Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tur: med pulker i Nordmarka


Navl1

Anbefalte innlegg

Hei alle. 

 

Jeg og samboer skal til Grønland, og da må det trenes. Vi har trent mye fra før, med dekk, uten dekk, osv. 

Men nå forsøker vi å finne plasser i Nordmarka der vi kan dra på pulkene, men vi er ikke så godt kjent. Har vært for det meste i sydligere deler av marka. 

Vi bor i Oslo, og jeg har på følelsen av at pulken ikke er så velkommen (det hagler nok bannskap i enkelte deler av nordmarka allerde) i de delene av marka som er nærmest oss. 

Siden vi ikke har lyst til å bli skyteskive for alle som har en dårlig dag i skisporet (nei vi trenger ikke å starte en debatt på denne tråden om hvem og hva som skal være velkommen i sporet), så lurer jeg på om det er noen her som har tips til løyper vi kan prøve oss på?

 

Vi trenger tips til da ordinære treningsøktene (1-3 timer), de lange øktene (6-8 timer) og helgeturen med telt. 

Bratte, flate, kupperte, rundløyper, lysløyper, mørke løyper, alt er velkomne forslag :)

 

Og hvis noen lurer, vi drar på pariserpulker, og bruker taudrag. Halvveis selvmord i det kupperte, men det er slik vi liker det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke mange rene skøyteløyper i marka. Som regel en bred løype med spor på begge sider.

Ellers så lønner det seg nok å ta start på steder som det ikke er så mye folk.

Fra Tverrsjøen går det bla. en del løyper. En scooterløype nedover vannene sydover. Så kan man ta løype opp Sinnerdalen tilbake. Er ganske flatt der.

Nordlige deler av Nordmarka er det ikke så tett med folk, bare unngå løypene akkurat rundt Svartebekken og Mylla.

Skal dere ha mer bakker så går det noen løyper fra Stryken.  Stryken- Trehjørningen, Stryken-Stålmyra. Ikke like mye brukt som traseene opp mot Gjerdingen f.eks. Mye oppoverbakke så dere får god trim. Dog kanskje vel spennende å kjøre ned igjen slike med pulk så mulig dere bør ta en bredere løype ned.

Ellers har dere mye av marka for dere selv på kveldstid løradg og søndager. Da er folk ute på dagen. Om dere herper litt ekstra med pulk i allerede slite løyper spiller ingen rolle da de mange løyper kjøres opp på nytt morgenen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinnsløypa fra Sognsvann mot Frognerseteren er en finfin bakke. Vi er en gjeng som har sekketrening der hver tirsdag. Dere må gjerne bli med:

http://www.fjellforum.no/topic/30569-bli-med-å-trene-til-fjellturer-i-oslo/?hl=trening

Ellers er Sørkedalen også et fint startsted med lange slake bakker og relativt lite folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke noe om de ikke er rene skøyteløyper. De som er brede kombiløyper har god plass til pulk uten å gå i veien og uten å ødelegge spor. 

 

Ellers kan man jo gå utenfor løypene. Det gir jo kanonbra trening.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje misforstått... Om du har tenkt å gå på ski med pulk, har du lov og rett til å gå hvor du vil. Jeg pleier ikke å provosert over folk med pulk om de oppfører seg greit. Jeg kan anbefale vestmarka der det er mye oppoverbakke f. Eks. Fra Semsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å bruke pulk i "tilrettelagte" (preparerte) skiløyper er innenfor friluftslovens regler (http://allemannsretten.no).

Imidlertid ser jeg at enkelte ihuga skiløpere kan bli irriterte, men la dem bare klage. Jeg er selv en slik "svetter" i Marka, men har aldri sett dette problemet. Min erfaring er at godt preparerte løyper ikke tar skade av en pulk med normalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sitter med sår på leggen etter at en fyr med parispulk ikke klarte å kontrollere den i utforbakke på søndag. Han kjørte på høyre side i en skrå utforbakke, mens pulken kom på motsatt side i en jævlig fart.. Går man med taudrag er det også noe å ta hensyn til om man trener i løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koste meg med pulk og hyggelige folk i sporet i området rundt gørja og kikut. På vann gikk jeg utenfor sporet og ellers i sporet, herlig med pulk som følger sporet og kunne ikke se noen skade på sporet heller.

Går du fra Nittedal stasjon-ish er det noen fine oppoverbakker til gørja.

Der har de forøvrig gode/dyre vafler også til 40.- stk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.