Gå til innhold
  • Bli medlem

Kalde netter med ullteppe rundt seg.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.
Har tittet litt rundt på forumet her en stund, men har ikke funnet noen tråder som tar opp det å sove i ullteppe.
Så i den annledning har jeg opprettet meg en bruker.

Jeg har nylig gått til innkjøp av et ullteppe av denne typen.
http://www.ebay.com/itm/Italian-Wool-Blanket-Brown-with-Cream-Stripes-100-Wool-/301431508906?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item462eb7cfaa

Jeg bruker et liggeunderlag av denne typen
http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/liggeunderlag/bergans-sleeping-mat-extreme-liggeunderlag-71-nord/p/1088500_1_style

Og jeg bruker for det meste tarp når jeg er på tur.

Etter å ha leita litt på nettet har jeg funnet ut at det ikke bare går ann å legge seg ned på bakken i ullteppet på vinteren å få seg en god natt søvn.
Derfor lurer jeg på om det er noen som har noe erfaring med å sove i ullteppe.
Eventuellt om det er noen kombinasjoner å foretrekke, f.eks: ekstra ullteppe eller noe lignende bivy.

Tusen takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med ullteppe ute men har brukt ulldyne på senga. Varmen på denne var erfaringsmessig tilsvarende en dundyne av samme tykkelsen. Kanskje ikke så rart siden det er tykkelsen på det stillestående luftlaget i dynen som primært utgjør isolasjonen.

En god vintersovepose har en tykkelse på kanskje 7-10cm. I tillegg er den gjerne ganske tettsittende rundt kroppen og spesielt hodet. Regner med at du må opp i tilsvarende tykkelse i ull for å få en behagelig natt ute vinterstid. Det kan fort bli tungt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hooowdy cowboy!"

 

Ullteppe? Det er jo et interessant eksperiment :) 

 

Sommerstid så ser jeg muligheter, kanskje kombinert med bål, varme steiner i knehase/lysk/armhuler eller varmeflasker.

Vinterstid - Nei. Det vil nok være bedre enn ingenting, men det vil være miserabelt og kaldt og uansvarlig. Muligens hvis du kombinerer det med en stor nying (bål)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett amerikanere som bruker ulltepper istedenfor sovepose på årstidene utenom vinter, "kanskje noen gjør det på vinteren også :P". Tror dette er en praksis fra krigens dager da soldater ikke hadde sovepose men ulltepper istedenfor? 

 

https://www.youtube.com/results?search_query=wool+blanket+camping 

 

Har selv tenkt tanken på sommerstid men fant ut at min sommerpose gjør nytten greit. Bruker på sommerstid et meget tynt liggeunderlag fra Biltema, mulig litt for tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet det vinterstid men senhøsten i nord en gang. Vi skulle ha natøvelse i forsvaret. Siden det kun var en natt så fikk vi litt begrenset utstyr. Da var underlag en presenning delt på 3-4 pers og tynne liggeunderlag og så hvert sitt ullteppe. Da lå vi der fullt påkledd med teppe over. Gikk fint å sove på den måten, var ikke kaldt. Men som sagt ikke vinter så det var ikke veldig kaldt.Fukt i bakken med litt rim på morgenkvisten.

Men ull veier jo litt da. I dag vil jeg heller foretrekke en god sovepose. Da trenger jeg ikke sove med alle klær på. Kjekt hvis noe er rått/vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sydd sovepose av forsvarets ulltepper, og brukt det på survivalkurs. Fungerer helt greit ned til noen minus. Trikset er å brette/sy ullteppet til en relativt trang teppepose (det var ikke dun i de første soveposene på markedet heller).

Men, må legge til at av sovepose er betraktelig mer komfortabel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er én fordel jeg kan se med ett ullteppe, og det er muligheten som det gir til å sove med både klær og støvler på. Jeg har tilbrakt mange frysenetter på hjortejakt , der jeg har grublet på løsningene. Jeg har hatt sovepose med, men da må jeg kle av meg. I alle fall en del. I hvert fall støvlene. Og når så hjorten er der , er det greit å være klar. Og kunne flytte seg fort skulle det bli nødvendig.  Men en jærvenduk av den varmeste sorten er jo også en mulighet der. Den har likevel problemet med kondens, spesielt når det er frost. Så ett, eller to gode ulltepper kunne vært god ting å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!
 

 

Hvorfor ønsker du og sove med ullteppe?

 

Jeg har lenge hatt lyst på et sovesystem som kan brukes hele året rundt. Og som har flere bruksområder enn en sovepose.
Plus det Robinson sa om jakt. Kan være tungvint å bråhoppe ut av soveposen og kle på seg når ting først skjer.

Jeg kommer til å gi det et forsøk til helgen.
Planen er å lage en hevet seng av noen posten poser jeg har.
Jeg legger liggerunderlaget oppå for så å legge ullteppet i diamantform oppå der.
Jeg har et ekstra syntetisk teppe jeg legger oppå teppet som et ekstra isolasjonslag mellom meg og postenposene.
Som soveklær vil jeg ta på meg et ekstra lag syntetisk superundertøy. Også vil jeg bruke "heatholders" sokker.

