Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella Riva 3 mot Rottefella Super Telemark med vidje


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal kjøpe meg nye fjellski og har tenkt meg en tur inn til Oslo Sportslager på handletur om ikke så altfor lenge. I den sammenheng så lurer jeg på følgende.

På nettsidene ser jeg at de har begge typene binding, men informasjonen er ikke helt utfyllende synes jeg. Hva er hovedforskjellen på disse to bindingene. (Ja, jeg ser at Telemarkbindingen har en vanlig tåbinding foran.) Må man bruke spesielle sko for å bruke Riva, eller er det likegyldig. Jeg har allerede gode skinnsko, så jeg lurte på om jeg skulle kjøpe sko i kunststoff (Rossignol X9) som en avveksling. Hva mener dere som har litt mer peiling om dette?

Fjellskia jeg har nå er gode og gamle og jeg skal ikke si at jeg har holdt meg oppdatert på de årene. Derfor lurer jeg enda litt mer. Jeg ser at oppbygningsplater og hælløftere er en "slager". Er det virkelig så bra som de påstår? Og kan man også her bruke alle typer sko?

For å forklare min situasjon. Jeg bruker aldri skia mine i oppkjørte spor, og tilbringer dermed mest tid på fjellet (i stor grad over tregrensa). I tillegg kjører jeg litt telemark i bakke, men ikke nok til å kjøpe egne telemarkski. Totalt sett vil jeg ha utstyr som gir meg en god turopplevelse både opp og ned bakkene. Gi meg råd! Jeg er åpen for det meste. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort kommentar ifht hælløftere og plate, jeg har aldri savnet hælløftere selv om det til tider blir bratt. Mine forrige par ski står med hælløftere på, men jeg har ikke giddet å flytte de over på de skiene jeg bruker nå. Er nok en vanesak å gå både med og uten. Fordelen er at man slipper så stort leddutslag i ankelen, men jeg trivdes ikke med å gå på "styltre"...

Platen har den funksjon at bindingen skal få klaring mot underlaget når du svinger. Jo høyere plate, jo mer kan du kante svingen uten at bindingen tar ned i. Gjelder hardt underlag selvfølgelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellskia jeg har nå er gode og gamle og jeg skal ikke si at jeg har holdt meg oppdatert på de årene. Derfor lurer jeg enda litt mer. Jeg ser at oppbygningsplater og hælløftere er en "slager". Er det virkelig så bra som de påstår? Og kan man også her bruke alle typer sko?

Jeg har akkurat begynt å bruke mine Åsnes Nansen med Rottefella Super Telemark og vaier ("vidje") på 10 mm oppbyggingsplater. Så langt er jeg veldig fornøyd med denne løsningen.

På tur oppover og bortover er det best å bare bruke tåbindingen (forutsatt at det ikke er veldig dyp snø) - da er det veldig greit å bare strekke vaieren bak hælklossen, så henger den ikke og slenger eller er i veien på andre måter.

Må også si at jeg syns jeg merker forskjell i "svingvilligheten" til skiene med litt oppbygging.

Hælløfterne har jeg ikke fått prøvd ennå - men det er uansett ikke den store investeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne kombinasjonen i fjor vinter og er veldig fornøyd. Kjøpte dem primært til topptur/vestlandsfjell.

Det eneste er at med min vekt (180 cm/80 kg) blir skiene på 188 cm litt myke til turer på flatmark og sekk, men perfekte til dagsturer i kupert/bratt terreng.

Kan ikke si så mye om smørelomme, for jeg har brukt dem mest med feller, men jeg tror at de er litt myke/lite spenn til å fungere optimalt med smørning?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg endte opp med Åsnes Nansen med fell, super telemarkbinding extreme og Scarpa T4 støvler. (Jeg har lærstøvler som jeg trives veldig godt i og da er plastikk morsomt!)

