Gå til innhold
  • Bli medlem

Jervenduk


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei alle sammen, og godt nytt år!

Jeg vurderer å kjøpe meg en Jervenduk. Jeg lurer på masse angående denne:

1) Hvilken modell bør jeg velge i forhold til vekt? Jeg ønsker at den skal være så lett at den blir med på tur, samtidig som jeg kan overleve en natt i -10 - -20grader.

2) Vil Jervenduken gi en betydelig lavere komfortgrense til min Ajungilak Kompakt Winter (komfort ca -15grader)

På forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 2. En Termo King Size, og en Original (som jeg har mistet, men kommer til å kjøpe meg ny). Jeg vil ikke være foruten noen av dem. Minst én er med på hver eneste tur. Til og med søndagsturen med familien. Brukes til gapahuk, poncho, vintersovepose (King Size med en lett sommerpose inni), pute, sitteunderlag, varmetelt for frosne barn, vindsekk etc. Har ennå ikke prøvd King Size'n som enmannstelt ute om vinteren, men det skal visst gå det også.

Hadde kanskje valgt Hunter eller Extreme i stedet for Termo King Size i dag, men slett ikke sikker. Størrelsen på King Size er hendig rett som det er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du sove i den er det jo bare hunter, king size og thermo extreme som duger, i målene.... jerven selv markedsfører thermo extreme som en erstatning for både knappetelt og sovepose til gutta i hvite kamodrakter oppe i nord,,,

har selv en hunter, som eg har stor tro på sammen med en sovepose... den veier jo imidlertid 1,5 kg, så det blir jo iikkje så mye lettere enn et lettvektstelt...

har sovet godt i sludd og blåst i en termo på reinsjakt, mistenker den for å ha inneholdt sovemiddel...

jervendukene er så absolutt å anbefale sprø du meg! men kjøp en av modellene som er lange nok til å strekke seg ut i,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kikka på Ajungilak Winter shelter til turbruk.Har sjøl bare Fjellduken orginal og vanlig thermo så thermo extreme kan jeg ikke utale meg om. Jeg tror Jerven opererer med overlevelses-temp og Ajungilak med komfort-temp.Tror det er en stooor forskjeld der.Har overnattet i thermoduken min ett par ganger og er veldig enig med med de andre.Plassen inni en standard-duk er liten og ukomfortabel. Er veldig fornøyd med duken til jakt/turbruk,men å kutte ut soveposen og bare bruke fjellduk over flere dager tror jeg att jeg står over.

Att forede fjellduker ikke samler kondens har jeg vanskelig for å tro. Man mister også mye varme ut i hode-enden (der forsvinner sikkert endel kondens også) men det er varme jeg godt kunne tenkt meg å beholde. For meg er ikke Fjellduken det multiproduktet som reklamen sier.

Tror jeg heller ville godt for en god sovepose og evt. en vindsekk utenpå hvis hovedmålet er å ligge under åpen himmel over flere netter!

MVH Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var i jegerbataljonen for et par år tilbake. der var vi oppsatt med thermo extreme som personlig utstyr. ved en anledning dro vi på en 4 dagers vinterøvelse med bare jervenduken og ajungilak tykt tøy til å sove i. dette var på gratangsfjellet i troms og laveste temp på denne øvelsen var kanskje -10c

vi bodde i 10 dukers kneppetelt (6mann) og hadde glemt mesteparten av f34'en (parafin, dette medførte minimalt med fyring for oppvarming da vi måtte bruke den f34 vi hadde med til koking. til tross for dette holdt duken oss alle varme. det var ingen problemer å være uten soveposen selv over så mange dager og med minimalt med fyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv thermo ekstreme som personlig utsyr i militæret (KJK), og på ene vinterøvelsen hadde vi -30 grader på det værste. Sov i 4manns tunelltelt, uten fyring. Sov inni jervenduken med ajungilag tyin vinter sovepose, og frøs ingen ting. Så kan absolutt anbefale denne, eneste er selvfølgelig at den veier litt. Også kan jeg tenke meg at den ikke akurat er gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva som er den beste Fjellduken er vel avhengig av hva du skal bruke den til?

Er det ment som sikkerhetsutstyr og og vind-/varmepose til korte raster: orginal (lett å bære med seg) eller thermo (tyngre og tar større plass, men mindre kondensproblemer). De er greie å sitte i, men en voksen person kan ikke ligge utstrakt med duken lukket, en natt i halveis fosterstilling er slitsomt...

