Gå til innhold
  • Bli medlem

Randoneesko


enot

Anbefalte innlegg

Hei

 

lager en ny tråd på dette..da sikkert noen som lurer på det samme.

 

Endelig landet på randoneeski.

 

Kjøpte meg str 25 i randonesko..( dynafit tlt6)...Jeg bruker normalt 36 i vanlige sko...men 25 tilsvarer jo nesten 39.5. Følte alle størrlesene under ble for små..kjente tåa veldig bordi tuppen. Er det noen erfarne her som kan svare meg på om det er veldig dumt av meg å gå for så såtre sko. Jeg får gnagsår bare av å SE på trange sko.. :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med Dynafit-sko (har Scarpa selv), men personlig så får jeg gnagsår når det er for god plass. Har måttet legge inn ekstra såle for å hindre at foten beveger seg for mye og begynner å gnisse.

 

Men - dette er utrolig vanskelig å svare på da forskjeller på både føtter og sko er store. Du må nesten stole på at du kjenner føttene dine best selv.

 

PS: jeg gikk forøvrig litt ned i størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig stort ut. Jeg bruker 37 og trenger 23,5 i dynafit. Bruker 23 i alle andre telemark og alpinsko. Du skal kjenne tåa i sånne sko, for når du spenner deg inn i bindingene, og står, vil hælen forskyve seg bakover. Du bør jo optimalt sett dra i en butikk som er flinke på skisko, så finner de riktig størrelse til deg. Tar du ut innerskoen og setter foten nedi skallet, skal du ha 2 cm å gå på i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv i randonee Scott Cosmos II . Sitter som støpt og kan varmes opp og formes til foten også. Er skolisser(følger med) som kan festes på dem og da sitter de enda bedre. Men så bruker jeg jo litt "stor" størrelse i dem med 31,5. Ikke opplevd problemer med gnissing eller andre plager med dem og brukt dem på noen turer allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at skoen sitter bra og tett, men den skal ikke være vond på foten! Da er det feil fasong i forhold til foten.

 

For stor sko vil forringe skikjøringen, gi gnagsår (gnissing) ved gåing. Men like viktig er det å være klar over at for stor sko kan medvirke til komplisert brudd i nederste del av foten ved ugunstig fall (dette gjelder generelt og særlig for fjellsko). En sko som sitter riktig, skal ikke gi foten mulghet til å flytte på seg eller vri seg i skoen når klemmene er spent/lisser knytt som de skal. 

 

Det er store forskjeller mellom merkene/produsentene når det gjelder passform for skisko. Hvilket merke som passer den enkelte er ofte bestemt av formen på foten. Jeg har selv en scarpa-fot, og kan generelt ikke bruke Dynafit-sko, de jeg har prøvd (inklusiv TLT6) blir for smale i fremre del. Tidligere når jeg drev med telemark, måtte jeg også ha Scarpa, Crispi og Garmont sine alternativer var altfor breie i fremre del. 

 

Konklusjon: prøv mange merker først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dynafit tlt6. Jeg bruker normalt str 43 i sko og har tlt6 i str 28 - jeg målte den lengste foten min til 27,8 cm.

Når jeg hadde de på første gang kjente jeg stortåa framme i skoen, samt at skoene trengte litt langs sidene også. Det er viktig å huske at en sko aldri er trangere enn første gang de brukes.

Jeg har ikke varmetilpasset skoene, men etter noen turer sitter de nå som et skudd. Jeg begynte med tynne sokker og økte med tykkere etter hvert. Jeg er veldig fornøyd med tlt6 - synes det er de beste randoskoene jeg har!

Jeg har Scarpa T2 i str 28 til telemarkskiene og et par Scarpa F1 randosko i str 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

lager en ny tråd på dette..da sikkert noen som lurer på det samme.

 

Endelig landet på randoneeski.

 

Kjøpte meg str 25 i randonesko..( dynafit tlt6)...Jeg bruker normalt 36 i vanlige sko...men 25 tilsvarer jo nesten 39.5. Følte alle størrlesene under ble for små..kjente tåa veldig bordi tuppen. Er det noen erfarne her som kan svare meg på om det er veldig dumt av meg å gå for så såtre sko. Jeg får gnagsår bare av å SE på trange sko.. :logik:

For store sko kan ikkje berre gje gnagsår men også gje deg ein sårleg kjøreopplevelse. Forsvinn mykje kraft i for store sko, også enkelt å havne i rare kjørestillingar med kroppen med mindre du er superdisiplinert tidlegare alpinist med supermusklar og teknikk :ike: 

 

Går du til nokon som kan skotilpassing, vil dei måle foten din, plukke støvel deretter, lære deg å stroppe den i rett rekkefølge slik at du får helen bak.

Eit godt utg pkt seier dei er at ein kjenner tåa når stroppene ikkje er på, men ikkje når du har stroppe. Etter dette får du din forhandler til å varmetilpasse dei med ekstra tåkappe på, slik at du får rom til å vigle med tærne og ikkje blir kald.

Ein touringstøvel kan være litt større enn en tradisjonell alpinstøvel, nettopp pga varmebiten. Eg er ein 38,5 normalt, og skal ha 24,5 i Scarpa. Hadde blitt 24,5 eller kanskje 25 i Dynafit om eg skulle ha det.

Så tenkjer at du kanskje har litt for store støvlar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.