På lørdag var jeg en tur i skibakken med plastikkstøvlene og skia. Er fornøyd bortsett fra at støvlene er litt stramme for mine tykke legger. Må sjekke om jeg kan bytte ut spennene med noen som er litt lenger. (Hvis ikke må jeg begynne med øvelser som minker leggmuskulaturen min.. :-( )

Senere på dagen hadde jeg en tur til ei hytte, denne gang med lærstøvler og fellene på. Jeg må si at jeg er fornøyd så langt med kombinasjonen! Nå gleder jeg meg bare til jeg kommer på hytta på Hardangervidda og får prøvd utstyret på litt lengre turer.

Tusen takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Åsnes Nansen med fell, super telemarkbinding extreme og Scarpa T4 støvler. (Jeg har lærstøvler som jeg trives veldig godt i og da er plastikk morsomt!)

På lørdag var jeg en tur i skibakken med plastikkstøvlene og skia. Er fornøyd bortsett fra at støvlene er litt stramme for mine tykke legger. Må sjekke om jeg kan bytte ut spennene med noen som er litt lenger. (Hvis ikke må jeg begynne med øvelser som minker leggmuskulaturen min.. :? )

Senere på dagen hadde jeg en tur til ei hytte, denne gang med lærstøvler og fellene på. Jeg må si at jeg er fornøyd så langt med kombinasjonen! Nå gleder jeg meg bare til jeg kommer på hytta på Hardangervidda og får prøvd utstyret på litt lengre turer.

Tusen takk for gode tips!

Artig at du gikk for den kombinasjonen - har hatt god erfaring med den. Er bindingene bygd opp, eller står de rett på skiene?

Jeg fikk for noen dager siden et par Scarpa T2x støvler i posten (ikke til bruk med Nansen-skiene!) - og jeg har akkurat samme opplevelse som deg! Disse skoene er jo en del høyere, og det var med stor møye jeg fikk spent den øverste spenna. Ser at det går an å flytte den ett hakk utover, men allikevel - dersom jeg spenner den øverste spennen i det innerste hakket er det jo knapt plass til et leggben! Hva er det de har tenkt på her - er disse skoene beregnet på fugler? :-(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmont har breiere lest enn Scarpa. Kanskje det ville passet bedre?

Problemet ligger ikke i "lesten" - foten passer helt fint ned i skoen. Det er over leggen det er trangt! Mulig det er andre merker som er rausere her også, men det er stort sett Scarpa som selges rundt om i landet. Tror de må ha forholdsvis stor markedsandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger ikke i "lesten" - foten passer helt fint ned i skoen. Det er over leggen det er trangt! Mulig det er andre merker som er rausere her også, men det er stort sett Scarpa som selges rundt om i landet. Tror de må ha forholdsvis stor markedsandel.

Gå til en sportsbutikk med litt peiling, så borer de sikkert et nytt hull i plasten eller ordner på et annet vis. Der har de sikkert Garmont eller Crispi også. Har aldri hørt at det skal være noe problem å få tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den øveste spenna på scarpa sine plastsko kan flyttast eit hakk utvover. Alt som trengst er ein stjernetrekkar. I tillegg er det god justering på spennene, berre vri spenna rundt (mot klokka) så blir det fort betre plass til leggane :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slenger meg på her.

Skal kjøpe fjellski. Er student så jeg har ikke råd til de helt store utskeielsene... :)

Planen var å kjøpe Åsnes Rago, problemet er liksom hva jeg skal kjøpe i tillegg.

Altså, bør jeg kjøpe med fell (+500,-), eller kjøpe en annen fell utenom?

Er Rottefella Supertelemark m/vidje verdt 700,- (kontra supertelemark uten vidje)?

Og er Rossignol X9 75 mm greie sko?

Priser er altså fra oslosportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øveste spenna på scarpa sine plastsko kan flyttast eit hakk utvover. Alt som trengst er ein stjernetrekkar. I tillegg er det god justering på spennene, berre vri spenna rundt (mot klokka) så blir det fort betre plass til leggane :!:

Dette var allerede prøvd før mitt hjertesukk, og konklusjonen er at jeg må ha noen abnorme legger! :wink:

Nå viser det seg at det er mulig å flytte den øverste spenna en cm lenger ut ved å lage et tredje skruehull. Det var ikke med lett hjerte jeg fant frem drillen, men nå fungerer skoene OK. Må bare ligge unna all form for leggtrening framover, så de ikke blir enda større! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bør jeg kjøpe med fell (+500,-), eller kjøpe en annen fell utenom?