På overkroppen bruker jeg alltid en poncho av veldig fin alpakka ull som hjelper på å lage luftrom mellom de forskjellige lagene.
Og til slutt vil jeg legge steinene fra bålet under senga.

Hvis jeg ikke fryser av meg fingerene så skal jeg skrive en oppdatering på hvordan det gikk når jeg kommer tilbake.




 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt med en prøvetur. Man kan jo ta med litt ekstra som back-up på prøveturen. Jeg har flere ganger ligget på steinene fra bålet, men da har de vært gravd ned i bakken og lagt jord/sand over. Det kan bli litt vanskelig når det er tele i bakken, og steinene er så glovarme at man ikke kan ta på dem..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet et par netter i ullteppe på orreleik i ungdommen. Ikke allverdens kuldegrader, men under null. Vi hogge en bråte granbar som underlag, rulla oss inn i teppet i stående posisjon før vi deisa overende. Brukte den ene armen til å trekke en tilsvarende haug granbar over oss , før den ogå ble trukket inn i "pølsa". God lue på hue!

Kan ikke minnes at vi frøys særlig, opplevde at vi sov over deler av leiken en av gangene.

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en "quilt" fylt med dun eller syntetisk materiale?

Disse er jo raske å komme seg ut av + at de fungerer bra til å sove med klær på da de kan tilpasses mye mer enn en sovepose.

Det er jo et slags teppe, bare mer isolerende enn et ullteppe

 

Et alternativ til varme steiner er jo å fylle en nalgene flaske med kokende vann og putte den i en sokk, denne kan plasseres f.eks på innsiden av låret og vil holde varmen hele natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullteppe höres inget vidare ut med tanke på fukt, det blir ju supertungt.

@koffar2 förslag med quilt tänkte jag också på, det är nog en god tanke.

Enkelt och många möjligheter att bruka på många sätt med en enkel, fyrkantig quilt. Har du borrelås eller hake och dragsko i bägge ändar kan du bruka det i ena ändan för att få en enkel fotbox och i andra ändan för att få möjlighet att dra åt dragsko runt halsen.

Är du på jakt, låt det ligga öppet i fotändan, så behöver du bara lossa haken/borrelåset i halsen och du kan hoppa ur sängen fullt påklädd.

Enkelt gör det självprojekt med Apex isolering i dubbla lager borde du komma rätt långt vad gäller minusgrader. http://www.extremtextil.de/catalog/Climashield-Apex-continuous-filament-insulation-167g-sqm-5oz-sqyd::1786.html

Tyg väljs utifrån vilka egenskaper du vill ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en "quilt" fylt med dun eller syntetisk materiale?

Disse er jo raske å komme seg ut av + at de fungerer bra til å sove med klær på da de kan tilpasses mye mer enn en sovepose.

Det er jo et slags teppe, bare mer isolerende enn et ullteppe

 

Et alternativ til varme steiner er jo å fylle en nalgene flaske med kokende vann og putte den i en sokk, denne kan plasseres f.eks på innsiden av låret og vil holde varmen hele natten.

 

Ullteppe höres inget vidare ut med tanke på fukt, det blir ju supertungt.

@koffar2 förslag med quilt tänkte jag också på, det är nog en god tanke.

Enkelt och många möjligheter att bruka på många sätt med en enkel, fyrkantig quilt. Har du borrelås eller hake och dragsko i bägge ändar kan du bruka det i ena ändan för att få en enkel fotbox och i andra ändan för att få möjlighet att dra åt dragsko runt halsen.

Är du på jakt, låt det ligga öppet i fotändan, så behöver du bara lossa haken/borrelåset i halsen och du kan hoppa ur sängen fullt påklädd.

Enkelt gör det självprojekt med Apex isolering i dubbla lager borde du komma rätt långt vad gäller minusgrader. http://www.extremtextil.de/catalog/Climashield-Apex-continuous-filament-insulation-167g-sqm-5oz-sqyd::1786.html

Tyg väljs utifrån vilka egenskaper du vill ha.

 

Ikke dumt med varmt vann mellom bena. Nå har jeg ikke den typen flaske du snakker om, men jeg har en gammel varmeflaske som ikke veier stort og tar liten plass i sekken. Så det skal jeg prøve.

Jeg rekker ikke ordne i stand noen quilt før jeg skal ut i helga, men går det skikkelig dårlig så er det absolutt noe jeg vurderer å teste.

Hvordan er det å ligge i quilt på sommeren? Blir ikke for varmt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved soving ute vinterstid eller på høye fjell bruker jeg alltid en Sigg flaske av metall med varmt vann. Pakker den inn i et par ull-sokker så den ikke blir for varm. Og så legger jeg den ca mellom knærne.
Har mann en god sovepose holder den varmen mer eller mindre gjennom hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt med varmt vann mellom bena. Nå har jeg ikke den typen flaske du snakker om, men jeg har en gammel varmeflaske som ikke veier stort og tar liten plass i sekken. Så det skal jeg prøve.

