Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilsen fra Ålesund


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Etter en uke i Ålebyen begynner jeg å bli godt kjent, og angrer ikke på

flyttingen. En uke med kanonvær! Er det mulig..

Har dessverre ikke hatt tid til å besøke de høye tinder,

men har gjort småturer til Sulafjellet, Sukkertoppen, Storhornet, Lesten,

Meraftafjellet, Blindheimsfjellet, Vasstrandfjellet og Nihusen....

for de som kjenner distriktet.

Har tatt en del fete panoramabilder av Sunnmørsalpene, og brukt kveldene til å finne

navn på toppene. Bare jeg kommer meg på nett hjemmefra kan jeg friste med

flotte bilder.

Until then...

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Venter i spenning på panoramaene :?

Kremt, ikke bli for godt vant med været. Plutselig slår 'an til med ukesvis med drittvær :) Men denne uka ser også ut til å bli upåklagelig :? Og da har vi hatt nesten 2 uker med klarvær :)

Godøya, Skodje, Emblemsfjellet m.m... har sett ut på Godøyfjellet og sett at det er fint fotturføre der akkurat nå... og Sunnmørsutsikten der fra er veldig bra.

Godt i gang med å legge Sunnmøre for dine føtter :lol: Ei sånn dreieskive som er på Sula/Vardane finner du også på Rundskue/Akslafjellet, jeg vet ikke om du var på Vardane (jfr Sulafjellet). Fin å se navn på fjellene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om årsaken til flyttingen er at du ble mektig imponert over fjellene i Sunnmørsalpene etter å ha fått flyfotoet mitt som du har publisert på din hjemmeside :wink:

Eller er det ei Sunnmørsjente som har lokket deg oppover :?::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg lurer på om årsaken til flyttingen er at du ble mektig imponert over fjellene i Sunnmørsalpene etter å ha fått flyfotoet mitt som du har publisert på din hjemmeside :wink:

Eller er det ei Sunnmørsjente som har lokket deg oppover :?::roll:

Bildet ditt var ikke DIREKTE utslagsgivende, men det hjalp nok.. :)

Damer var det ikke. Heller jobb...

Svein; Ja, jeg var på Vardane (Sulafj.), men holdt på å fryse i filler og kom meg fort av fjellet..

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Etter 4 uker med den vanlige "ADSL leverandørkarantenen" når man bestiller abonnement, er jeg ENDELIG tilbake på nett.

Jeg vil oppfordre Svein og de andre Sunnmørspatriotene til å besøke

http://www.hordafjell.com og rive i filler sikt teoriene mine.

Så godt som alle fjell på høyre side (forsiden) er fra distriktet.

Selv bakgrunnsbildet er fra Sunnmøre.

Jeg blir vel hatet i Hordaland nå...

Har du dårlig tid, så velg Blåskjerdingen og Urfjellet.

Det mangler litt akademisk nerdestoff her og der. Jeg kom på nett for

bare 1 time siden, og har ikke fått sjekket høyder, kartref, pf, osv..

Gåtta banen, det er mye fjell her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har gjort en enorm jobb allerede Arnt, her er det jo bare sjarmøretappen igjen :)

Vil kommentere et par punkt på det tredje zoombildet fra turen til Høgkubben.

- Rett forran Lauparen ligger Sunnmørslauparlengda.

- Den spisse lille toppen rett til høyre for Lauparen må være Rollsbotnskorkja.

Mange gode bilder å kose seg med her fremover. Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Gåtta banen, det er mye fjell her...

Har gått av og opp i fjellsiden for lenge siden... ;) Nok å ta av ja :wink:

Angående panoramaet du har satt navn på, refererer der du har satt navn:

Langfjella - toppen under g'en er Blåtinden/Høgenykjen, Lafjellet/Lastorfjellet til høyre for, Langfjella er den lange ryggen til venstre for

Hammarsettindane - dette er kun den aller spisseste toppen under d'en. Gimsdalstinden ligger i samme massivet litt hitfor. I venstre del ser du ei blanding av Urfjellet og det jeg kaller Hammarsettindegga.

Brunstadhornet - riktig merket, Brekketinden nærmest til høyre for og lille Brekketind neste mot høyre. Smørskredtinden første til venstre for og nordre Smørskredtind dernest. Laveste punktet til høyre for Brunstadhornet/Brekketindane er Geitskaret.