Er Rottefella Supertelemark m/vidje verdt 700,- (kontra supertelemark uten vidje)?

Jeg synes absolutt kortfellene er verdt pengene, spesielt dersom en går mye i kupert terreng (altså ikke bare rett opp, og så ned igjen). Det er mulig å få ettermontert kortfellfestene hos Åsnes, men med frakt av ski t/r blir prisen straks noe høyere.

Det samme gjelder for "vidje" løsningen til Rottefella. Jeg merker bra forskjell på skiene og deres kjøreegenskaper før og etter jeg fikk montert disse. Det er jo også ekstremt fleksibelt med 2 uavhengige bindinger, både i forhold til bruk og sikkerhet i fjellet.

Dersom du kjøper vanlig Rottefella Super Telemark kan du ikke bygge denne om senere, da bindingen mangler "ørene" som holder vaieren på plass. Jeg var så heldig at jeg fant et par slike bindinger i garasjen, så jeg slapp unna med bare vairene og mikrostrammerne. :wink:

Husk - dette er utstyr som vil holde i mange år. Da synes i alle fall jeg det er verdt å legge litt penger i det.

Øl kan du drikke senere. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å gå mykje mote bakke, og ofte bratte bakkar bør du for all del ha helløftera. Eg vil seie det er stor skilnad på helløftar eller ikkje. Her på Sunnmøre med bratte bakkar, vert motbakkane iallefall for min del mykje trivelegare med helløftarar. Helløfterar gjer at du føler at du går slakkare enn du eigentleg gjer.

Du verkar ikkje til å vere den heilt store telemarksentusiasten, og eg vil difor anbefale nokre passe breie fjellski med 10 mm plate og helløftarar. God tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til Rottefella Super Telemark er noen bindinge som heter "Voilè".

De var 500,- billigere enn rottefella og samme prinsippet.

Karen på Parabolflua i Harstad som er den sportsbutikken med mest kompetanse hos selgerne som jeg noensinne har møtt på mente disse var vel så bra, så da ble det dem.

Bare brukt et par ganger. Sålangt fornøyd..

Ps. Voilè bindingene har en liten fin hælkloss med ei innebygget hælløfter bøyle...

Snerten detalj.

http://www.voile-usa.com/tele3pincable.html

Hælløfteren vises ikke på hjemmesida deres, men det er en stålbøyle som ligger "rundt" hælklossen og er bare å vippe den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei igjen,

Etter at jeg skreiv inn her sist- så har skoa stått i en krok og samla støv. I går ettermiddag dro jeg innom den lokale sportsbutikken, og fant ut at de solgte scarpastøvler. De hadde inne en modell av typen T2 (jeg har T4.) Jeg monterte det øverste spennet og så at dette var 240mm langt. Det jeg har på mine støvler er 210mm langt. Jeg suste hjem for å hente skoa for å prøve det lengre spennet på min modell.

Med spennet på 240mm så passa støvlene helt perfekt- da kan jeg bruke skoa uten at det nesten svartner for meg... :-) Vi ble deretter enige om at han prøver å få tak i et spenne som er 240mm eller lenger. Hvis han ikke får tak i dette- så flytter han spennet for meg. Han hadde visst en maskin som gjorde dette helt "etter boka".

Jeg skal gi tilbakemeldig om hva resultatet blir- slik at andre også kan tilpasse skoa slik at de er mulige å bruke uten å få blodforstoppelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei enda en gang. (Nysgjerrig har nå blitt snella)

Etter å ha snakka med sportsbutikken enda en gang- så fikk jeg beskjed om at importøren av scarpa var helt tom for reservedeler til disse støvlene. Jeg må ta kontakt med sportsbutikken igjen når den nye katalogen kommer til høsten (mellom september og november en gang). Støvlene må altså samle støv frem til neste sesong...

Ha en god påske alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.