Skal den brukes til gapahuk er vel uforet det beste valget, da varmen fra bål reflekteres bedre og det er ikke noe for som blir vått og tungt når det regner. (En vanlig presenning et godt alternativ til gapahuk.)

Til overnatting: Fjellduken Thermo Hunter, king size, eller th. extreme

varm, varmere, varmest og tung, tyngre, tyngst.

Fordelen er at du kan ligge utstrakt inne i duken. King size har plass til to personer, eller hvis du er alene kan du legge flere lag med fjellduken rundt deg og få det varmere. Blir også et provisorisk telt.

Th. extrem kan i noe grad erstatte sovepose, men er det kaldere enn -5 blir natta litt lang... Den er visstnok laget for å erstatte soveposen for forsvaret. Forsvaret har jo tradisjon for å ha fyringsvakter i teltet og soldatene ligger også ganske tett inne i teltet, og under slike forhold kan det nok erstatte soveposen helt.

Et siste alternativ er Fjellduken Multimate, som har glidelås slik at foret kan tas av etter behov, og er også stor nok til å ligge utstrakt inni. Den er kansje det beste valget, Ulempen er prisen.

Mitt syn:

For sikkerhet i sekken/vindeskk/gapahuk: original, uforet, fordi den er liten og lett å ta med seg og beskytter bra.

Som soveposeovertrekk/vindsekk/telt: th. hunter hvis du er alene. Fordi du kan ligge utstrakt inne i duken og har litt mindre kondensproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnattet på toppen av Høgdebrotet en dag i juli for noen år tilbake. Lå da i ullundertøy i en Thermo Extreme. Våknet grytidlig neste morgen iskald og dørgende våt av kondens. Kameraten min hadde samme problemene. Fristet ikke til gjentakelse. Tror nok at disse dukene først og fremst er livreddere, ikke tenkt som primærovernattingsutstyr.

Har imidlertid også hatt positive opplevelser med duken. Var på vintertur med flere andre i Olavsbu-området. Vi gravde oss snøhule, men det ble ganske trangt. Jeg la meg da utenfor hula med Thermo Extreme-duken utenpå Tyin Arctic-soveposen. Våknet midt på natta av at jeg ikke kunne bevege meg. Siden jeg lå i le hadde snøen lagt seg over meg i et tykt lag, og jeg hadde ikke mulighet til å bevege meg. Måtte fint ligge i ro og vente til de andre grov meg frem. Glad jeg ikke var klaustrofobisk. Men med både pose og duk ble jeg imidlertid ikke noe i nærheten av kald, selv om kondensen fortsatt gjorde utsiden av posen dyvåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Th. extrem kan i noe grad erstatte sovepose, men er det kaldere enn -5 blir natta litt lang... Den er visstnok laget for å erstatte soveposen for forsvaret. Forsvaret har jo tradisjon for å ha fyringsvakter i teltet og soldatene ligger også ganske tett inne i teltet, og under slike forhold kan det nok erstatte soveposen helt.

Du er god og varm i en Thermo Extreme. Selv i minus 15-20 er det OK å ligge i den, MEN skal du ha det komfortabelt så har du en sovepose inni. En tynn vinterpose f.eks.

Jeg har Th.Extreme og den er med overalt. I bilen, på korte turer som sitteunderlag og på lengre turer som altmuligduk.

Den er tung. Så her må man vurdere knallhardt om det er verdt det.

Et tips er å bestille den gjennom en bekjent i forsvaret.

Jerven gir utrolig god rabatt om duken blir levert til en militær adresse, eller at du kan fremvise et bevis på at du er i tjeneste. Eks. Heimevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Da kommer det helt annpå hva du skal bruke jerven duken til da..

Skal du sitte mye stille osv, er det fint med enn jervenduk, men eller som en kammis av meg kjøpte det til å ha meg seg på fjellturer osv, men jeg syntes det var tull, den tar unødvendig mye plass, og veier 3 kg ca...

Men viss du skal ha den for eks til telt turer osv om vinteren, ville jeg heller kjøpt en God sovepose...

Jerven duk er noe best til viss du skal site på post (Jakt) Eller sitte stille i fri luften i naturen, ikke til å ha med på telt tur for å bruke den i telte, få deg en god sove pose i steden....

