Gå til innhold
  • Bli medlem

Får jeg plass i ett Hilleberg Soulo eller Akto


polar13

Anbefalte innlegg

I fare for å kuppe tråden, så beklager jeg i så fall :-)     Har folmet mye frem og tilbake som en vinglepetter om hvilket solotelt jeg skulle kjøpe nå. Er vel usikker på om jeg noen gang kommer til å bli sikker, akkurat som i soveposevalget.

 

Foreløpig er jeg ganske så sikker på at i allefall jeg kommer til å velge Unna.

 

Har vinglet mellom Akto, Ringstind UL, Scarp 1, Vaude UL 1-2, Enan , Abisko Light 1, med flere. Vekt var førstepri, men etterhvert som jeg leser så føler jeg at jeg må opp i 2 kg. Dette for å få den komforten jeg føler jeg må ha. Får forsøke å spare de 500 grammene et annet sted. Kanskje slanke meg et halvt kilo    :D

 

Dessuten har jeg en skjult agenda som trenger seg på. Jeg har lyst på et rødt telt fordi det tar seg pent ut på bildene. Ja.......helt sykt, men slik er jeg dog.

Tilslutt har jeg av en eller annen grunn alltid hatt lyst på et Hilleberg telt :-) Sikkert like tullete, men likevel...

 

Hilleberg har fine telt, så det skjønner jeg godt. Jeg sto foran samme valget som deg før jeg hoppa i det og kjøpte et Akto for litt siden, så kanskje noen av vurderingene jeg gjorde kan være til hjelp...

 

Abisko LW 1 er trangt, veldig trangt. 50cm i fotenden om jeg husker rett. Det er heller ikke spesielt lett for størrelsen, og det virker litt klønete å sette opp tilfredsstillende hvis bakken ikke er helt flat. Bra takhøyde i endene. Fint å kunne bruke døra som "markise", men ikke noe jeg egentlig har bruk for. Valgt bort pga vekt/størrelse/konstruksjon.

 

Ringstind SL ble valgt bort mest pga at jeg er skeptisk til hva duken tåler. Om dette er en reell grunn til bekymring er en annen sak...

 

Soulo ble valgt bort pga vekt/størrelse, men hvis jeg noengang skulle få behov for et telt som kan overleve en frontkollisjon med en buss så kjøper jeg dette.

 

Enan vil jeg la noen andre teste først.

 

Scarp 1 har jeg ikke notert ned hvorfor jeg valgte bort... Fint telt, men noe må det jo ha vært, siden det havnet på nei-lista. 

 

Akto ble vurdert som "bra nok" på alt. Lett nok, "stort" nok, sterkt nok, enkelt nok å sette opp, bra nok ventilasjon. Ikke perfekt, men bra nok. 0,5kg lettere enn Unna, og 0,5kg er en halvflaske whiskey, det!

 

Unna ville, hvertfall etter hva jeg har kunnet lese meg til, vært tilnærmet perfekt for mitt bruk. Romslig, fleksibelt og selvstående. Pent å se på, også :) Det var egentlig det jeg hadde bestemt meg for å kjøpe, men leveringstid og tildels pris gjorde at det ble Akto i stedet. Kanskje det blir unna til neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du delte erfaringene dine. Når jeg leser dem så minner det mistenkelig om akkurat mine tanker rundt teltene. Det er nok derfor jeg sikkert kommer til å velge et Rødt Unna :-) Jeg har Fjellreven Akka Dome 2 , som er et veldig flott telt. Men det veier 3,6 kg og jeg går ofte alene på tur. Jeg sitter med fingeren på kjøp knappen, men ingen har inne et Rødt Unna. Har sendt Mail til Fjellsport for å høre når de får inn nye. Kjekt å kunne bruke fjellforum rabatten eller DNT rabatten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte erfaringene dine. Når jeg leser dem så minner det mistenkelig om akkurat mine tanker rundt teltene. Det er nok derfor jeg sikkert kommer til å velge et Rødt Unna :-) Jeg har Fjellreven Akka Dome 2 , som er et veldig flott telt. Men det veier 3,6 kg og jeg går ofte alene på tur. Jeg sitter med fingeren på kjøp knappen, men ingen har inne et Rødt Unna. Har sendt Mail til Fjellsport for å høre når de får inn nye. Kjekt å kunne bruke fjellforum rabatten eller DNT rabatten :-)

Fikk du noe svar fra Fjellsport?

