oppgir tilsvarer komfortgrense. 

 

Skulle jeg bare tenkt på Kilimanjaro-turen hadde jeg ikke vært i tvil om å gå for Andes-posen fra Rab, men jeg heller altså likevel litt til Marmot-posen fordi den ser mest fornuftig ut til mitt bruk resten av året (og livet), og den er et par hundre gram lettere. I tillegg er den litt kortere, og i og med at jeg måler 167 på sokkelesten så tenker jeg at ikke trenger en pose på 180? 

 

Men, så er jeg jo livredd for å fryse oppe på Kilimanjaro. Noen som har vært der og har erfaring med hvor kaldt det blir på natta på de øverste campene? Skal gå Rongai-ruta opp og Marangu ned. 

 

Jeg tar med en Exped DownMat UL 7 for ekstra isolasjon, pluss silkelakenpose. Tenker at dette evt sammen med å sove i tynt ullundertøy kan øke temperaturen en del i Marmot-posen? Har lest noen reviews av den der folk sier at de var kjempevarme i -10. Hva tror dere? Kan det funke eller er det stor fare for at det blir for kaldt?

 

Noen synspunkter på hva jeg burde velge? Noen erfaringer med noen av nevnte poser eller Kilimanjaro? 

Han på butikken som selger Rab-posen mente at Marmot-posene var av dårligere kvalitet fordi duna flyttet seg mer rundt, men jeg mistenker litt at han sa det mest for å selge posen de selv fører...? 

 

På forhånd takk for alle gode råd!

 

Og Ps.

Har sett på posene fra roberts.pl (takk for tips andre steder her på forum!) og det hadde vært et helt fantastisk alternativ, men rekker dessverre ikke få produsert en til meg i tide til avreise om en liten måned. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at Rab sin temperaturgrense er forvirrende. Men her er en oversikt med detaljerte spesifikasjoner på alle Rab sine poser:

http://rab.uk.com/files/downloads/sleepingbags.pdf

Der vil du se at noen poser er spesifisert kun etter Rab sine egne verdier, andre er oppgitt med både Rab-verdier og EN13537-verdier. Da oppdager du at en pose som har -14 grader som Rab-limit er satt til minus 3 grader etter EN13537 komforttemperatur.

Ut fra det vil jeg tro at de to posene du vurderer vil oppleves som omtrent like varme (eller kalde). Marmot-posen har 70 gram mindre dun, men den bruker dun med høyere verdi for spenst enn Rab-posen. Eller egentlig er det ikke så enkelt - noen steder (USA) måles dunspenst på en annen måte enn i Europa.....

 

Uten å ha prøvd noen av posene vil jeg tro at Rab-posen kan isolere bittelitt bedre enn Marmot sin, men det er neppe store forskjellen. Like viktig er det at du finner en pose som passer deg. Noen soveposer er trange, både for å spare vekt og unngå for mye luft i posen (mer luft å varme opp), men mange vil synes det er ukomfortabelt å ligge i en trang pose.

Uansett er både Marmot og Rab kjent for produkter av svært høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt den korteste posen uten først å prøve om du kan strekke deg skikkelig ut i den, den virker kort. Marmotposen har ikke nakkekrage, men det betyr ikke så mye for tresesongs bruk. Rab-posen egner seg kanskje litt bedre om du nærmer deg vinterbruk, men ikke så mye som tallene gir inntrykk av. -22C ser ut til å være Rabs egen temperaturangivelse, Marmot sin er mye nærmere virkeligheten. Rab-posen har 3/4-glidelås, personlig liker jeg bedre full lenge slik Marmotposen har. Om Marmotposen er lang nok ville jeg valgt den, med tanke på fremtidig 3-sesongsbruk her i landet. Evt brukt en liner i tillegg  på Kilimanjaro (silke eller fleece) om temperaturen krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar og bra tips! 

Sir Joseph-posen ble litt for kald, og Mountain Equipment Glacier 1000 litt for tung.

Syns det med manglende nakkekrage på Marmot-posen var et poeng, i tillegg til at jeg bestemte meg for at jeg ikke orker risikere å fryse på Kili og Rab-posen virker en god del varmere, tross litt underlig merking. Rab-posen er i tillegg nesten vanntett og har hydrofobisk dun, og så fikk de akkurat inn ett eksemplar på fantastiske TromsøSport (Skandinaviske Høyfjellsutstyr) - virker som de er omtrent de eneste i Norge som selger denne posen om dagen. Så da ble det den! Har så langt bare såvidt prøvd den på stuegulvet og den virker fantastisk, plass nok i massevis til meg på alle kanter men likevel ikke for stor. Angående glidelåsen så vet jeg ikke om jeg ville kalt det 3/4 lengde - glidelåsen går helt ned til kanten av fotenden, omtrent like lang som glidelåsen på Marmot-posen over såvidt jeg kan se av diverse bilder. Kan komme tilbake med en ordentlig rapport når jeg har fått testa den i skikkelige kuldegrader!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nog nöjd med den påsen.

Efter lite kikande på RAB:s tabeller så har jag fått fram omtrent limit Temp på -12° och comfort temp -7°. Evt någon grad kallare.

På Kilimanjaro kan det vara värt att ta med en Sea-to-Summit thermoliner eller någon liknande produkt som ger några grader extra värme, speciellt om du är lite kall av dig när du sover.

Liner är extra bra till sovpåse med hydrofobiskt dun, du vill garanterat vaska den så lite som möjligt, då hydrofobiskt dun vill klumpa sig en del och du kan bli sittande i timmar och dra isär klumpat dun när du vaskat och torkat säcken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.