Slogen riktig

Straumshornet riktig

Grøtdalstinden - under r'en (Grøt..) er Velleseterhornet, den markerte nabben under d'en i Grøtdalstinden er Bjønnatanna, under Æ'en ser du Grøtdalstinden, så tror jeg det må være Vestlige Velleseterhorn bak Grøtdalstinden. Den brede snøflata til venstre for Grøtdalstinden er lille Kløvheitind eller Klovetinden som den også kalles.

Urkedalstinden riktig

Vallanykjen riktig

Råna riktig

Regndalstindane er en fellesbetegnelse på alle tindene rundt Velledalen (fra Skjortehornet til Vallanykjen). Jeg tror du har satt navnet på den 14-et-eller-annet-toppen, usikker på om at midtre Regndalstind ses her...

Blåbretinden er den til venstre, høyden før er navnløs. Fra gammelt av ble Ljøsadalstinden kalt lisje Blåbretind, men den ligger litt lavere nede.

Trollkyrkjetindane riktig

Keipen er Lillehornet.

Tårnet riktig

Skopphornet riktig

Storheia riktig, kalles også Flathornet

Kolåstinden kan du fjerne spm-tegnet på, jeg er mer usikker på toppen til venstre for. Er dette nordre Sætretind mon tro?? Ligner bra på den fine snøflata vi gikk på ski i slutten av juni i år. I tilfelle er Ureggene de laveste toppene hitfor Kolåstinden. Storegjøltinden er den mørke veggen i Kolåstindmassivet.

Ytstenestinden, Mohns topp, Randers topp og Jønshornet riktig

Samme Rametinden, Svinetinden, Festøykollen og Masdalshornet

Der er noen navn til, men men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ser jeg du har et panorama til, fra Urfjellet.

Du har satt Holetindane på Ystevasshornet. Holetindane er "puklene" til høyre for.

Grøtdalstinden skal være lille Kløvheitind.

Regndalstindane er midtre Regndalstind (jfr kommentaren min om hva som er Regndalstindane, f.eks kalles Råna også for nordre Regndalstind og Urkedalstinden for søre Regndalstind)

På dette bildet er Svendtinden også veldig markert, den markerte toppen midt mellom Velleseterhornet og lille Kløvheitind. Og så ser du Gullmorhornet toppen til venstre for Velleseterhornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... enda et panorama fra Urfjellet, blir sittende her i dag hvis jeg skal skrive navnene på alle toppene.. ;)

Skarrabben har du satt på Blåbretinden, Skarrabben er høyeste toppen til venstre for (skar i mellom)

Dravlausnykjen er den kuppelen litt lenger til venstre på samme rygg, Tretindane til venstre for der igjen.

Straumshornet er forsåvidt riktig, høyeste punkt ligger under h'en.

Hammarsettindane er de kvasseste toppene under der du skriver Hildrehesten. Toppene i Haram har jeg ikke kontroll på. Fyyyyyy faaaaeeeen for et panorama.. :) Hammarsettindane er helt rå fra denne kanten.

Langfjella - Lafjellet: Langfjella er riktig, 1117 (tror jeg det var) ligger ovenfor navnet. Lafjellet er siste toppen til høyre i samme rekke. Blåtinden/Høgenykjen i mellom (med en liten fortopp). Sistnevnte er forresten en kaaaaanon skitur.

puh... Enda et panorama... http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/urfj_26sviewH.jpg

Der har du satt Lafjellet på Blåtinden/Høgenykjen. Ellers ser det greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
puh... Enda et panorama... http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/urfj_26sviewH.jpg

Der har du satt Lafjellet på Blåtinden/Høgenykjen. Ellers ser det greit ut.

Jeg kjenner igjen metningsfaktoren ;)

Takk for alle innspill. Skal gå gjennom de.

Det er ikke poeng å sjekke alle bildene. Når jeg gjør rettelser prøver jeg å

sørge for at de andre blir tilsvarende riktig.

Jeg er mest interessert i hovedtoppene. Pinnakler og fortopper

gjør oppgavel litt vel stor.

Mvh,

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt:

Velkommen til leikegrinda i nordvest. Ser du har gjort deg godt kjent allerede. Har sett kjapt på bildene fra Blåskjerdingen. Bare å skrive opp navna tar jo flere timer..... :wink:

Det som er satt på av navn ser stort sett rett ut. Ser ut som du kan ha forveksla Reinsfjellet (m/mast) med Vettafjellet.

Du har også lært deg navnet på et av Moldes mest skjemmende bygg ser jeg :)

Kommer siden din til å hete Hordafjell.com framover også ? Er vel i ferd med å bli litt misvisende ;)

Hammarsettindane er helt rå fra denne kanten.

