Gå til innhold
  • Bli medlem

Dametur på fjellet i august...


CNV

Anbefalte innlegg

Ok, 4 damer som lämnar man og barn hjemme 3/4 dager for å gå på tur og kose seg. Hvor kan vi gå hvis:

Vi vil kun ligge på bemannade hytter sånn at vi slipper lage egen mat.

Vi vil gå sånn sirka 15-20 km hver dag (ikke siste?).

Hvis det ska kjøres dit så må det være en trekantstur

Hvis tåg/buss/taxi skal brukes så må det gå at finne ut hvordan relativt enkelt.

Det må være maks si 3-4 timers kjøring fra nordost fra Oslo

Jeg ser dessa to turer som alternativ:

http://ut.no/tur/2.2747/

http://ut.no/tur/2.2748/

Den første er kanske litt lang og tar tid at komme seg til Høvringen med bil (finns alternativ?)

Dessuten har jeg og et par av di andra varit i Rondane. Kanskje hade vært artig å prøve noe annat? 

På vestre sidan av Oslo? Blefjell? Norefjell?

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Blefjell og Norefjell er det vel dårlig med bemannede hytter.

 

Min første tanke, utenom Jotumheimen som Vagvær foreslår, ville vært trekanten i Trollheimen, men den ligger vel kanskje litt for langt unna Oslo.

Ellers er det jo enkelt å ta toget til Finse og gå en runde derfra, Finse - Geiterygghytta - Raggsteinsdalshytta - Haugastøl (ev. Finse igjen, men den ruten er lang) feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin runde i Jotunheimen er som følger:

Kjør til Bygdin, hvor i fra du tar båten til Fondsbu. Fra Fondsbu går man til Gjendebu. Fra Gjendebu over Bukkelegret til Memurubu, og over Besseggen til Gjendesheim neste dag. Fra Gjendesheim er det kort busstur tilbake til Bygdin.

Dette er er en super tur hvor man kan få med seg to av de store attraksjonene i Jotunheimen. I tillegg så er båtturen over Bygdin en veldig fin anledning til å nyte synet av de flotte omkringliggende fjellene mens man firer seg opp til de kommende dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på denne turen som et mulig prosjekt men ikke gått den så kan ikke anbefale. Hva med Imingfjell turistheim - Mårbu (Mårbu DNT eller Mårbu seter og fjellstue) - Solheimstulen Høyfjellseter - Imingfjell turistheim. Utkanten av Hardangervidda, helt overkommelig avstand fra Oslo og alle hyttene er betjent (og populære?) Området er fint men jeg har ikke vært på noen av hyttene.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de kan være interessert i fellestur: Eg og ei dame til skal leie ein dametur for Ålesund og Sunnmøre turistforening i Tafjordfjella vest i August, 27-30 er datoane. Start på Grotli, enkel ankomst med buss, evt tog til Otta og buss. Hytte til hytte. Avsluttar i Geiranger, enkelt å komme seg opp igjen på Strynefjellet der, til bil eller buss som står parkert. Eg skal nok den vegen att etterpå. Eg har sjuseter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.