Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenner i lavvo


Rogaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Har nylig kjøpt lavvo selv, og kan ikke se noe problemer med det. Jeg har kun testet ovnen til helsport der inne, men med tanke på bunnduk og innerteltet der ser jeg ingen problemer med noen brenner. Ha noe stødig som den står på, null stress. Usikker på varmeeffekten kontra en ovn er jeg, men det kan sikkert andre svare på. Lavvoen er jo høy:).

Spennende å høre erfaringer rundt dette, da en type primus veier endel mindre enn ovn:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfaren er sikkert mindre i lavvo enn mindre telt på grunn av takhøyden.

Imidlertid antar jeg at karbonmonoksid-faren er omtrent den samme som lavere telttyper, i og med at co er tyngre enn luft og søker ned mot gulvet. Derfor vil uansett det å fyre med pipeløse varmekilder alltid gi en viss risiko for co ved ufullstendig forbrenning.

 

Her er en bacheloroppgave som har tatt for seg emnet med fyring i telt:

 

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/112448/Bachelor2010_bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik brenner som henger på midtstanga, og skal være ca 20 cm fra gulvet. Da må jeg vel brette vekk bunnduken, eller tåler den varmen? Men tolker det slik at innerteltet kan være oppe når en fyrer med slik brenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt rundbrenner i lavvo, men gikk bort fra det og investerte i helsport lavvo ovn.  det blir litt for mye gnister ved rundbrenner selv om en hugger veden i fine "fliser".

 

rundbrenneren er ofte med på turer, men brukes da som bålplass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brannfare er det ikke noen fare med å bruke bruke brenner/primus i lavoen når den står i midten av teltet, selv når det er innertelt. Da ser jeg bort fra eventuelle lekkasjer fra drivstoffet som alltid er farlig. For ikke å ødelegge bunnduken, finner jeg meg altid en flat stein å sette primusen på. Men du skal være obs på at bensin kan lage noen ganske store flammer når du fyrer opp dersom du er utrent med primusen. Tren på opptenning hjemme før du gjør det i teltet, og bruk den primusen du skal bruke om du har flere. Der er stor forskjell på hvordan de oppfører seg ved opptenning. MSR Whisperlite bruker relativt lang tid før bensinen når frem til brenneren fra flaska siden reguleringen er på selve flaska. Når jeg bruker denne har jeg alltid øret helt inntil primusen, og stenger så fort jeg hører det suse. Primus Omnifuel reagerer svært raskt fra ventilen åpnes til drivstoffet er i primusen. Når jeg bruker denne, åpner jeg ventilen en halv omdreining og holder åpent 1 sek eller 2 før jeg stenger igjen. Da er det som regel nok veske til å begynne å forvarme.

Personlig liker jeg best å bruke flybensin da dette brenner 'alene' slik som bensin, men er like 'rolig' som parafin/tennpasta med hensyn til flammer. Flybensinen brenner like godt i Whisperliten som i Omnufuelen. Skifte av dyse er ikke nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO er ikkje tyngre enn luft.

Det har du rett i, Afe, beklager at jeg husker feil.

 

Uansett er ikke co å spøke med i telt. Det var vel Vegard Ulvang og Stein P Aasheim som beskriver i boka si om Sørpolekspedisjonen deres at det nær hadde gått katastrofalt galt på grunn av co-forgiftning under primusfyring i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO er farleg, ingen tvil om det. Men av alle åpne åpne flammer, er ein reintbrennande primus det tryggaste. Det er ufullstendig forbrenning som fører til CO. Så bål og stearinlys er langt større CO-produsentar, i alle fall i forhold til varmeeffekt. Det er dei som finn på å setje grillen inn i lavvoen, som avsluttar livet sitt i den same lavvoen.

Det er fyrst når ein kjøler ned flammene på primusen ved å setje på ein kjele med kaldt vatn eller snø, at primusen byrjar å produsere farleg mykje CO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.