Gå til innhold
  • Bli medlem

Fischer S-Bound 88


Børre

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har ett par Fischer S-Bound 88 som det skal monteres Voile 3-pin kabel bindinger på og brukes med Varg Polar sko.

I den forbindelse lurer jeg på hvor høy oppbygning jeg bør velg under bindingene , 2 eller 3 cm ?

Det blir noe variert bruk av skiene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville si 1 cm. Tror ikke det er nødvendig med mer. Hvis ikke du skal bruke dem som bakkeski og kante mye på hardt føre. Og det er dette neppe de rette skiene til.. De er litt bredere enn mine Åsnes Ingstad, og det passer helt fint med 1 cm på dem (med samme binding).

 

Pass på å få med hælløfter når du kjøper oppbyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fischer S-bound er sjelden vare her i Norge!  Jeg har et par i den smalere utgave - også med 1 cm oppbyggingsplate under og det fungerer greit.

 

Mine må vel defineres som en short-cut utgave av fischer 109 - har samme dimensjoner.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et par Voile 3pin, som et eksperiment monterte jeg de på et par Madshus Glittertind med inserts og 2cm originale Voile plater. Glittertind er litt smalere en S-bound (omtrent som Amundsen), riktignok var det et vanvittig bra kantgrep på tvers i bratte hellinger, men ut over det fikk jeg en slags "styltefølelse". Når jeg sto på flatmark, var det ingen ting som skulle til for å vippe skiene over på kant fordi skiene er smale på midten 68-55-62.

Jeg monterte etterpå bindingene med 1cm Rottefella plater på samme skiene, det gav en helt annen følelse av stabilitet og mer enn bra nok kantgrep. Du får også hælløfter til Rottefella platene.

 

Voile originalplater har 4 skruehull ned mot skiene (samme som Switchback), mens selve 3pin bindingen har 3 skruehull, slik at dersom du setter på 2cm Voile plater, og angrer etterpå, så må du lage nye hull i skia både til bindingen og hælklossen. Jeg vet ikke om noen av de røde Rottefella platene som er høyere enn de gjennomsiktige 1cm platene har et hullbilde som passer til 3 skruers montering,

 

Jeg skal sette mine 3pin over på et par Åsnes Ingstad, jeg kommer til å bruke 1cm platene til dette. Har ikke en gang vurdert å sette på 2cm platene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også 1 cm plate og i høyfjellsterreng med varierende underlag er svinger uproblematisk og skiene oppleves som stabile. Det er vel først under veldig bratte forhold på hardt underlag med krappe svinger at tykkere plate gir mening, og da er denne type ski uansett for lette til oppgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok også brukt 10mm plater på Ingstad skiene .

Disse er 68 cm på midten og kan samenlignes med Åsnes Storetind vil jeg tro.

Ville likevel gått for 1 cm. Har et par eldre Olin telemarkski som er 70 mm (ikke cm...) på midten, og 1 cm er mer enn nok på dem også. Har brukt dem mye med skiseilet, og da står man veldig mye på kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville likevel gått for 1 cm. Har et par eldre Olin telemarkski som er 70 mm (ikke cm...) på midten, og 1 cm er mer enn nok på dem også. Har brukt dem mye med skiseilet, og da står man veldig mye på kanten.

Har du bare brukte dem noe i bratt terreng med hardt skareføre ? hvordan var skiene da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det så er poenget med klosser/plater på sånne ski at man skal unngå at bindingen og støvelen skraper nedi snøen. På bredere ski kan det være et poeng i å komme litt høyere for at det skal bli enklere å holde skien på kanten. For ski med bredde under 70mm er ikke dette noe problem. Jeg har brukt dem på allslags snø. Det er helst på skareføre at det blir et problem om bindingen skraper nedi, men jeg har som sagt ikke opplevd det verken under traversering, kjøring eller seiling.

Ser at du skal bruke Varg Polar. Med en sånn støvel har du vel uansett ikke behov for 2 cm oppbygning, da den ikke har all verden til ankelstøtte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 1cm plater på de, tror ikke du har ankelstøtte til å kontrollere skiene med høyere plater.

Husk at platene egentlig mer eler mindre påvirker alle andre egenskaper på skiene negativt.

Hvis man har hel plate så påvirkes skien negativt, men om man har todelte plater, med en del under binding og en annen under hælen, så har det ingen ting å si. Det er akkurat like mange skruer i skien, og den bøyer på akkurat samme måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa, det er nok riktig dersom det er hele plater så påvirker det spennet.

Jeg tenkte i første rekke ikke på spennet i skia, men på f.eks gåkomforten.

Kommer du for høyt opp på for smale ski, er det lett å "vrikke foten", skiene blir sideveis ustabile og vipper for lett over på kant når de ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.