 

Heller litt mot allak selv, men klarer ikke helt å slå fra meg Unna. Innvendig er det omtrent samme mål som mitt nemo tenshi, som er helt passelig når det ikke er mye snø. Med sideåpning ser jeg for meg at det er lettere å benytte seg av plassen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du noe svar fra Fjellsport?

 

Heller litt mot allak selv, men klarer ikke helt å slå fra meg Unna. Innvendig er det omtrent samme mål som mitt nemo tenshi, som er helt passelig når det ikke er mye snø. Med sideåpning ser jeg for meg at det er lettere å benytte seg av plassen og.

Ja, jeg fikk svar fra Fjellsport. Men dessverre så var de usikker på om når de ville få inn igjen. Kunne fort ta et par måneder.

 

Jeg fant et tilbud på Burkås sport og slo til der. Kjapp og god service, og teltet er på vei i dag :-) De har 15% tilbud på blant annet Unna og har begge farger på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hilleberg Unna og syns det er konge på mine soloturer.

Jeg har også hatt med meg en unge i teltet og det var godt med plass. Bagasjen la jeg da i fotenden av ungen.
Det går helt greit å sove 2 voksne i teltet, men da må mye av bagasjen være ute. Jeg vil kun anbefale det når man går inn for å spare vekt.

 

Om man skulle være veldig lang eller ligge urolig, så har det ingenting å si om man kommer borti innerteltsduken med soveposen, man blir ikke våt, og det er minst 10 cm mellom innerteltet og ytterteltet.

 

Jeg har sovet i mitt Unna i ordentlig styggevær på Glitterheim hvor det blåste og bøttet ned hele natten, og jeg var like tørr, mens mange av naboteltene var søkk våte om morgenen.
(Inkludert de i naboteltet som kvelden før hadde gjort narr av mitt "overprisede krypinn uten fortelt", jeg må innrømme at jeg var litt skadefro når jeg satt tørr i teltet mitt og lagde mat om morgenen. :-D )

 

Jeg ser på tegning av teltet at Hilleberg Unna har ganske bratte vegger. Vil tro at det her ikke er sjanse for å få innerduken i ansiktet eller bena.

Dog i tyngste enden av skalaen med sine 2 kilo. Ikke så mye tyngre enn Ringstind 2 eller Akto, og lettere enn Soluo.

 

Hilleberg Unna har innvendig liggelengde på 230cm og Høyden er 100cm. Det er jo i klasse med mitt Fjellreven Akka Dome 2.

Likevel er det 1,5 kg lettere enn Akka Dome 2

 

Har jo Hilleberg Red Label merking og er vel bygget som en bunkers.

 

Noen påstår at det er så bredt at man kan være to om man er glad i hverandre, og da bør vel en hund få plass. Man er vel oftere gladere i hunden sin enn noen andre :-)

 

DSC02400.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk svar fra Fjellsport. Men dessverre så var de usikker på om når de ville få inn igjen. Kunne fort ta et par måneder.

 

Jeg fant et tilbud på Burkås sport og slo til der. Kjapp og god service, og teltet er på vei i dag :-) De har 15% tilbud på blant annet Unna og har begge farger på lager.

Grattis:)

 

Fristende å slå til, men må nok få solgt et telt først. Må ha litt disiplin om jeg skal ha råd til 16-17 fot med kevlar i år :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere med Unna kommentere på ventilasjonen, både sommer og vinter?

 

Jeg hadde kjøpt Allak på timen, om det ikke var for vekta (veide det i butikken til 3,34kg, med merkelapper og hele sulamitten). Slo det opp på Brukås i går og det har helt fantastiske luftemuligheter helt i toppen av teltet. På Unna ser det ut som om døren må åpnes litt for å få lufting i det hele tatt? Ser at dette kan gå fint pga topphatten, men skulle ønske de hadde det ventilerende stoffet i toppen, sånn som Allak. 

 

Har Soulo tilsvarende ventilasjon som Allak, noen som vet?

 

Neste gang må jeg få slått opp Unna, Soulo og Akto også:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis:)

 

Fristende å slå til, men må nok få solgt et telt først. Må ha litt disiplin om jeg skal ha råd til 16-17 fot med kevlar i år :whistle:

Takk for det :-)

 

Det kommer nok flere tilbud, og når Fjellsport får inn teltene så får man jo 15% rabatt der også. Jeg kunne nok ventet med å handle, men iveren min ble for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftingen er god på Unna.

Øverste tredjedelen av innerteltsdøren er en luke med myggnetting. Luken kan man lukke igjen dersom det blir for kaldt.
Ytterteltet har luke under "topphatten".

 

Kan noen av dere med Unna kommentere på ventilasjonen, både sommer og vinter?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.