MVH Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hadde selv thermo ekstreme som personlig utsyr i militæret (KJK), og på ene vinterøvelsen hadde vi -30 grader på det værste. Sov i 4manns tunelltelt, uten fyring. Sov inni jervenduken med ajungilag tyin vinter sovepose, og frøs ingen ting. Så kan absolutt anbefale denne, eneste er selvfølgelig at den veier litt. Også kan jeg tenke meg at den ikke akurat er gratis...

Skal man bære en thermo ekstreme i tillegg til tyin vinter? Sover komfortabelt med min Tyin vinter i -25 i uoppvarmet tomannstelt. Hvis man deler litt varme med hverandre skulle vel de siste fem gradene være ok uten 3 kg ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skal man bære en thermo ekstreme i tillegg til tyin vinter? Sover komfortabelt med min Tyin vinter i -25 i uoppvarmet tomannstelt. Hvis man deler litt varme med hverandre skulle vel de siste fem gradene være ok uten 3 kg ekstra?

Er enig der. Høres ut som " overkill". Men en thermo ekstrem veier 2kg - ikke 3kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Eg har ein orginal duk som stort sett er med meg overalt,men eg lurer på om eg ikkje skal skaffe meg ein med for. Det største problemet med den orginale er at vist man sitter i kraftig vind, så blafrer den noko innih...

Minuset med ei forte er jo at dei veger nesten 1 kg meir.

Er litt higen på den nye hunter mini. Litt lengre og smalare enn termo, og cirka samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv brukt Thermo Extreme i snart 7 år. I alt slags vær, fra +30 til - 20. Kan egentlig ikke få skamrost produktet nok! Stor og tung - javel, men du er sikra! Har fortrinnsvis brukt posen i gapahuk, har hatt 1 (en!) dårlig natts søvn (glemte å legge underlaget i posen....)! Har også tilbrakt flere netter samen med min utkårede (og bikkja) i posen, dette har funka greit. Jeg har også lurt på det der med sovemiddelet.......lurer på hvor de har gjemt det...... Ser at flere mener at den tar så stor plass. Kjøp et Ajungilak komp.trekk (det største), så er det problemet løst. Da tar den ikke større plass enn f.eks Tyin.

Ikke løp og kjøp. Gå med bestemte skritt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1,5 år gammle thermo hunter prøvde i påsken å ta livet av seg :(

Hva som fikk den på slike tanker er jeg ikke sikker på :?: men at en lang og mørk vinter innestrengt i puteposen kan ha vært medvirkende ser jeg ikke bort fra :!:

Og det faktum at den ble pakket ut i solskinnet bare 150 meter fra hytta kan også ha påvirket humøret denns en smule :!:

Men at den skulle gå til det drastiske skritt som den gjorde hadde jeg aldri drømt om :)

I et ubevoktet øyeblikk ropte den på østavinden som straks svarte med å løfte den over bålet :roll:

Ropet fra den hørte jeg ikke men i øyekroken fikk jeg med meg hva som skjedde :D

Jeg sprang til så kjapt som mulig og fikk berget livet til min kjære thermo hunter ved å kjøle den ned med store mengder snø :!:

Den sliter nå med store tredje gradsforbrenninger som går langt inn i foret, den har også et stort ommråde med annengrads forbrenning som har gjort duken rynkete og stiv :cry:

Jeg har de siste fjorten dager stellt godt med den og håpet på det beste men jeg ser ingen forbedring og jeg innser vell nå at skal min kjære thermo hunter bli som før må den sendes til brannskadeavdelingen hoss jerven på odda :!:

Hva denne rehabiliteringen vill koste vet jeg ikke, men for min kjære thermo hunter spiller penger ingen rolle :!:

Jeg lover nå min kjære thermo hunter at bare du blir frisk så akal vi dra på tur både sommer høst og vinter vår i mange mange år så du slipper være trist:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

om man er veldig glad i hverandre kan man definitivt få til en "hyggelig lunsj" i en jerven original... men den er 140*140cm,,, ta et stort laken, brett det sammen og ta med en venn, så finner du det nok ut :wink:

er man aleine er det fullt mulig å sovne i den, iallfall i termoutgaven... har sovet meg gjennom opptil flere sluddbyger i en sånn på reinsjakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.