Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har gått Hardangervidda på langs - VINTER?


loland

Anbefalte innlegg

Annonse

Litt offtopic, men synes du den opppakninga der er behangelig å gå med?

 

 

Hei,

 

Jeg spør i håp om litt assistanse. Skal gå fra Finse til Haukelifjell, hvilke kart trenger vi?  :D  :D

 

Andre tips? :)

 

Jeg brukte Haukeli, Nordmannslågen og Hardangerjøkulen fra Norgesserien sine kart når jeg gikk turen i fjor. Men er enig i at om en har GPS i tillegg så bør 1:100000 kunne være godt nok, ihvertfall om en ikke skal gjøre veldig utradisjonelle veivalg og gjør litt forarbeid på hvilke områder som kan være rasfarlige på forhånd (skredkart.ngi.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men synes du den opppakninga der er behangelig å gå med?

....

 

Tja, den løsningen gjør at jeg kan gå hele dagen uten et eneste stopp av betydning. I kulde og vind er stoppene både smertefulle og energikrevende, synes jeg. Derfor spiser og drikker jeg gjerne mens jeg går. Det gjelder jo aleneturer da. Akkurat batteritasken er unødvendig når det er varmere enn minus 10-15 eller så. Da er fungerer litium AA bra. Men jeg liker å holde på med svakstrøm så jeg har laget noen eksterne litiumpakker jeg kan ha i tasken innenfor anorakken. Termosen er den største vekten og minst behagelig. Men alternativet er så vidt jeg kan se å ha den på pulken og måtte stoppe for hver drikkepause. Litt tungvint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke GPS for å gå i fjellet  :D

 

Har gått Hardangervidda på kryss og tvers vinterstid. Både med telt eller hytte-til-hytte. Aldri med GPS. Kan kart og kompass veldig godt.
Når det skal sies så gikk jeg til innkjøp av GPS for noen år siden. Og 2-3 ganger på Setesdalsheiene tok jeg den med i sekken for gøy. Tok den kanskje opp en pause eller to for å se litt på den, men stort sett fikk den ligge i sekken.

 

Ellers anbefaler jeg å snu ruten 180 grader. Jeg foretrekker å gå Finse - Haukeligrend. Liker beste å gå mot solen. Så blir man så brun og fin. Hehe.

 

PS! GPS brukes litt nå, men kun i forbindelse med jakt da det er veldig hensiktsmessig å legge inn grenser på jaktterreng så man får et lite pip hvis man nærmer seg naboterrengene for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke GPS for å gå i fjellet  :D

 

Har gått Hardangervidda på kryss og tvers vinterstid. Både med telt eller hytte-til-hytte. Aldri med GPS. Kan kart og kompass veldig godt.

Når det skal sies så gikk jeg til innkjøp av GPS for noen år siden. Og 2-3 ganger på Setesdalsheiene tok jeg den med i sekken for gøy. Tok den kanskje opp en pause eller to for å se litt på den, men stort sett fikk den ligge i sekken.

 

Ellers anbefaler jeg å snu ruten 180 grader. Jeg foretrekker å gå Finse - Haukeligrend. Liker beste å gå mot solen. Så blir man så brun og fin. Hehe.

 

PS! GPS brukes litt nå, men kun i forbindelse med jakt da det er veldig hensiktsmessig å legge inn grenser på jaktterreng så man får et lite pip hvis man nærmer seg naboterrengene for mye.

 

OK, flott med tips om vei å gå. Takk! :) Skal sjekke ut dette. Husker du hvilke kart du brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om GPS:

Veldig ofte ikke nødvendig i det hele tatt. Men når sikten blir dårlig er GPS det eneste brukbare alternativet for å holde kurs. Og sikten er ganske ofte ganske dårlig på vidda. Om du ikke kjøper en, så kan det være lurt å låne en du kan ha tilgjengelig(hvis du kjenner noen som har). Husk å lære å bruke den først :)

Det er selvsagt lettere om du tenker å gå staka løyper, men selv da kan sikten bli så dårlig at du ikke ser neste stake.

Får krysse fingra for godvær, god tur :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om GPS:

Veldig ofte ikke nødvendig i det hele tatt. Men når sikten blir dårlig er GPS det eneste brukbare alternativet for å holde kurs. Og sikten er ganske ofte ganske dårlig på vidda. Om du ikke kjøper en, så kan det være lurt å låne en du kan ha tilgjengelig(hvis du kjenner noen som har). Husk å lære å bruke den først :)

Det er selvsagt lettere om du tenker å gå staka løyper, men selv da kan sikten bli så dårlig at du ikke ser neste stake.

Får krysse fingra for godvær, god tur :)

 

Ja, du sier noe. :) Skal ikke se bortifra at vi ryker på en GPS etterhvert. Som du sier, kan være kjekt å ha i total whiteout. :) Takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå beveger jeg meg kanskje litt off-topic, men du trenger ikke nødvendigvis å punge ut for en gps. 

Dersom du har en android-telefon kan du bruke appen fra norgeskart. Den er gratis og du kan laste ned kartdata på forhånd, slik at du ikke er avhengig av dekning.

Er nok ikke en like god løsning dersom du tenker å gå mye etter GPS pga batteritid, men som en backup i tilfelle whiteout vil jeg hevde at det er tilstrekkelig. Mobilen er jo som regel med på tur uansett. Etter at jeg havnet i en guffen situasjon for noen år siden, er jeg absolutt enig i at man bør ha en GPS-mulighet på fjellet vinterstid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planleggingskart 1:100 000 Hardangervidda aust og vest alt etter kva rute de vel å gå. Dersom de skal utanom stikkaløyper er det greit å ha 1:50 000 kart, spesielt ved dårleg sikt er det greit å få med litt meir detaljar. Du kan greie deg fint utan GPS, spørsmålet er heller kor drilla ein er på å ta seg fram i dårleg sikt.