Til tross for relativt beskjeden høyde, Hammarsettindane er det råeste av det råe.... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på panorama fra Høgkubben også, Grøtdalstinden peker på lille Kløvheitind.

Hehe.. Høgkubben, ser at du var på den ved demninga mot Vasstrandfjellet. Spør du en Ålesunder om han har vært på Høgkubben, ja så har han vært på det du skriver Blindheimsfjellet på ;) Men, begge heter/kalles Høgkubben. Andre navn som jeg kommer på i "farta": Spjelkavikfjellet=Geitnausa, Vasstrandfjellet=Vasstrandegga.

Panorama http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/hkubb_14sviewH.jpg

Grøtdalstinden, samme feil som på annet.

Trollkyrkjetindane kan du fjerne spørsmålstegnet på, du peker på Trollkyrkja - den høyeste av Trollkyrkjetindane.

Råna ser du nok ikke der i fra, du peker på den navnløse høyden nord for Blåbretinden. Blåbretinden er litt til venstre for.

Panorama http://impact.ii.uib.no/arnt/pics06/hkubb_19zviewHB.jpg

Straumshornet, her peker du på det jeg kaller Dravlausegga. Straumshornet er den mørke skyggen foran.

Geita har du satt på Vallanykjen.

Blåbretinden, samme som forrige kommentar. Råna ser du ikke tror jeg, muligens i skyene over Trollkyrkjetindene? Må bruke siktelinjer på kartet...

Hehe.. bra bilde av Høgenipa og Langenestinden, tok meg den frihet å lage et utsnitt og tegne inn ruta jeg og Geir gikk nå i sommer. I øvre del gikk vi litt inn i sørøstsida, der det er brudd på streken. En smule luftig, med veien og fjorden 1200m under...

post-283-133474409322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ser ut som du kan ha forveksla Reinsfjellet (m/mast) med Vettafjellet.

Det har du kanskje ha rett i, ja..

Kommer siden din til å hete Hordafjell.com framover også ? Er vel i ferd med å bli litt misvisende ;)

Misvisende? Å nei. Har gjort 376 fjell med pf > 100m i Hordaland, og 13 i M&R(!). For ikke å snakke om noen andre hundre topper i Hordaland med pf < 100m.

Navnet står nok en stund til, men ingen er gladere enn meg om den dagen skulle komme at jeg må vurdere det. Da har jeg opplevd MYE!

MoRoFjell.com ?

For moro er det med disse fjella. Derom hersker ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hehe.. bra bilde av Høgenipa og Langenestinden, tok meg den frihet å lage et utsnitt og tegne inn ruta jeg og Geir gikk nå i sommer. I øvre del gikk vi litt inn i sørøstsida, der det er brudd på streken. En smule luftig, med veien og fjorden 1200m under...

Fy søren.. Hva betyr gikk? Klyving m/tau, u/tau, klatring? Eller bare .. gikk .. dere? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tauet var med ja, "gikk" kan vel brukes om mye... ;) Høgenipa gikk på et vis uten tau, spesielt en passasje mellom Lågenipa og Høgenipa var litt grumsete. Mye mose opp dit, må være godt opptørket. Til Langenestinden brukte vi 4 taulengder tror jeg det var, full lengde på første, deretter tre litt kortere. Geir skiftet til svasko på vei opp der jeg laget brudd i streken, men utsatt og løst (mulig fall med pendel) gjorde at det ble ned igjen og over i østsida. Standplass på ei lita luftig hylle, og et 6-7m loddrett hjørne, grad 5-6. Ble en del henging og heising med hjelp av sikringer opp der... En bra fjord-til-tind-tur! Som forøvrig gikk (klyving) over Ureggene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Trenger hjelp til Vellesæterdalen; På kartet mitt går det en rygg fra Skjortehornet til Klovetinden til punkt 1420m og deretter til Grøtdalstinden 1380m. Jeg ser at jeg har kalt 1420m for Grøtdalstinden på bilder, som er rimelig å anta basert på logikk, tekst og kart. Er virkelig Grøtdalstinden den på 1380m

Jeg er klar over at Grøtdalstind == Store Kløvheitind. Regner med at Klovetinden er Lisje Kløvheitind. Men hva er da punkt 1420m?

Og; Hva er punkt 1333m mellom Vellesæterhornet og Brunstadhornet?

Takk, A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.