Jeg rekker ikke ordne i stand noen quilt før jeg skal ut i helga, men går det skikkelig dårlig så er det absolutt noe jeg vurderer å teste.

Hvordan er det å ligge i quilt på sommeren? Blir ikke for varmt?

Med quilt har du stor möjlighet att ventilera, speciellt om du inte har en sydd fotbox, så den är svalare än sovsäck med samma loft sommartid.

Sedan beror värmen givetvis på hur tjock quilt man har.

Extra god isolering mot kyla från marken är viktigt när man är på gränsen vad sovepåse/quilt klarar, så ett extra liggunderlag på vintern är en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!
Det ble ikke den helgen jeg sa jeg skulle ut. Men bedre sent en aldri.

 

Temperaturene på turen lå på -3, -4 på det kaldeste.
Og campen ble satt opp en plass som lå i ly bak trær og områdets topografi.

 

Først vil jeg liste opp hva jeg hadde på kroppen når kvelden løyet og det var tid for å køye.

(Fra innerst til ytterst.)

- Superundertøy i ull

- Superundertøy i fleece

- Heat Holder sokker

- Gaupa turbukse

- Ullgenser

- Poncho i alpakka ull

- Ullskjerf

- Lue

- Tynne ullhansker

 

Så en liste over hva jeg har i tepperullen.

(Fra bunn til topp)

- Mammut liggeunderlag

- NVA tysk militær tarp (Halve)

- Lite fleecepledd (Brettet på langs)

- Ullteppe (Brettet som vist på videoen under denne lista.)

- NVA tysk militær tarp (andre halvdel)

https://www.youtube.com/watch?v=Gx38go8-Ig8

 

Som ekstern varme lagde jeg ett oppnedbål.

Det var 120 cm langt og varte i ca. 3 timer.

 

Så hvordan gikk det?

Jeg vil si det var en delevis suksess.

Så lenge bålet vedvarte var det vedlig behagelig, men når brant ut ble det litt kjøligere

noe som gjorde at jeg lå litt mer urolig. Og fordi jeg ikke var like nøye med innpakkingen av

ullteppet gjorde det at det gled av 3 ganger i løpet av natten.

 

Konklusjon: Jeg kan rettferdiggjøre å sove med ullteppe vår, sommer og høst.

Men på vinteren så er det kanskje for de spesiellt interesserte.

 

Jeg kommer til å gi det et forsøk til, men med noen modifikasjoner.

- Jeg skal ha 10 cm sammenpresset bar på bakken, eller en hevet seng som vist i videoen under.
- Jeg skal ha med meg en varmeflaske, eller lage noe lignende i camp som jeg kan ha inne i teppet mens jeg sover.

- Jeg skal lage høyere oppnedbål, eller prøve å konstruere et langbål som vist på video under.

 

Hevet seng:

https://www.youtube.com/watch?v=eiQK4yg0izg

 

Langbål:

https://www.youtube.com/watch?v=hTKGD6Y2mDw

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt, fint at det finnes så mange varianter og særegne måter å ligge ute på.

Sydde en gang en sovepose av ullteppa, brukte den på høsten, med hund oppå (!), ull e jo luftig å fint, men æ opplevde vel at varmen bare forsvant, kunne nok vært lurt som du sier med mer underlag, og så ville æ prøvd en kombinasjon med jervenduk el, for å holde den oppvarmede lufta litt i ro.

 

Forøvrig er problemstillingen Ullteppe eller sovepose grundig studert og nedtegnet av Peter Wessel Zapffe i boka Barske Glæder.

Et besøk på biblioteket anbefales, her er det mye å hente, til glede og fornøyelse.

 

Sov godt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt, fint at det finnes så mange varianter og særegne måter å ligge ute på.

Sydde en gang en sovepose av ullteppa, brukte den på høsten, med hund oppå (!), ull e jo luftig å fint, men æ opplevde vel at varmen bare forsvant, kunne nok vært lurt som du sier med mer underlag, og så ville æ prøvd en kombinasjon med jervenduk el, for å holde den oppvarmede lufta litt i ro.

 

Forøvrig er problemstillingen Ullteppe eller sovepose grundig studert og nedtegnet av Peter Wessel Zapffe i boka Barske Glæder.

Et besøk på biblioteket anbefales, her er det mye å hente, til glede og fornøyelse.

 

Sov godt :)

Den boka hørtes interessant ut. Kommer til å sjekke ut så fort arbeidsdagen er over.

Tusen takk for tips!

Når det kommer til å holde den oppvarmede lufta i ro hadde jeg NVA militær tarpen som jeg la rundt meg som et pølsebrød.

Det hjalp, men den skled av når jeg bevegde på meg. Så til senere kommer jeg til å kneppe den sammen slik at den ikke detter opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid så ser jeg muligheter, kanskje kombinert med bål, varme steiner i knehase/lysk/armhuler eller varmeflasker.

Vinterstid - Nei. Det vil nok være bedre enn ingenting, men det vil være miserabelt og kaldt og uansvarlig. Muligens hvis du kombinerer det med en stor nying (bål)?

 

I rest my case... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.