For mange (dei fleste vil eg tru) vil det være slik at ein har god hjelp av ein enkel GPS som gjer at du kan sjekke koordinatane du er på dersom du skulle bli i tvil. Då kan du betre ta ut ein nøyaktig kurs att.

Dess meir variert terreng dess tettare mellom kursane. Veldig rufsette = ligge stille, uansett kva hjelmpemiddel du har. Er få hjelpemiddel som åtvarar mot 3 meters henget som har bygd seg opp på ein anna måte enn topoen i kartet viser. Kan skjule seg mykje rart mellom 20 meters kotane  :)

 

Ein kan gå i dårleg sikt og dårleg vær utan GPS,  ein må berre ta i bruk fleire verktøy for å holde koll på avstand gått osv. 

Eg har ved to høver opplevd å hatt eit par dagar på tur der eg ville vurdert og lagt stilt om eg ikkje hadde GPSen som dobbeltsjekk.

Har gjort det slik at eg har teke kurs, berekna kor lenge eg skal gå på den kursen før eg skal ta ut ny, gått på kurs ved hjelp av korriering av turfølge på linje bak, hundre steg i slengen, korriger retning.

Etter endt tid der me har tenkt oss at me har nådd avtalt punkt, er på att med GPSen og dobbeltsjekke at me faktisk er der me har planlagt å være. Ny kurs. Osv. Dette krev at du har eit mentalt bilete av kva du skal møte på av terreng slik at du kan kjenne det att om større endringar i terrenget kjem som du ikkje har "berekna".

 

Til dette har eg ein superenkel gps utan innlagt kart. Funka gull i et par dagar på Josten i fjor som vart rufsette. Traff folk (såg dei i det dei omtrent stod på skituppane våre) med GPS med kart som rømde nedatt frå fjellet ved næraste brefall, sjøsjuke av å stirre i GPSen. Andre grupper låg stille osv. Me tråkla oss sakte men sikkert framover som skissert over. 

 

Ved bruk av slik enkel GPS utan kart vert du tvinga til å bruke kartet og kompasset ditt aktivt heile tida, på same tid som du har backupen om du skulle kjenne deg i tvil.

Ekstremt mykje god læring i det. 

 

Har sjølv gått frå Finse til Haukeliseter utan nokon GPS, og med 1:100 000 kart. Går fint det også, men straks verre ved dårleg sikt. Var heldige og hadde mykje god sikt og godt vær.

Gjekk mykje høgt, og berre delvis innom stikkaløype eit par gonger.

 

Gjekk ein anna tur frå Finse til Demmevasshytta via Ramnabergbreen i møkkavær, då var eg gla eg hadde GPSen når eg lite forstod. Vatn her? Slo på GPSen, var på rett stad. Pokker. Flata er for slett og jamn til å være bre. Magekjensla var pyton. Velde å gå 15 min i austleg retning att, før me kryssa over dette "ukjente". Då var det tydeleg bre. Ved hjelp av GPS fekk eg då henta inn posisjonen min att, og teke ny safe kurs frå safe spot. Vart i etterkant fortalt at vatnet hadde utvida seg kraftig frå kartbladet var trykt. 

 

Håper du fekk nokre tips til å teste ut, og ha med i bakhovudet mtp orientering på vidda  :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. De planleggingskartene har jeg gått på et par ganger hvor jeg utelukkende gikk på DNT nett. Fungerte fint det.

 

Nå har jeg vært så mye på tur at jeg ikke blir stresset om jeg skulle havne dårlig vær. I verste fall graver jeg meg ned og tar fatt igjen når vær/sikt er bedre. Har ligget værfast både på hytte, telt og snøhule fra 1-3 dager.

Viktig å være forberedt på "det verste".

 

Heldigvis er de fleste Nordmenn utstyrt med god friluftsfornuft og rimelig god respekt for fjellvettreglene. Og da går det som regel bra.

 

God tur til trådstarter uansett. Misunner deg turen. Pga lang sommertur til USA blir mine fjellturer i år begrenset til langhelger i beste fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den gamle inddeling for topografiske kort over hele Norge i 1:50000 stadig er aktuel, kan følgende kort komme på tale.

 

Hvis du går vest om Hardangerjøkulen og derefter ret sydpå, har du brug for
- 1416 II   Hardangerjøkulen
- 1416 III  Myrdal
- 1415 IV  Eidfjord
- 1415 III  Hårteigen
- 1414 IV  Haukelisæter

 

Hvis du går øst om Hardangerjøkulen og hurtigt derefter derefter søger vestpå, inden du drejer mod syd, har du brug for
- 1416 II   Hardangerjøkulen
- 1415 I    Bjoreio
- 1415 IV  Eidfjord
- 1415 III  Hårteigen
- 1414 IV  Haukelisæter

 

Hvis du går øst om Hardangerjøkulen og derefter fortsætter lidt længere mod syd ind mod midten af Hardangervidda, inden du søger vestpå, har du brug for
- 1416 II   Hardangerjøkulen
- 1415 I    Bjoreio
- 1415 II   Nordmannslågen
- 1415 III  Hårteigen
- 1414 IV  Haukelisæter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.